Mérhető-e a fenntarthatóság? – Az Európa 2020 stratégia példája Fenntarthatóság és Magyarország 2025-ben SJTB Tudományos ülés, 2015. november 19.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közoktatási fejlesztések, pályázati lehetőségek
Advertisements

Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Winkler Gyula, európai parlamenti képviselő
Regionális fejlesztési lehetőségek
Foglalkoztathatóság ösztönzése és a vállalati alkalmazkodóképesség fejlesztései a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program 5. prioritásában 2014.
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
Az Európa 2020 Stratégia hazai végrehajtása
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
GKI Zrt., Az EU statisztikai adatbázisa és az uniós politikák Prezentáció az MTA Statisztikai Bizottsága Budapest, december 6-i ülésére.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Bevezető: Mi az intelligens szakosodás? Milyen sikeres tapasztalatokról tudunk? Varga Attila egyetemi tanár, kutatócsoport-vezető PTE KTK, MTA-PTE Innováció.
Az EU USA-hoz viszonyított gazdasági versenyképességéről Rácz Margit kutatási igazgató MTA Világgazdasági Kutatóintézet Budapest Országház u. 30.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Az Európai Unió mikrohitelezési gyakorlata
A Lisszaboni Stratégia célja 2000-ben ambicionáltuk: « a világ legversenyképesebb és dinamikus tudás alapú gazdaságává válni, amely képes a fenntartható.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
A kommunális statisztikától a klímaváltozás méréséig
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
Kovács Álmos, szakállamtitkár Pénzügyminisztérium
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Eladósodási pálya helyett új munkaerőpiaci megoldások Varga Mihály február február 17.
Az Európai Unió szándékai és törekvései a fogyatékossággal élő európai polgárok érdekében Kósa Ádám.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
Erdély2020 Fejlesztési Terv Az EU költségvetési időszakának vezető irányvonalai Winkler Gyula európai parlamenti képviselő Kolozsvár, november.
Erdély2020 Fejlesztési Terv Winkler Gyula európai parlamenti képviselő Temesvár, december 3. Az EU közötti költségvetési kerete.
ERDÉLY 2020 – SZÉKELYFÖLD 2020 Fejlesztési Terv
EURÓPA 2020 Stratégia ERDÉLY 2020 Fejlesztési Terv szeptember 24., Kolozsvár XX. RMKT Vándorgyűlés WINKLER Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ,
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
1 ANDOR László az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi összetartozásért felelős biztosa „Az Európai Unió jövője” konferencia.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
UDOVECZ GÁBOR Balkán: együttműködés vagy verseny a mezőgazdaságban?
Az Európa 2020 stratégia és 2014-es ajánlások
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Civil Európa – civilek Európában
Foglalkoztatottság 1.A foglalkoztatási ráta Magyarországon EU átlagban alacsony, a V4- ek között a legalacsonyabb. 2.A válság előtt egyedül Magyarországon.
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
Bulgária az EU csatlakozás küszöbén Készítette: Miklovicz Katalin.
Az energiahatékonyság finanszírozása a as programozási időszakban.
Az innovációs projektek támogatási lehetőségei a Gazdaságfejlesztési és Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban Pecze Tibor Csongor elnök.
1 P iaci háttér - Új készségek és munkahelyek  Az Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT) szektor az egyik legígéretesebb és gazdaságilag.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
Az Európa 2020 stratégia dióhéjban ALFÖLDI Katalin, EU szakértő.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
Az Új Széchenyi Terv Tudomány - Innováció prioritása Dr. Nikodémus Antal főosztályvezető NGM Innovációs és K+F Főosztály Miskolc,
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Dr. Nagy Katalin Magyarország EU melletti Állandó Képviseletének korábbi tanácsosa XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, november
Új egyensúly Tervezettnél jobban csökken az államháztartás hiánya.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Önkormányzati Egészségügyi Napok
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Erdély2020 Fejlesztési Terv
Winkler Gyula, európai parlamenti képviselő
Erdély2020 Fejlesztési Terv Az EU költségvetési időszakának vezető irányvonalai Winkler Gyula európai parlamenti képviselő Kolozsvár, 2012.
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Európai Uniós ismeretek
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
Előadás másolata:

Mérhető-e a fenntarthatóság? – Az Európa 2020 stratégia példája Fenntarthatóság és Magyarország 2025-ben SJTB Tudományos ülés, november 19.

