FOGYASZTÓI MAGATARTÁS ÉS A KERESLET. A fogyasztó és a háztartás  Minden piaci ügylethez két fél: egy vevő és egy eladó szükséges.  Az eladók termelők.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

Kereslet rugalmassága
Piacgazdasági alapfogalmak
Makroökonómia gyakorlat
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Makroökonómia 5. előadás.
Közgazdaságtan 5. hét.
Birkás György Makroökonómia 1. előadás Birkás György
T E R M É K. A. Minden olyan dolog, amely szükségletet elégít ki B. Esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége C. Lehet szolgáltatás és szellemi.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Vállalat kínálati magatartása
A piac Szakiskola.
Kereslet és kínálat alakulása
A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet
Fogalma, összefüggések
Piaci korlátok.
MIKROÖKONÓMIA ÖSSZEFOGLALÓ
REP – 3. kurzus.
A fogyasztói döntések elmélete
Piacgazdasági alapfogalmak
A munkapiac és az összkereslet
A kurzus programja Dátum Témakör ELŐVIZSGA szeptember 15.
Makroökonómia Árupiaci egyensúly.
Makroökonómia 3.előadás.
Makroökonómia Pénzpiaci egyensúly.
Matematika a közgazdaságtanban
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
8. hét: Rövid táv IS-görbe
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Piaci kereslet és kínálat
Piaci kereslet és kínálat
Egy termék piaci kereslete azt fejezi ki, hogy a vásárlók összessége
Makroökonómia Feladatmegoldás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
FOGYASZTÓI MAGATARTÁS
A közömbösségi görbék rendszere
A költségvetési egyenes. A költségvetési egyenes Azon jószágkombinációk összessége, amelyeket a fogyasztó adott pénzjövedelméből megvásárolhat annak teljes.
A fogyasztó optimális választása
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Termékpolitika Termékpiaci műveletek A termék piaci életgörbéje
Gazdálkodás és gazdaságosság a vállalatban
Egy termék piaci kereslete azt fejezi ki, hogy a vásárlók összessége
Közgazdaságtan 4..
Kereslet, kínálat, ármechanizmus, fogyasztói-, és termelői többlet
Kereslet-rugalmassági számítások
A KOMPLEX DÖNTÉSI MODELL MATEMATIKAI ÖSSZEFÜGGÉSRENDSZERE Hanyecz Lajos.
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Mikroökonómia gyakorlat
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
MIKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
38–39. Az áruk és a pénz világában élünk A. Mi a kereslet törvénye? B. Milyen jellemzői vannak a kínálatnak? C. Hogyan alakul ki az egyensúly egy termék.
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus –1.1 Motiváció, szükséglet és hasznosság.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Üzleti gazdaságtan Andor György.
A. melléklet: Mikroökonómiai alapok
Piac, rugalmasság, egyensúly, adók hatása
A piac és a piacgazdaság
Makroökonómia 11. szeminárium Az IS-LM-modell
A. Melléklet: Mikroökonómiai alapok
A kereslet.
Munkagazdaságtani feladatok
A munkaerő-keresleti rugalmasságok
Néhány közgazdaságtani ismeret átismétlése
Kiegyenlítő (kompenzációs) bérkülönbségek
Előadás másolata:

FOGYASZTÓI MAGATARTÁS ÉS A KERESLET

A fogyasztó és a háztartás  Minden piaci ügylethez két fél: egy vevő és egy eladó szükséges.  Az eladók termelők „teljesítményét”a vásárlók mérik azzal, hogy megveszik-e, s ha igen, mennyiért az általuk kínált terméket és szolgáltatást.  A vállalatok számára a fogyasztói kereslet egy olyan külső feltétel, melyet figyelemmel kell kísérni, formálni, módosítani igyekszik.  A vásárlók által megvett javak elköltött pénzösszeg a termelők bevételét képezi.

