Nagy Gyula SZTE Klebelsberg Könyvtár SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola Tudománymetriai és tartalmi elemzések szövegbányászati.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

Tóvári Judit Eszterházy Károly Főiskola. Szinnyei József. Magyarország a XX. században század: polgári.
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
„SZAKMÁK VONZÁSÁBAN” – A szakképzés jelene és jövője Szakmai konferencia május 10.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser „Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a pedagógusképzésben” EKF HEFOP/2006/3.3.2 pályázat.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
A fejlesztés hatása a szervezetre
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Könyvtár- és informatikai alapismeretek Tematikus információforrások
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A kutatás és innováció értékelése MTA, Budapest, április A kiválóság mércéi és az ezek körüli viták SCHUBERT ANDRÁS MTA – KSZI, Budapest.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Az IKT-metria mérőeszköz
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Bevezetés a pszichológiába
A SZAKDOLGOZAT.
NEVELÉSELMÉLET.
Összehasonlító pedagógia
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Kutatókönyvtár az íróasztalon Nyílt folyóirat-adatbázisok Kutatók Éjszakája
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Az információs társadalom. Az elmélettől a politikai gyakorlatig
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
DE BTK Neveléstudományok Intézete Neveléstudományi MA.
A tudomány tudománya Kampis György ELTE TTK Tudományfilozófia Tanszék 12/7/12"FuturICT" TÁMOP ick-off meeting, SZTE.
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
A tudomány tudománya alprojekt Kampis György egy.tan., ELTE Az infokommunikációs technológiák társadalmi hatásai november 13. Balatonfüred.
A szakirodalom gyűjtése Bibliográfiai adatok pontos rögzítése
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
MTMT adminisztrátori feladatok megoldása eltérő környezetben Egészség-Információ-Könyvtár március 27. Mátyás Melinda ELTE Egyetemi Könyvtár
Kórházak az MTMT-ben Beke Gabriella, Palotai Mária, Vasas Lívia
KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR E-SZOLGÁLTATÁSI IGAZGATÓSÁG BIBLIOTHECA NATIONALIS HUNGARIAE Tömegek a közgyűjtemények szolgálatában Jó példák és tanulságok.
Dramatikus technikák alkalmazása a tanári munkában Fodor Gábor 2009.
A pszichológiai mérés alapjai
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
Hogyan legyünk eredményesek?
A képek szerepe és felhasználási lehetőségeik a közoktatásban
EKE NTDI-DIGITÁLIS PEDAGÓGIA PROGRAM 2017
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
DE BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet
Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT)
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB) és Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) Áncsán Gizella Központi Könyvtár, 2014.
A digitális kompetencia fejlesztése
A digitálisan született tartalmak megőrzése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Vizsgaelőadás útmutató
Vizsgaelőadás útmutató
Előadás másolata:

Nagy Gyula SZTE Klebelsberg Könyvtár SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola Tudománymetriai és tartalmi elemzések szövegbányászati módszerekkel Networkshop Debrecen

A digitális szingularitás és a full-text „Az az állapot, amikor minden valaha létező és folyamatosan keletkező (analóg és már digitális formában született) információs anyag (szöveg, kép, hang, mozgókép) elérhető lesz a hálózaton.„ (Nagy, 2014) Mire tudjuk használni a full-textet? - hivatkozásvizsgálatokra - tartalomelemzésre ; (Holl, 2015)

A tudománymetria és egyes diszciplínák kapcsolata (Nagy, 2016; Soós, Schubert és Pléh, 2009) A tudománymetriai háttér biztosítása: - tudományszervezés és támogatás - könyvtárosi feladat Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) (Scheuring, 2012; Csaba, Szentes és Zalai, 2014) A tudománymetria és a könyvtártudomány

