Az iskolai egészségfejlesztés védőnői szemmel – kihívások és megoldások SZABÓ KATALIN – JÁRÁSI VEZETŐ VÉDŐNŐ HMKH EGRI JÁRÁSI HIVATAL NÉPEGÉSZSÉGÜGYI OSZTÁLYA
A védőnői szolgálat létrejötte A kezdetek: Országos Stefánia Szövetség 1915 Prevencióban való aktív részvétel Zöldkeresztes Egészségvédelmi Szolgálat 1927 Vidéken is megszervezett egészségvédő munka – párhuzamos működés, majd a Stefánia a Zöldkeresztbe olvadt II. Világháború után új rendszer → VÉDŐNŐI SZOLGÁLAT 2
A védőnői szolgálat 1975 –től főiskolai szintű képzés Alapellátás Prevenciós munka Ellátási területen Oktatási intézményben Kórházban CSVSZ A VÉDŐNŐI SZOLGÁLAT HUNGARIKUM 3
Az iskolai egészségfejlesztésre irányuló jogi vonatkozások 26/1997.(IX.3.) NM rendelet az iskola- egészségügyi ellátásról 28/2000.(IX.21.) OM rendelet szerint 20/2012.(VIII.31.)EMMI rend.128. § 4
Oktatási intézményekben feladatokat ellátó védőnők – az egri járásban Oktatási intézményekben feladatokat ellátó védőnők – az egri járásban Főállású iskola védőnők száma Egerben :15 fő Vidéken a területi munka mellett iskolákat is ellátó védőnők: 21 fő 5
Oktatási Intézményekben egészségnevelési előadások Egerben : 947 előadás főnek Eger környéken : 239 előadás – 5778 főnek 6
Védőnői feladatok oktatási intézményekben Szűrővizsgálatok elvégzése Védőoltások szervezése, lebonyolítása Egészségfejlesztés Személyi higiéné ellenőrzése Elsősegélynyújtás 7
Szűrővizsgálatok az iskolákban Minden évfolyamon ill. az index osztályokban Védőnő által önállóan végzett vizsgálat Orvossal szoros együttműködés Személyre szabott tanácsok – gondozás Szülő tájékoztatása - lelet 8
Védőnői vizsgálatok az iskolában Testi fejlődés vizsgálata Érzékszervek vizsgálata (látás, hallás) Mozgásszervi elváltozások vizsgálata Vérnyomásmérés Életmódi tényezők → káros szenvedélyek, mozgás, táplálkozás 9
Az iskolavédőnői gondozás preventív egészségügyi szolgáltatás. Célja az egészséges életmód támogatása Megfelelő, biztonságos környezet kialakítása az iskolában Egészséget károsító magatartások kiküszöbölése, csökkentése Egészséget segítő képességek fejlesztése A tanulók támogatása abban, hogy felismerjék az egészség értékét és saját szerepüket a saját egészségük megőrzésében. 10
Egészségügy + Oktatásügy Iskola, mely az egészségfejlesztés alapvető színtere 11
Egészségfejlesztési programterv Sz empontjai: Iskola/ tanulók igényeire épülő Célzott, egész populációt célzó Életkori sajátosságok figyelembe vétele Iskolai és iskolán kívüli közösségi alapú programok 12
Egészségfejlesztési témakörök Egészséges életvitel (egészséges táplálkozás, mozgás, lelki egészség, környezetvédelem) Személyi higiéné (tisztálkodás,fogápolás, bőrápolás, a helyes kézmosás, intim higiéné) Serdülőkor sajátosságai(testi – lelki változások, felnőtté válás egészségesen) Káros szenvedélyek megelőzése (alkohol,dohányzás,drog, játékszenvedély, szteroidok, testépítés) 13
Egészségfejlesztési témakörök Barátság, szerelem (fogamzásgátlás, nemi betegségek megelőzése, HPV elleni védőoltás) Pozitív önértékelés fejlesztése Konfliktuskezelés Daganat prevenció Csecsemő és kisgyermek-gondozási ismeretek Elsősegély- nyújtási ismeretek 14
Egészségfejlesztés módszertana Módszerek: előadás, magyarázat,elbeszélés, interaktív beszélgetés, vita, eseti módszerek, didaktikai játék, csoportmunka, vetélkedő, filmvetítés Plakát, szóróanyag, újság Eszközök: multimédiás projektor,DVD lejátszó, flipchart tábla,modellek, segédeszközök 15
16
Egyeztetett munkaterv Iskola védőnő a feladatait egyeztetett munkaterv alapján végzi, ami havi lebontásban készül az elvégzendő feladatokról : Pl: egészségfejlesztési órák tartása osztályfőnöki órák keretein belül Célja: az, hogy az iskolában betekintés nyerjünk egymás egészségfejlesztési tevékenységébe, valamint közösen tegyünk valamit a hatékonyabb egészségfejlesztésért. 17
Jó gyakorlatok Középiskolákban a védőnőknek szoros az együtt működése az iskolaorvossal – így lehetőség van a csoportbontásban folyó egészségfejlesztésre,ami hatékonyabb tud lenni. Társszakmákkal szoros a kapcsolat –nyitottak vagyunk. Az iskola védőnő független – a tanulók bíznak bennük és könnyebben megnyílnak. Egészséges táplálkozás témakörében – gyakorlati bemutatókat tartanak egészséges ételek készítése Egészségfejlesztési munkanapló – mely nyomon követi, hogy az adott osztály első évfolyamtól kezdve egymásra épülő tematikával milyen egészségfejlesztési órákban részesült. 18
Hiányosságok - megoldások Fontos lenne egy minimum egészségfejlesztési óraszám, hogy erre minden oktatási intézmény lehetőséget tudna adni. Életkornak megfelelően, kapják meg a tanulók az ország minden iskolájában az egészségfejlesztéssel kapcsolatos minimum ismereteket. Az osztályfőnökök tájékoztassák a tanulókat az egészségfejlesztési órákkal kapcsolatban. Nyitottak vagyunk a szülők, családok felé is tájékoztatást adni. 19
Hiányosságok - megoldások Fontos lenne országosan kidolgozni olyan programokat amelyek használhatók lennének korosztályonként. Védőnőként jól használható program : Nutrikid – program, AHA –füzetek Egészségfejlesztési team, munkacsoport létrehozása,azért, hogy közösen együtt tudjunk tenni a hatékony iskolai egészségfejlesztésért. 20
„Sok kis ember, sok kis helyen, miközben sok kis dolgot megtesz, megváltoztatja a világ arcát” (Mandinka, Afrikai szólás) 21
Köszönöm a figyelmet!