A jegybanki devizatartalékok és a bankrendszer forintlikviditása: középtávú kitekintés Háttérbeszélgetés 1 2015. november 19.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk... Hiányzik egy jól strukturált rendszer.
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
MAKROGAZDASÁGI KITEKINTÉS – 2011 MÁRCIUS Budapest, Márc Horváth István.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
Történelmi bázisjogosultságok Szerletics Ákos Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal október 18.
ELTINGA és MTA KRTK KTI Horváth Áron április 7. Lakásárak, támogatások és energiahatékonyság.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Hol tartunk… Beszámoló –Mérleg –Eredménykimutatás Értékelés – – – –2004- –Immateriális javak,
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Melyik számlaosztályban szerepelnek az alábbiak? a) Szállítók b) Vevők c) Anyagok d) Anyagköltség e) Pénztár f) Árbevétel g) ElÁBÉ h) Forgóeszközhitel.
1 Beszámoló összeállítása Kérdések – feladatok. 2 Bevezetés A törvényi változások alkalmazása Elmélet – gyakorlat közötti összhang megteremtése Mérlegcsoportok.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Hiteltörlesztési konstrukciók
Hagyományos húsvéti húságazati helyzetkép
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Lieszkovszky József Pál (PhD hallgató, RGDI
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
PÉLDÁK: Beruházás értékelés Kötvény értékelés Részvény értékelés.
Összeállította: Horváth Józsefné
SZÁMVITEL.
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Dr. Vécsei Pál A lakossági jövedelmek területi változása1992 és 2008 között Budapest, június.
Kiegészítő melléklet és üzleti jelentés
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A konszolidáció módszertanáról
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A Digitális szakadék csökkentése (GINOP-6. 1
Bértárgyalási alternatívák 2010-re
Az „Út a munkához” program évi változásai
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SZÁMVITEL.
Konszolidáció Guzmics Zsuzsanna
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
Munkanélküliség.
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
a hatékonyabb munkába segítésért
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
14 év szakmai tapasztalat
Válság – kezelés – válságkezelés
VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Mikro- és makroökonómia
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Az „Út a munkához” program évi változásai
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
Az Országfásítási Program előkészítésének aktuális kérdései
Energiahatékonysági és Megújuló Finanszírozási Program Erste Bank Hungary Budapest,
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

A jegybanki devizatartalékok és a bankrendszer forintlikviditása: középtávú kitekintés Háttérbeszélgetés november 19.

Fő üzenetek A jegybanki devizatartalékok 2017 végére akár 10 milliárd euróval, 22 milliárd euróra is mérséklődhetnek Ennek megfelelően a bankrendszer forintlikviditása érdemben szűkülhet, a sterilizációs állomány 1000 milliárd forint alá csökkenhet A csökkenő forintlikviditás alkalmazkodásra ösztönzi a bankrendszert. Az MNB célja, hogy nőjön a bankok fedezeti (állampapír) állománya és élénküljön a piaci kkv-hitelezés. A fentiekkel párhuzamosan az ország rövid külső adóssága is csökkenni fog, így a tartalék-megfelelés előretekintve is biztosított Magyar Nemzeti Bank 2

A devizatartalékot csökkentő jegybanki programok 1.Önfinanszírozási program: az ÁKK forintból refinanszírozza a devizalejáratokat, a devizát a jegybanki tartalék terhére konvertálja 2.Lakossági devizahitelek kivezetése: bankok és az MNB közötti swapok lejáratai fokozatosan mérséklik a tartalékok szintjét 3.REPHUN-vásárlás: a Magyar Állam által kibocsátott devizakötvényeket az MNB a devizatartalék terhére vásárolja meg 4.Deviza NHP: a Növekedési Hitelprogram kivezetési szakaszában elérhető 300 milliárd forintos, CIRS-ügylettel kombinált forinthitel Magyar Nemzeti Bank 3

A rövid külső adósságot csökkentő jegybanki programok 1.Lakossági devizahitelek kivezetése: a bankrendszer rövid külső forrásokat fizet vissza (természetes alkalmazkodás) 2.Szabályozói változások (DEM, DMM): a módosuló és új szabályokhoz a bankrendszer rövid külső adósság törlesztésével is alkalmazkodik 3.REPHUN-vásárlás: az MNB devizakötvény vásárlási programja a bruttó (rövid) külső adósságot csökkenti 4.Statisztikai felülvizsgálat: az EU-transzferek elszámolásához kapcsolódó statisztikai módszertan felülvizsgálata mérsékli a rövid külső adósság pályát Magyar Nemzeti Bank 4