Tudománymetriai kutatások A magyar neveléstudomány tudományos aktivitásának felmérése empirikus eszközökkel. Wargo Közgazdasági Elemző- és Piackutató Intézet (Tóth, Toman és Cserpes, 2008) ELTE Neveléstudományi DI, Pedagógiatörténeti Doktori Műhely , Németh András, OTKA-kutatás (Németh és Biró, 2009) Magyar Pszichológiai Szemle: Tendencies in the Core Journal of Hungarian Psychology (Soós, Schubert és Pléh, 2009) A Magyar Pedagógia c. folyóirat tudománymetriai és tartalmi elemzése, Nagy Gyula (SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola) kutatása A Magyar Pedagógia c. folyóirat tudománymetriai és tartalmi elemzése, Nagy Gyula (SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola) kutatása+Vezetéstudomány c. folyóirat

A módszer 0. Digitalizálás/fájlok begyűjtése a kiadótól 1. Adatbázis: metaadatolás és full-text indexelés 2. A full-text szövegkorpusz feldolgozása szövegbányászati módszerek segítségével 3. A kapott adatok értelmezése, elemzése, következtetések levonása 4. Vizualizálás: gráfok, diagramok, hőtérkép, szófelhő, stb. 5. Eredmények prezentálása, publikálása Cél: teljes körű tudománymetriai elemzés

A metaadatok elemzése - lehetőségek A legtöbbet publikáló szerzők Cikkek számának változása Többszerzős publikációk aránya Társszerzőségi gráf Tanulmányok hosszának változása Férfi/női szerzők aránya Intézményi hovatartozás vizsgálata Szerzői háttér vizsgálata (tudományos fokozatok, tudományterületi megoszlás)

A folyóirat (MP) névjegye Megújulás (1991): új főszerkesztő+szerkesztőség : 389 szerző, 569 publikáció Összes hivatkozás: Tendenciák: Publikációk száma: Társszerzős cikkek aránya: Női szerzők aránya: Publikációk átlagos hossza: Hivatkozások átlagos száma:

Publikációk száma évenként (MP)

Publikációk átlagos hosszának változása (MP)

Szerzők száma cikkenként (MP)

# of Nodes: 348 # of Edges: 347 # of Comp: 100 Társszerzőségi gráf (VezTud) # of Nodes: 444 # of Edges: 557

Társszerzőségi gráf (MP) # of Nodes: 352 # of Edges: 348 # of Comp: 103

A női és férfi szerzők aránya (MP)

Hivatkozásvizsgálatok - lehetőségek 0. A hivatkozások automatikus kinyerése a cikkekből (Folyóiraton belüli egységes hivatkozási stílus!) A legtöbbet hivatkozott szerzők listája Hivatkozási kereszttábla Hivatkozási gráf Hivatkozási statisztikák: o Hivatkozás/publikáció arány o Könyv/folyóirat hivatkozások aránya o Nemzetközi/magyar/MP hivatkozások aránya o Intra/interdiszciplináris hivatkozások aránya o Hivatkozások frissességének vizsgálata o Impact factoros folyóiratokra való hivatkozás aránya

Hivatkozásvizsgálatok

Átlagos hivatkozásszámok cikkenként (MP)

Hivatkozási gráf (MP  ) ∞ # of Nodes: # of Edges:

Hivatkozási gráf (MP  MP) # of Nodes: 222 # of Edges: 467 # of Comp: 12

Hivatkozási gráf (Veztud  ) ∞ # of Nodes: # of Edges:

Intézményi hovatartozás (MP)

Lehetséges eszközök, technikák Hivatkozások extrakciója: MATRICA (Magyar Társadalomtudományi Citációs Adatbázis) ParsCit Crossref Labs Pdf-extract RegExp Elemzések: CitNetExplorer Nyers adatok kezelése Libreoffice (.csv), Openoffice, MS Office (vizualizálás) Gráfok elemzése és vizualizálása Gephi iGraph Cytoscape

Tartalmi elemzés lehetőségei Automatikus kulcsszavazás Kategorizálás, klaszterezés A leghasonlóbb cikkek azonosítása Témacsoportok automatikus kialakítása, cikkek besorolása Trendkövetés, egy-egy témakör előfutárainak azonosítása Kulcstémák első előfordulásának detektálása

