A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 4. A médiaterv
4. A médiaterv kialakítása A promóciós elemek
Reklám Tömeghatás kiváltására alkalmas eszközzel történő kommunikáció. Jellege szerint a reklám tehát mindig közvetett, azaz közvetítő közeget, ‘médiumot’ igénybe vevő eszköz, s ezért általában nagyobb tömeghez szól (sajtó, TV, rádió...)
Reklám funkciói: márkanépszerűsítés és vásárlásra késztetés azaz informálás és befolyásolás Feladata: - pozícionálás, aktivizálás, vevőteremtés, - megértetés, megerősítés, - emlékeztetés, azonosítás, - image-építés, márkaszemélyiség kialakítása stb.
Reklámhordozót (médiumot) és reklámeszközt a legegyszerűbb a kommunikációs folyamatban elfoglalt helyük szerint megkülönböztetni. Eszerint: médium: olyan csatorna, amely a konkrét üzenettől függetlenül is létezik, és alkalmas konkrét üzenetünk továbbítására; eszköz: a mondanivaló, tehát az üzenet kódolt, tárgyiasított, az adott csatornán való továbbításra alkalmassá tett megfogalmazása/ kivitelezése.
Az érzékszervre való hatás szerint a reklám lehet: vizuális, auditív, audiovizuális, egyéb (pl. szaglás - illatosított nyomtatvány)
Vásárlásösztönzés (Sales Promotion) A vásárlásösztönzés / eladásösztönzés pszichés késztetés a vásárlásra. Különböző – többnyire rövid ideig ható – ösztönző eszközök együttese, amelynek célja, hogy a fogyasztó vagy a kereskedelmi partner megvásároljon / igénybe vegyen bizonyos jószágot, szolgáltatást.
A reklám okot szolgáltat a vásárlásra, az SP ezzel szemben ingert, késztetést. Az SP alapvetően kiegészítő eszköz, de gyakran adja az akció fő érvét, argumentumát. Irányai: Vásárló / fogyasztó Kereskedelem Eladószemélyzet
Vásárlót / fogyasztót cézó eszközök kuponok, készpénz-visszatérítés, árengedményes csomagok, ajándékok, (törzsvásárlói) jutalmak, verseny- és játékdíjak, termékminta, termékpróba, garancia, eladóhelyi bemutató …
Kereskedelemösztönző eszközök Árengedmény (pl. skontó) Mennyiségi engedmény (pl. rabatt) Ingyenes termékek stb. Üzleti és eladószemélyzeti ösztönző eszközök Kereskedelmi bemutatók, vásárok Betanítás, eladási versenyek Reklámajándékok stb.
Public Relations (PR) Feladata: a közvélemény különböző célcsoportjaiban a bizalom kiépítése és ápolása, hogy a cég harmonikus viszonyban legyen környezetével, támogassa hosszú távú nyereséges működését és a pozitív image indukáljon rövid távon is érvényesülő piaci erőt.
A PR céljai A fontosabb célközönség-csoportokban: az ismertség, a hitelesség és a ‘goodwill’ megteremtése, a cég beazonosításának megkönnyítése a közvetítők szimpátiájának elnyerése
A PR főbb eszközei Identitáshordozók cégarculat (CI – Corporate Identity) Publikációk (pl. PR-cikk) Hírek Esemény szervezése (Evrent marketing) Konferencia részvétel (előadás tartás, prezentáció, poster) Közszolgálati tevékenység
Személyes rábeszélés Eladás elősegítése, kapcsolatápolás stb. professzionális tárgyalástechnikával
Látsz egy fantasztikus lányt egy partyn. Odamész hozzá, és azt mondod neki: ’Fantasztikus vagyok az ágyban’. Személyes rábeszélés
Látsz egy fantasztikus lányt egy partyn. Odamész hozzá és megszerzed a telefonszámát. Másnap felhívod, és azt mondod neki: ’Szia, fantasztikus vagyok az ágyban.’ Telemarketing
Látsz egy fantasztikus lányt egy partyn. Odamész hozzá és megkérdezed, hogy milyen lapokat olvas. Másnap feladsz egy hirdetést, amelyben közlöd a fantasztikusan kinéző lányokkal, hogy: ’Fantasztikus vagyok az ágyban.’ Reklám
Barátaiddal vagy egy partyn és meglátsz egy fantasztikus lányt. Egyik barátod odamegy hozzá, és rád mutatva így szól: ’Ő fantasztikus az ágyban.’ Opinion Leader
Látsz egy fantasztikus lányt egy partyn. Fölállsz, megigazítod a nyakkendődet, odamész hozzá, és töltesz neki egy italt. Amikor indul, kinyitod előtte az ajtót, amikor elejti a táskáját a ruhatárban, fölveszed, végül felajánlod, hogy hazaviszed. Majd búcsúzáskor azt mondod: ’Mellesleg, fantasztikus vagyok az ágyban.’ Public Relations
Látsz egy fantasztikus lányt egy partyn. Ő odamegy hozzád és így szól: ’Hé, Te fantasztikus vagy az ágyban!’ Ez pedig a cél: a ‘Brand Recognition’ azaz a ‘márkafelismerés’
És ha az aktus után azt mondja: "Hááát, tényleg fantasztikus vagy az ágyban!" Vásárlói elégedettség
És ha összeházasodtok… akkor az a márkahűség, szerencsés esetben a lojalitás! (Persze kiajánlás nélkül!)
A médiatervezés alapjai a célközönség viszonya a reklámeszközökhöz a termék / üzenet követelményei a költségek.
Reklámbefogadók és -kerülők a éves lakosság körében Reklámbefogadók – 14 % Mérsékelt reklámkerülők – 58 % Aktív reklámkerülők – 28 % - a férfiak, a fiatalok és a képzettebbek hajlamosabbak a kerülő magatartásra (elkapcsolás, más ügy intézése …), - a hölgyek kitartóbbak, és az életkor előrehaladtával is nő a türelem. Egy átlag-néző a reklámblokk 86 %-át látja.
Reklámtűrési küszöb – a zavaró hatás médiumonként (%) Médiumzavarnem zavar TV576 Internet1747 Postaláda …1347 Rádió1133 Sajtó552 Óriásplakát465 POP / POS366
Döntés az időzítésről Makroidőzítés: szezonalitás Mikrotervezés: pl. egy hónapon belül – koncentrált, folyamatos, lépcsőzetes/ időszakos, lüktető/állandó, növekvő, csökkenő, váltakozó (vásárlói forgalom, beszerzési gyakoriság, felejtési arány)
Időzítési séma Hónap / Üzenetek száma Állandó Növek- vő Csök- kenő Változó Koncentrált XXXXXX x xx xxx x xx xxx x xx-xx xxxxxx Folyamatos XXXXXX x xxx xxxxx x xxx xxxXx x x x XXXXXX Időszakos X-X-X-X x x-x-x x-x-x-x-x x x-x-x x-x-x-x-x x X-X-X-X
4. Készítse el a médiatervet! 15. Dolgozza ki a bevetendő promóciós mixet! 16. Részletezze a média mixet! 17. Vázolja a makroidőzítés koncepcióját, és készítsen tervet a mikroidőzítésre!