A tehetséggondozás aktuális kérdései Dr. habil Bodnár Gabriella egyetemi docens NYME BEPK intézetigazgató.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

Magyar Tehetséggondozó Társaság
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Tehetségazonosítás gyakorlata
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
NTP-OKA-IV. Együtt a jövődért- Apáczai tehetséggondozás Bocz Róbert Informatika.
Az iskolai szociálismunka
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Magyar Akkreditált Grafológiai Iskolák Fóruma Grafológiai Konferencia augusztus „A tehetség kibontakozásának göröngyei és gyöngyszemei.”
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Tehetség, tehetségazonosítás
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A család és az iskola feladata a tehetséges gyermek felismerésében és fejlesztésében Dr. Bodnár Gabriella habil egyetemi docens
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Esély a tehetségeseknek
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
ERŐSSÉGEK ÉS GYENGE PONTOK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Nyíregyháza, 2010
A komplex tehetségfejlesztő program
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
Speciális gyermekvédelem
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Tehetséggondozás és gyermekvédelem
„Mindenki tehetséges valamiben ”
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Az országos mérések megújult rendszere
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Szülők iskolája program ÉVFOLYAM SZÜLŐI KÖZÖSSÉGE SZÁMÁRA.
Dalton-tervvel a tehetségekért Kisalföldi Tehetségsegítő Tanács „Fókuszban a tehetségek”
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Miből áll a tehetség? William Stern (1871–1938) hamburgi egyetem Intelligencia kvóciens: IQ =(mentális kor / biológiai kor )*100.
Az Arany János Tehetséggondozó Program szerepe a Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tehetséggondozó munkájának pedagógiai, módszertani fejlesztésében.
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Személyes életvitel.
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Mindent lehet még jobban tenni
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Előadás másolata:

A tehetséggondozás aktuális kérdései Dr. habil Bodnár Gabriella egyetemi docens NYME BEPK intézetigazgató

MI A TEHETSÉG LÉNYEGE TEMÉSZETFELETTI IQ dominancia TEHETSÉG KÉRDÉSE: Örökletes adottság Tanult képesség

A TEHETSÉG TÖRTÉNETE Révész Géza( ) pszichológus A tehetség időszerű problémái A tehetség korai felismerése tehetség : intelligencia + érdeklődés + spontaneitás + intuició magatartás (erkölcsi érték) Harsányi István ( ) „ Tehetségen azt a velünk született adottságokra épülő, majd gyakorlás, céltudatos fejlesztés által kibontakoztatott képességet értjük, amely az emberi tevékenység egy bizonyos v. több területén az átlagosat messze túlhaladó teljesítményeket tud létrehozni.”

Gyermek képessége Örökletes adottságok Biológiai öröklődés Gének Öröklődés Utánzás Minta öntudatlan átvétele Viselkedés SZÜLŐK SZERZETTSÉG Szocio-kulturális öröklődés Nevelés -oktatás Pedagógusok Öröklődés - szocializáció -tanulás Czeizel Endre

Mi a tehetség ? Kreativitás? Motiváció? Személyiségjegy? Kreativitás Guilford szerint: Folyékonyság+rugalmasság+eredetiség + újradefiniálás és elaboráció Torrance szerint: A kreativitás aspektusai Értelmi (gondolkodás)>motiváció>személyiségjegy

Tehetségtípusok Könnyen felismerhető: magas tanulmányi szint, siker; könnyed és gyors tanulás Nehezen felismerhető: Jó teljesítés /mindent megért/, visszahúzódó, képességei töredékét használja, alulteljesítő Figyelmet felkeltő: Viselkedési problémák; agresszivitás, iskolaellenesség álmodozás; kérdései, következtetései árulkodnak tehetségéről Átlagtól eltérő: Gyenge teszteredmények, szokatlan kérdésfeltevés, nonkonformizmus

Többtényezős elméletek, modellek Tannenbaum csillag, Általános képességek Speciális képességek Nem intellektuális facilizátorok Környezeti tényezők Véletlen tényezők

Mönks- Renzulli tehetségmodell, 1992 Átlagon felüli képességek Motiváció Kreativitás Iskola Család Társak Tehetség

Tehetséges gyermek igényei LEHETŐSÉG : önálló, önirányított tanulásra, tapasztalatcserére, megfelelő tanulási technikára, magasabb kognitív szintű munkára BÁTORÍTÁS: kérdésfeltevésre, elmélkedésre, Kockázatvállalásra SEGÍTSÉGNYÚJTÁS: önelfogadásban, érdekérvényesítésben együttműködés- és tiszteletadásban vezetői szerep felvállaláshoz

TEHETSÉGESEK KÜLÖNLEGES CSOPORTJAI Alulellátott alulteljesítő Szociálisan hátrányos helyzetűek Kulturálisan eltérők Óvódások, kisiskolások Képességdeficit Tanulási zavarokkal küszködők Tehetséges lányok Gyarmathy Éva,1995.

Alulteljesítő tehetségek Ki és mi felelős a tehetség kibontakozásának elmaradásáért?” Egyéni, személyes tényezők, képességek, testi adottságok Testi / lelki fejlettség korai beiskolázás Motiváció, kíváncsiság, tudásvágy unatkozás Elhívatottság érdektelenség Szorgalom Kitartó munkavégzés, becsvágy alacsony igényszint Kitűnni vágyás, akarat Önbizalom, énerő kisebbrendűségi érzés Szociális képességek antiszociális viselkedés Átlag feletti képességek képességdeficit Tanulási zavarok alapvető tanulási készségek hiánya

Környezeti tényezők szerepe a tehetséges gyermekek fejlődésében Család Iskola Társadalmi-, etnikai hovatartozás, Felszereltség Iskolázottság,Települési adottságok Kulturális jellemzők,Tanterv Anyagi, gazdasági helyzetPedagógiai program Értékrend, életvitel, életmód,Oktatás minősége Családszerkezet,Tanárok képességei Családi szocializáció, minta,Tanárok attitűdje testvérek száma,Tanár-diák kapcsolat Családi nevelés, értékátadás, Tanár-szülő kapcsolat attitűd, Tanári kompetenciák Hátrányos helyzet

Segítségadás módszerei Belső +külső tényezők együttes feltárása és kezelése Hátrányok kompenzálása Ösztöndíj rendszer, Egyéni törődés, tanácsadás, Felzárkóztató programok, Gazdagító fejlesztés, Tanácsadás, közvetítés, Család-iskola együttműködése, Szociálpolitikai intézkedések, Törvényi szabályozás.

Pedagógiai-pszichológiai eszközök Önismereti tréningek: énképfejlesztés, öröm, siker-kudarc, érdekérvényesítés Változatos pedagógiai módszerek:csoportmunka, projekt, kooperációs technikák, mentor, nyári tábor, pihentetés ) Tanulás-módszertani tréning, Korrepetálás, korrekció, Fejlesztő foglalkozások, programok, Alapvető készségek fejlesztése.

Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Bolyai Farkas Alapítvány Zenta, Vajdaság Katolikus Pedagógiai Intézet Magyar Tehetséggondozó Társaság TEHETSÉGFEJLESZTŐ SZAKÉRTŐK

TEHETSÉGFEJLESZTŐ SZAKÉRTŐK KÉPZÉSE Tehetségfejlesztő szakértő Szakvizsgázott pedagógus NYME BEPK-GYŐR CÉL: ismeretek, módszerek, eszközök, készségek fejlesztése - különböző műveltségi blokkokhoz, tevékenységi területekhez, tantárgyakhoz kapcsolódó tehetségfejlesztő munka sikeres segítése érdekében

Képzés tanterve I. Elméleti alapképzés A tehetségkutatás és gondozás története.A tehetség definíciói, fajtái A tehetség komponensei. Tehetség és társadalom Tehetség és szocio- emocionális fejlődés6. Kreativitás, pedagógiai implikációk II. Metodika és fejlesztés Tehetségdiagnosztika Tehetségfejlesztő programok. Gazdagító programok. Alulteljesítés, tanulási zavarok. Tanácsadás, egyéni fejlesztés Pedagógusszerep a tehetségfejlesztésben. Záródolgozati szeminárium III. Speciális tárgykörök (- a III. és IV. félévben 4-4 kredit kötelezően választandó!) A segítő kapcsolat alapjai. Hatékony kommunikáció és konfliktus kezelés. Tehetség menedzsment. Kötelező óra: 360 óra

Képzési hely/konzultációs központ Győri Kistérségi Pedagógiai és Gyermekpszichológia Szolgáltató Központ 9023 Győr Török István út 36. Szakfelelős: Dr. habil Bodnár Gabriella PhD Képzés koordinátora: Mentler Marianna tehetséggondozó koordinátor pedagógus