Tehetséggondozó iskolák, különös figyelemmel a STEM programokra (Németország, USA) Halász Mariann Család-, Ifjúság- és Népesedéspolitikai Intézet
Inkubátorprogram a természettudományos tehetséggondozás terén Az amerikai North Carolina School of Science and Mathematics tehetséggondozó programja
Az Amerikai Egyesült Államok gazdasága Az Egyesült Államok a világ vezető gazdasági és ipari nagyhatalma. (IMF, 2015) Az amerikai cégek a technológiai fejlődés élvonalában állnak: számítógépek, gyógyszeripar és orvostudomány, űrkutatás, katonai felszerelések, eszközök. Az Egyesült Államok tehetséggondozásának általános jellemzői Az egyes államok és az iskolai körzetek különböző módon határozzák meg a tehetség fogalmát No Child Left Behind közoktatási törvény központi eleme a diákok tesztelése, és ezen keresztül a tanárok teljesítményének mérése.
Szükségletek, igények bemutatása, amelyekre reagálva a jó gyakorlatot kifejlesztették A vezető gazdasági hatalmak, mint amilyen az Egyesült Államok is, mind felismerték a STEM ‑ területekben rejlő potenciált, és jelentős forrásokat fordítanak a fejlesztésére. A 21. században az országnak világelső STEM ‑ munkaerőre van szüksége. A North Carolina School of Science and Mathematics megalakulásának egy társadalmi méreteket öltött nagy nemzeti tudományos sokk volt az alapja: a Szputnyik-sokk (1957). A Szovjetunió hamarabb tudott az űrbe jutni, mint az Egyesült Államok.
A North Carolina School of Science and Mathematics – NCSSM bemutatása A STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics – természettudomány, műszaki tudomány, mérnöktudomány és matematika) oktatás. Az észak-karolinai Durhamben lévő North Carolina School for Science and Mathematics volt az első államilag finanszírozott bentlakásos középiskola az Egyesült Államokban ban nyitotta meg kapuit a tehetséges diákok előtt.
A program felépítése és jellemzői Középiskolai oktatás Bentlakás (residential): erősen gyakorlati és valós tapasztalatokon alapuló tanulás, nagy hangsúlyt fektetve a tanterven kívüli oktatásra; Online kurzus: kétéves kiegészítő program, diákok szerte az Államokból. Jelentkezés feltételei 10. évfolyamos Észak-Karolinában élő diákok, akik érvényes SAT ‑ vizsgával rendelkeznek; A jelentkezésnek nincs költsége, a program tandíjmentes.
Az NCSSM alaptantervének középpontjában a matematika és a természettudományok állnak, amelyeket kiegészítenek humán tárgyakkal. Képzési területek: Matematika Természettudományi képzések Biológia; kémia; fizika Mérnöktudományi és műszaki tudományos képzések Mérnöktudomány; számítástechnika Bölcsészettudományi Tanszék Angol és történelem; szépművészetek; világnyelvek
Kutatási lehetőségek Kutatási Gyakorlat (Research Experience – REX): biológia, kémia, fizika, mérnöktudományok és humán tárgyak; Független Kutatási „R” programok: mérnöktudomány, bölcsésztudomány, matematika, biológia, kémia, fizika és számítástechnika; „Mini-távú” kutatási lehetőségek; Nyári Kutatási Gyakornoki Program. További érdekességek A kurzusok kreditenként való elszámolhatósága; Versenyek; Service learning – társadalmi felelősségre nevelés.
Eredmények Legalább 45 diákjuk adott ki szabadalmakat, 104-en saját céggel rendelkeznek, beleértve 5 olyan vállalatot is, amelynek több, mint 500 alkalmazottja van ben 521 millió dollárt pumpáltak Észak-Karolina gazdaságába. Az állam legígéretesebb STEM ‑ tehetségeinek mintegy inkubátoraként jellemezhető NCSSM úgy tűnik, sikeresen ösztönzi a legkitűnőbb diákokat, hogy STEM ‑ területen folytassák tanulmányaikat.