Európa 2020 stratégia születésének körülményei 2010-ben az EU felismeri, hogy „a válság több év gazdasági és szociális haladását semmisítette meg, és rávilágított az európai gazdaság strukturális hiányosságaira” Válság hatása az Európai Unióban – 2009-ben 4%-kal csökken a GDP – 10%-os munkanélküliség (23 millió ember) – államháztartási hiány a GDP 7%-a, az államadósság meghaladja a GDP 80%- át Strukturális hiányosságok (válság előtti évtizedben is!) – növekedés alacsonyabb, mint a versenytársaké – innováció (K+F kiadás) alacsony (EU 2% alatt, USA 2,6%, Japán 3,4%) – foglalkoztatási ráta alacsonyabb, mint másutt (pl éves korosztályban 46%, USA és Japán 62%), munkaórában számolva az európaiak 10%-kal kevesebbet dolgoznak, mint az amerikaiak – népesség öregszik (60 évesnél idősebbek száma évi 2 millióval növekedik) 2/14 Rappai Gábor, PTE KTK

Európa 2020 stratégia Európai Bizottság közleménye március 3. Három növekedési prioritás – intelligens növekedés: tudáson és innováción alapuló gazdaság kialakítása – fenntartható növekedés: a gazdaság erőforrás-hatékonyságának, környezettudatosságának és versenyképességének növelése – inkluzív növekedés: magas foglalkoztatás, valamint szociális és területi kohézió jellemezte gazdaság kialakításának ösztönzése Pontosan meghatározott, statisztikai indikátorokkal definiált, tagországok szintjére is lebontott célok Hét kiemelt kezdeményezés: Innovatív Unió, Mozgásban az ifjúság, Európai digitális menetrend, Erőforrás-hatékony Európa, Iparpolitika a globalizáció korában, Új készségek és munkahelyek menetrendje, Szegénység elleni európai platform Rappai Gábor, PTE KTK 3/14

Stratégiai célok számokban (EU összesen) Mutatószám ÉrtékCélérték Foglalkoztatási ráta a éves korosztályban (%) 67,968,575,0 K+F kiadások aránya a GDP %-ában 1,82,03,0 Üvegházhatást okozó gázok kibocsátása az 1990-es év %-ában 93,285,780,0 Megújuló energiaforrások aránya (%) 8,712,520,0 Végső energia felhasználás (millió tonna kőolaj egyenértékes, TOE) 1189,31160,01086,0 Korai iskola-elhagyók aránya (%) 15,713,910,0 Felsőfokú végzettségűek aránya a éves népességben (%) 28,133,640,0 Nyomorban és kirekesztettségben élők (illetve ettől veszélyeztetettek) száma (millió fő) 124,0118,196,6 Rappai Gábor, PTE KTK 4/14

Stratégiai célok hazánkra EU összehasonlításban Mutatószám (Cél)érték EU Magyarorszá g MinMax Foglalkoztatási ráta a éves korosztályban (%) 75,0 62,9 (MLT) 80,0 (SWE,DEN,NL ) K+F aránya a GDP %-ában3,01,8 0,5 (ZYP) 4,0 (FIN,SWE) Megújuló energiaforrások aránya (%)20,014,7 10,0 (MLT) 49,0 (SWE) Korai iskola-elhagyók aránya (%)10,0 29,0 (MLT) 4,5 (POL) Felsőfokú végzettségűek aránya a éves népességben (%) 40,030,3 26,0 (ITA) 60,0 (IRL) Nyomorban és kirekesztettségben élők (illetve ettől veszélyeztetettek) száma (csökkenés 2010-hez képest %) 25,0 Rappai Gábor, PTE KTK 5/14

