A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az iskolai dokumentumok
Advertisements

A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás bevezetése a tényői Napközi Otthonos Óvodában és az Ady Endre Általános Iskolában Projektindító.
FELVÉTELI tájékoztató
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
A kormányhivatal közoktatási feladatai és az új oktatási koncepció
as tanév Záró értekezlet.
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
A két tanítási nyelvű képzés helyzete a magyar közoktatásban Készítette: Fazekas Csaba a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese a Kétnyelvű Iskoláért.
Tantervtípusok; NAT-ok
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
Informatika tanítása ea.
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
A NAT jövője az informatikán innen és túl Reményi Zoltán.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A kerettantervek fejlesztése
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
Megvalósítás helyszíne: Általános iskola-óvoda Kecskéd
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
BEVEZETŐ.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
A tanárképzés szerkezete
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Informatika tanítása ea.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Két tanítási nyelvű oktatás az Egressy Béni Kéttannyelvű Általános Iskolában Egressy Béni Bilingual Primary School.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
TÁMOP-3.1.4/08/2. Kassai Úti Általános Iskola Szakmai feladatterv.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
1 „Nem tudtam, hogy lehetetlen, ezért megcsináltam!”
Új tanulási módszerek az informatikában Lakosné Makár Erika 1
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
Szakiskolai fejlesztési program
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
1./ A magyar közoktatás rendszere
Előadás másolata:

A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai

Az oktatást szabályozó dokumentumok Közoktatási törvény (1993,folyamatos) Nemzeti Alaptanterv (1998,2007) „Irányelvek” (1997,2007) Kerettantervek (2001) Kétszintű érettségi (2005) Pedagógiai Program és Helyi tanterv

Nemzeti Alaptanterv Csak kis mértékben szabályozza a nemzetiségi oktatást → az „Irányelvek” a mérvadóak Kulcskompetenciák beépítése: anyanyelvi, idegen nyelvi, matematikai, természettudományos, hatékony és önálló tanulás, környezettudatos, digitális,szociális

Következmények I. „Irányelvek” kompetenciák szerinti átalakítása → (közoktatás, jogszabályok), 32/1997 MKM rend. ( „aktualizált” kerettantervek, de még hiányoznak a kompetenciák: (Materialien címszó alatt) Helyi tantervek átdolgozása kompetencia alapúvá évf.-ig (határidő lejárt!)

Következmények II. Nem szakrendszerű oktatás az évfolyamon a heti óraszám %-ában (nem tehető rá az alapóraszámra) Személyi feltételek: tanítói végzettség vagy 120 órás tanfolyam vagy alsós tanítási gyakorlat 2012/13-as tanévig Hiányzó taneszközök (TÁMOP-pályázatok lesznek részben a hiánypótlók)

„Schnittstelle” Meghatározza a (szak)nyelvi kompetenciákat a 8. oszt. Végén 10 feladatsort tartalmaz megoldási útmutatóval a kompetenciák fejlesztéséhez kompetenciák meghatározása a 4.6.és 10. osztály végére, feladatsorokkal és továbbképzéssel

Ajánlatok és tervek I. Magyarországi Német Ped. Int. honlapján információk és anyagok minden nevelési szintrewww.udpi.hu Nem szakrendszerű oktatáshoz továbbképzés nemzetiségi modullal az ő szervezésükben (bármilyen helyszín lehetséges) Kész anyag az 5. és 6. oszt. német órái számára a nem szakrendszerű oktatáshoz (továbbképzés + megvehető az anyag szintén a Ped. Int.ben) „Schnittstelle” könyvhöz továbbképzés kérhető (Ped.Int.)

Ajánlatok és tervek II. Kiegészítő támogatás megpályázása (fenntartáshoz, tankönyvekhez) pedagógiai szakmai szolgáltatások igénybe vételéhez (továbbképzés, mérés, szaktanácsadás)/tavaly 10/2009. III. 6. OKM-rend. A nemz. nevelésről és oktatásról/ Kompetencia mérések németből is ( ) A kötelező 120 kredit továbbképzés legalább felét németül kelljen teljesíteni

Ajánlatok és tervek III. LdU: szakmai ellenőrzés indítványozása és kivitelezése nemz. szakértőkkel egységes mérési anyag alapján → ma kisebbségi önk. indíthat (költségek vállalása mellett), ha az ellenőrzést nem ő indítja, de az német közoktatási feladatokat ellátó intézményben folyik, a szakmai ellenőrzés megállapításait el kell küldeni a helyi és országos kisebbségi önkormányzatnak is „Leitbild” – LdU oktatási koncepciója folyamatban

Néhány (még mindig létező) tévhit Nemzetiségi oktatáshoz készült nyelvkönyvek használata nem kötelező Honismeret heti 1 óra (önálló vagy integrált), alsó tagozat fél óra Kétnyelvű forma: 50 %, legalább 3 tantárgy, bővített nyelvoktató forma: 35%, legalább három tárgy Óvoda: csak kétnyelvű forma lehetséges! Pedagógusok végzettsége: óvodában és alsó tagozatban nemzetiségi, felső tagozaton és gimnáziumban német nyelv és irodalomhoz megfelelő tanári diploma (főiskolai vagy egyetemi); tantárgyat németül tanítani nyelvvizsgával is lehet