ÉPÍTÉSZET – GYEREKEK – EGÉSZSÉG építőjátékok, építő játékok, építő±játékok Skaliczki Judit BME Építőművészeti Doktori Iskola Egyéni kutatás Témavezető Szabó Árpád DLA
„All I really need to know I learned in Kindergarten” Robert Lee Fulghum
> Előzmények
> Friedrich Fröbel
> Az adományok és elfoglaltságok rendszere
> Építőjátékok tárgykultúra használati tárgyakműtárgyak játékok
> Kockajátékok kockajátékok a kocka mint oktatási felület tiszta formák magáért az építési folyamat megtapasztalásáért kulturális örökség és építészeti tartalom direkt közvetítése Piaget – az első játékszakasznak az explorációs játékszakasznak a legfejlettebb formája a konstruáló játék
> Játékfejlődés a kocka mint oktatási felület tiszta formák magáért az építési folyamat megtapasztalásáért kulturális örökség és építészeti tartalom direkt közvetítése 1830~ 1850~ 2015~ 1920~ 1880~
> Gyakorlat kockajátékok belső működési stuktúrája szabadon hagyott folyamatdidaktikusinterakcióra épülő Vizsgált példák: The Froebel Blockplay project The Froebel Gifts and OccupationsCommunity Playthings, Darvell
> SZakirodalom Tina Bruce – Exploring learning Young Children and Blockplay Roger A. Hart – Children’s Experience of Place A developmental study
> Kapcsolat Dr. Pataky Gabriella PhD, adjunktus ELTE TÓK, Vizuális nevelési Tanszék Hathy Zsuzsanna, DLA hallgató MOME Építészeti Doktori Iskola
> Óvodai esettanulmány Előképek Fröbel adományok készlet Jomili cubes
> Óvodai esettanulmány Előképek Tangram típusú játékok
> Óvodai esettanulmány Helyszínek – XII. kerület Hegyvidék XVII. Rákoskeresztúr XI. Újbuda Időpont – alkalom Cél – A Fröbel-rendszer formai absztrakciókra épülő térbeli lebontó rendszerének gyakorlati vizsgálata. Kísérleti kérdések – Milyen szinten képesek a gyerekek a formai absztrakcióra minden célirányos gyakrolat nélkül? Milyen szintű változást hoz a tapasztaltakhoz képest a záróalkalommal történő ismételt vizsgálat? - Milyen eredményeket kaphatunk a Fröbel –rendszer merev didaktikus rendszerét követve és milyen eredmények születnek egy interakciókra épülő szabadabb elvű munkafolyamat során? - Milyen a kockajátékok használatának helyzete és szerepe jelenleg a magyarországi óvodai gyakorlatban?
> Óvodai esettanulmány 1.Feladatcsoport 3d elemek - tömör fakockák alap tömegek megépítése -környezet -tudomány -szépség témakörökből átmozgatások gyakorlása szabad asszociációk 2. Feladatcsoport 2d elemek - síklapok 4x4 cm oldalhosszú fekete-fehér habkarton négyzetek és háromszögek ellentétképek, szimmetria, lépték fogalmak bemutatása 3. Feladatcsoport 1d elemek - vonalak 4 cm hosszúságú hurkapálcika elemek vonalas leképezés pálcikával és rajzban formák keresése épülethomlokzatokon
> Óvodai esettanulmány