Felsőoktatási fejlesztések és azok keretfeltételei, 2016-2020 SE Innovációs Nap Fonyó Attila Felsőoktatásért Felelős Államtitkárság Felsőoktatási Kutatás-fejlesztési.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Advertisements

1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
ELTE Innovációs Nap február 26. kedd „Hogyan tovább? A felsőoktatási kutatás jövője” „Felsőoktatási K+F támogatások” Fonyó Attila Osztályvezető.
Az NFT II. ( ) végrehajtásának ütemezése és a felsőoktatási programok finanszírozása Kilátások, Kihívások Budapest, április 16.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
SZAKKÉPZÉS- FEJLESZTÉS NÓGRÁD MEGYÉBEN. A KEZDET tavasza az Oktatási Minisztérium Alapkezelő Igazgatósága pályázatot hirdetett „a szakképzési programok.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Tudománypolitikai Főosztály
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
FEMIP „Minőségfejlesztés a felsőoktatásban” TÁMOP / Bángi-Magyar Attila szakmai vezető OFI Szakmai Napok december 7.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Felsőoktatási K+F+I pályázati lehetőségek a GINOP keretében Győr 2015.
Útközben A BME kutatóegyetemi pályán Útközben A BME kutatóegyetemi pályán „Minőségorientált, összehangolt oktatási és K+F+I stratégia,
Aktuális pályázati lehetőségek Okos Jövő Innovációs Klaszter O KOS J ÖVŐ I NNOVÁCIÓS K LASZTER K LUBEST június 16. NOS Kft.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
Az innovációs projektek támogatási lehetőségei a Gazdaságfejlesztési és Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban Pecze Tibor Csongor elnök.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK MÁTHÉ PÉTER VEZETŐ TERVEZŐ, DDRFÜ.
Hazai pályázati lehetőségek a vállalkozások innovációs törekvéseinek segítése érdekében Jámbor Anita, pályázatkezelési koordinátor.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az Államreform Operatív Program évi akcióterve.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Felsőoktatási fejlesztések a közötti európai uniós támogatási időszakban Pécs, Fonyó Attila közigazgatási tanácsadó.
Salgótarján, május 19.. Pályázók köre: kisvállalkozások Támogatható tevékenységek és a támogatás mértéke: -Projektötlet minősítése – max. 3 millió.
A PTE K+F+I helyzetértékelése Prof. Dr. Tóth Kálmán tudományos és innovációs rektorhelyettes szeptember 19.
AZ EFOP VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐREHALADÁSA* SZEPTEMBER 23. *2016. SZEPTEMBER 15-EI ADATOK ALAPJÁN DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS.
AZ EFOP ÉS RSZTOP VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐREHALADÁSA* SZEPTEMBER 23. *2016. SZEPTEMBER 22-I ADATOK ALAPJÁN DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT.
Kutatás-Fejlesztés-Innováció versenypályázati tükör
Barcsák Marianna - KPSZTI
TÁMOP pályázati lehetőségek a szak-és a felnőttképzés területén - 2
A magyarországi K+F politika
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Az állami fenntartású felsőoktatási intézmények gazdálkodása az erőforrásokkal Budapest, november 18. Földesi Gabriella főosztályvezető Intézményfinanszírozási.
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Lorem ipsum.
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Új lendülettel az európai kutatóegyetemek élvonalába
Előadás másolata:

Felsőoktatási fejlesztések és azok keretfeltételei, SE Innovációs Nap Fonyó Attila Felsőoktatásért Felelős Államtitkárság Felsőoktatási Kutatás-fejlesztési Főosztály 1

Kutatási, kutatást érintő stratégiák Intelligens szakosodás stratégia (S3) Befektetés a Jövőbe Nemzeti K+F+I stratégia Fokozatváltás a felsőoktatásban stratégia 2

Kutatási célok Kiemelt cél a K+F+I ráfordítások jelentős megemelése a GDP 1,8%-ára. felsőoktatási kutatás szolgáltatások bővítése, vállalati megrendelések kielégítése alapfinanszírozásban / finanszírozás számítási módjában a kutatási dimenzió megjelenítése, erősítése külső források: H2020, Strukturális Alapok felhasználása Másik kiemelt kormányzati cél a K+F+I-rendszer működéséhez szükséges kutatói állomány létszámának növelése. A hazai célkitűzés 40%-os növekedéssel számol 7 év alatt. oktatási tevékenység mellett kutató tevékenységek kötelezővé tétele illetve ösztönzése kutatói utánpótlást biztosító programok bérrendezés 3

Beavatkozások a kutatási célok érdekében Az intézmények közötti K+F+I-hálózatok kialakítása, a K+F+I-fókusz erősítése, beleértve MTA kutatóintézetek is. A felsőoktatás részvétele a technológia-intenzív vállalatok – elsősorban KKV-k – innovációs kompetenciájának felépítésében, összhangban a Nemzeti Intelligens Szakosodási Stratégia által kijelölt specializációkkal és irányokkal. A kutatás-finanszírozás rendszere a nemzetközileg versenyképes minőséget és az erőforrás-koncentrációt támogassa, valamint fokozottan építsen az államháztartáson kívüli, az intézmények által megszerzett forrásokra. A felsőoktatási kutatások nemzetközi beágyazottságának támogatása EFOP- forrásokból. A K+F+I humánerőforrás-oldalának hosszú távú biztosítását támogató pályázatok indulnak és ezt ösztönző újabb szabályozási eszközök kerülnek kialakításra (Új NKP). A K+F+I-célú infrastruktúra ütemes és koordinált megújítása folytatódik az EFOP, a GINOP és NKFI Alap forrásaiból. 4

