A DIGITÁLIS ÁTÁLLÁS TAPASZTALATAI, TOVÁBBI TERVEK Piller András Vezérigazgató Antenna Hungária november 21.
A digitális földfelszíni televíziós platform evolúciója: öt év alatt megújult a földfelszíni televíziós platform Programkínálat véglegesítése: 7 ingyenes csatorna (közte 3 HD) 2 fizetős SD csatorna Szabályozói környezetTartalom ingyenes HD csatorna 2 fizetős SD csatorna 5 digitális multiplex pályáztatása Az AH megnyerte a tendert MinDig TV szolgáltatás indítása decemberben Fizetős szolgáltatás kibővítése, márkanév: MinDig TV Extra 10 további tematikus csatorna elindítása, összesen 17 ingyenes & fizetős csatorna 2 DVB-T, 1 DVB-H mux 14 működő telephely 88%-os lefedettség Hálózati kiépítés 2 DVB-T, 1 DVB-H mux 3 működő telephely 58% tetőantennás lakossági lefedettség 2 DVB-T, 1 DVB-H mux 29 működő telephely 95%-os lefedettség Intenzív bevezető kampány, ATL felületekkel Márkaismertség: 40% Kommunikáció Szolgáltatás márkázása, márkanév: MinDig TV Kiterjedt ATL kampányok Új márka: MinDig TV Extra Márkaismertség: 65% Teljes indítás: a fő kereskedelmi és közszolgálati partnerekkel szerződéskötés 2011 Hatósági szerződés módosítása DVB-H szolgáltatás leállítása, a harmadik multiplex elindítása 14 további tematikus csatorna elindítása, összesen 31 ingyenes és fizetős csatorna. 3 DVB-T multiplex 50 működő telephely 97.8%-os lefedettség Kiterjedt ATL kampányok Tematikus oktatóvideók, infocsatorna indítása Márkaismertség: 85% 2012 Analóg lekapcsolás teszt- program 2012 okt. (Barcs és Sopron), lekapcsolás Barcson 3D tesztsugárzás (M3D csatorna a Foci VB döntője és az Olimpia ideje alatt. 3 DVB-T multiplex 65 működő telephely 98.5%-os lefedettség Kiterjedt ATL kampányok Tematikus minisorozat Márkaismertség: 92% 2013 Analóg lekapcsolás két ütemben: július/október Frekvenciacserék, 800 MHz-es tartomány teljes kiürítése MinDig TV applikáció elindítása ingyenes élő adásokkal HbbTV ingyenesen fogható kísérleti sugárzás indítása 3 DVB-T multiplex 90 működő telephely 99%-os lefedettség Digitális átállás integrált ATL és BTL kampány Márkaismertség: 97% Új márka: MinDig TV Plusz 2014 További két multiplex elindítása: további ingyenes és fizetős programok Nem-lineáris szolgáltatások 5 DVB-T multiplex 90 működő telephely 99%-os lefedettség Nagy hatékonyságú, jól célozható szolgáltatás- kampányok
Digitális átállás: nagyobb zökkenők nélküli analóg földfelszíni lekapcsolás, további jelentős feladatok 3 Digitális átállás: fókuszban a műszaki, értékesítési és kommunikációs feladatok Jelentős műszaki beruházást hajtottunk végre: 25 új átjátszóadót telepítettünk, további telephelyekről indult el a Családi csomag sugárzása, végrehajtottuk a frekvenciacseréket. Intenzív kommunikációs kampányt folytattunk és működtettük a passzív kommunikációs csatornákat, a lekapcsolás két üteme nagyobb zökkenők nélkül zajlott le. A földfelszíni platform megtartja bázisát, minimális a platform-lemorzsolódás. Sikeres NMHH ODÁP program: ~140 ezer rászorult háztartás átállítása, ezen kívül további ~ 10 ezer MinDig TV Extra új előfizető a támogatási program keretében. További komplex műszaki-, üzletfejlesztési, értékesítési és marketingfeladatok Műszaki teendők: novemberi frekvenciacserék, telephelyeink felkészítése újabb DVB-T multiplexek indítására, helikopteres antennacserék. Jelentős jövőbeni üzletfejlesztési projektek: új ingyenes és fizetős csatornák indításának előkészítése. A lineáris bővítésen túl egyéb szolgáltatások (pl. VoD, OTT, hibrid megoldások) fejlesztése és bevezetése.
