„Afrika gazdasága ma - lehetséges gazdasági stratégiánk Afrikában” Morenth Péter MAGYAR VÁLLALKOZÁSOK LEHETŐSÉGEI AFRIKÁBAN A Budapesti Kereskedelmi és.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Advertisements

Magyar Kerékpárosklub Hungarian Cyclists’ Club (HCC)‏ László János, elnök.
Nemzeti Innovációs Hivatal
2011. évi Kereskedelemfejlesztési pályázat Bács Edit osztályvezető Ügyfélszolgálati és Stratégiai Elemző Osztály Szeged, január 19.
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
Az MFB Invest Zrt. tevékenységének bemutatása Buda Sándor Tanácsadási igazgató október 24.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a DDOP
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A VILÁGGAZDASÁG VEZETŐ HATALMA
Oroszországi befektetési lehetőségek Magyar-Orosz Üzleti Fórum Budapest, október 30. Tóth Imre Tiszteletbeli elnök BKIK, MKIK Magyar-Orosz Tagozat.
Balogh Sándor A BKIK Maghreb Szakmai tagozat elnöke
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Piacelemzés - CRM beruházások alakulása
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Az ÚMVP intézményrendszere
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Latin-Amerika: Piaci lehetőségek a messzi kontinensen – Csontos Csaba 1 Csontos Csaba, elnök - BKIK Latin-Amerikai Szakmai Osztály Latin-Amerika: Piaci.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Kassa Kárpát-medencei gazdasági fórum Szolnok, május 16.
A gazdaság és szakképzés összefüggése. 1. Kialakult hosszabb távra a termelési és termékszerkezet Húzóágazat a feldolgozóipar Húzóágazat a feldolgozóipar.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
Sapientia-EMTE informatikai rendszerének kialakítása és fejlesztése Dr. Dávid László Dr. Györfi Jenő Budapest, November 11.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Energia konferencia Székesfehérvár 2008 Dr. Tiborcz Péter Fejér Megyei Önkormányzat alelnök.
Az Európai Fejlesztési Alap által nyújtott támogatások rendszere
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
A Nemzeti Fejlesztési Terv
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Nemzetközi civil pályázati lehetőségek
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
9. Partnerség, érdekérvényesítés, kormányzati-közösségi kapcsolatok.
A Dél-borsodi Akciócsoport LEADER programja Értékelési szempontok Tiszaújváros szeptember 30.
Egyoldalú Gazdasággal rendelkező elmaradott országok THE LEAST DEVELOPED COUNTRIES REPORT 2009 alapján Mavridisz Nikosz Alexandrosz.
Aktuális pályázati lehetőségek Okos Jövő Innovációs Klaszter O KOS J ÖVŐ I NNOVÁCIÓS K LASZTER K LUBEST június 16. NOS Kft.
K ÜLGAZDASÁGI ÉS K ÜLÜGYMINISZTÉRIUM Magyar-dél-afrikai gazdasági kapcsolatok szeptember 25., Budapest Afrikai Főosztály.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szerepe és feladatai a vállalkozások külpiacra jutásának segítésében, különös tekintettel a vegyeskamarai hálózatra.
AZ ITD HUNGARY ZRT. ÉS AZ ENTERPRISE EUROPE NETWORK VÁLLALKOZÁSOKAT TÁMOGATÓ TEVÉKENYSÉGEI Pólus Program Információs Napok 2009.
A gazdaságfejlesztés finanszírozási lehetőségei Dr. Szegvári Péter Stratégiai Igazgató.
Regionális Vállalkozásfejlesztés Dr. Billo Kármen főosztályvezető-helyettes Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
KKV-k külpiacra lépése és finanszírozási lehetőségeik *** A HITA szerepe a kereskedelemfejlesztésben Miskolc, november 13.
Magyarország – Csehország Bilaterális gazdasági kapcsolatok Orosz György főosztályvezető, Globális Főosztály KÜLGAZDASÁGÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁRSÁG.
T RADICIONÁLIS PIACOK, Ú J LEHETŐSÉGEK ! MNKH K ÖZÉP - EURÓPAI K ERESKEDELEMFEJLESZTÉSI H ÁLÓZAT K FT. B EMUTATKOZÁS.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Új innovatív beszerzési modellek (PcP – Pre-Commercial Procurement) és alkalmazásuk Fenntarthatóság és energiahatékonyság a közbeszerzési eljárásban Miskolc,
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Kárpát Régió Üzleti Hálózat Dr. Billo Kármen osztályvezető Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
Regionális Vállalkozásfejlesztés Dr. Billo Kármen osztályvezető Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Kassa KÜLGAZDASÁGI KONFERENCIA Miskolc, április 24.
Nemzetközi kereskedelemfejlesztési lehetőségek Ázsiában European Business and Technology Centre EU-Japan Technology Center EU Korea Industrial Cooperation.
Biztonságvédelmi és autóipari klaszterek együttműködésének lehetőségei hazai és nemzetközi téren.
Trendek és folyamatok az indiai gazdaságban a statisztikák tükrében Székely-Doby András, PhD. tudományos főmunkatárs, MTA Világgazdasági Kutatóintézet.
az önkéntes kamarai tagság
Budapest Premium Medical Port Klaszter
AFRIKA Gazdasága Észak-Afrika Nyugat-Afrika Közép-Afrika Kelet-Afrika
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Az integráció hatásai, az EU sajátosságai USA-hoz, Japánhoz képest
A nemzetközi tőkeáramlások
Előadás másolata:

„Afrika gazdasága ma - lehetséges gazdasági stratégiánk Afrikában” Morenth Péter MAGYAR VÁLLALKOZÁSOK LEHETŐSÉGEI AFRIKÁBAN A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara és a GSZT XXV. Afrikai Fejlesztések Szakmai Osztályának rendezvénye január 12.

Alapvetés Általános megközelítésben Afrika gazdasági mutatói alapján a leginkább perifériára szorult térsége a világgazdaságnak, ugyanakkor a globális gazdasági összkép évről-évre javuló tendenciát mutat. A régióbeli gazdasági fejlődés üteme biztató 2004 óta minden évben eléri vagy meghaladja az 5 százalékot az afrikai kontinens országában A világ húsz leggyorsabban fejlődő gazdaságának listáján minden évben hat-nyolc fekete-afrikai ország szerepel!

Afrikai országok fejlődése és lehetőségei McKinsey Global Institute évi jelentésének alapmegállapításai Az afrikai kontinens GDP-je 2008-ban 1,6 trillió amerikai dollár volt, ma megegyezik Brazília vagy Oroszország GDP-jével. Ma Afrikában a külföldi tőkebefektetések megtérülési rátája magasabb, mint bármelyik fejlődő régióban. Bár Afrika megerősödött gazdasági lendülete széles körben elismert, kevesen vannak tisztában erőforrásaival és lehetőségeivel. forrás:

Afrikában a felgyorsult növekedés egyre több országra jellemző A 30 legnagyobb afrikai gazdaság közül 27-en növekvő ütemben fejlődtek 2000 után. Ennek mindegyik szektor részese volt, többek között az erőforrások, pénzügyek, kiskereskedelem, mezőgazdaság, közlekedés és a telekommunikáció. A kontinens GDP-jében 2000 és 2008 között bekövetkezett növekedéshez a természeti erőforrások már önmagukban 24%-ban járultak hozzá. Afrika növekedési hullámát tovább erősítették a politika és makroökonómia stabilitása terén bekövetkezett kedvező változások, valamint a mikroökonómiai reformok.

