Workshop címe: Felnőtt életpályához kapcsolódó kérdőívek a Nemzeti Pályaorientációs Portálon Moderátorok: Kukla Mária pszichológus Zétényi Ákos pszichológus.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Advertisements

Pályaorientáció: a fiatalok minőségi munkaerő követelményeinek biztosítása a munkaerőpiacon A pályaorientáció jelenlegi helyzetének és a jövőre vonatkozó.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Speciális szükségletek a foglalkoztathatóság nézőpontjából …a szociális munka lehetőségei és korlátai.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
A MENTOROK SZEREPE A KOMPLEX REHABILITÁCIÓ FOLYAMATÁBAN Tengelic.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
TÁMOP /A
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Szociális munka az onkológiában
Életpálya-építés fiatalkorban
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Az Esőemberekért Egyesület által gondozandó elemek bemutatása.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A külső környezet elemzése
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Szempont Alapítvány Foglalkozási rehabilitáció 2008 december 10.
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Lakónépesség*: Lakónépesség*: ezer fő Foglalkoztatottak: Foglalkoztatottak: ezer fő Munkanélküliek száma: Munkanélküliek száma: ezer fő Gazdaságilag.
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az EEM helye a menedzsmentben
Vezetői konfliktuskezelés (fegyelmi ügyek)
Az esetismertetés szerkezete Ágoston-Héderné 1. A kliens bemutatása 1.1. A realitások a kliens életkora, egészségi állapota, mentális képességei jövedelmi,
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
A kistérségi szereplők funkciója a pályaorientációban
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Mindennapi veszteségeink
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Speciális gyermekvédelem
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
A támogatott lakhatás kihívásai
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Kiss István.
Prof. dr. Szabó Lajos klin. szakpszichológus ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
„Gondoljunk a jövőre!” - szakmai nap Előadó: Pántya Erika projektmenedzser Szombathely, június 22.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
A pályaorientációs konzultáció. A pályaorientáció fogalma: A pályaorientáció egy olyan folyamat, amely az igénybevevő egyéni igényeinek figyelembevételével.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
Az üzletek operatív működtetése
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
HEFOP /1 „Lépj előre” – Őrségi kistérségi összefogás a szociális szakemberek képzésével a munkanélküliség hatékony kezelése érdekében HEFOP / /4.0.
Ágazatközi szakmai találkozók
Készítette: Farkasné Veres Edina
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

Workshop címe: Felnőtt életpályához kapcsolódó kérdőívek a Nemzeti Pályaorientációs Portálon Moderátorok: Kukla Mária pszichológus Zétényi Ákos pszichológus

A Workshop menete A felnőtt „kérdőívcsalád”: bemutatása: Prezentációk1 (Kukla Mária): 1.Foglalkoztathatósági Skála (FSf) 2.Munkavállalást Akadályozó tényezők Ellenőrző Listája (MATf) 3.Munkanélküliségi Deficit Skála (MDSf) 4.Szakmai Identitás Kérdőív (SZIKf) 5.Sikeres Álláskeresési és-megtartási Skála (SÁSf) 6.Kezdő Vállalkozók Tesztje (KVTf) Prezentációk2 (Zétényi Ákos): 1.Kompetencia Leltár 2.Vezetői Képességek Kérdőív 3.Munkamotivációs és Értékpreferencia Kérdőív 4.Mobilitási Kérdőív Hozzászólások

Kukla Mária Foglalkoztathatósági skála (FSf) Felmérő eljárás célja: A "munkára kész állapot" felmérése, a foglalkoztathatósági szint megállapítása, és javaslat kidolgozása a szükséges munkaerő-piaci szolgáltatásokra, támogatásokra; az elhelyezkedési esély növelése a foglalkoztathatóság javításán keresztül. Rövid leírás: A "Foglalkoztathatósági Skála" 40, a munkavállaláshoz kapcsolódó állítást tartalmaz. A kérdőív kitöltésével megtudhatjuk, hogy készen állunk-e a munkavállalásra vagy érdemes tanácsadói segítséget igénybe vennünk a biztosabb foglalkoztatás eléréséhez? Az eredmény alapján kiderülhet számunkra, milyen további lépéseket kellene tennünk foglalkoztathatóságunk javítása érdekében. Feladattípus: - Eldöntendő kérdések – „IGAZ”-HAMIS” válaszformátum („Rövid”) - Fokozatok szerinti állítások („Hosszú) Tételszám: 40 („Rövid”) 50 kérdés, 200 tétel („Hosszú)