MinDig TV hálózati lefedettség: további 19 átjátszóadó indult el novemberben, főleg az északkeleti országrészben 4
Kibővült digitális földfelszíni televíziós lefedettség: novembertől már 90 telephelyről érhető el a MinDig TV 5 A DVB-T telephelyek száma két év alatt közel a duplájára, kilencvenre bővült. A beltéri vételi lehetőségek az elmúlt években a városi adók üzembe helyezésével tovább bővültek ,5 %
,5 % Várakozásaink szerint a földfelszíni platform alapvetően megtartotta bázisát és a lekapcsolást követően a MinDig TV és MinDig TV Extra szolgáltatásaink teljes használata elérheti majd az egymillió háztartást. Forrás: Bell Research és Ipsos DVB-T platformkutatások, AH adat - NMHH TV gyorsjelentés A digitális átállás eredményeképpen a földfelszíni rövid idő alatt szorosan felzárkózhat a kábeles és műholdas digitális platformokhoz
‚Nagy Átállás Show’ tematikus tévésorozat 7 Időzítés: 2012 nov. – 2013 okt. Hossz: 90” mini-tévésorozat Mennyiség: 18 rész Média: közszolgálati M1, online, weboldalak, social media Főszereplő: Gundel Takács Gábor, ismert és hiteles karakter Koncepció: könnyed, humoros melléktörténetekkel oldani a „száraz” technikai információkat Tematikus információk a szolgáltatás hozadékairól, elérhetőségéről, vételi lehetőségekről, szükséges eszközökről és beszerezhetőségéről, telepítésről. Mini-tévésorozat, mely egyszerre informál és szórakoztat.
„Kapcsoljon!” digitális átállás integrált kampány 8 Időzítés: április – október, három hullámban Hossz: 30”, 8 különböző film Média: országos (M1, RTL Klub, TV2), regionális és helyi TV, rádió, outdoor, print, online, weboldalak, social media, rendezvények, microsite, partnerségi hálózatok ‚Retro’ koncepció: Rózsa György főszereplésével a 80-as években népszerű kvízműsor, a Kapcsoltam! megidézése Célcsoportok: 50+ (elsődleges) (másodlagos: „segítők”)
Márkaismertség tekintetében sikerült felzárkóznunk a három nagy televíziós szolgáltatóhoz 9 Az intenzív kommunikációs kampányok hatására a teljes márkaismertség jelentősen emelkedett. Számos díjban részesültünk a kampányainkkal, valamint Superbrands és Magyar Brands címekkel bővültünk. 90 %72 % Forrás: Bell Research és Ipsos DVB-T platformkutatások
Magyar sajátosságok a digitális átállás kapcsán 10 A korlátozott kapacitás miatt a legnézettebb és legkeresettebb csatornákra koncentrálni, a fizetős csatornák esetében versenyképes árat meghatározni, rugalmas konstrukciókat kialakítani, kommunikációban hangsúly a jó ár/érték-arányon és az „okos választás”-on. A célközönség kiszélesítése érdekében szükséges a beltéri vagy kültéri hordozható vételi lehetőségekre nagyobb hangsúlyt helyezni, különösen a nagyvárosok környezetében. Matricarendszer bevezetése a dekóderekre és integrált TV-készülékekre, Hivatalos Üzlet és Szervízhálózat kiépítése, mely segíti az érdeklődők eligazodását és a kommunikációt. Hálózatkiépítés: Szükséges eszközök kiemelt kommunikációja: Termék, árazás: Átállás kommunikáció: A legfontosabb termékelőnyök kihangsúlyozása: ingyenes csatornák, több program, jobb minőség, országos elérhetőség. Regionális és helyi kampányok szükségessége a célcsoport elérése érdekében. A kampányok hangvételénél fontos, hogy a „száraz” technikai információkat szórakoztató formában, humorral vegyítsük. Fontos a „segítők” bevonása a kampányba, valamint partnerségek kialakítása a folyamatban érdekelt piaci szereplőkkel.
Működő példák a MinDig TV továbbfejlesztése kapcsán: multiscreen, Video on Demand, hibrid TV 11 MinDig TV & MinDig TV Extra közös applikáció a többképernyős megoldások jegyében A tévézés hatalmas változásokon megy keresztül: az okostelefonok és tabletek terjedésével egyre többen élő adásokat néznének ezeken is. Tavasszal élő adásokkal bővült az okostelefonokra és tabletekre kifejlesztett ingyenes alkalmazásunk: az MTVA 4 TV és 3 rádió- csatornája, illetve az Euronews és a hatoscsatorna élő streamje. Az ingyenes App-ot már 400 ezer készülékre töltötték le. Még az idén kijövünk az App 3.0 verziójával, kibővült funkcionalitással és lekérhető (Video on Demand) tartalmakkal. MinDig TV Plusz, az AH HbbTV kísérlete: a DVB-T és az IP-technológia ötvözete Hybrid Broadband Broadcast TV = A DVB-T platformon működő, internet kapcsolatot igénylő televíziós szolgáltatás. Standardizált megoldás, nem kell minden tévémárkához külön kifejleszteni, egyetlen gombnyomással indul. A HbbTV adás vételéhez Hbb-képes televíziókészülék/dekóder kell. Elindítottuk a féléves ingyenes HbbTV kísérletünket: élő adások, kibővített műsorújság, hírek, időjárás, webkamera. A későbbiekben tervezzük kereskedelmi szolgáltatás indítását.