A meggyőző kommunikáció módszerei, technikái, fogásai Dr. Baross Gyöngyvér szakpszichológus BAROSS CONSULTING.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Advertisements

Jenei Ágnes Nyilvános szereplés NKE-KTK Kommunikáció 2012.
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
DPR kommunikáció alapelvei
Kommunikációs stratégiák
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Nemzetközi tárgyalási technikák
A szóbeli közlés felépítése
Megértési értelmezési folyamatok
Kommunikáció- nyilvánosság- részvétel
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
A DISPUTA, MINT SZEREPJÁTÉK. TÖRTÉNELMI LEVEGŐ JÓ INTÉZMÉNYI ADOTTSÁGOK.
Novellaelemzési szempontok
A TÁRGYALÁS Mint a versengés és az együttműködés közötti egyensúlyozó tevékenység.
Kommunikáció.
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A kulturális intelligencia
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
 Tanuló környezet meghatározása  Ötletgyűjtés, a tanulási környezet ismeretén alapszik  Oktatási stratégia meghatározása  Előzetes képernyő-elrendezés.
A meggyőző érvelés pszichológiája
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK
Kommunikáció a szervezetben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK 1.A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER 2.A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3.KOMMUNIKÁCIÓ 4.MOTIVÁCIÓ 5.VEZETÉSI.
Kommunikáció és tömegkommunikáció
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
Összeállította: Dóber Valéria
A szövegszerkesztés menete
Összeállította: Dóber Valéria
Könyvtári protokoll Fodor Péter előadása október 6.
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
1 Vitatípus A helyzetet meghat. konfliktus CélEszközKövetkezmény Veszekedés Érzelmi, morális, anyagi konfliktus A másik legyőzése, feszültség levezetése.
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
Az alapvető kommunikáció
Prezentáziós Stratégia
A stílusrétegek III november 6.. A tudományos (szakmai) stílus  Típusai:  előadás  felszólalás  ismertetés  cikk  értekezés  tanulmány 
Vigyázat: minden üzenet!
..
Demens gondozás (Kommunikáció) Készítette: Jónyer Lajosné
HOZZÁTARTOZÓ ÉS SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYEK ELFOGADÁS/EGYÜTTMŰKÖDÉS.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Záróvizsga prezentáció május. 2 Záróvizsga prezentáció MIT BIZONYÍT A PREZENTÁCIÓ? ›A hallgató jártasságát a választott témában, a kommunikációs.
Tárgyalás és kommunikáció a tanácsadó és az ügyfél kapcsolatában Szociálpszichológiai szempontok Dr. Dévényi Márta Egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem.
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
A KÖZÉLETI SZÓBELISÉG Készítette: Gazdag Vilmos (II
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
A stílus.
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Towards an Effective Regional Resource Allocation (TERRA) Zárókonferencia Nagyvárad, március 19. A projekt rövid bemutatása - célok és eredmények.
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Könyvtári protokoll. Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A KOMMUNIKÁCIÓ ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Hatékony és pontos munkavégzés
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Előadás másolata:

A meggyőző kommunikáció módszerei, technikái, fogásai Dr. Baross Gyöngyvér szakpszichológus BAROSS CONSULTING

Copyright © 2011 Baross Consulting A nyilvános kommunikációról típusai A nyilvános beszéd típusai Mit, mi a tárgy, és az alkalom Mi célbólKiknekHolHogyan, milyen stílusban Mikor, mennyi idő alatt Szónoki beszédÜnnepi. Alkalmi, Politikai témák Emlékezés, Köszöntés, Lelkesítés Méltatás Differenciált, vagy heterogén hallgatóság Terem, Csarnok Színpad, Szabadtér Irodalmi, Népies, Színpadias, Kötött 1-2 óra ElőadásÜnnepi. Alkalmi, Politikai, Tudományos Hivatalos Ismeretközlő, Oktatási célú Tudományos Befolyásoló, Érdek- jog- érvényesítő, Meghatározott Specifikus kör Kiválasztott, Meghívott résztvevők Terem, Színpad Aula Hivatalos helyiség Irodalmi, Színpadias, Kötött klasszikus, 3-as bontású, 1-2 óra 4 óra 8 óra FelszólalásKonkrét téma szerint Javaslat tevő, Provokáló, Lelkesítő A téma szerinti résztvevőknek A téma szerinti helyen Laza szerkezetű Hangos Kötetlen Élénk. 1/4 óránál rövidebb Ismertetés, beszámoló konkrét, tárgyról Tájékoztatás, Beszámolás Jelentés adás A téma szerinti résztvevőknek Tárgyaló terem Megtervezett szerkezetű komoly 1 óra vagy rövidebb HozzászólásA konkrét tárgyhoz Kiigazító, Kiegészítő A téma szerinti résztvevőknek téma szerinti helyen tudatosan szerkesztett, Spontán ¼ óránál rövidebb Érvelés tárgyalás A konkrét tárgyról Saját győzelem, kölcsönös nyereség helyzet függő Hangos fenyegető, feszültség növelő csökkentő Cél szerint VitaA konkrét tárgyról konfliktuskezeléshelyzet függő meghatározat lan