A tartalék-megfelelés előretekintve is biztosított Magyar Nemzeti Bank 5

A devizatartalék várható alakulása Magyar Nemzeti Bank 6

A jegybankmérleg alapösszefüggései Magyar Nemzeti Bank 7 Devizatartalék ( milliárd forint) NHP (1400 milliárd forint) Sterilizációs állomány (2200 milliárd forint 2 hetes 1700 milliárd forint 3 hónapos) Készpénz (4200 milliárd forint) Kötelező tartalék (500 milliárd forint) EszközForrás Kormányzati betétek (2000 milliárd forint) Egyéb (300 milliárd forint) Egyéb (1700 milliárd forint) Forrás: MNB statisztikai mérleg, 2015 október végi adatok

A válságot követően jelentősen megugrott a jegybanki sterilizációs állomány Magyar Nemzeti Bank 8

A devizatartalékok jelentősen mérséklődhetnek a következő években Tartalék-megfelelés: fő mutatónk a Guidotti-szabály, azaz a rövid lejáratú külső adósság határozza meg a tartalékigényt (kiegészítő mutatókat is használunk) Jelenlegi helyzet alapján bőséges a tartalék-megfelelés, ezt sem sérülékenységi, sem költségszempontból nem indokolt fenntartani Van tér a devizatartalékok további érdemi mérséklésére a külső sérülékenység romlása nélkül Magyar Nemzeti Bank 9

A devizatartalékok szintjére autonóm tényezők és a jegybanki programok is hatnak Mik a devizatartalékokra ható legfontosabb tényezők a kivetítési horizonton? 1.EU-transzferek beáramlása (+) 2.ÁKK finanszírozási terve: deviza-kibocsátások és -lejáratok (Önfinanszírozási program) (-) 3.Devizahitelek forintosításához kapcsolódó devizatenderek (-) 4.REPHUN vásárlások (-) 5.Deviza NHP (-) 6.MNB mint az Állam bankja is (-) Devizaadósság utáni kamatfizetések Állami tranzakciók Magyar Nemzeti Bank 10

1. Az EU-transzferek tartósan hozzájárulnak a devizatartalékok növekedéséhez *2015-re technikai kivetítés jan.-okt. tényadatok alapján, időarányos lefutást feltételezve. 11 Magyar Nemzeti Bank

2.a. Az elmúlt másfél évben az önfinanszírozási program hozzájárult a mérleg szűküléséhez Magyar Nemzeti Bank 12 ÁKK módosított kibocsátási terve  Növekvő forint állampapír-kínálat  Csökkenő deviza állampapír-kínálat IRS tenderek Irányadó eszköz betétesítése Növekvő forint állampapír-kereslet Csökkenő kéthetes betét, növekvő KESZ ÁKK MNB-nél konvertál Csökkenő KESZ, növekvő devizabetét Csökkenő devizabetét és devizatartalék Szűkülő jegybankmérleg: csökkenő devizatartalék és kéthetes betét ÁKK törleszti a devizaadósságot Irányadó eszköz futamidejének hosszabbítása

2.b. Az ÁKK finanszírozási politikája és az MNB önfinanszírozási programja Magyar Nemzeti Bank 13

3. Az elszámolási és forintosítási tendereken kötött swapok lejáratai fokozatosan mérséklik a tartalékok szintjét Magyar Nemzeti Bank első negyedévben (március 16-án) kiemelkedően nagy FX-swap és CIRS lejárat várható Feltétel nélküli eszközből több mint 2 milliárd euro értékű CIRS jár le. Feltételes eszközből pedig akár közel 1 milliárd eurónyi 1 hetes FX-swap is lejárhat november 18-án élő és lejárt/lezárt FX-swap és CIRS állományok Összesen allokált FX-swap és CIRS: 9127 millió euro Feltételes eszközön allokált: 1948 millió euro Lezárt 1-hetes FX-swap: 984 millió euro Még élő FX-swap: 964 millió euro Feltétel nélküli eszközön allokált: 7179 millió euro Eredeti lejárattal lejárt állomány: 1315 millió euro Tenderekkel előrehozott lejárat: 810 millió euro Még élő áll.: 5054 millió euro