Afrika és a világgazdaság Afrika erősödő kötelékei a világgazdasággal elősegítik a további gazdasági növekedést. Az Afrikába beáramló külföldi tőke mértéke a 2000-es 15 milliárd dollárról 87 milliárd dollárra emelkedett 2007-re. Afrika gazdasági növekedése olyan értékes új üzleti lehetőségeket teremt, melyek felett a világ nagyvállalatai gyakran elsiklanak. Az McKinsey Global Institute jelentése szerint négy iparág – fogyasztóközeli iparágak, mezőgazdaság, erőforrások és az infrastruktúra – együttesen legalább 2,6 trillió USD mértékű bevételt eredményezhet évente 2020-ra, azaz 1 trillió dollárral többet, mint ma.

Az afrikai városi vásárlók is hozzá- járulnak a hosszú távú növekedéshez Ma a kontinens lakosságának 40%-ka városi környezetben él, mely arány Kínában is közel ennyi, és folyamatosan emelkedik. Azon háztartások száma, melyek rendelkeznek szabadon elkölthető jövedelemmel, az előjelzések szerint 50%-kal fog emelkedni az elkövetkező 10 évben, elérve így a 128 milliót ra a kontinens 18 legnagyobb városa együttesen 1,3 trillió dollár értékű vásárlóerővel fog rendelkezni.

Magyarország és Afrika Magyarország afrikai jelenléte jelenleg kimerül az Európai Unió volt gyarmattartó államai által meghatározott Afrika- politika passzív támogató követésében. A külpolitikai célok megvalósítása ma már elválaszthatatlan a külgazdasági érdekek érvényesítésétől, a diplomácia szorosan összefonódik a külgazdasági tevékenységgel. „Afrika” nem csak külügyi vagy gazdasági kérdés, hanem komplex kormányfeladat, tehát, a szükséges szakmai összefogás csak össz-kormányzati koordinációval biztosítható a jövőben. A Kormányzatnak meg kellene fontolnia egy Afrika-ügyi kormány-megbízotti (kormánybiztosi) iroda felállítását a Nemzeti Külgazdasági Hivatal vagy NGM keretei között.

Magyar-afrikai gazdasági kapcsolatok A nyolcvanas évek óta lényegesen "elhidegültek" a kétoldalú gazdasági kapcsolatok. Afrika továbbra is fontos partner Magyarország számára – kereskedelmi forgalom eléri a félmilliárd dollárt (főleg export) Magyar kkv-k kevésbé sikeresek a szub-szaharai régióban – Problémák: az informális gazdaság és a korrupció – Lehetőség: tartós jelenlét (így kellő helyismeret + a fogadó ország adminisztrációjának megértése) A sikeres végrehajtás záloga egy átgondolt és hosszútávú kormányzati Afrika-politika és stratégia kidolgozása!

Gazdasági szempontból a következő területek kiemelkedőek Kereskedelem biztonságtechnikai, rendészeti és katonai elektronika - élelmiszer- feldolgozás - gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök - háztartási cikkek, eszközök, vegyipari termékek - IKT eszközök – vetőmag és növényvédőszer Szolgáltatások infrastruktúra-tervezés, kivitelezés - környezetvédelemmel kapcsolatos megoldások - öntözőrendszerek, haltenyésztés, gombatermesztés, biotechnológia - posztgraduális és távoktatás, önköltséges technikusképzés - turizmus, idegenforgalom fejlesztés Technológia-transzferek K+F, műszaki technológiák - IKT szektor - orvosi és gyógyászati technológiák átadása - mezőgazdaság: csomagoló és feldolgozó technológiák, kulcsrakész üzemek, élelmiszer-feldolgozási módszerek, tartósítás, szárítás, palackozás, halászati üzemek - vízgazdálkodás: tervezés és szaktanácsadás

Javaslataink a kormányzati stratégiához 1. Ki kellene alakítani a kormány hosszabb távú Afrika- politikáját, de legalább is „Afrika-vízióját” A magyar kormánynak a gazdasági érdekeket szem előtt tartva nagyobb figyelmet kell fordítania afrikai jelenlétünk erősítésére a magyar-afrikai kapcsolatok terén. Aktív és tudatos kommunikációt kell folytatni a régió országainak politikai-gazdasági helyzetéről, üzleti lehetőségeiről a magyar üzleti és civil szféra felé. Információs csatornákat kell biztosítani a nemzetközi segélyezésből adódó pályázati lehetőségek figyelésére, pályázatok elkészítésére, ügyfélszolgálatot, B2B információs portált, zöld és/vagy kék számot kell működtetni.

