Európai cselekvési terv: „Felnőttkori tanulás: Sosem igazán késő tanulni” * Communication, Európai Bizottság, Brüsszel, 2006. október. 23. COM (2006) 614.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Tolerancia Erősítő Innovatív Szövetség projektprogram.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
„Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében”
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
HHR.
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Az EQAVET szerepe a szakképzés fejlesztésében
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
főigazgatóhelyettes, NSzFI
A gyermeki jogok érvényesítése
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Lorem ipsum.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
Baranya Megyei Önkormányzat
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Európai cselekvési terv: „Felnőttkori tanulás: Sosem igazán késő tanulni” * Communication, Európai Bizottság, Brüsszel, október. 23. COM (2006) 614 final Szakképzés a jövő szolgálatában – Képzési konferencia Pécs, november 15. Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem Regionális Lifelong Learning Kutató Központ

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Előzmény – Az Európai Bizottság Cselekvési Terve az egész életen át tartó tanulásról*: *„Minden, életünk során folytatott olyan tanulási tevékenység, melyet a tudás, a készségek és kompetenciák fejlesztésének céljával folytatunk egyéni, állampolgári/civil, társadalmi és/vagy foglalkoztatási perspektívában.” Fő célkitűzés:- Foglalkoztathatóság, versenyképesség - Aktív állampolgárság, egyéni fejlődés - Társadalmi befogadás - Helyi és regionális partnerség a hatékony tanulás támogatására. (Forrás: Communication from the Commission: Making an European Area of Lifelong Learning a Reality, Nov Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Előzmény – Európai Tanács Barcelonai Nyilatkozata az oktatási és képzési rendszerek konkrét jövőbeli célkitűzéseiről.(2002.) Három fő cél: - Az oktatási és képzési rendszerek minőségének és hatékonyságának fejlesztése: pl. hálózatok és erőforrások felhasználása. - A hozzáférés javítása: pl. nyitott tanulási környezet fejlesztése. - Az oktatási és képzési rendszerek külső kapcsolatrendszerének javítása, fejlesztése: a kapcsolatok elmélyítése a munka világával. Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Előzmény - A Nyitott Koordináció és eszközei: Megjelenik a „Nyitott Koordináció” tevékenysége és annak négy eszköze az oktatási és képzési rendszerek együttműködésének elősegítése céljából: (2002.) a.) Minőségi indikátorok alkalmazása(Quality indicators); b.) mérföldkövek alkalmazása (benchmarks);- pl ! c.) külső szakértői mérés és értékelés (peer review); d.) a jó gyakorlat alkalmazása (best practice). Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Előzmény - A tanuló régiók létrehozását célzó Európai Tanácsi kezdeményezés: Az R3L kezdeményezés: Európai hálózat a helyi és regionális egész életen át tartó tanulási partnerség fejlesztéséhez. (2002/C 174/06): 1. A tanuló régió (TR) NEM Tudásközpont! 2. A TR mozgósítja és együttműködésre késztetei azokat a helyi és regionális szereplőket, akik az egész életen át tartó tanulás fejlesztéséhez mint a lokális és regionális fejlesztés, a társadalmi kohézió és az önmegvalósítás tevékenységéhez hozzá tudnak járulni. 3. A már működő TR beléphet az Európai Tanuló Régiók hálózatába. Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Előzmény – Az Európai Bizottság jelentése az Oktatás és Képzés 2010 célkitűzések helyzetéről (2003 november) Célok: - A nemzeti oktatási és képzési célok közelítése a Liszaboni stratégiához - Az Európai Képesítési Keretrendszer (EQF) megvalósítása - A felsőoktatás bevonása az oktatás és képzés európai szintű fejlesztésébe - A szakoktatás és képzés minőségi fejlesztése és vonzóvá tétele - Az európai mobilitási programok növelése Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról A felnőttkori tanulás fejlesztése, mint az egész életen át tartó tanulás