Az iskolai egészségfejlesztés védőnői szemmel – kihívások és megoldások SZABÓ KATALIN – JÁRÁSI VEZETŐ VÉDŐNŐ HMKH EGRI JÁRÁSI HIVATAL NÉPEGÉSZSÉGÜGYI OSZTÁLYA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
CSECSEMŐ ÉS GYERMEKKORI SZŰRŐVIZSGÁLATOK HELYZETE, PROBLÉMÁI
Advertisements

Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Hogyan segíthet városán, településén? Az egészséges életmód szemlélet beiktatásával a település életébe.  Étkezési tanácsadással  Dohányzás ellenes.
A gyermekgyógyászat jellemzői Demográfiai mutatók
AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Az iskolai szociálismunka
Gyermekvédelem a védőnői munkában
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
az általános iskolákban
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Készítette: Galán Anita Debreceni Egyetem Szociálpolitika MA, I. évf.
Orvos – és Egészségtudományi Centrum
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Az iskolai egészségfejlesztési normatíva terve A Népegészségügyi Tárcaközi Bizottság május 22-i és november 11-i határozata értelmében Dr. Somhegyi.
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények Kiegészítő pedagógiai szolgáltatások.
„Nyitott kapu” a rendszeres testmozgásért és kapcsolódó egészségfejlesztési programok Vámospércsen Ménes Andrea polgármester.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Napocska Napköziotthon
Országos Egészségfejlesztési Intézet Életciklus Osztály szeptember előtt és után.
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Szociálpolitika a XX. század első felében Lovász Judit április 15.
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
A Mályi-projekt. Bevezető A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is Olyan.
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
IV. kerületi v édőnők munkamegbeszélése május 26. Budapest Toma Andrea OGYEI.
Gyermekjogok - egy lépés előre
Egészségfejlesztés gyakorlat I. 2007/2008. II. félév
Aktív idősödés és nemzedékek közötti szolidaritás európai éve Magyarország Nemzeti Programja (tervezet) Február 22.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
„Mércénk az ember” Fodor Információk átadása, tájékoztatás  folyamatos kapcsolattartás a HUMÁN TISZK iskolái között – igazgatói értekezletek 
„Mércénk az ember” Fodor Információk átadása, tájékoztatás  folyamatos kapcsolattartás a HUMÁN TISZK iskolái között – igazgatói értekezletek 
Orvosoktatás Betegedukáció Egészségügyi programok szervezése, támogatása Részvétel szakmai szervezetek munkájában Egészségügyi kutatások, adatok közzététele.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
EGYÜTTMŰKÖDŐ SZAKMÁK Védőnői Szolgálat Laubené M. Erzsébet
Forrás: X. Konszenzus füzet Fontos  a megelőzés  a hatékony prevenció érdekében szükséges az összehangolt együttműködés az országos és helyi.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Egészséglelkesek az iskolákban Az egészségfejlesztés helyzete az általános iskolákban.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Szakfelügyeleti kihívások az alapellátás területén
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Az egészségvédelmi program megvalósításának értékelése A program ideje: – A Béres József TIT Kisvárdai Egyesületének Egészségvédelmi.
VÉDŐNŐK A CSALÁDOK SZOLGÁLATÁBAN
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Védőnői Szolgálat Újszász Beszámoló – 2009 ( ) Készítette: Ágotai Emese.
DROGPREVENCIÓ Készítette : Szegedi Károlyné. A modul megvalósításának tartalmi célja : A káros szenvedélyekkel kapcsolatos fogalmak, ismeretek bővítése,
A tanulói létszám: 655 fő Szakmák: Cukrász Pincér Szakács.
TÁMOP A-14/ „TIE”-KUTATÁSOK DECEMBER ZALAEGERSZEG.
A lelki egészségfejlesztési központok és a lelki egészségfejlesztés szakmai támogatása az országos háttérintézmények bevonásával dr. Koós Tamás szakmai.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
főosztályvezető-helyettes
Brachmann Krisztina Országos Epidemiológiai Központ
Dr. Felvinczi Katalin Nemzeti Drogmegelőzési Intézet
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Az iskolai egészségfejlesztés védőnői szemmel – kihívások és megoldások SZABÓ KATALIN – JÁRÁSI VEZETŐ VÉDŐNŐ HMKH EGRI JÁRÁSI HIVATAL NÉPEGÉSZSÉGÜGYI OSZTÁLYA

A védőnői szolgálat létrejötte  A kezdetek:  Országos Stefánia Szövetség 1915  Prevencióban való aktív részvétel  Zöldkeresztes Egészségvédelmi Szolgálat 1927  Vidéken is megszervezett egészségvédő munka – párhuzamos működés, majd a Stefánia a Zöldkeresztbe olvadt II. Világháború után új rendszer → VÉDŐNŐI SZOLGÁLAT 2

A védőnői szolgálat  1975 –től főiskolai szintű képzés  Alapellátás  Prevenciós munka  Ellátási területen  Oktatási intézményben  Kórházban  CSVSZ A VÉDŐNŐI SZOLGÁLAT HUNGARIKUM 3

Az iskolai egészségfejlesztésre irányuló jogi vonatkozások  26/1997.(IX.3.) NM rendelet az iskola- egészségügyi ellátásról  28/2000.(IX.21.) OM rendelet szerint  20/2012.(VIII.31.)EMMI rend.128. § 4

