MÉRÉS ÉS ÉRTÉKELÉS A VIZUÁLIS KULTÚRA TANÍTÁSÁBAN c. konferencia Kádárné Szepesi Ibolya Az általános iskolai értékelés formái, jelene és jövője Eszterházy Károly Főiskola, Comenius Kar november 16. Támogató: TÁMOP B-15/1/KONV A tudományos képzés műhelyeinek továbbfejlesztése az Eszterházy Károly Főiskolán c. projekt
A formatív és a szummatív értékelés o A személyiség fejlesztési cél építő, pozitív o Jutalom, díj elnevezés pl. Leonardo, tárgy jutalom, nívó- zsűritagság o Motiváló egyéni, egyénre szabott A munkák bemutatása teregetés falra- táblára- szárítókötélre kiállítás Vásár Szóbeli, szöveges értékelés REMEK KIVÁLÓ FEJLESZTENDŐ RÉSZLETEK KEVÉS Az értékelésről általában
MÉRŐLAPOK A VIZUÁLIS KULTÚRÁBAN ÉS MÉRÉSI TAPASZTALATOK A csoport Feladatlap Név………..……………………. Cím…………………………….. …………………………………… 1. Mi a hiba? Gustav Klimt alkotása hibásan jelent meg. Add meg a magyarázatát! ………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………… 2. Escher különleges testet alkotott. Rajzold meg a helyesen kocka képet! 3. Mi teszi különlegessé az alábbi képeket? …………………………………………………………………………………………………….. 2…………………………………………………………………………………………………….. 4. Kinek az alkotásai? Melyik művészeti stílusban készültek? Figyeld meg a színhasználatot! Összehasonlítás ÖNevezd …………………………………………………………………………………………………………………. Ö Barlach – Menekülő 5. Azonosítás. A közötti avantgardizmusok. Melyikre avantgardizmust határozzák meg az alábbi jellemzők? Az erősen torzított, tördelt formák a művész belső viharát hordozzák, a művész mintegy kivetíti érzelmeit az ábrázolt motívumba. Művészeiket fauve-nak, vadaknak gúnyolták. A színeket a korábbiaknál szabadabban, harsányabban alkalmazták, az ábrázolt testek formáit egységes színfoltokkal jelenítették meg, körvonalai adták a kompozíció vázát. A mozgás élményét jelenítik meg a kép két dimenziója által. Tapasztalatok időhiány tanulói elvárások változatosság motiváció eredményesség Gyakoriság tantárgyi sajátosságok évente maximum két alkalommal tárgyi ismeretek ellenőrzése kombinatív készség asszociációs készség összefoglalások tájékozottság elméleti ismeretek művészettörténet intézményi mérés középtávú méréshez kiindulás
Térábrázolás vetületi, axonometrikus, perspektivikus Technika ismeret színvonala akvarell OSZTÁLYOZÁS, OSZTÁLYZAT Adott feladat megoldásakor Bemutatás- a feladat megoldásának befejezésekor Begyűjtés - osztályozásra Tematikus egység végén Diagnosztizáló értékelés
Kritérium alapú értékelés Óra végi közös értékelés Értékelési szempontok szerint -Tanulói -Tanári a tanulók megfogalmazzák a kritikai észrevételeiket
Alkotókészség - kreativitás Az azonos kifejező eszköz használatának eredetisége a kifejezőkészség fejlesztése. A kép beszél.
Esztétikai tudatosság Kommunikáció fejlesztése Ízlésformálás Közösségi identitás növelése Igényesség Folyamatosság ÖNÉRTÉKELÉS
MŰVÉSZETI VÁSÁR a közönséggel való találkozás a saját mű értéke -művészeti érték -piaci érték AUKCIÓ
SZUMMATÍV ÉRTÉKELÉS ÉS A KOMPLEX MŰVÉSZETOKTATÁS Átfogó teljesítmény minősítés projektzáráskor produktum tematikus egység végén féléves/éves minősítés a tervezés- megvalósítás - hozzáadott érték együttesének értékelése Hozhat e nagyobb eredményt a tanulói személyiség fejlődésében a komplex művészetoktatás szerint várható értékelés? IRODALOM + TÁNCMŰVÉSZET + VIZUÁLIS KULTÚRA + ZENEMŰVÉSZET Előadás 8. Rómeó és Júlia Díszlettervezés
A KÖZÖSSÉGBEN VÉGZETT ALKOTÓI FOLYAMATOK FOKOZZÁK AZ EGYÉNI ALKOTÓERŐT. HATVÁNYOZÓDIK AZ ALKOTÁS ÖRÖME 2007 –es osztályom sikere
FORRÁS Bodóczki István- Pallag Andrea: A megújult érettségi vizsga lehetőségei a vizuális kultúra tantárgy számára Köszönöm a figyelmet!