4. A REPHUN vásárlások a devizatartalékok szintjét csökkentik, de a tartalék-megfelelésre hosszabb távon semleges hatásúak Magyar Nemzeti Bank 15 Forrás: Az MNB statisztikai mérlege

5. A 2016-tól induló „deviza NHP” legfeljebb 300 milliárd forintos tartalékcsökkentő hatással bír Az NHP harmadik, kivezető szakaszának deviza pillére az exportőr KKV-k finanszírozási igényeire nyújt megoldást. A deviza NHP a keret teljes kimerítése mellett 300 milliárd forinttal csökkenti a devizatartalékokat (a CIRS-ügylet lejáratáig) A tartalékcsökkentő hatás elnyújtva, a folyósításokkal párhuzamosan jelentkezik A „deviza NHP” program egésze a forintlikviditás alakulása szempontjából semleges Magyar Nemzeti Bank 16

A rövid külső adósság és a tartalék-megfelelés Magyar Nemzeti Bank 17

A rövid külső adósság előretekintve tovább mérséklődhet A rövid külső adósság alakulására ható legfontosabb tényezők : 1.Masszív fizetési mérleg többlet: csökkenő (rövid) külső adósság 2.Lakossági devizahitelek kivezetése: banki külső források leépítése 3.Devizahitelezéshez kapcsolódó banki swapállomány is mérséklődik: azok a bankok, amelyek behozták és elswapolták a devizát, azok sem lesznek érdekeltek a külső adósság fenntartásában 4.Az EU-forrásokhoz kapcsolódó statisztikai módszertan felülvizsgálata 5.Szabályozói változás is ösztönzi a kisebb külső adósságot (DMM és DEM) Magyar Nemzeti Bank 18

Az elmúlt években jelentős mértékben csökkent a gazdaság rövid külső adóssága Magyar Nemzeti Bank 19

A szabályozói változások érdemben csökkenthetik a bankrendszer rövid külső adósságát DMM módosítás: a hosszú devizaswapok nem tekinthetőek stabil forrásnak DEM bevezetése: a mérlegen belüli devizális eltérés korlátozása a mérlegfőösszeg 15 százalékában Magyar Nemzeti Bank 20

A tartalék-megfelelés előretekintve is biztosított Magyar Nemzeti Bank 21

Bankrendszeri likviditás várható alakulása Magyar Nemzeti Bank 22

A jelenlegi 4000 milliárd forintos sterilizációs állomány 1000 milliárd forint alá süllyedhet Magyar Nemzeti Bank 23

Mi következik mindebből a banki likviditáskezelésre nézve? Eszköztár eddigi átalakításának tapasztalatai alapvetően kedvezőek… Az elmúlt másfél évben a jegybanki sterilizációs állomány milliárd forintról 4000 milliárd forint alá süllyedt… … ezzel párhuzamosan a banki állampapír állomány több mint 2000 milliárd forinttal emelkedett A kéthetes betéti limit bevezetése eddig nem jelentett problémát a banki likviditáskezelésben (rendszeres aluljegyzés, alapkamat közeli aukciós átlaghozamok) Bankközi hozamok közelebb kerültek az alapkamathoz … előretekintve ugyanakkor a teljes jegybankpénz mennyiségének további érdemi mérséklődése várható Milyen hatásai lehetnek ennek a banki likviditáskezelésre? Szabályozói likviditás oldaláról: LCR megfelelés ceteris paribus romlik (3 hónapos betét csökken) „Fizikai” likviditás oldaláról: a likvid eszközök iránti banki kereslet tovább emelkedhet Jegybanki fedezett hiteleszközök, illetve a bankközi piac jelentősége nőhet Magyar Nemzeti Bank 24

A sterilizációs állomány csökkenése összhangban van az MNB céljaival Magyar Nemzeti Bank 25 Jegybankpénz KKV-hitelezés Elfogadható fedezetek (állampapír)

Köszönöm a figyelmet! Magyar Nemzeti Bank 26