Javaslataink a kormányzati stratégiához 2. A gyakorlatias segítség foglalja magába a rendszeres országjelentések elkészítését, intézményes segítségnyújtást a beutazási vízumok beszerzésében, indokolt esetekben akár szolgálati, kiemelt megbízások esetében diplomáciai útlevél biztosítását. Új, korszerűbb, dinamikusabb afrikai gazdasági jelenléti formák (utazó gazdasági nagykövet, helyi tiszteletbeli kereskedelmi képviselői hálózat, gazdasági road-show, kiállítások, stb.) bevezetése Olyan országokra kell összpontosítani, ahol a legnagyobb a gazdasági növekedés: Angola, Mauritánia, Mozambik, Botswana és Zambia, és ahol még diplomáciai képviseletünk van: Kenya és Dél-Afrika.

Javaslataink kereskedelmi régió- központok felállítására Algéria, Tunézia, Szudán, Egyiptom - Tunisz központtal, Mali, Szenegál, Mauritánia, Burkina Faso, Ghána, Guinea - Bamako központtal, Kongó, Demokratikus Kongó, Zambia, Mozambik, Nigéria - Kinshasa központtal, Dél-Afrika, Botswana, Angola, Namíbia, Madagaszkár - Pretoria központtal, Kenya, Uganda, Ruanda, Eritrea - Nairobi központtal A fent javasolt központokban kereskedőházak felállítását javasoljuk a hazai vállalkozói réteg bevonásával!

További stratégiai javaslataink 1. Ki kell/ene alakítani egy információalapú kereskedelemfejlesztési és beruházási tanácsadási intézményrendszer alapjait. Jelenleg is működő kétoldalú fejlesztési programjainkat és segélyezési politikánkat összhangba kellene hozni az EU elvárásaival. Jelentősebb afrikai országokkal fontos lenne a GVB-k megalakítása, meglévő dél-afrikai GEM-et kellene mihamarabb tartalommal megtölteni. Kereskedelemfejlesztési pályázatokon, afrikai lokális és nemzetközi tendereken való részvétel a régebbi EU tagállamok szervezeteivel, cégeivel, „alvállalkozóként” a referenciák megszerzése céljából. Alakuljon szakmai kerekasztal a hazai vállalkozások nemzetközi fejlesztési együttműködési projektekbe történő minél hatékonyabb bevonása érdekében az NKH, ITDH, JVSZ, MGYOSZ, VOSZ, BKIK, Afrika Holding Zrt. szervezetekkel, az európai KGSZ-ek részvételével, a nagyvállalatok képviselőinek, valamint szakértők bevonásával.

További stratégiai javaslataink 2. Legalább három olyan csoport van a Közös Afrika-EU Stratégián (JAES) belül, amiben aktívan részt kellene venni (és amikben Magyarország eddig érdemben nem vett részt). A kétoldalú politikai, és ehhez kapcsolódóan a gazdasági kapcsolatok élénkítése magas szintű, államfői, országgyűlés elnöki látogatások beindításával, és delegációk fogadása révén. Magyarország EU-elnöksége idejére stabil „Afrika-elképzeléssel” lenne érdemes felkészülni a májusi programokra. Magyarországnak hatékonyabb részvétellel kellene kivennie a részét az AU tevékenységéből – jó és követendő példa a legutóbbi Tripoli AU- EU csúcstalálkozó, november n! Magyarországot vonzóbbá kellene tenni az afrikai befektetők számára, hiszen ma már ilyenek is léteznek egyre növekvő számban!

Köszönöm a figyelmet! Morenth Péter ATDO – Afrikai Kereskedelmi és Fejlesztési Iroda * Afrika Holding Zrt * *