A fogyasztó és a háztartás  Az áruk és szolgáltatások piacán megjelenő szereplők: - egyén - háztartás - vállalat - állam - külföld A háztartások a gazdaságban betöltött szerepük alapján nem korlátozódik csak a fogyasztásra, hanem erőforrás tulajdonosként kínálatot is teremtenek. A háztartások is végeznek termelő tevékenységet, akár önellátó jelleggel vagy piaci eladásra, amellyel befolyásolhatják a piaci kínálatot és a keresletet is.

A fogyasztói döntés tényezői  A fogyasztói magatartás alapvető mozgatója a szükségletek kielégítése.

A termék jelentősége a fogyasztó szempontjából  Nehéz eldönteni, mikor miért kedvelnek egy dolgot a fogyasztók.  Ugyanaz a termékben különböző fogyasztók eltérő hasznos tulajdonságot feltételeznek, érzékelnek.  A fogyasztó a hasznos tulajdonságok alapján választja ki és vásárolja a terméket.  A fogyasztó döntésének egyik kiindulópontja a terméknek tulajdonított hasznosság.

Gyakran használjuk a köznapi életben az érték kifejezést. A termék fogyasztó szempontjából akkor értékesebb ha hasznosabb. fogyasztó a hasznosságuk alapján értékeli és hasonlítja össze a különböző termékeket. A fogyasztónak a termékre vonatkozó „értékítélete” a hasznossághoz kötődik, a fogyasztó a hasznosságuk alapján értékeli és hasonlítja össze a különböző termékeket. Ezt a hasznossági rangsort, amely az egyes fogyasztók egyéni ízlését ”preferenciáit” fejezi ki, a fogyasztó preferencia-rendszerének nevezzük.

A vállalat értékelési rendszere  A vállalat szempontjából a ráfordítás a lényeges, mely költséget jelent.  Számára az a fontos, hogy hogyan alakul a termék piaci ára az ő költségeihez képest.  A termelő szemében a termék értéke attól függ, hogy mekkora ráfordítással állítható elő, és hogy mennyire nyereséges, vagyis mekkora a piaci ár és a ráfordítás különbsége.

Összefoglalva:  A fogyasztó elsősorban hasznossága, hasznos tulajdonságai alapján értékeli a termékeket, a termelő viszont főként a ráfordítások alapján.  Mindkét szereplő egyaránt érzékeli ugyanazt a piaci árat, s mind a ketten figyelembe is veszik azt, amikor válogatnak a termékek között.

Nominális jövedelem  A nominális jövedelem a rendelkezésre álló, adott pénznemben kifejezett pénzeszközök számszerű értéke A nominális jövedelem és a termékek, szolgáltatások ára együttesen határozzák meg a megvásárolható javak halmazát, amit reáljövedelemnek nevezünk. A reáljövedelem és a nominális jövedelem eltérése különösen inflációs viszonyok között szembetűnő.

Vásárláskor a fogyasztó alapvetően két szempontot mérlegel: Az áru hasznos tulajdonságai mellett az árát is megnézi, és e kettőt összehasonlítva dönt a termék megvásárlásáról. Az ár ebben az esetben a jószág megvásárlásának költsége, amely mellé persze még egyéb költségek is járulhatnak (pl. sorbanállás, utazás stb.).

Racionális fogyasztó  Racionálisnak tekintjük azt a fogyasztót, aki döntéseiben az adott feltételek (reáljövedelem) mellett a lehető legjobb eredményre - maximális hasznosságra - törekszik, valamint választásaiban következetes.  Ezért ha ismerjük a fogyasztó preferencia- rendszerét és reáljövedelmét (azaz a korlátozó feltételeket), akkor ezek segítségével már következtethetünk az egyes termékek keresletének alakulására.

A teljes haszon - határhaszon - csökkenő határhaszon  A fogyasztói döntések egyik szempontja a hasznosság.  Hasznosságon értjük valamely jószág vagy szolgáltatás hasznos tulajdonságainak összességét, illetve azt a kielégülést, amelyet a fogyasztó az adott jószág vagy szolgáltatás elfogyasztásával nyer.