A természettudományos tehetséggondozás sikeres formái Németországban A CyberMentor és az XLAB Program
Németország gazdasága A világ 4. vezető ipari és gazdasági nagyhatalma (az USA, Kína és Japán után) ban a világ harmadik legnagyobb exportnemzete volt. Oktatási rendszere A Német Szövetségi Köztársaságot 16 tartomány alkotja, melyek többek között az oktatás területén is szuverenitással bírnak nem egységes rendszer. A tehetséggondozás nemzeti keretei A 2000-es években a közoktatás erősítésével párhuzamosan nagy lendületet kaptak a tehetséggondozással foglalkozó szervezetek, programok is.
Azok a szükségletek és igények, amelyekre reagálva a jó gyakorlatot kifejlesztették A fejlett világ közös problémája, az úgynevezett STEM-krízis a tudományos, technológiai, matematikai, mérnöki pályák utánpótlása van a legnagyobb veszélyben. Miközben Európát sújtja a munkanélküliség, becslések szerint több, mint kétmillió STEM-állás betöltetlen ben Németországban betöltetlen állás volt STEM-területeken.
A CyberMentor Program bemutatása A STEM-készségek Európában megjelenő hiányára és a STEM-készségekhez köthető szakmák elférfiasodására megoldási javaslat. Lányok számára vonzóvá tenni a STEM- területeket pilot projekt. Komm, mach MINT! kezdeményezés keretében. 800 mentor, 800 mentorált. A projekt országos lefedettsége
A program felépítése és jellemzői Célcsoport: 12–18 éves, a tudomány és a technológia területe iránt érdeklődő lányok. STEM-területen sikeres női mentorok hiteles szerepmodell. A részvétel legalább egy évre szól: intenzív, aktív szakmai együttműködés. A kapcsolattartás a projekt online közösségi platformján keresztül E- mentoring.
Alkalmazott módszerek Önszabályozó tanulás (self-regulated learning – SRL) Az önszabályozó tanulás ciklusa
Az XLAB Program bemutatása Speciális tudományos képzés a év közötti diákoknak; STEM ‑ területeken, különösen biológia, kémia, fizika, informatika és földtudomány; Fiatalkorban megkezdett tudóssá nevelés; A projekt a középiskola és az egyetem közötti áthidaló megoldás; A programnak otthont adó intézet a göttingeni Georg-August Egyetem; Az XLAB Alapítvány, egy független nonprofit szervezet.
A program felépítése és jellemzői Az XLAB Program négy alapvető tevékenységet folytat: Tudományos tanfolyamok diákok, hallgatók számára; Nemzetközi Tudományos Tábor (17–22 éves fiatal kutatók számára); XLAB Tudomány Fesztivál; Oktatói továbbképzés. A program az alábbi területeken nyújt képzést a résztvevőknek: Informatika; Biológia; Kémia, fizika; Földtudomány.
Tudományos tanfolyamok diákok, hallgatók számára A kiegészítő 2-3 hetes kurzusok, 17–20 éves korosztálynak: Minden diák saját maga végzi a feladatokat, kísérleteket. Az eredményeket külön értékelik, megvitatják a résztvevők. A kurzusokat képesített kutatók, tudósok vezetik. A laboratóriumok modern felszerelésekkel ellátottak, külön minden diák számára. Az elvégzett kutatások dokumentációját a diákok maguk végzik, a vezető kutatók iránymutatásai alapján. Nemzetközi Tudományos Tábor.
Az XLAB Program magyar vonatkozása: A nemzetközi tudományos tábor 2003-as indulása óta rendszeresen részt vesznek benne magyar diákok is. Eredmények Mindkét kiválasztott projekt kötődik a Komm, mach MINT! elnevezésű kezdeményezéshez: 2008-as indulása óta új női hallgató jelentkezett mérnöki pályára a 2011-es tanévben, ez csaknem háromszorosa az 1995-ös tanév eredményének. Hasonló tendenciák figyelhetők meg a természettudományok és a matematika területén is.
Köszönjük az egész eddigi, kitartó figyelmüket!