Felsőoktatás fejlesztés EFOP – TÁMOP összehasonlítás TÁMOP, TIOP, KMOP EFOP, VEKOP, GINOP Sok pályázat 1,5-2 évente több kisebb téma pályázat Egy nagyobb pályázati kör : vége, 2016 eleje Keretek 90-95%-a 1 intézmény = egy-egy nagyobb pályázat 3 képzési humán fejlesztés 3 kutatási humán fejlesztés 1 infrastruktúra Egy kisebb pályázati kör: 2018 / 2019 folyamán Keretek 5-10%-a ESZA: 106 Mrd Ft ERFA (KMR + KONV): 79,9 Mrd Ft ESZA: 98,8 Mrd Ft DÖNTŐEN KONVERGENCIA! ERFA (Csak KONV): 29 Mrd Ft ERFA átjárhatóság %-ban megadvaERFA átjárhatóság indoklástól függ: akár 20-25% is lehet az ESZA projektben

Felsőoktatás fejlesztés EFOP pályázatok Felhívás azonosító jele Felhívás neve Felhívás keretösszege (Mrd Ft) Eljárásrend Felhívás meghirdetése EFOP Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében 24,00standard2016. március EFOP A felsőoktatási intézmények felkészítő és pályaorientációs tevékenységeinek támogatása, MTMI40: a matematikai, természettudományos, informatikai, műszaki szakokra való jelentkezést és bennmaradást támogató programok 8,00standard2016. június EFOP Duális és kooperatív felsőoktatási képzések, felsőoktatási szakképzési és szakirányú továbbképzések fejlesztése és lebonyolítása 3,70standard2016. június EFOP-3.6.1Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések20,00standard2016. január EFOP Tematikus kutatási hálózati együttműködések 15,40 standard, csak konzorciumban szeptember (vagy előbb) EFOP Felsőoktatási hallgatók tudományos műhelyeinek és programjainak támogatása 7,20 (+VEKOP további 2,40) standard szeptember (vagy előbb) EFOP Felsőoktatási infrastruktúra fejlesztési program29,00standard2016. március

Felsőoktatási K+F = Három ESZA konstrukció EFOP szolgálja intézményi projekteken keresztül az intelligens szakosodás keretében a felsőoktatási intézmények profiljának specializálását, a tudásnégyszög kiépítését, a felsőoktatási intézmények és vállalati együttműködések erősítését, felsőoktatási és más kutatóhelyek közti kapcsolatok elmélyítését, kapacitásaik összehangolását, a civil társadalmi kapcsolatok bővítését és a társadalmi innováció előmozdítását (20 Mrd Ft); EFOP tematikusan szerveződő konzorciumok támogatása szolgálja az alapkutatások nemzetközi beágyazottságának növelését a Horizon2020 projektekben és az európai kutatási hálózatokban (pl. EIT), és egyéb programokban (pl. FET) való magas arányú részvétel elérése érdekében, a hazai és európai kutatóhelyek közötti kapcsolatok erősítésével (15,4 Mrd Ft); EFOP – VEKOP intézményi projektek keretében a hallgatói tudományos műhelyek közvetlen és célzott támogatása szolgálja a doktori iskolák, szakkollégiumok, fejlesztői versenyek, műhelyek erősítését az oktatói és kutatói utánpótlás biztosítása érdekében (7,2 Mrd Ft KONV + 2,2 Mrd Ft KMR) 7

IFT, mint feltétel A konstrukciók nyílt pályázatos formában kerülnek kiírásra, azonban a pályázatok befogadásának előfeltétele az intézmény ra szóló Intézményfejlesztési Tervének és annak stratégia illeszkedésének felsőoktatási ágazati irányításért felelős kormányzati szerv előzetes jóváhagyása. Támogatási igényt csak az a felsőoktatási intézmény nyújthat be – fenntartó fajtájától függetlenül –, amely rendelkezik Intézményfejlesztési Tervvel a as időszakra vonatkozóan, amelynek a Fokozatváltás a felsőoktatásban című stratégiához való illeszkedését felsőoktatásért felelős minisztérium megvizsgálta és a közösségi forrásból fejleszteni kívánt területek esetében jóváhagyta. 8

IFT menetrend 2015 december – 2016 március között IFT kidolgozása kötelező Első verzió: január intézmények megküldték, EMMI visszajelez Konzisztórium, szenátus Végleges verzió: február Fenntartói jóváhagyás: március IFT felépítése oldalas IFT -Helyzetértékelés + Célok + Akciók -Képzés + Kutatás + Harmadik Misszió + Nemzetköziesítés 2. Függelék Konkrét fejlesztési beavatkozások = EFOP pályázatok főbb elemei 9

IFT tapasztalatok Első verzió: vegyes tapasztalatok, de összességében: nem maradéktalanul kidolgozottak Képzés, hallgatói utánpótlás. Túlzott optimizmus, demográfia trendek nem maradéktalan figyelembe vétele Oktatás, szervezet fókusz és kevéssé hallgató központúság Infrastruktúra, kutatás támogatási igények: irreálisan magas igények Tematikus konzorcium javaslatok: jó témakörök, megfelelő kompetenciák, de túl sok, szétaprózott, féloldalas Intelligens szakosodás: több „a hal, mint a háló” kérés, javaslat H2020 elhanyagolt 10

Köszönöm a figyelmüket! 11