… és hogy állunk?? - Magyarország Mutató Cél Foglalkoztatási ráta (%) 60,762,163,266,775,0 K+F (GDP%) 1,21,31,4..1,8 Üvegházhatás gáz (1990=100) 68,063,7.. 80,0 Megújuló energiaforr. aránya(%) 9,19,59,8..14,7 Végső energiafelh. (millió tonna) 16,214,815,0..13,6 Korai iskolaelhagyók (%) 11,411,811,911,410,0 Felsőoktatási végzettségűek (%) 28,229,832,334,130,3 Szegénységi küszöb alatt (ezer fő) Rappai Gábor, PTE KTK 6/14

… és hogy áll Európa ?? Rappai Gábor, PTE KTK 7/14 Mutató Cél Foglalkoztatási ráta (%) 68,668,5 69,275,0 K+F (GDP%) 1,972,01..3,0 Üvegházhatás gáz (1990=100) 85,783,282,1..80,0 Megújuló energiaforr. aránya(%) 12,914,315,0..20,0 Végső energiafelh. (millió tonna) 1 593,01 583,91 566, ,0 Korai iskolaelhagyók (%) 13,412,611,911,110,0 Felsőoktatási végzettségűek (%) 34,836,037,137,940,0 Szegénységi küszöb alatt (millió fő) 119,6122,8122,9..96,6

Az EU, ill. Magyarország előrehaladásának szemléltetése 8/14 Európa Magyarország Rappai Gábor, PTE KTK

Előrehaladás mérése (módszertani kísérlet) Cél: egy számmal (mutatóval, ún. kompozit indexszel) jellemezni, hogy mennyit haladt Európa/Magyarország a kitűzött céljai felé Problémák (statisztikai): – távolság-mérés teljesen eltérő kategóriák esetén – a részcélok nem függetlenek egymástól, tehát az egyik változása maga után vonja egy másik változását is – az országok teljesítménye (motivációja) heterogén Megoldási lehetőségek – korreláció figyelembe vétele – „büntetett” átlag Rappai Gábor, PTE KTK 9/14

Minimális módszertan 1. (korreláció kezelése) Fogl. ráta Szegény Fogl. ráta Szegény Fogl. ráta Szegény Rappai Gábor, PTE KTK 10/14

Mutatók közötti kapcsolat (korrelációs mátrix) MutatóFoglRataR&DMegújulKoraiIskElFelsOktSzegény FoglRata 1,000 R&D 0,5511,000 Megújul 0,4570,5141,000 KoraiIskEl -0,539-0,373-0,0981,000 FelsOkt 0,1970,269-0,024-0,3131,000 Szegény -0,1340,032-0,1880,041-0,0731,000 Rappai Gábor, PTE KTK 11/14

Minimális módszertan 2. (heterogenitás „büntetése”) Célérték közelítése (i. mutató – j. ország – t. év) Heterogenitás „büntetése” Rappai Gábor, PTE KTK 12/14

Komplex előrehaladási mérték Mahalanobis-távolság a „büntetett” átlagokra Rappai Gábor, PTE KTK 13/14 ÉvEU 20101, , , ,371

Tanulságok Mutatók eltérő viselkedése – szegénységre nagyon érzékeny – foglalkoztatás már rövid távon is hat, oktatási befektetések (értelemszerűen) csak hosszabb távon Heterogén előrehaladás („kétsebességű Európa”) nem kedvező – megújuló energiaforrásokra vonatkozó vállalások bizonyos szempontból irreálisak – egyes országok gazdagodása „tolja” a szegénységi küszöböt, ezáltal növeli az európai szegények számát – iskolarendszer mutatói nehezen mérnek minőségi különbségeket Kohézió fontosabb, mint gondolnánk… Rappai Gábor, PTE KTK 14/14