Témacsoportok (MP) Témacsoport 1: iskola oktatás társadalmi rendszer oktatási ország intézmény politikai gazdasági való állam rész európai változás társadalom  Oktatáspolitika Témacsoport 2: tanuló teszt feladat eredmény szint évfolyam teljesítmény képesség vizsgálat eset táblázat gondolkodás ábra alap diák  Mérés-értékelés Témacsoport 3: tanár tanuló iskola gyakorlat munka pedagógiai hallgató módszer pedagógus tanári program értékelés képzés tanítási tanítás  Tanárképzés, tanári munka Témacsoport 4: folyamat tanulás tudás tanulási tanuló fogalom probléma kutatás kognitív cél elmélet képesség sor különböző ismeret  Kognitív megközelítés Témacsoport 5: nevelés gyermek ember való élet gyerek kor kultúra tesz iskola emberi tud kép család szó  Szociokulturális háttér

Trendkövetés Időbeliség nézőpontja rendező elvként Kapott eredmények időskálára való kiterítése Kirajzolódó trendek megtalálása Évtizedek névjegyének előállítása: cikkek száma, szerzői toplista, hangsúlyos témák, stb. Szakkifejezések felfutásának és lecsengésének vizsgálata Eugenika kifejezés előfordulásaEgyes szakkifejezések előfordulása évtizedenként

Felhasznált források Csaba László, Szentes Tamás és Zalai Ernő (2014): Tudományos-e a tudománymérés? Megjegyzések a tudománymetria, az impaktfaktor és MTMT használatához. Magyar Tudomány, sz. 442–466. Csapó Benő (2005): A Magyar Pedagógia feladata a neveléstudomány fejlesztésében. Iskolakultúra, sz Csíkos Csaba (2013): Az impakt faktor a neveléstudományi kutatásokban. Iskolakultúra, sz. 3–16. Glänzel, W. (2009): A tudománymetria hét mítosza - költészet és valóság. Magyar Tudomány, sz. 954–964. Holl András (2015): Szövegbányászat, adatbányászat, ismeretfeltárás. Új lehetőségek a tudományos kommunikációban Magyar Tudomány, sz Hood, W. W., Wilson, C. S. (2001): The Literature of Bibliometrics, Scientometrics, and Informetrics. Scientometrics, sz Kampis György, Soós Sándor és Gulyás László (2011): A magyar tudomány intézményi szerkezete és kompetenciái, : a Reuters-Thomson - ISI Web of Science adatbázis alapján. Magyar Tudomány, sz. 963–980. Nagy Gyula (2014): Megy-e a digitalizálás által a világ elébb? Avagy mi végre digitalizálunk? Információs Társadalom, sz Nagy Gyula (2016): Tudománymetria és neveléstudomány. Iskolakultúra, sz. 50–62. Németh András és Biró Zsuzsanna Hanna (2009, szerk.): A magyar neveléstudomány a 20. század második felében. Gondolat, Budapest. Pap K. Tünde (2009): Folyóirat-hivatkozások a neveléstudományi folyóiratokban. In Németh András és Biró Zsuzsanna Hanna (szerk.): A magyar neveléstudomány a 20. század második felében. Gondolat, Budapest. 210–226. Scheuring István (2012): Kinek van szüksége az MTMT-adatbázisra? Magyar Tudomány, sz Soós Sándor, Schubert András, Pléh Csaba (2009):Tendencies in the Core Journal of Hungarian Psychology (An Exploratory Study). 28th Annual Conference of the European Society of the History of Human Sciences (ESHHS), Budapest, 2009 July Taga Márta (2014): Az MTMT szerepe a hazai tudományos életben - hitelesség és visszakereshetőség. Orvosi Könyvtárak, sz. 11. Tóth István János, Toman Nikoletta és Cserpes Tünde (2008): A magyar neveléstudomány tudományos aktivitásának felmérése empirikus eszközökkel - Kutatási zárótanulmány. Wargo Közgazdasági Elemző- és Piackutató Intézet, Budapest.

Köszönöm a figyelmet!