Összhaszon és határhaszon függvény Elfogyasztott tortaszelet (Q) (Q)Összhaszon(TU) Határhaszon (MU=  TU/  Q) = = = = = = = 0

Összhaszon, határhaszon függvények Csökkenő határhaszon elve: (Gossen I. törvénye): az egymást követő pótlólagos jószágegységek elfogyasztásakor a teljes haszon egyre kisebb mértékben nő

A teljes haszon és a határhaszon kapcsolata

Telítettségi pont: Egy jószág azon mennyisége, amelynél többet elfogyasztva az összhaszon már nem nő tovább. Határhaszon: Az a szám amely megmutatja, hogyan változik a fogyasztó összhaszna, ha egységnyivel növeli fogyasztását valamely jószágból. Csökkenő határhaszon: Csökkenő élvezetek elve A csökkenő határhaszon elve szerint az egymást követő pótlólagos jószágegységek elfogyasztásakor a teljes haszon egyre kisebb mértékben nő. (Gossen I.) Ezért nem lesz értéke annak a jószágnak amelyik korlátlanul áll rendelkezésre! (Szabad javak)

, , , , , A fogyasztó választása több termék esetén Egy ebéd költség és anyagigénye Egy ebéd költség és anyagigénye (Q= mennyiség, ktg= költség) --Összesen 100Liszt 260Lekvár 30Tojás 120Saláta 480Gomba 60Burgonya 1200 Sertéskaraj ktgQ Q Q Qktg.Q Ár Ft/kg Termék EDCBAEbédvariánsok

Az előnykiegyenlítődés elve: A fogyasztó mindaddig növelheti összhasznát fogyasztási szerkezetének átrendezésével, ameddig a nyert haszna meghaladja a feláldozott haszna mértékét. fogyasztási szerkezetének átrendezésével, ameddig a nyert haszna meghaladja a feláldozott haszna mértékét. ( Gossen I. törvénye ) A fogyasztó akkor költi el optimálisan jövedelmét, ha az utolsó pénzegység elköltésével nyerhető határhaszon bármely termékre vonatkozóan azonos. ( Gossen II. törvénye )

A fogyasztó egyéni kereslete Közömbösségi térkép közömbösségi térképnek közömbösségi görbének A fenti ábrát közömbösségi térképnek, míg az egyforma hasznosságú kombinációkat tartalmazó görbéket közömbösségi görbének nevezzük

A közömbösségi görbe fogalma  A közömbösségi görbe azon jószágkombinációk összességét jelöli, amelyek a hasznosság szempontjából egyenértékűek, azaz a fogyasztó számára közömbös, hogy melyiket szerzi meg

Közömbösségi térkép és a közömbösségi görbék jellemzői  A közömbösségi térkép „szintvonalai”, a közömbösségi görbék eltérő hasznosságot képviselnek, felfelé haladva (az origótól távolodva) nő a hasznosság.  Egy közömbösségi görbe azokat a különböző összetételű jószágkosarakat (alma-szőlő kombinációkat) köti össze, amelyek azonos hasznosságot jelentenek a fogyasztó számára.  Egy másik fogyasztó eltérő preferencia-rendszerét más alakú szintvonalakkal lehetne kifejezni.  A közömbösségi térkép alapján megállapíthatjuk, hogy lehetségesek olyan cserék, amelyek következtében úgy változik meg a fogyasztói kosár összetétele, hogy mellette a hasznosság változatlan marad (tehát ugyanazon a görbén maradunk)

A fogyasztó tehát hajlandó lehet egy jószág valamely mennyiségét feláldozni egy másik jószág valamely mennyiségéért akkor, ha közben ugyanolyan szinten tudja kielégíteni szükségleteit. A jószágok a fogyasztásban egymással helyettesíthetők, és a térképről számszerűen leolvashatók a helyettesítési arányai helyettesítési ráta A helyettesítési ráta megmutatja, hogy milyen arányban hajlandó a fogyasztó helyettesíteni az egyik terméket a másikkal, azonos szükségletkielégítési színvonal mellett.

A költségvetési egyenes  A fogyasztót a választás során korlátozza a rendelkezésére álló pénzmennyiség nagysága, azaz bizonyos kombinációkat nem tud megvásárolni.  Ha ismerjük a rendelkezésre álló pénzmennyiséget ( I ), akkor meg tudjuk határozni az elérhető jószágkombinációkat is.

