Gyógyít, megelőz és fogyaszt? Étrend-kiegészítők reklámjainak versenyhatósági megítélése Dr. Udvardi Anita október 1.
A reklámok értékelésének folyamata Gyógyhatás állítás? Jogszabályi tilalom Egészségre ható állítás? Fttv. és Éltv. Fttv. egyéb rendelkezései? Igen Nem
Gyógyhatás állítás fogalom Az egészség helyreállítását célzó tevékenység gyógyítás, … gyógyhatása annak a terméknek van, amely a betegséget megszűnteti, az egészséget helyreállítja, azaz egészségessé tesz. (Fővárosi Ítélőtábla 2.Kf /2004/12.) Betegség megelőzésére, gyógyítására vagy kezelésére vonatkozó tulajdonságok állítása (Éltv. 10. § (3))
Gyógyhatás állítás példák Kiváló fejfájásra, ízületi fájdalmakra, vérnyomás-ingadozásra frontérzékenység esetén. Kiváló segítség ízületi gyulladás, ízületi betegségek, köszvény, a térdízület és a combnyakcsont sérülései, reuma, ideggyulladás, csontritkulás, porckorongsérv stb. leküzdésében Kiemelkedő eredményeket érnek el a szer használatával a pajzsmirigybetegségek, cukorbetegség, valamint a szem megbetegedései (rövidlátás, szürke hályog, kötőhártya-gyulladás stb.) esetében is. Eredményesen használható csontforradás elősegítésére, a műtét utáni sebhelyek, különböző sérülések gyógyításában, infarktus után. (Vj/44/2011.)
Gyógyhatás állítások értékelése Jogszabályi tilalom a reklám nem tulajdoníthat az élelmiszernek betegség megelőzésére, gyógyítására vagy kezelésére vonatkozó tulajdonságokat Az állítások igazolására tett kísérlet irreleváns Bizonyítási lehetőség az állítás nem gyógyhatásra utal
Egészségre ható állítások fogalom Bármely olyan állítás, amely kijelenti, sugallja vagy sejteti, hogy az adott élelmiszer, élelmiszercsoport vagy annak valamely alkotóeleme és az egészség között összefüggés van (1924/2006/EK Rendelet) E körben vizsgálandók a fogyással, testtömegkontrollal kapcsolatos állítások (1924/2006/EK Rendelet)
Egészségre ható (fogyással kapcsolatos) állítások példák „ erősödhet a természetes védekezőképesség” „szedése hozzájárulhat az egészséges emésztéshez” (Vj/52/2012.) „Gyorsítja a szénhidrát (cukrok) anyagcseréjét” „Hatékony segítség a pluszkilók ellen.” „Ön természetes módon fog karcsúsodni” (Vj/26/2012.)
Egészségre ható állítások értékelése Tényállítás valóságának igazolása a vállalkozást terheli (Fttv. 14. §) Igazolás itt: az ágazati jogszabályokkal történő összhang meglétére
Egészségre ható állítások értékelése A súlycsökkenés ütemére vagy mértékére utaló állítás tilos Pl.: „5 kilót fogytam az első héten és összesen 28 kilót a 7 hét alatt.” (Vj/26/2012.), „A készítmény segítségével 10, 15, 20 sőt több kilót is leadhat (6 kilót mindjárt az első héten)” (Vj/70/2011.)
A célzott fogyasztói kör Átlagfogyasztó: aki ésszerűen tájékozottan, az adott helyzetben általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el. Egészségre ható állításoknál (Vj/52/2012.)
A célzott fogyasztói kör Sérülékeny fogyasztó: különösen kiszolgáltatott fogyasztó Fogyást ígérő állításoknál: „a testsúllyal való elégedetlenség annak okától függetlenül hiszékenyebbé, a fogyást ígérő kommunikációkra fogékonyabbá teszi a fogyasztókat.” Gyógyhatást ígérő állításoknál: „…..a kereskedelmi kommunikáció által felhívott betegségben szenvednek vagy ezen betegség elkerülését kívánják elérni. Ezen fogyasztók ügyleti döntéseik meghozatala során meglévő, illetve elkerülendő egészségügyi problémájuk következtében az átlagosnál sérülékenyebbek, így érzékenyebbek a vállalkozások kereskedelmi kommunikációi révén közvetített üzenetekre.” (Vj/26/2012.)
A Gazdasági Versenyhivatal eljárása A versenyfelügyeleti eljárás indulhat: Panasz Bejelentés Saját észlelés alapján. A gazdasági verseny érdemi érintettségének vizsgálata GVH vagy NFH
Adatok 2013 : 7 versenyfelügyeleti eljárás megindulása 2 versenyfelügyeleti eljárásban döntés (Vj/26/2012. és Vj/52/2012.) 2012: 5 versenyfelügyeleti eljárás 5 versenyfelügyeleti eljárásban döntés (Vj/103/2010., Vj/44/2011., Vj/56/2011., Vj/70/2011., Vj/6/2012.) A legmagasabb bírság: ,- Ft