Garamszentbenedek. 2. Csoport feladata  Garamszentbenedeki híres bencés apátság bemutatása – története, legendák. A román és a gót építészeti stílusjegyek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
Advertisements

Nana Mouskuri – Schubert / Ave Maria
Híres épületek a Reformkorban
Ének : Nana Mouskouri / Schubert – Ave Maria A Pécsi Bazilika.
Mindenszentek temploma Pécs
Pozsony 1919-től használt csehszlovák, majd szlovák elnevezéssel Bratislava) hagyományos magyar koronázó város, jelenleg az 1993-ban létrejött Szlovák.
Készítette:Fekete Ágnes
Készítette: Albert Krisztina
A DUNAKANYAR DIÁKSZEMMEL Szentendre
Román stílus jellemzői(formákban):
Zarándoklás a Felvidéken
Középkor ,,A sötét középkor’’.
Román stílus, 10–12. sz.– az első, egész Európára kiterjedő művészeti stílusirányzat Gótika: 13. sz. végétől – 15. sz. végéig.
5. NAP.
Kalotaszentkirály.
Az építészet a matematikában
Mátyás király, az igazságos
Szendrő nevezetességei
KRUCSAY OLTÁR Nyírbátor.
Farkas utcai református templom, Kolozsvár
Jáki Apátság, Ják ( ).
Siklós-Máriagyűd vallási turisztikai vonzereje Készítette: Héhl Leila.
Gázi Kászim pasa dzsámija
K ESZTHELY TURIZMUSA K ESZTHELY FÖLDRAJZA Balaton nyugati végén, a Keszthelyi-öböl partján, a Zala folyó torkolatától északra fekszik A környéken.
KÉPTOVÁBBÍTÁS MANUÁLIS
ÁRPÁD-KORI TEMPLOMOK ZALÁBAN
Tihany.
Budapest nevezetességei!
Salamon temploma 11/C.
A gótika, sz..
A román kor (romanika) művészete
BUDAPESTI SÉTA 6. ÉVFOLYAM.
Ókeresztény Sírkamrák
Készítette: Bujdosó Villő
Jellemezze az alábbi példát alapul véve a korakeresztény templomalaprajzot és tömegformálást, mutasson rá az általánosságokra és az egyedire.
Kultúra a török hódoltság korában
6. osztály Előadó: Molnár Ibolya
Szent István Király.
Történelmi vonatkozások
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Mátyás templom Készítette: Veszi Viktória.
ÁRPÁD-KORI MŰVÉSZET október 18. PPKE 2012/őszi félév
A Siklóshoz tartozó és mintegy 1500 lakosú Máriagyűd híres Mária-kegyhely, a magyar zarándokút befejező stációja. A közeli forrás már a rómaiak idejében.
Retusált látképek Mennyire ismered Magyarországot?
HAJDÚDOROG A leletek tanúsága szerint a bronzkortól kezdve lakott területen éltek szarmaták és avarok is. A hét történelmi hajdúváros egyike, a honfoglalás.
Eger Télanyók csapata.
Teleki bemutatása. Fekvése Somogy megyében, a Balatonföldvári kistérségben, a Balatontól délre 10 km-re található, a Külső-Somogyi dombságban. Kicsi,
A Novohrád-Nógrád Geopark értékei – oktatási segédanyag
02/10/ :56 T.B. STRASSBURG A Kis Franciaország „A Kis Franciaország“ egy nagyon kedves és bájos terület, csatornákkal, jellegzetes, múlt századbeli.
Törökök Magyarországon
A dóm építése 1378 körül kezdődött, és több szakaszra osztható. Az építkezés első szakasza kb ig tartott, öthajós, bazilika típusú épületnek.
Kassa Kasza Sára, Martinák Emese, Paál Eszter. Dóm építése  A Szent Erzsébet-főszékesegyház, ismertebb nevén a kassai dóm Kassa egyik legszebb és legjellegzetesebb.
Nagyszombat. Története Már a kelták és a rómaiak előtt is lakott hely volt, majd Trnava néven szláv település, melyet III. Béla lánya, Konstancia, aki.
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
Késmárk Ahogy mi látjuk. Története Területe már a késő kőkorban lakott volt, a várban a puhói kultúrához tartozó telep maradványait tárták fel. Helyén.
Középkori Kolostorok Kiss Fanni 9.c. Kolostorok A kamalduli remeteség épületcsoport A kamalduli remeteség épületcsoport Somogyvári Bencés kolostor Somogyvári.
Iregszemcsei Deák Ferenc Általános Iskola, 7. évfolyam
Veresegyház.
Budapest Programajánló
Székelykeresztúr Fekvése:
AZ ÓKERESZTÉNY ÉS A BIZÁNCI MŰVÉSZET
Szalay Petra, Almási Lilla
Székelyderzs a becsület falva
Retusált látképek Mennyire ismered Magyarországot?
PASSAUI ZARÁNDOKLAT ( ).
Középkori Kolostorok Kiss Fanni 9.c. Kolostorok A kamalduli remeteség épületcsoport A kamalduli remeteség épületcsoport Somogyvári Bencés kolostor Somogyvári.
Határtalanul program 2018 Felvidék.
Nagykároly-i kastély, és Nagyvárad.
Kolozsvár június 7..
Előadás másolata:

