Interoperabilitási megoldások az e-közigazgatási keretrendszerben Hirling László

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Elektronikus Ügyfélkapu – kapcsolat az ügyfél és a közigazgatás között
Advertisements

Elektronikus vám – E-Customs
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
Dokumentációs, nyilvántartási és információáramlási rendszer Budapesti Módszertani Szociális Központ és Intézményei.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Mobil e-ügyintézési rendszer kifejlesztése
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
ROP önkormányzati alkalmazás-szolgáltató (ASP) központok -
Az Elektronikus levéltár projekt kiterjesztése
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
Nemzeti Egységes Kártyarendszer Vetési Iván miniszteri biztos június 2. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
EGov Tanácsadó Kft Budapest, Belgrád rkp E-ügyintézési modell
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Egységes egészségügyi információrendszer
Előnyök és alkalmazási területek
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
1 eEgészség – Digitális Aláírás Előadás a projekt lezárásához „Megbízható harmadik fél szolgáltatás, a digitális aláírás bevezetése az egészségügyi ágazatban”
1/11 Dr. Kincses Gyula – Dr. Surján György ESKI Dr. Racskó Péter EüM Informatikai minimum-feltételek és akkreditáció.
Az IKTA/ számú pályázat alapján: Ügyfélbarát ügyintézést támogató informatikai rendszer prototípusának kialakítása (Elektronikus Polgármesteri.
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Az adatküldés aktuális kérdései szeptember 14. Fejérvári Bence.
Szolgáltatáselemző Rendszer. A rendszer fejlesztése szeptemberében kezdődött, az előkészítő munkálatok év elejétől. Az éles rendszer átadásának.
Együttműködési lehetőségek és megoldások a foglalkoztatási és szociális terület munkájában Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Levéltárak kapcsolódása az elektronikus levéltárhoz A levéltári technológiai központok, a központi e-levéltári és e-irattári szolgáltatások Dr. Kenyeres.
ELevéltár architektúra. Előzmények Informatikai koncepció (Terv) Szakmai követelmények OAIS megfelelőség Költséghatékonyság Jogszabályi megfelelőség Nemzetközi.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
Miért is kell minősíteni a szoftverfejlesztő cégeket? Kinek jó ez? Az IVSZ Szoftverfejlesztési Tanúsítvány elindításának hátteréről Balatonfüred.
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
IDMSYS projekt GOP Akkreditált innovációs klaszterek közös technológiai innovációjának támogatása, GOP pályázati ablak A.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt Önkormányzatok tájékoztatása Szerződésrendszer Csatlakozási segédletek BM információs nap Dr.
Önkormányzatok tájékoztatása ÖNKORMÁNYZATI MIGRÁCIÓ
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
A képzési és kimeneti követelmények kialakításának tapasztalatai az üzleti képzési ágban László Gyula április 27.
Önkormányzatok tájékoztatása ÖNKORMÁNYZATI OKTATÁSOK
Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt Önkormányzatok tájékoztatása ÖNKORMÁNYZATI OKTATÁSOK BM információs nap
Programzáró szakmai nap Szolnok, november 12. Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Verseghy Ferenc Könyvtár és Művelődési Intézet.
Önkormányzati ASP Központ felállítása projekt
Stipkovits István ISZ auditor SGS Hungária Kft.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
Egy termék tanúsítása — tapasztalatok és következtetések Vágujhelyi Ferenc.
Szeged M. J. Város Polgármesteri Hivatal Nyílt forráskódú megoldások a közigazgatásban Szabad Szoftver Konferencia Szeged, Szegfű László szegfu.laszlo.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Nyert a pályázatom! Hogyan tovább? Segítünk a megoldásban!
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
Relációs adatbázisok ERMS hatósági nyilvántartások Személyi adat- és lakcímnyilvántartás Közúti közlekedési nyilvántartás Járműnyilvántartás Magyarigazolvány-nyilvántartás.
Füzessy Tamás üzletág igazgató A MOREQ és a KEIR összehasonlítása.
TÁJÉKOZTATÓ AZ ÖNKORMÁNYZATI ASP ORSZÁGOS KITERJESZTÉSE KAPCSÁN A CSATLAKOZTATÁSI KONSTRUKCIÓRÓL SZEPTEMBER 15. ELŐADÓ: DR. SZEPESI GÁBOR OPERATÍV.
Az önkormányzati ASP rendszer jegyzői szemmel Dr. Vincze Ferenc címzetes főjegyző Hajdúszoboszló Város Önkormányzata Pajna Sándor vezérigazgató eKÖZIG.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Biztonsági követelmények a beszállítókkal szemben
FÖKIR Integrált Elektronikus Közoktatási Információs Rendszer
Úton az elektronikus levéltár felé
Az Önkormányzati ASP Kaposvár, február 08..
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Az önkormányzati ASP és az önkormányzatok elektronikus ügyintézési feladatai Pécs, november 23.
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
A MÚZEUMI HÁLÓZAT TARTALOM- ÉS TÁJÉKOZTATÓ SZOLGÁLTATÁSAI
Megfelelőség értékelés a jogi szabályozása, terméktanúsítás kijelölés alapján HTE Informatikai terméktanúsítási szakosztály - DMS Labor április 25.
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Interoperabilitási megoldások az e-közigazgatási keretrendszerben Hirling László

Tartalom Kapcsolódás az elektronikus levéltárhoz Az e-közigazgatási keretrendszer interoperabilitási alprojektje Interoperabilitáshoz kapcsolódó kockázatok

Az e-közigazgatási keretrendszer projekt 3 Több cégből álló konzorcium, szakterületenkénti feladatbontás A Stratis feladatai: - Szemantikai interoperabilitás - Biztonsági vonatkozású ajánlások - Szolgáltatás-menedzsment Megrendelő a Miniszterelnöki Hivatal Infokommunikációs Államtitkárság (Elektronikus-kormányzat Központ) Eredmények folyamatos feltöltése a követelménytárba

Nemzetközi megoldások, ajánlások vizsgálata (pl. MOREQ2) Az interoperabilitási szabványok kidolgozásának céljai az e-közigazgatási keretrendszerben 4 Helyi és központi közigazgatási szervezetek rendszerei közötti együttműködés biztosítása Intézmények között elsősorban iratalapú kapcsolat („tartalom- független”, dokumentált kommunikáció) Intézményen belül közvetlen rendszerkapcsolatok is Piaci verseny biztosítása, a közigazgatási szervezetek túlzott szállító- függőségének elkerülhetősége A fejlesztések egyszerűsítése, az eredmények újrahasznosíthatóságának biztosítása ASP koncepció (néhány szolgáltató-központ az önkormányzati szféra kiszolgálására) - Egységes műszaki tartalommal rendelkező szolgáltatások - Szolgáltató-váltás lehetősége

Vizsgált területek Technikai szint - Interfész specifikációk Szolgáltatások szintje Az egyes rendszerek között milyen együttműködésre, elérhetővé tett funkciókra (szolgáltatásokra) van szükség Szemantikai szint Az egyes tranzakciók milyen adatok átadását igénylik Adatformátumok, kötelező/opcionális adatok, struktúrák Architektúra, hibakezelés, kommunikáció, messaging Elsősorban folyamat-ismeretet igénylő feladat Műszaki ismereteket igénylő feladat

Eredmények Szolgáltatások azonosítása és lebontása elemi tranzakciókra A folyamatok felméréséből kiindulva (jogszabályok, gyakorlat) Optimalizációs javaslat a jogszabályi és egyéb korlátokon belül Adatstruktúrák összeállítása és dokumentálása Adatvédelmi előírások betartásával megvalósítható, lehetőleg redundancia-mentes metaadat-halmazok definiálása Iratkezelési objektumok azonosítási módjai, hierarchikus kapcsolatok (iratképzőn belüli szinten) XSD sémákban (is) történő dokumentálás A fentiek elterjedése a levéltári feldolgozást is segíti (egységesebb adathalmazok, indexelhetőség, kereshetőség)

Egyéb iratcsere résztvevők (ügyfelek, társszervek, stb.) Egyéb iratcsere résztvevők (ügyfelek, társszervek, stb.) Központi rendszer Már elkészült és kidolgozandó interfész-csoportok Iratképző (producer) Iratkezelő rendszer Szakrendszerek (adó, szociális, stb.) Egyéb iratcsere résztvevők (ügyfelek, társszervek, stb.) Levéltár ügyfelei (consumer) Betekintések (DIP) és kapcsolódó szolgáltatások (azonosítás, stb.) Irattározási tranzakciók Levéltározási tranzakciók (SIP) Iratküldés, iratfogadás Levéltár (OAIS) Azonosítás

Párhuzamok és eltérések az e-közigazgatási keretrendszer és az e-levéltár projekt között Hasonlóságok Sok, különböző adatformátummal és rendszerrel dolgozó szereplő Strukturált információk dokumentált, biztonságos kezelése, hozzáférhetővé tétele egységes felületeken Különbségek Nagyobb szórás lehetséges az iratképzők technikai lehetőségeiben (a levéltárba adásra az iratkezelő rendszerek kevésbé készültek fel) Nem célhoz, címzetthez kötött információs csomagok (más adatvédelmi megközelítést igényel) Hosszabb megőrzési időből és változatos adatforrásokból adódó eltérő követelmények Nagymértékben szabályozási kérdés (egymás technikai megoldásaira a szereplőknek nincs befolyása)

Várható kockázatok Iratképzői rendszerek korlátai Egyensúlyt kell találni a követelmények kialakítása során Vizsgálni kell, hogy az iratkezelő rendszerek minősítési feltételei közé hogyan kerülhetnek be a levéltári szempontok (elsősorban szabályozási kérdés) Alacsony csatlakozási kedv a szükséges fejlesztések miatt A lehető legtöbb segítséget meg kell adni a csatlakozók számára (dokumentációk, felhasználható kódrészek, szakmai támogatás) Vonzó működési modell kialakítása, amelyben a szükséges fejlesztésekkel is megéri a csatlakozás Meg kell különböztetni a valós és vélt korlátokat

Kérdések Hirling László