Költségvetési egyenes költségvetési egyenes A költségvetési egyenes azon jószágkosarak összessége a közömbösségi térképen, amelyeket a fogyasztó adott pénzjövedelemből megvásárolhat annak teljes elköltésével, rögzített piaci árak mellett.

Költségvetési egyenes  A közömbösségi térképen lehetnek olyan jószágkosarak is, amelyeket a fogyasztó nem tud megvenni, mert nincs rá pénze.  A költségvetési egyenes a fogyasztó által ténylegesen megvásárolható, megfizethető jószágkosarakat tartalmazza.  Mivel az egyenes felett elhelyezkedő kosarakat nem tudja megvenni, a költségvetési egyenes a fogyasztó döntésének korlátját fejezi ki.  Az egyenes meredeksége (abszolút értékben) pedig a két termék árarányát mutatja.  Az árarányoktól függ, hogy milyen arányban tudja a fogyasztó a két terméket egymásra cserélni.  A költségvetési egyenes segítségével meghatározhatjuk a közömbösségi térképen azokat a kosarakat, melyek közül választhatunk.

 Ha a költségvetési egyenest és a közömbösségi görbéket egy koordináta rendszerben ábrázoljuk megkereshetjük azt a legnagyobb elérhető hasznosságot, amelyet a fogyasztó a jövedelméből elérhet, vagyis azt a legmagasabban fekvő közömbösségi görbét, melynek még van közös pontja a költségvetési egyenessel.  Így megkapjuk a fogyasztó számára legoptimálisabb jószágkosarat

Optimális választás  Akkor választ optimálisan a fogyasztó, ha jövedelmét úgy költi el, hogy az adott pénzösszegből elérhető legmagasabb közömbösségi görbén választ.  Az optimális választás az egyenes és a közömbösségi görbe érintési pontjához tartozó jószágkombináció. (Előző ábra A pont)

A B C alma szőlő Költségvetési egyenes Keresetnövekedés hatása A költségvetési egyenes párhuzamosan mozdul el felfelé az eredetivel. Árváltozás hatása pl. szőlő árának növekedése pl. szőlő árának növekedése A költségvetési egyenes dőlésének szöge változik. Kiindulási helyzet: közömbösségi görbék költségvetési egyenes Adott pénzből kevesebb szőlőt tudunk vásárolni.

A kereslet rugalmassága  A fogyasztó egyéni keresletének alakulásában lényeges szerepet játszik a fogyasztók nominál - és reáljövedelme, az áruk ára, illetve árarányának változása is.  Ha a vizsgált termék ára változik, akkor az a keresleti görbén való elmozdulást jelent, de ha valamilyen másik tényező, pl. a jövedelem, másik termék ára változik, akkor a keresleti görbe is változni fog.

A kereslet árrugalmassága  A kereslet árrugalmassága azt fejezi ki, hány százalékkal változik egy termékből keresett mennyiség, ha ára egy százalékkal változik.

A kereslet árrugalmasságát befolyásoló tényezők:  A jószág természeti, használati tulajdonságai (pl eltarthatóság, létszükségleti cikk) (pl eltarthatóság, létszükségleti cikk)  Helyettesítő termékek: annál rugalmasabb egy jószág kereslete, minél több termék elégíti ki ugyanazt a keresletet.  A helyettesítő termékek árának közelsége: annál nagyobb a kereslet árrugalmassága, minél közelebb van a helyettesítő termékek ára a vizsgált termékek árához.  A termék ára a fogyasztó jövedelméhez viszonyítva

A kereslet kereszt-árrugalmassága  Egy termék keresletének kereszt- árrugalmassága azt mutatja, hogy hány százalékkal változik a termék keresletének mennyisége, ha egy másik termék ára egy százalékkal változik.

A kereslet jövedelemrugalmassága  A kereslet jövedelemrugalmassága azt fejezi ki, hány százalékkal változik egy jószág kereslete a fogyasztó jövedelmének egy százalékos változása következtében.

Köszönöm a figyelmet! A következő órán ebből a témakőrből dolgozat!