Önálló / munkára kész Állás megtartása Személyes Környezeti Társadalmi-gazdasági Én- hatékonyság Siker- orientáció Szociális támaszok Munka- siker Szakmai kompetencia Pályadöntés Álláskeresés Életpálya- építés Korlátok (MAT) Erőforrások Foglalkoztathatósági dimenziók

Munkavállalást Akadályozó Tényezők (MATf) Kukla Mária Felmérő eljárás célja: Segíteni a felhasználókat abban, hogy felismerjék és megfelelően kezeljék azokat a munkavállalást akadályozó tényezőket (korlátokat ill. stresszorokat), amelyekkel szembe kell nézniük az álláskeresés során, valamint a szükséges segítségnyújtási formák biztosítása a kihívásokkal való sikeres megküzdés érdekében. Rövid leírás: A munkavállalást akadályozó tényezők az egyén, a környezet és a társadalom részéről felmerülő ill. megnyilvánuló fizikális, viselkedési, attitűdbeli korlátok, stresszorok, amelyek meggátolják az álláshoz jutást és az állás megtartását. A Munkavállalást Akadályozó Tényezők Ellenőrző Listája azokat a legfontosabb elhelyezkedési korlátokat tartalmazza, amelyek megléte leginkább rontja az álláshoz jutási esélyeket, amelyek megakadályoznak bennünket a számunkra leginkább megfelelő munka elnyerésében, és kiküszöbölésük szükséges ahhoz, hogy "munkára kész állapotba" kerüljünk. Feladattípus:3-fokozatú minősítő skála Tételszám: 12 tétel (MAT1) 130 tétel (MAT2) Foglalkoztathatósági skála (FSf) Példák: Konkrét elképzelésem van arról, hogy milyen munkát szeretnék végezni. Nagy gyakorlattal rendelkezem a szakképesítésemnek megfelelő munkaterületeken. Folyamatosan munkát keresek. Nincs gondom egy már megszerzett állás megtartásával. Tanulmányaim befejezése óta folyamatos a munkaviszonyom. Bármilyen munkát elvállalok. Kevés szakmai tapasztalatom van. Sok helyre pályázom, de személyes találkozóig ritkán jutok el.

Munkavállalást Akadályozó Tényezők (MATf) Felmérő eljárás célja: Segíteni a felhasználókat abban, hogy felismerjék és megfelelően kezeljék azokat a munkavállalást akadályozó tényezőket (korlátokat ill. stresszorokat), amelyekkel szembe kell nézniük az álláskeresés során, valamint a szükséges segítségnyújtási formák biztosítása a kihívásokkal való sikeres megküzdés érdekében. A kérdőív rövid bemutatása: A munkavállalást akadályozó tényezők az egyén, a környezet és a társadalom részéről felmerülő ill. megnyilvánuló fizikális, viselkedési, attitűdbeli korlátok, stresszorok, amelyek meggátolják az álláshoz jutást és az állás megtartását. A Munkavállalást Akadályozó Tényezők Ellenőrző Listája azokat a legfontosabb elhelyezkedési korlátokat tartalmazza, amelyek megléte leginkább rontja az álláshoz jutási esélyeket, amelyek megakadályoznak bennünket a számunkra leginkább megfelelő munka elnyerésében és kiküszöbölésük szükséges ahhoz, hogy "munkára kész állapotba" kerüljünk. Feladattípus: 3-fokozatú minősítő skála (csekély – közepes - jelentős) Tételszám:

Kukla Mária Kukla Mária Munkavállalást akadályozó tényezőkCsekélyKözepesJelentős 1. Iskolázottság, készségek és munkatapasztalat hiánya □□□ 2. Egészség (testi - lelki) és függőségi problémák □□□ 3. Motiváció, jövőkép hiánya □□□ 4. Álláskeresési technikák elégtelensége □□□ 5. Anyagi, megélhetési problémák □□□ 6. Családi, kapcsolati gondok / támaszrendszer gyengesége □□□ 7. Közlekedésben való akadályozottság / mobilitás hiánya □□□ 8. Rossz munkaerő - piaci kilátások □□□ 9. Nem megfelelő munkáltatói magatartás / alkalmazói szokások □□□ 10. Szűk társadalmi - gazdasági támogatási lehetőségek, források □□□ 11. Negatív benyomást keltő megjelenés, szokások, életrajzi adatok □□□ 12. Elégtelen pszichés / lelki erőforrások □□□