Copyright © 2011 Baross Consulting A sikeres nyilvános beszéd megtervezése A tervezés 8 lépése : MIT? mi az előadás tárgya, címe, tartalma MILYEN ALKALOMKOR? Ünnepi, tudományos, emlékezés, üzleti tárgyalás… MI CÉLBÓL? oktatás, nézetek elfogadtatása- attitűdváltás- meggyőzés, érzelmek, cselekvés KIKNEK? Érdeklődők, hallgatók, partnerek, ellenfelek, elvárások, előítéletek HOL? Terem, csarnok, hivatali helyiség, konferencia, eladótérben, iroda, MIKOR? Évszak, hó, nap, óra, időtartam MILYEN STÍLUSBAN? Irodalmi, laza, népies, kötött VÁRHATÓ EREDMÉNY? – lelkesedés, egyetértés, vétel, együttműködés,

Copyright © 2011 Baross Consulting Beszédterv a célok és a hallgatóság szerint Beszédterv a célok szerint (négy alaptípus létezik) klasszikus tájékoztatás nézetek elfogadtatása, attitűdváltás, értékrend váltás, meggyőzés érzelmek ébresztése cselekvésre serkenté s Beszédterv a hallgatóság meghatározói szerint Létszám, kor, nem szerinti megoszlás figyelembevétele a bevezetéshez, Tudásszint, felkészültség, foglalkozás, társadalmi, anyagi helyzet, az érvekhez Értelmi érvek, állítások, bizonyítások, testbeszéddel, személyes hangvétel, tapasztalatok, személyes vélemény bevitele Hivatkozások: prominens személyekre, hírességekre, történelmi előzményekre, divatos áramlatokra, statisztikákra, stb. Elővételezések, elvárások figyelembevétele az alapérzelmeket megérintéséhez Cselekvésre bíráshoz az egységesítés lehetősége Időkorlátok beépítése

Copyright © 2011 Baross Consulting Mit ne használjunk Felolvasás ( kivétel : nagyon fontos személyiség, nagyon fontos bejelentése, rádióbemondás, idézet, beszédgyakorlás) Szövegbetanulás és felmondás ( kivétel: vers, prológ, ünnepi rítus, szónoklat) Memorizált vázlat Nyugodtan használjuk Írott vázlat Vetített prezentáció jegyzete Hand out-ok Vetítések Kézzel irt szövegek, vagy ábrák rajzolása Szünetek Játék a hangerővel, beszéljünk hangosan, ne túl halkan, ne túl lassan Gesztusok Mozgások Mérsékelt dramatizálás, Hangulatjavítás, humor Figyeljünk az időstrukturálására Időzítésekre A nyilvános kommunikáció technikái

Copyright © 2011 Baross Consulting A nyilvános beszéd szerkezete Üdvözlések, az előadó bemutatása bevezetés (Mondd el nekik, mit fogsz nekik elmondani) tárgyalás ( Mondd el nekik) befejezés (Mondd el nekik, mit mondtál el nekik, és még egy kicsit!) Köszönöm a figyelmüket Dramaturgia Púpos teve dramaturgia kötött 3-as bontású (bevezetés, tárgyalás,befejezés) Bevezetés, Légkörteremtés, Témamegjelölés, érdeklődés felkeltése A hallgatóság gondolatainak egységesítése Érzelmek egységesítése Tárgyalá s, témapontok elrendezése Kronologikus, ok-okozati, probléma centrikus, analitikus Szerkezete Elágazó, csapongó, in medias res, végén kezdődő, visszakanyarodó Bizonyítás,érvelés, tetőpont Krízis Megoldás Hatáskeltés, érzelmek mozgósítása Befejezés Zárás Záró légkör Figyelemajándék, érdekesség, köszönetnyilvánítás Kommunikációs szerkezetek