Oktatási intézményekben feladatokat ellátó védőnők – az egri járásban Oktatási intézményekben feladatokat ellátó védőnők – az egri járásban Főállású iskola védőnők száma Egerben :15 fő Vidéken a területi munka mellett iskolákat is ellátó védőnők: 21 fő 5

Oktatási Intézményekben egészségnevelési előadások  Egerben : 947 előadás főnek  Eger környéken : 239 előadás – 5778 főnek 6

Védőnői feladatok oktatási intézményekben  Szűrővizsgálatok elvégzése  Védőoltások szervezése, lebonyolítása  Egészségfejlesztés  Személyi higiéné ellenőrzése  Elsősegélynyújtás 7

Szűrővizsgálatok az iskolákban  Minden évfolyamon ill. az index osztályokban  Védőnő által önállóan végzett vizsgálat  Orvossal szoros együttműködés  Személyre szabott tanácsok – gondozás  Szülő tájékoztatása - lelet 8

Védőnői vizsgálatok az iskolában  Testi fejlődés vizsgálata  Érzékszervek vizsgálata (látás, hallás)  Mozgásszervi elváltozások vizsgálata  Vérnyomásmérés  Életmódi tényezők → káros szenvedélyek, mozgás, táplálkozás 9

Az iskolavédőnői gondozás preventív egészségügyi szolgáltatás. Célja az egészséges életmód támogatása  Megfelelő, biztonságos környezet kialakítása az iskolában  Egészséget károsító magatartások kiküszöbölése, csökkentése  Egészséget segítő képességek fejlesztése  A tanulók támogatása abban, hogy felismerjék az egészség értékét és saját szerepüket a saját egészségük megőrzésében. 10

Egészségügy + Oktatásügy Iskola, mely az egészségfejlesztés alapvető színtere 11

Egészségfejlesztési programterv  Sz empontjai:  Iskola/ tanulók igényeire épülő  Célzott, egész populációt célzó  Életkori sajátosságok figyelembe vétele  Iskolai és iskolán kívüli közösségi alapú programok 12

Egészségfejlesztési témakörök  Egészséges életvitel (egészséges táplálkozás, mozgás, lelki egészség, környezetvédelem)  Személyi higiéné (tisztálkodás,fogápolás, bőrápolás, a helyes kézmosás, intim higiéné)  Serdülőkor sajátosságai(testi – lelki változások, felnőtté válás egészségesen)  Káros szenvedélyek megelőzése (alkohol,dohányzás,drog, játékszenvedély, szteroidok, testépítés) 13

Egészségfejlesztési témakörök  Barátság, szerelem (fogamzásgátlás, nemi betegségek megelőzése, HPV elleni védőoltás)  Pozitív önértékelés fejlesztése  Konfliktuskezelés  Daganat prevenció  Csecsemő és kisgyermek-gondozási ismeretek  Elsősegély- nyújtási ismeretek 14

Egészségfejlesztés módszertana  Módszerek: előadás, magyarázat,elbeszélés, interaktív beszélgetés, vita, eseti módszerek, didaktikai játék, csoportmunka, vetélkedő, filmvetítés  Plakát, szóróanyag, újság  Eszközök: multimédiás projektor,DVD lejátszó, flipchart tábla,modellek, segédeszközök 15

16

Egyeztetett munkaterv  Iskola védőnő a feladatait egyeztetett munkaterv alapján végzi, ami havi lebontásban készül az elvégzendő feladatokról :  Pl: egészségfejlesztési órák tartása osztályfőnöki órák keretein belül  Célja: az, hogy az iskolában betekintés nyerjünk egymás egészségfejlesztési tevékenységébe, valamint közösen tegyünk valamit a hatékonyabb egészségfejlesztésért. 17

Jó gyakorlatok  Középiskolákban a védőnőknek szoros az együtt működése az iskolaorvossal – így lehetőség van a csoportbontásban folyó egészségfejlesztésre,ami hatékonyabb tud lenni.  Társszakmákkal szoros a kapcsolat –nyitottak vagyunk.  Az iskola védőnő független – a tanulók bíznak bennük és könnyebben megnyílnak.  Egészséges táplálkozás témakörében – gyakorlati bemutatókat tartanak egészséges ételek készítése  Egészségfejlesztési munkanapló – mely nyomon követi, hogy az adott osztály első évfolyamtól kezdve egymásra épülő tematikával milyen egészségfejlesztési órákban részesült. 18

Hiányosságok - megoldások  Fontos lenne egy minimum egészségfejlesztési óraszám, hogy erre minden oktatási intézmény lehetőséget tudna adni.  Életkornak megfelelően, kapják meg a tanulók az ország minden iskolájában az egészségfejlesztéssel kapcsolatos minimum ismereteket.  Az osztályfőnökök tájékoztassák a tanulókat az egészségfejlesztési órákkal kapcsolatban.  Nyitottak vagyunk a szülők, családok felé is tájékoztatást adni. 19

Hiányosságok - megoldások  Fontos lenne országosan kidolgozni olyan programokat amelyek használhatók lennének korosztályonként.  Védőnőként jól használható program : Nutrikid – program, AHA –füzetek  Egészségfejlesztési team, munkacsoport létrehozása,azért, hogy közösen együtt tudjunk tenni a hatékony iskolai egészségfejlesztésért. 20

„Sok kis ember, sok kis helyen, miközben sok kis dolgot megtesz, megváltoztatja a világ arcát” (Mandinka, Afrikai szólás) 21

Köszönöm a figyelmet!