Garamszentbenedek

2. Csoport feladata  Garamszentbenedeki híres bencés apátság bemutatása – története, legendák. A román és a gót építészeti stílusjegyek összehasonlítása.

I. Története  Már az újkőkorban éltek itt emberek  Az első említése az 1075-ös bencés kolostor alapítólevelében található, amit I. Géza magyar király adott ki  A XIV. században gótikus stílusban átépítik az apátságot  A XV. Században a török veszély miatt erődített helyként funkcionál  1529-ben még I. János király sikeresen megvédi, de 1530-tól már I. Ferdinánd király kezére kerül  1536-tól az esztergomi érsek tulajdonává válik, viszont a török előretörés következtében a végvári rendszer része lesz  A törökök többször elfoglalták, majd 1623-ban Bethlen Gábor visszafoglalja

II. Demográfiai és földrajzi viszonyai  2011-es adatok szerint 1230 lakosa van, ebből a nagyrésze,1100 fő szlovák nemzetiségű  Aranyosmaróttól 13 km-re délkeletre, a Garam folyó jobb partján fekszik  Nevét a 11. században árpádházi I. Géza király által alapított bencés templomáról és kolostoráról kapta, névelőtagja a Garam menti fekvésére utal

III. Nevezetességei  Bencés apátság temploma és kolostora  Partizánemlékmű  Szent Egyed tiszteletére épített plébániatemplom

Garamszentbenedeki Apátság  A z egykori bencés apátság a mai Szlovákia területén Garamszentbenedek községben van. Az apátság nemzeti, kulturális emlék. Szlovákia második legnagyobb kolostora. A kolostorépület mellett fontos a török elleni fellegvár és a Szent Benedeknek és Szűz Máriának szentelt gótikus templom.

Legendák  Egy legenda szerint Géza egy Garam melletti vadászat alkalmával az este beköszöntével a Garam partján táborozott le kíséretével. A Salamon elleni háborún gondolkodott, amikor a folyó túloldalán egy fényt pillantott meg a sziklás parton. Amikor átjutott a túlpartra egy tisztáson nagy fájdalomban látta Salamont térdelni. Ez a látomás annyira meghatotta, hogy ezen a helyen építette fel a Szent Benedek tiszteletére szentelt apátságot.  A bencések kincseiről a helyi hiedelem szerint Garamszentbenedeket Újbányával, Nyitrával,és Esztergommal is egy titkos alagút-rendszer kötötte össze. Az apátság alatt még ma is hatalmas pince van, melyet sokáig a nyitrai borüzem használt. Azt beszélték egykor, hogy az apátság szerzetesei nagy kincset halmoztak fel az évszázadok alatt, és hogy ezeket megmentsék a töröktől, szekérre tették és elszállították. A szekér tengelye azonban útközben eltörött és a Bellegszencse melletti Máriacsaládon ásták el a benedeki kincseket. Állítólag máig ott vannak.

 Apátsági templom

 A Szent Vér ereklyét (Veronika kendőjének egy darabja) Mátyás király ajándékozta a bencéseknek 1483-ban, aki II. Pál pápától kapta azt ben az ereklyének külön oltárt készítettek. Ma az ereklyét az 1713-ban épített Szent Vér kápolnában őrzik, minden pénteken megtekinthető. A török veszély miatt a Szent Vér ereklyét 1529-ben átszállították a lévai várba. Az ereklye 1530-ban visszakerül az apátságba, majd később Véglesen és Nagyszombatban őrzik ban ismét Garamszentbenedeken van az ereklye ban Bars vármegye a pestisjárvány végeztével a kolostor mellett Szent Vér kápolnát emel, ahová elhelyezik az ereklyét. Rudnay Sándor esztergomi érsek1829-es vizitációja alkalmával új ereklyetartót készíttetett. Knauz Ferdinánd 1881-ben restauráltatta a kápolnát, majd a külső ajtóját megszüntette, így ma csak a templomból közelíthető meg.