stratégiai prioritásainak egyike - A tagállamok törekvései nemzeti stratégiákban jelennek meg között (pl. A Magyar Köztársaság Kormányának stratégiája az egész életen át tartó tanulásról, szept.) - Az eddig megismert stratégiák nem fordítanak elegendő figyelmet a felnőttek tanulásának támogatására (Joint Interim Report on Education & Training 2010 work programme, Council - EC, 2006) - A legutóbbi kutatásokból kitűnik a felnőttek tanulása támogatásának haszna (OECD, 2005): 1. Magasabb foglalkoztathatóság; 2. Nagyobb termelékenység; 3. Magasabb minőségű foglalkoztatás Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról A felnőttkori tanulás fejlesztése, mint az egész életen át tartó tanulás stratégiai prioritásainak egyike - Az idősödő felnőttek tanulásával foglalkozó kutatások kiemelik, hogy: A tanulás kihat az egészségre és csökkenti az egészségügyi kiadásokat. (Forrás: The Benefits of Learning, University of London, 2004) A felnőttkori tanulás éppen a kulcskompetenciák fejlesztésével járul hozzá a foglalkoztathatósághoz és a mobilitáshoz, valamint a társadalmi beilleszkedéshez. (lásd a Grundtvig-program eddigi eredményeit (EC, COM (2004) 153 final) Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Az egész életen át tartó tanulás kulcskompetenciái - Az anyanyelven folytatott kommunikáció; - Az idegen nyelveken folytatott kommunikáció; - Matematikai kompetencia és alapvető természettudományi és műszaki ismeretek; - Digitális kompetencia; - Tanulási kompetenciák; - Interperszonális, interkulturális és állampolgári kompetenciák; - Vállalkozói kompetencia; - Kulturális kifejezőkészség; (Forrás: EC, COM (2005) 548 final) Az európai uniós oktatási és képzési programok között az egész életen át tartó tanulás integrált rendszerében jelennek meg. Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Kihívások a felnőttkori tanuláshoz kapcsolódóan - Versenyképesség – Fejlett és minőségi oktatás és képzés szükséges, fontos a kompetenciák fejlesztése! (közel 72 millió alacsonyan képzett munkás él az EU-ban*, ez a munkaerő 30%- a.( Eurostat, 2004) - Demográfiai változások – Ezek befolyásolják az EU oktatási és képzési rendszereit (Öregedő európai társadalmak, 15%-al csökken a 24 év alatti fiatalok létszáma a következő 30 esztendőben. (Eurostat, 2005) - Közel 6 millió korai iskolát elhagyó problémája (EC, Progress Rep. SEC, (2006), Az év közötti életkorúak között csak minden 10. polgár volt fizetett foglalkoztatásban - A felnőttkori tanulás fejlesztése hozájárul a munkájukkal érvényesülni kívánó bevándorlók teljesítményének javításához, társadalmi integrációjához Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Kihívások a felnőttkori tanuláshoz kapcsolódóan - Társadalmi befogadás – A szegénység és a társadalmi beillesszkedés problémái felértékelik a felnőttkori tanulás szerepét (pl. az analfabetizmus új formáinak térnyerése) - A készségek/kompetenciák emelésének szükségessége – Az oktatási és képzési keretek hatékony kihasználása, a decentralizáció fontos lépés a koherens rendszerek építése felé (OECD, 2005; EURYDICE, 2006) (pl. munkaerőpiaci együttműködési formák szerepe a helyi célok megfogalmazásában, az útmutatás és tanácsadás fejlesztésében) - Hatékony felnőtt-tanulási rendszer – az egész életen át tartó stratégia fejlesztésének eleme (pl. hozzáférés a munkaerőpiaci képzésekhez) Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról – EC, COM(2006) 614 final Kulcsüzenetek a felnőttek tanulásának támogatására 1) A részvételt korlátozó akadályok leküzdése – Továbbra is alacsony Európában a felnőttek részvétele a tanulásban ( A 2010-re elérendő átlagos 12.5% helyett 2005-ben csak 10.8%, ez pedig 1.1%-től 34.7%-ig szóródik). Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Kulcsüzenetek a felnőttek tanulásának támogatására 1) A részvételt korlátozó akadályok leküzdése – Különösen fontos, hogy a felnőttkori tanulásban résztvevők számát növeljük a méltányosság elvét követve. Kulcsszerepe van az önkormányzatoknak az alacsonyan képzettek bevonása terén. Ezen a területen meghatározó a korszerű tanácsadási formák fejlesztése, tanuló-központú szemlélet képviselete és a helyi partnerség ösztönzése. Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Kulcsüzenetek a felnőttek tanulásának támogatására 2) A felnőttkori tanulás minőségének biztosítása - A minőség biztosítása magába foglalja a tanácsadási formák, a pályaorientáció megújítása mellett a szükségletelemzést, az értékelési módszerek fejlesztését, továbbá a kompetenciák elismerését, értékelését egyaránt. Kulcsterületek: - Tanítási módszerek fejlesztése a felsőoktatásban jelen lévő elméleti szakemberek és a gyakorló felnőttoktatók együttműködésével új módszertani anyagok fejlesztése céljával. - Felnőttoktató szakemberek képzése, továbbképzése (új curriculumok kidolgozása európai szinten, pl. TEACH-curriculum – Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Kulcsüzenetek a felnőttek tanulásának támogatására 2) A felnőttkori tanulás minőségének biztosítása - A minőség biztosítása magába foglalja a tanácsadási formák, a pályaorientáció megújítása mellett a szükségletelemzést, az értékelési módszerek fejlesztését, továbbá a kompetenciák elismerését, értékelését egyaránt. Kulcsterületek: - Tanítási módszerek fejlesztése a felsőoktatásban jelen lévő elméleti szakemberek és a gyakorló felnőttoktatók együttműködésével új módszertani anyagok fejlesztése céljával - Felnőttoktató szakemberek képzése, továbbképzése (új curriculumok kidolgozása európai szinten, pl. TEACH-curriculum) Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Kulcsüzenetek a felnőttek tanulásának támogatására 2) A felnőttkori tanulás minőségének biztosítása - A minőség biztosítása magába foglalja a tanácsadási formák, a pályaorientáció megújítása mellett a szükségletelemzést, az értékelési módszerek fejlesztését, továbbá a kompetenciák elismerését, értékelését egyaránt. Kulcsterületek: - A felnőttoktatás és képzés minőségi szolgáltatásainak fejlesztése (A kormányzatok szerepe az akkreditáció és minőségbiztosítási folyamatok racionalizálása, monitoring-rendszer működtetése terén) - A szolgáltatásokat kiegészítő felnőtt tanulót támogató infrastruktúrák fejlesztése (pl. a helyi tanulási lehetőségek bővítése, gyermekmegőrzés, ODL formák fejlesztése, rugalmasság) Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Kulcsüzenetek a felnőttek tanulásának támogatására 3) A tanulási eredmények elismerése és értékelése – Az egész életen át tartó tanulási paradigmája elismeri mind a formális, a non-formális és az informális tanulás tevékenységét, további tanulásban való elindulás részeként akár kreditekkel, későbbi tanulmányok értékelése során beszámítási megoldásokkal. A tagországok sora már bevezetett új, a tanulási eredményeket beszámító és értékelő formákat (pl. European Inventory – Fontos lépések: - A szakmailag kompetens szereplők bevonása a fejlesztésbe (pl. civil szervezetek, kamarák, szakszervezetek, stb.) - Mérés és értékelési módszerek minőségi fejlesztése fontos - A tanulási eredmény output-szemléletének erősítése. (Forrás: Common European Principles on Validation – Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Kulcsüzenetek a felnőttek tanulásának támogatására 4) Befektetés az idősödő és vándorló népességbe – Nemcsak a nyugdíjkorhatár emelése fontos a demográfiai tényezők miatt, de „aktív-életkori” programokra van szükség a nyugdíj előtt és után lévők számára. Főbb szempontok: - A munkavégzés kitolódásával még fontosabb a készségek és kompetenciák fejlesztése az idősödő, nagyjából 55 év feletti korosztály vonatkozásában (pl.activeage.feek.pte.hu) - Felértékelődik a nyugdíjas-korúak tanulási lehetőségeinek fejlesztése, például felsőoktatási programokkal. Ugyanakkor társadalmi kapcsolataikat is fejleszti a szervezett tanulási lehetőségek biztosítása (pl. az ún. U3A modell, idősek szabadegyeteme) Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Kulcsüzenetek a felnőttek tanulásának támogatására 4) Befektetés az idősödő és vándorló népességbe – Nemcsak a nyugdíjkorhatár emelése fontos a demográfiai tényezők miatt, de „aktív-életkori” programokra van szükség a nyugdíj előtt és után lévők számára. Főbb szempontok: - A migrálók társadalmi és gazdasági integrációja felértékelődik (pl. az EU támogatja az anyaországokban zajló oktatási és képzési programokat). - Felgyorsulnak a korábban szerzett tanulási eredmények és tapasztalatok elismerését célzó programok. - Külön figyelmet szentel az EU a vándorló, bevándorló népesség nyelvi, kulturális és társadalmi integrációjára képzésekkel. - Az interkulturális tanulás fejlesztése előtérbe kerül Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Kulcsüzenetek a felnőttek tanulásának támogatására 5) Indikátorok és határpontok/határidők alkalmazása – A felnőttek tanulásának fejlesztése nem nélkülözheti a megbízható adatokat. Meghatározó témák: - Az EUROSTAT igyekszik a felnőttek tanulásával kapcsolatos felmérésével és a harmadik szakképzési felmérésével az igényeket megbízható adatokkal kielégíteni 2007 elejére. - Az OECD a felnőttek készségeit mérő felmérése (PIAAC) jelenleg is zajlik ( - Érdemes feltárni az informális tanulás szerepét a felnőttek tanulása eredményességét befolyásoló tényezők és társadalmi hatásai okán is. Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Kulcsüzenetek a felnőttek tanulásának támogatására 5) Indikátorok és határpontok/határidők alkalmazása – A felnőttek tanulásának fejlesztése nem nélkülözheti a megbízható adatokat. Meghatározó témák: - Az Európai Bizottság létrehozta az egész életen át tartó tanuláshoz kapcsolódó kutatócsoportját az ISPRA kutatóközponton belül. - Felértékelődő szerepe van az Európai Felnőttoktatási Szövetség (EAEA) keretein belül körvonalazódó trendeknek és témaköröknek a felnőttek tanulásával kapcsolatosan. ( - Az Európai Egyetemek Szövetsége (EUA) ugyancsak fontosnak tartja a felnőttek tanulásának tánmogatását. Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Következtetések európai szinten: 1)A tagállamoké a felelősség a közös elhatározás megvalósításában. Az Európai Bizottság a nemzeti keretek megújítását támogatja forrásokkal. 2)Az Európai Bizottság a tagállamok és a meghatározó döntéshozók között konzultációt folytatni az alábbi témakörökben: - Az európai források hatékony felhasználása ( pl. Strukturális Alapok, LLL-integrált programok); - A felnőttek tanulási igényeinek integrációja és megjelenítése a nemzeti fejlesztési tervekben az oktatás és képzés területén; - A tagállamok sajátos és eltérő oktatási és képzési, kulturális tényezőinek figyelembe vétele; - a jó gyakorlat cseréjének lehetősége az Oktatás és Képzés 2010, továbbá a jelenleg futó programok felhasznlásával - a statisztikai-alapú monitoring fejlesztése Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról A Tanuló Régiók keretrendszere alkalmas lehet a felnőttek tanulásának támogatására az oktatás és képzés helyi partnerségére támaszkodva: K+F témák a Tanuló Régióban: 1. Stratégiák kialakítása az egész életen át tartó tanulás regionális hálózatainak fejlesztésére. 2. Egész életen át tartó tanulás és az aktív állampolgárság a régióban. 3. Egész életen át tartó tanulás és a gazdasági növekedés elősegítése a régióban. 4. Egész életen át tartó tanulás a szociálisan befogadó régióért. 5. A multikulturális régió elősegítése az egész életen át tartó tanulás révén. 6. Információs és kommunikációs technológiák alkalmazása a tanulásrégióban. 7. Egész életen át tartó tanulás forrásainak kialakítása a régióban. 8. Támogató szolgáltatások biztosítása az egész életen át tartó tanulásért. 9. A teljesítmény (hatékonyság, képzési minőség) mérése a tanulásrégióban. 10. A tanuló régió nemzetközi/európai dimenziójának az elősegítése. Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem

Európai cselekvési terv a felnőttek tanulásáról Javaslat: Hozzuk létre a Pécs-Baranyai Tanuló Régiót és ezáltal férjünk hozzá releváns ESZA forrásokhoz a hatékonyabb, hozzáférhetőbb, oktatás és képzés tanulóorientált, partnerségi elvű modelljének megteremtésével a felnőtt tanulók érdekében! Köszönöm a figyelmüket! Németh Balázs – Pécsi Tudományegyetem