Copyright © 2011 Baross Consulting A meggyőző beszéd az időstruktúrában A rendelkezésre álló időkeret hatékony kihasználása Első harmada Bevezető szakasz, üdvözlés, rítusok, első blick Első harmadának egyharmada Légkörteremtés, figyelemfelkeltés Első harmadának második harmada Felvezetés, témamegjelölés, érdeklődés felkeltése A hallgatóság gondolatainak és érzelmeinek egységesítése Középső része a legtöbb időtartam Tárgyalási szakasz, témapontok elhelyezése, tér, kronológia, ok-okozat, kombinált Téma kibontása, állítások, kérdések, vita, konfliktus, hatáskeltések, szünetek, Krízis, érvek ellenérvek, mozgósítható érzelmek Tetőpont Megoldás Utolsó harmada Befejező szakasz, ne hagyjuk félbe, összefoglalás Záró történet, záró kérdések, cselekvésre felszólítás, még valami érdekesség Záró légkör, a hangerő fenntartása, szemkontaktus fenntartása Köszönetnyilvánítás, elköszönés

Copyright © 2011 Baross Consulting A meggyőző előadó A sikeres előadó jellemzői : Hitelesség hisz az igazában, a hatalmában (belső vagy delegált külső, legitimitás) a győzelmében Vonzó személyiség A megjelenés kommunikációja A modor, mozgás, viselkedéskultúra kommunikációja verbális kommunikáció Hatásosság határozott tárgyi tudás a nyelv tökéletes ismerete előadói, dramaturgiai ismeretek, stílus technikák, fogások, kérdések állítások, mondatszerkezetek, idézetek, hatáskeltés eszközei hang, hangvétel, hangerő, hangszín,tempó, ritmus megfelelő használata arcjáték, szemkontaktus, gesztus, testbeszéd konzekvens üzenetei alázat, az előadás szolgáltatás, (nekem az érdekem, hogy ó megértsen)

Copyright © 2011 Baross Consulting A meggyőző kommunikáció eszköztára A segítő tényezők : Verbalitás szókészlet, szókincs fejlesztése stílus, nyelvhelyesség, világosság, szabatosság, egyszerűség Audionalitás kiejtés tisztasága, hangmagasság, hangszín hangerő, hangsúly tempó, ritmus Metakommunikáció viselkedéskultúra mozgáskultúra, fej- és testtartás a testbeszéd 3 üzenete Személyes hatóerő A külső megjelenés Önbizalom, magabiztosság Tapintat (Én, Önök, mi, ők) Az aktív figyelés A visszacsatolások vétele

Copyright © 2011 Baross Consulting A meggyőző retorika eszközei A jóindulat elnyerése (captatio benevolentiae) Meggyőző kérdések Költői kérdések (Cicero beszéde)  Zárt kérdések, melyek konkrét választ várnak  Nyitott kérdések érdeklődő, beszélgetés fenntartó Vissza-kérdezés Eldöntendő kérdés (Petőfi, Talpra magyar)  Alternatív kérdés  Ellentétpár kérdés Felzárkóztató kérdezés Rávezető kérdések a legzártabbak(manipuláció) Szuggesztív kérdés Feltételező kérdés Tagadások, állítások (Antonius beszéde) Hivatkozások

Copyright © 2011 Baross Consulting A meggyőző érvelés felépítése A jó érvelő szöveg segítői : bölcsesség (logosz) erkölcs (ethosz) fennköltség (pátosz) A bizonyítás menete: indukció: egyes példákból általánosít dedukció: megfogalmaz egy tételt, és példákkal alátámasztja érvek felsorakoztatása emelkedő vagy erősödő érvsor gyengülő érvsor piramidális érvsor (először erősödik, majd gyengül) felépítése: tétel-bizonyítás A cáfolás eszközei : kisebbítés – az ellenfél eszközeinek lealacsonyítása kétkedés tagadás rámutatás – a hibás okfejtésre gúny, irónia

Copyright © 2011 Baross Consulting Köszönjük a figyelmüket Baross Consulting