Kukla Mária 6. Családi, kapcsolati problémák / támaszrendszer gyengesége □□□ 6.1 Gyermekekről, beteg hozzátartozókról való gondoskodás □□□ 6.2 Családi krízishelyzetek (válás, gyász) □□□ 6.3 Kisgyermekes anya / gyermekelhelyezés megoldatlan □□□ 6.4 Gyermekét egyedül nevelő szülő □□□ 6.5 Nincs vagy gyenge szociális támogató háló □□□ 6.6 Másokkal való kapcsolatteremtés nehézsége □□□ 6.7 Negatív társas hatások / befolyás □□□ 6.8 Önmagán kívül senkire sem számíthat □□□ 6.9 Családon belüli erőszak áldozata □□□

Munkanélküliségi Deficit Skála (MDSf) Kukla Mária Felmérő eljárás célja: Egy olyan önfelmérő eljárás kifejlesztése, amely révén, feltárhatjuk, mennyire vagyunk képesek kezelni munkanélkülivé válásunk ill. munkanélküliségünk negatív következményeit, visszajelzést kaphatunk arról, hogy önállóan, külső segítség nélkül van-e esélyünk a munkanélküli krízis állapot megoldására, a stressz következményeivel való hatékony megküzdésre, és lelkileg készen állunk-e az álláskeresésre. Rövid leírás: Az elbocsátás, a munkahely kényszerű elvesztése életpályánkon olyan törést okozhat, amely saját magunk, és családunk testi-lelki jól-létét fenyegeti. A "Munkanélküli Deficit Skála" kitöltése segít a munkanélkülivé válás következményeként kialakuló lelki és érzelmi problémák felismerésében, és megfelelő kezelésében, valamint támpontot nyújt a szükséges tanácsadási lehetőségek igénybevételéhez. Feladattípus:5-fokozatú attitűd skála Tételszám: 40 tétel

A munkanélküliség közvetlen vagy közvetett hatásai Gazdasági, materiális veszteségek Pszichés és emocionális következmények Testi- lelki egészség romlása Társas kapcsolatok, szociális támaszrendszer változása Életmódbeli változások, függőségi állapotok kialakulása Jövedelem csökkenés; életszínvonal romlása, tartalékok felélése, adósságok felhalmozása, "fogyasztási kosár" változása, mobilitásban való akadályozottság Az élettel való elégedettség érzése csökken; reménytelenség a jövővel szemben; depresszió, szorongás növekedése; lehangoltság, rezignáltság, apátia érzése, alacsony önértékelés, önkép, és az identitás változása, önbizalom hiány, kognitív funkciók zavara Élettér beszűkülése, Időszervezés romlása, az idő szétfolyása, időbeli dezintegráció, éjszakai kimaradások, ellustulás, alacsony aktivitási szint, dohányzás, alkoholfogyasztás emelkedése Pszichoszomatikus problémák, stressz-betegségek kockázatának növekedése; a szervezet védekezőképességének csökkenése, fizikai megbetegedések, rokkantosítás emelkedése; depresszió Családi élet megromlása, konfliktusok, válások számának növekedése; elmaradó barátok, ismerősök; munkatársi kapcsolatok megszűnése;a társas rangsorban elfoglalt hely, presztízs, szociális státusz hanyatlása;

Munkanélkülivé válásommal anyagi helyzetem jelentősen romlott. Mióta munkanélküli lettem, állandóan gond van az egészségemmel Életvitelem gyökeresen megváltozott, amióta nincs munkahelyem. Számítottam arra, hogy előbb-utóbb elküldenek. Sírás környékez, amikor volt munkahelyemre gondolok. Munkahelyem elvesztése "derült égből villámcsapásként ért". Nehezebben jövök ki másokkal, amióta nincs munkám.

