Hozzáférés és esélyek a tehetséggondozásban Kállai Gabriella, PhD.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
Iskolánkról.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás. A pályázat azonosító jele: TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás.
Tehetségpont létrehozása
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Gábor Dénes Tehetségpont
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Csete György Eörs A TÁMOGATÁSKEZELŐ A KÖZNEVELÉS SZOLGÁLATÁBAN
Beszámoló a Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács évi munkájáról.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A gyakorlatvezető mentor
Az egyéni fejlesztési terv
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Komplexen funkcionáló megyei tehetségpont
1 „Komplexen funkcionáló Zala megyei tehetségeket segítő program” Projektnyitó konferencia szeptember 23. Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Tehetségkonferencia Tehetségkutatás a Magyar Táncművészeti Főiskolán és Partnerintézményeiben október 3. 1.
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Biztos Kezdet Gyerekházak
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Regionális statisztikák a 2008-as adatok alapján [ Hornyák Attila, Marsal Géza] Konszenzus konferencia Szeged 2009.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
Iskolai tehetséggondozás a statisztikai adatok tükrében Nikitscher Péter - Szemerszki Marianna.
Tehetséggondozás az iskolán kívüli szervezetek körében egy kutatás tükrében, június 22. Bodó Márton – Földvári Mónika.
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
Dalton-tervvel a tehetségekért Kisalföldi Tehetségsegítő Tanács „Fókuszban a tehetségek”
Családoknak szóló, helyi szemléletformáló programok támogatása „Tehetséges vagyok a családom támogat” NTP-CSSZP-M –
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
évi statisztikák. 2014/15-ös bajnoki szezonra kiadott licencek típusának megoszlása.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
Héra Gábor – Mészáros Zoltán: Két települési esettanulmány.
A köznevelési intézmények művészetpedagógiai módszertani megújítása
Barcsák Marianna - KPSZTI
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
EGY PESSZIMISTA MINDEN LEHETŐSÉGBEN LÁTJA A NEHÉZSÉGET, EGY OPTIMISTA MINDEN NEHÉZSÉGBEN MEGLÁTJA A LEHETŐSÉGET Dr. GLOVICZKI ZOLTÁN SONKÁD, június.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
„Esély és ösztönzés” tehetséggondozó modell
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Előadás másolata:

Hozzáférés és esélyek a tehetséggondozásban Kállai Gabriella, PhD

A tehetséggondozás hazai története Évszázados, komoly hagyományok 1945 után elhanyagolttá vált 70-es évek: iskolarendszer keretein belül; szakkörök, versenyek, alapfokú művészeti iskolák Rendszerváltás: 6 és 8 osztályos gimnáziumok létrejötte 2000-es évek: Arany János Tehetséggondozó Program Útravaló – Út a tudományhoz program Sportiskolai program és más kezdeményezések 2008: Nemzeti Tehetség Program, 2011-től pályázati kiírások

Köznevelési törvény (2011) A tehetséggondozás kiemelt figyelmet kap; „kiemelten tehetséges gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki átlag feletti általános vagy speciális képességek birtokában magas fokú kreativitással rendelkezik, és felkelthető benne a feladat iránti erős motiváció, elkötelezettség” (Renzulli) Átszabja a tehetséggondozás szakmai szolgáltató és fejlesztő rendszerét; A pedagógiai szakszolgálati feladatok közé bekerült a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása.

Kutatói megközelítés A tehetség és kibontakoztatása fejlődési folyamat, semmint eleve adott egyéni tulajdonság; Komplex életkori megközelítés fontossága, élethosszig tanulás jelentősége; A tehetséggondozás kifejezés gyűjtőfogalomként szerepel: a különféle gyakorlatok, programok összességét jeleníti meg, a tehetségazonosítás, tehetségsegítés tevékenységét is jelenti.

A 6-18 éves korosztály megoszlása járásonként (%), 2014, forrés: KSH T-STAR

Kedvezményezett járások Forrás: 290/2014. (XI. 26.) Korm. rendelet a kedvezményezett járások besorolásáról

Területi hozzáférés (kínálati oldal) lehetőségeinek vizsgálata Célcsoport: 6-18 éves fiatalokkal foglalkozó szervezetek, potenciális NTP-pályázók – nehézségek! Kutatási eszközök: Adatelemzés – oktatásügyi és más, rendelkezésre álló adatbázisok (NTP, TP stb.) vizsgálata a tehetséggondozás szempontjából Kvantitatív adatfelvétel: online kérdőív Kvalitatív adatfelvétel: interjúk, páros interjúk, esettanulmányok A kutatásban résztvevő munkatársak: Bodó Márton, Földvári Mónika, Héra Gábor, Kállai Gabriella, Mészáros Zoltán, Nikitscher Péter, Szemerszki Marianna, Sági Matild

Oktatásstatisztikai adatbázisok Köznevelési intézmények statisztikai elemzése – csak korlátozottan alkalmazható; csak bizonyos szegmensek érhetők tetten, minőségi mutatók előállításához nem biztos, hogy alkalmasak Amit mutatnak: iskolai tantervek szintjén megjelenő formák (6 és 8 osztályos képzés, emelt szintű képzés, extrakurrikuláris programok stb.); a területi egyenlőtlenség jól vizsgálható Összefüggés: azok az intézmények teljesítenek jól extrakurrikuláris területen, ahol a tanórai tehetséggondozás terén is gazdagabb a kínálat Általános iskolák: a kisebb intézményekben kínálati oldal hiányosságai

Nemzeti Tehetség Program pályázati témakörei Intézmények (iskolák, alapfokú művészetoktatási intézmények) tehetséggondozó programjainak támogatása; Természettudományos, matematikai, műszaki kompetenciák fejlesztését célzó programok; Hazai és nemzetközi versenyek szervezése, lebonyolítása, versenyeken részvétel támogatása; A tehetséges fiatalok személyiségének fejlesztését, valamint családjaik támogatását segítő programok; Fogyatékos fiatalok támogatását célzó programok; Hátrányos helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok támogatását célzó programok; Roma fiatalok tehetséggondozása; Szakemberek képzése, támogatása, elismerése; Európai tehetségpont működtetése*; Népszerűsítés* Kutatások, fejlesztések*; Felsőoktatási támogatások; fiatal felnőtteknek kiírt programok*

A Nemzeti Tehetség Program által között kiírt pályázatok évenkénti eloszlása (N=202) Forrás: Nemzeti Tehetség Program pályázatainak Lebonyolítója által nyújtott adatok

A vizsgált NTP-nyertes pályázatok megoszlása évenként és szervezettípusonként Forrás: Nemzeti Tehetség Program pályázatainak Lebonyolítója által nyújtott adatok

NTP-nyertes pályázatok megoszlása (N=3611) NTP-nyertes pályázók megoszlása (N=1425)

A Nemzeti Tehetség Program 6-18 éves korosztállyal foglalkozó nyertes pályázóinak területi megoszlása Forrás: Nemzeti Tehetség Program pályázatainak Lebonyolítója által nyújtott adatok

Területi lefedettség a Nemzeti Tehetség programban Az ország egyes régióinak, megyéinek, járásainak bekapcsolódása a programba 2011 és 2015 között nem egyenletes Köznevelési intézmények: Vas, Veszprém, Győr-Moson-Sopron alulreprezentált; Pest, Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyék a legaktívabbak Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók: Bács-Kiskun, Fejér, Győr-Moson-Sopron, Pest, Veszprém és Zala a legkevésbé aktívak Szervezetek: Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Csongrád és Hajdú-Bihar a legaktívabbak; Vas, Fejér és Somogy a legkevésbé aktívak

Szükséges fejlesztési irányok a kínálati oldalon –a feltárt nehézségek adott földrajzi területen a kínálati oldal szűkössége (szakemberek, programok, foglalkozások hiánya); elérés nehézségei; intézmények, szereplők közötti információáramlás hiánya; intézmények, szervezetek közötti együttműködés, hálózatosodás hiánya E hiányok egy része financiális eredetű, más része szemléletbeli különbségekből adódik

Köszönöm a figyelmet!