Mátyás király alakja a templom kapuján

Román építészet jellemzői  Román stílusnak, illetve romanikának nevezzük az európai országok 11. és 12. századi műalkotásainak együttesét. A román kor az ezredforduló környékén kezdődött és a francia gótika elterjedéséig, a 13. század elejéig tartott  Az új stílus kialakulásnak időszakában virágzásnak indult a szerzetesi életforma, és valóságos építési láz tapasztalható. Az építészeti technikák tökéletesedtek, újra feléledt az érdeklődés a klasszikus díszítőművészet iránt. Rövid időn belül számtalan új épületet emeltek ezeknek túlnyomó többsége templom. A román kori műalkotások összessége, a templomok, a kőbe faragott épületplasztikák, az Utolsó ítélet és a pokol jelenetei, a feszületek és a Krisztus kereszthalálára emlékeztető szertartási tárgyak egy halotti kultusz benyomását keltik. 

 bazilika : a leggyakrabban előforduló román-kori épülettípus. A középhajó általában annyival magasabb, mint az oldalhajók, hogy a templomteret a gádorfalba vágott ablakokkal világították meg. (Hildesheim, St. Godehard templom)  teremtemplom: a kora középkori háztemplom egy továbbfejlesztett változata. Az apszis nem ugrik ki az épületből, a belső térben nincsenek oszlopok, a falakba nagyméretű ablakokat vágtak (Schortens-Sillenstede templom)  csarnoktemplom: a három hajó azonos magasságú, a templom megvilágítását az oldalfalakba vágott ablakokkal oldották meg. Főleg Európa délnyugati területein elterjedt templomfajta.  álbazilika: az álbazilika mellékhajói kissé alacsonyabbak, mint a főhajó, de nem annyival, hogy gádorfalakat alakítsanak ki, így az épületek megvilágítását ennél a típusnál is csak a falakba vágott ablakokkal lehetett megoldani. A csarnoktemplom egyik változatának tekinthető. Ez a templomtípus is Európa délnyugati területein, főleg Poitouban gyakori. (Poitiers, St. Pierre)

Monostorrom Boldván

Pécsi székesegyház

Cseszneki várrom – így nézhetett ki valamikor

Gótika  A gótika az érett középkor művészetének egyik irányzata. Az elnevezést először pejoratív értelemben használták a reneszánsz korban, a sötétnek vélt középkor művészetét illették vele a fényesnek tartottantik művészettel szemben. Az akkori olaszokban mélyen élt a barbár pusztítások emléke, ezért goticónak, barbárnak mondták. Az elnevezést egyébként Giorgio Vasari óta használja a művészettörténet (csakúgy, mint az antikvitás kifejezést). Számos vonatkozásban különbözik a középkor másik stílusirányzatától, a romanikától. Mivel egyes országokban a gótika eltérő időpontokban jelent meg, sokszor a két irányzat kortárs (nem beszélve a szintén kortárs iszlám s bizánci művészetről), tehát nem egymást váltották fel, még csak nem is átmeneti stílussal győzedelmeskedett a gótika a romanika felett. A kettő összehasonlítása és értékelése valójában egymás nélkül nehezen értelmezhető, mert ugyanannak a kulturális közegnek

 megnyilvánulásai. A gótikát archeológiai kultúrának kell tekinteni. Egyrészt, mert emlékei részben elpusztultak, másrészt, mert a mai emlékek (főképp az épületek) a 19. században nem kerülték el a historizáló műemlékvédelem átépítéseit (például a budavári Mátyás-templom). Az archeológiai kultúrák megértéséhez pedig egyfajta szellemi rekonstrukciót kell végezni. Erre a célra jól használható kézikönyvek születtek.  A gótikában a félkörívet fölváltja a csúcsív, így a súlyos falszerkezetek könnyebbé válnak. A csúcsív ugyanis a boltozat terheit meredekebben vezeti le, kisebb az oldalnyomása. Ennek köszönhetően karcsúbbak lehetnek a terhet hordó oszlopok, pillérek. Így sok terhet hordó fal szükségtelenné válik, ezért oda nagyobb ablakokat lehet beépíteni, tehát az épület is világosabb lesz. Kívülről gyakran támpillérek támasztják a falakat, amin néha fiatornyok is ülnek. Az ablakokban megjelenik a faragott kőcsipke, más néven mérmű (ami a német Maßwerk tükörfordítása). A boltozatokat is változatosan díszítik.

Köszönjük a figyelmet!