"Szakmai Identitás Kérdőív” (SZIKf) Felmérő eljárás célja: A pálya, foglalkozás melletti elköteleződés mértékének feltárása, a pálya- identifikációs folyamat elősegítése. A kérdőív rövid bemutatása: Életpályánk alakulása szempontjából az egyik legfontosabb kérdés, hogy miképpen köteleződünk el a választott pályánk, munkánk mellett. A Szakmai Identitás Kérdőív egy olyan önfelmérő eljárás, amely kitöltésével megtudhatjuk, hogy mennyiben kristályosodott ki a pályacélunk, milyen mértékben azonosulunk választott pályánkkal, hivatásunkkal, milyen erősen köteleződünk el a munkánk mellett, amelyet gyakorolunk, milyen mértékű hivatástudattal rendelkezünk. Feladattípus: 4-fokozatú attitűd skála A kérdőív hossza: 45 tétel

"Szakmai Identitás Kérdőív (SZIKf) változói 1.Személyes erőforrások / korlátok: A szakmai identitás fejlődését befolyásoló, azzal kölcsönhatásban lévő olyan fontos személyes jellemzőket, pszichés erőforrásokat fog át, mint az önértékelés, önbizalom, az én-kép, az érdeklődés, munkamotiváció, kompetencia-érzés, jövőperspektíva, munkával kapcsolatos attitűd, a lelki egészség vagy a személyiség energia háttere. 2. Szociális környezet és társadalmi-gazdasági feltételrendszer: A szociális, társadalmi-gazdasági környezet jellemzői közül a család, a kortárscsoport, az oktatási rendszer, a munkaerő-piac, a munkanélküliség, a munkahely, a munkaadói magatartás szerepét hangsúlyozva, a pályával, munkával való azonosulás külső befolyásoló, szocializációs tényezőit ragadja meg. 3. Identitás-fejlődési szakaszok: A szakmai identitás fejlődési szakaszok (korai zárás, moratórium, identitás- diffúzió, megvalósítás) jellemzőinek figyelembe vételével, a pályával, munkával való azonosulás, a hivatástudat szintjét tárja fel.

"Szakmai Identitás Kérdőív (SZIKf) Példák: Szüleim korán eldöntötték, hogy mi legyen belőlem. A mindennapok során gyakran érzem úgy, hogy többre lennék hivatott. Nincs elég pénzem ahhoz, hogy az eredeti elképzeléseimet valóra váltsam. Még nem látom, hogy milyen munkám lesz, de emiatt egyáltalán nem aggódom. Újból ezt a pályát választanám, ha most kellene döntenem. Feletteseim nagy szakmai jövőt jósolnak nekem. Bár jó szakembernek tartanak, mégsem érzem úgy, a helyemen vagyok. Pályafutásom alakulása csak rajtam múlik.

"Sikeres Álláskeresés és -megtartás Skála" (SÁSf) Felmérő eljárás célja: Az álláskeresési és megtartási viselkedés jellemzőinek feltárása, amely alapján visszajelzést kaphatunk arról, hogy kellően felkészültünk-e az álláskeresésre, álláskeresési stratégiánk, és technikáink mennyire hatékonyak, milyen esélyünk van az állás elnyerésére, és megtartására. A kérdőív rövid bemutatása: A "Sikeres Álláskeresés és – megtartás Skála" kifejlesztésével a felhasználóknak segíteni szeretnénk abban, hogy felismerjék, álláskereső- és megtartó viselkedésük sajátosságait, s könnyebben beazonosítsák a szükséges egyéni és csoportos álláskeresési tanácsadási szolgáltatásokat. el. Feladattípus: Kényszerválasztásos módszer egy változata: „Fokozatok szerint csoportosított állítások” módszere, amikor az állításokat fokozatok (szintek) szerint fogalmazzuk meg, s ezek közül választja ki a felhasználó, amelyik leginkább igaz rá. A kérdőív hossza: 20 kérdés (80 fokozatok szerint csoportosított állítás)

"Sikeres Álláskeresés és -megtartás Skála" változói Álláskeresési stratégia és technika: Az álláskereső és megtartó viselkedés tudatosságát, az álláskeresésre való felkészültség szintjét, a munkaerő-piaci marketing szemlélet meglétét, valamint a hatékony álláskeresési technikák ismeretét, alkalmazását foglalja magában. Álláskeresési viselkedés hatékonysága: Az álláskeresési aktivitás szintjét, intenzitását, az álláshoz jutás érdekében kifejtett erőfeszítések mértékét, minőségét, valamint az állás megszerzése érdekében tett álláskeresési tevékenységek eredményességét mutatja. Állásmegtartó viselkedés: Az állás megtartása érdekében tanúsított magatartásformák összessége, amelyek a sikeres munkahelyi beilleszkedést, s a munkavégzés eredményességét nagymértékben befolyásolják.

"Sikeres Álláskeresés és -megtartás Skála" (SÁSf) Példák: Hetente hány álláslehetőséget kutat fel? □ Hetente 10-nél több álláslehetőséget keresek magamnak. □ Kb álláslehetőséget tárok fel hetente. □ Hetente kevesebb, mint 3 álláslehetőséget kutatok fel. □ Egyáltalán nem keresem az álláslehetőségeket. Mennyire könnyen tanul be egy új munkahelyen? □ Gyorsan átlátom és elsajátítom az új munkaköri feladataimat. □ Időre van szükségem ahhoz, hogy az új munkaköri feladataimat átlássam és elsajátítsam. □ Csak a munkatársak segítségével vagyok képes arra, hogy "betanuljak" egy új munkahelyen. □ Attól tartok, hogy nem vagyok képes új munkaköri feladat elsajátítása.

„Kezdő Vállalkozók Tesztje" (KVTf) Felmérő eljárás célja: A kérdőívet kitöltők számára lehetőséget nyújtani arra, hogy felmérjék, rendelkeznek-e a vállalkozás indításhoz, és sikeres működtetéshez szükséges motivációval, kompetenciákkal, személyes erőforrásokkal, attitűddel. A felmérés eredményei alapján visszajelzést adni arról, milyen segítségre, támogatásra van szükségük ahhoz, hogy magabiztosabban és felkészültebben vágjanak bele önálló vállalkozásba. A kérdőív rövid bemutatása: A „Kezdő Vállalkozók Tesztje" a vállalkozói motiváció, kompetenciák, valamint attitűdök mérésére, a vállalkozói magatartás jellegzetességeinek feltárására szolgáló egyszerű, önkitöltős módszer, amely felhasználható a potenciális vállalkozók beazonosítására és kiválasztására, a személyes tanácsadási, képzési szükségletek, támogatási igények megtervezésére, valamint lehetőséget ad a vállalkozásindításról hozott megalapozott döntést elősegítő önismereti munkára. Feladattípus:5-fokozatú attitűd skála Tételszám: 40 tétel

" Kezdő vállalkozók tesztje" (KVTf) " változói 1.Vállalkozói motiváció: A vállalkozói motiváció a vállalkozói szándék erősségét, a befektetési hajlandóságot, a vállalkozói létforma melletti elköteleződés mértékét, a vállalkozás sikerességébe vetett hit ill. a veszteségekre adott pozitív vagy negatív válaszreakciók összességét foglalja magában. 2.Vállalkozói kompetenciák: A vállalkozáshoz szükséges személyes és környezeti erőforrásokat, anyagi és kapcsolati tőke erősségét és minőségét, valamint a vállalkozói kompetenciák (piacképes szaktudás, üzleti terv készítésében és pályázatírásban való jártasság, vállalkozói munkatapasztalatok, tervezési, szervezési és menedzsment készségek, tárgyalástechnika, ötletesség) körét tartalmazza. 3.Vállalkozói attitűd: A vállalkozói léthez való viszonyulás jellemzőit (habitus, kockázatvállalási és befektetési hajlandóság, bizonytalanság tolerálása, versenyszellem) ragadja meg.

" Kezdő Vállalkozók Tesztje" (KVTf) " Vállalkozóként képzelem el a jövőmet. Mások kérése, biztatása nélkül nem fognék vállalkozásba. Hosszú távú üzleti befektetéseken gondolkodom. Az üzleti tárgyalások terén sikeresnek érzem magam. Számos piacképes ötletem van. Képes vagyok a piaci lehetőségek felismerésére. Tudom, hogyan kell egy üzleti tervet elkészíteni. Példák: