Ókori görög művészet I: a minóikus kortól a klasszikus korszak elejéig
-A Kr. e. III. évezred közepén Krétán és a Kykládok szigetein különféle civilizációk élték virágkorukat, amelyeknek erőteljes expanziós képessége a tengeri kereskedelemhez kötődött. Az általuk létrehozott művészeti modell kiindulópontja lett a hellén kultúrának. - A II. évezredben a szigetvilág fölötti főhatalmat a Kykládoktól délre Kréta gyakorolta, melynek gazdasági ereje óriási királyi paloták (templomok?) építését tette lehetővé Knóssosban, Phaistosban és Malliában. A paloták előtti kor (Kr. e ) krétai lakossága- a Minós királyról minóikusnak nevezett népesség- új művészi formanyelvet teremt. - A természet iránti lebilincselő érdeklődésükről tanúskodnak a bikafejet formázó rhytónok, valamint nagy mennyiségű és jó minőségű cserépedény gyártását igazolják a leletek az első paloták korából (kb. Kr. e ) (Figyelem! Azon diakockák képei, melyek a ”Ø” jellel vannak megjelölve, nem lesznek benne a számonkérésben, csak a szemléltetés, az összehasonlítás ill. a történeti érdekesség miatt szerepelnek. Viszont ott is, a fogalmakat, a művészet alakulását leíró folyamatokat, képző- és építőművészetben alkalmazott technikákat ismerni kell.)
Syros A Kykladikus művészet bölcsője, H E L L A S
Az antikvitás görög műveltségének kialakulásához a legfőbb tudnivalók: A történeti Hellász területén már a Kr. e. IV. évezredtől megtalálhatók különféle népcsoportok! Homérosz népe- az Iliászban és főleg az Odüsszeiában megjelenő, már helléneknek nevezett, kevert eredetű etnikum évvel később lakja be Attikát. Ők az akhájok, iónok, dórok és aiolok, közös bennük a nyelvük eredete: mind az indoeurópai nyelvcsaládba tartozó nyelvet beszélnek. A Kr. e. XVI.- XV. században megjelenik az írásbeliség: az ún. lineáris „B” táblákon egy, a föníciai abc- n alapuló írásbeliséget fejtettek meg a kutatók. Ez az íráskészlet sémita jellegű: rokon a zsidó, arab, örmény nyelvek készleteivel. A görög közösség a kezdetektől fogva elfogadja a mitológia történeteit, (v.ö. a mythos annyit tesz, mint a szemünket ráhunyni valamely titokra), ugyanakkor egészen a hellenizmus koráig nem jön létre a Mediterraneum 2500 km- es ellipszisében egy egységes, szilárd nemzettudat és nemzeti mitológia. A világ keletkezésére vonatkozó mítoszt Hésziodosz Munkák és napok c. művében olvashatjuk: a világ korszakait Hésziodosz az egyes fémfajtákkal azonosítja: arany, ezüst, bronz (a héroszok ideje), vas. A mítoszt magát is a héroszok alakítják, rögzítik. Hésziodosz év hosszú korszakokkal számol, melyek során a világ folytonos erkölcsi romlásba süllyed. A hősköltészet szinte mindvégig orális természetű, szájhagyomány útján terjed, az írott alakzat szinte teljesen hiányzik.
Márványidol Syros szigetéről – kykládikus kultúra Kr. e k Az idol termékenység- jelképet megjelenítő szobrocska. Stilizált, jelzésszerű kialakítással jelenik meg itt az életadó női princípiumhoz köthető jelleg: a keblek kidomborítása, a has fölött keresztbe rakott kezek és az ágyék bekarcolt háromszöge. Ilyen funkciójú kultikus szobrocskák a Közel- Kelettől a Távol- Keletig számos kultúrában megjelennek Ø
A Keros- szigeti hárfás szobra Kr. e körül Formai letisztultsága a XX. század egyes szobrászaira is hatással volt. Fehér alabástromból faragták, a karok sajnos letörtek.
A knóssosi palota rekonstruált alaprajza a fel- tárások után. A pa- lota egyetlen köz- ponti udvar köré szerveződik: bár az épületegyüttes nem szimmetrikus, a kiszolgálóhelyisé- gek elrendezése a funkcionalitásnak felel meg. Az egész komplexumot kb re építtetik ki (Kr.e.)
Kígyós istennő, mázas kerámiaszobor a minósi korból Az ún. liliomos herceg. Erősen restaurált stukkófestmény a knóssosi palotából. Megkapó naturalizmus. mindkettő: Iraklion, Régészeti Múzeum A szobrászatban új- donságot jelent az ágyékkötős férfi- illetve a nőket fe- detlen keblekkel, felül nyitott ruhá- ban megörökítő szobrok feltűnése. A nőalakoknak nagy elevenséget kölcsönöz a keskeny derék, a háromszögletű törzs és az élénk rituális- vagy táncmozdulat. Kr. e. 1500, ill 1300 k.
A knósszoszi palota: terembelső kőtrónussal, külső fedett folyosó részlete és a palotakomplexum elképzelt rekonstrukciója az építészeti tömegképzés alapján Ø
Lépcsősorokkal felvezető rámpák, kisebb belső udvarok és felülvilágítók, emeleti oszlop- csarnokok, monumentális kapuzatok és derékszögben megtört körüljáró- folyosók tagolják és teszik mozgalmassá a teraszos kiképzésű palotát. Ø
Historizáló jellegű, mégis láttató rekonstrukciós elképzelése az egyik reprezentatív teremnek a phaistosi palotából. A belső udvarok, felülvilágítók valóban több emeletet is közrefogtak, szökőkút viszont nem volt. A falfreskók a természet és a mítikus képzetek világát örökítik meg. Ø
Hagia Triada, a Vezér Serlege, szteatitból faragott pohár knósszoszi műhely munkája, Kr. e k. A szteatit vagy zsírkő a szilikátok ásványosztályába tartozik, viszonylag könnyű megmunkálhatósága miatt használták előszeretettel. A vezér vagy parancsnok áll rendelkezőn egy már a hopliták (attikai nehéz- fegyverzetű katonák, sokkal későbbi korban) jellegzetes sisakformáját idéző, egykezes kardú harcos előtt. Ø
Krétai mesterek: Taurocatapsia Stukkófestmény a Kr. e. 16. szd-ból. A mű Minós király knóssosi palotájából, a Felvonulási terem keleti oldaláról származik. A freskófestészethez nagyon hasonló technikával készült:stukkófelületre, (a fal síkjából kidomborodó vakolatréteg) az okker, a türkiz és a fehér többféle árnyalataival. Készítői a mozgás megragadására törekedtek.
Az égei művészet a pompás díszletek közepette már a kezdetektől fogva a mitológiai képzeteken (v.ö.: >>müthosz<<, annyit jelent, mint az elképzelés kedvéért a szemünket ráhunyni valamire) alapuló gondolatokat fejez ki, ezek pedig a görög civilizációnak abban a sötét korszakában fognak beérni, amely az akhájok világából a dórokéba vezet, és tovább érlelődik még azután is. Az egyik ilyen, mindkét kultúrában meglévő állat- alak a bika: Kréta királynőjének, Pasiphaének az ágyastársa (ugyanakkor ágyastársa Európének is, mint Zeusz egyik alakja), s így egyben Minós király atyja aki Pasiphaé férje. Mindez egy bikaisten- alakú király homályba vesző figuráját idézi föl, akinek szarvai jelképezik a velük megjelölt hely szakralitását, és mindez nem csak Kréta szigetére vonatkozik. A krétai bikáról a Homérosz által leírt heraldikák kapcsán olvashatunk. Eiurüsztheusz, a híres héraklészi munkák hetedik feladataként, megparancsolta Héraklésznek, hogy vezesse a Kréta- szigeti bikát Mükénébe. Ez a bika Poszeidón, a tengeristen ajándéka volt, mikor egyszer Minósz, Kréta királya megfogadta, hogy ami előbukkan a tengerből, azt Poszeidónnak fogja áldozni. Mikor a tenger partra vetette a bikát, Minósz nem akart megválni tőle és inkább a saját gulyájához terelte. Poszeidón ugyan bosszút állt Minószon ezért az állat megvadításával, de az Kréta szigetén maradt. Héraklész „kérte kölcsön” a királytól, hogy bemutathassa azt Eirüsztheusznak, bizonyítván, hogy elvégezte a hét feladatot. Ø
nem kell megtanulni, csak mitológiai érdekesség Mikor Héraklész elkérte Minósztól a csodálatraméltó bikát, a király azt felelte, hogy vigye, ha bírja. És Héraklész el is vitte, de csak megmutatta Eurüsztheusznak, azután szabadon enged- te. A bika Aigüosz királyhoz került, aki a Panathénaia (Athén városállama és szövetségesei által periodikusan rendezett verseny- játékok) során a győzedelmeskedő Androgénoszra (aki éppenséggel az említett nagyhatalmú uralkodónk, a krétai Minósznak a fia ) szabadította a bikát (mert az athéniak irigyelték a győzelmét), ami agyontaposta a krétai királyfit. Az elsza- badult vad azután bebolyongta egész Spártát és Árkádiát, átkelt a korinthoszi földszoroson (az Iszthmoszon), elért egészen Marathónig. Itt addig háborgatta a vidék lakóit, amíg Thészeusz, Athén vendégszerető és igazságos királya becserkészte és leteperte, hogy végül Athén utcáin végigvezetvén feláldozza, Pallasz Athéné tiszteletére. A hérosz, a hős jelleme a cselekedeteiben mutatkozik meg. Egyetlen (halálos) csapdája a hybris, a gőg hibájába esés. Így jutunk el Héraklésztől Thészeuszig. Minósz király viszont ezután jogos haraggal indított hadat fia gyilkosai ellen, és az istenek meg is büntették Athént a vendégjog ilyen durva megsértése miatt. Járványt és olyan nagy szárazságot bocsátottak egész Attikára, hogy még a folyók is kiapadtak. Apollón isten pedig kijelentette, hogy az istenek haragja csak akkor szűnik meg és a csapástól csak akkor szabadulnak, ha kiengesztelik Minószt, a krétai királyt. Minósz kegyetlen sarcot követelt: kilencévenként küldjenek Kréta szigetére hét ifjút és hét hajadont. Ezekre az a sors várt, hogy a király parancsára Daidalosz által épített zegzugos barlangban, a labürinthoszban őrzött Minótaurosz, a krétai királyné, Héliosz leányának, Pasiphaénak a szörnyszülött fia, felfalja őket. Ez volt a félig ember, félig bika emberevő szörnyeteg, a „Minósz-bika”. exkurzus, azaz (mitológiai) kitérésünk végén egy másik korai állat- szimbólum: Ø
Gömbölyű minóikus váza polip- motívummal Kr. e k A másik szimbolikus állatfajta a polip. /Métisnek, a kykladikus kultúra bölcsesség- istennőjének megjelenési formája, aki Ókeánosz és a nagy Téthys leánya. Amikor Kronosz megette fiait (az Apollodórosz- féle Mytologia bővelkedik az efféle igen erőszakos cselekményekben), Métis hánytatót adott neki, ami- től Kronosz kiokádta az utódjait- köztük Zeuszt, aki közösült Métissel. Szüle- tendő gyermekük ugyan- úgy letaszította volna trónjáról Zeuszt, ahogy ő is letaszította apját, ezért Zeusz fölfalta várandós kedvesét, majd a szükséges idő elteltével előpattant a fejéből Pallasz Athéné, teljes fegyverzetben./ A polip e két istenasszony által megtestesített ember- feletti bölcsesség állata és a ravaszság szimbóluma.
A rhyton elnevezésű bikafej- megformálású edénytípus, mely voltaképp ugyanazt a funkciót tölti be, mint később, a népvándorláskor egyes kultúráiban az ivócsanak. Fent kettő, a klasszikus korból származó, vörösalakos vázafes- tészet hagyományát követő rhyton, jobbra lent egy késő- minóikus kori. Az edénytípust kell ismerni.
Kréta szigetén a második palotakorszak megszűnéséhez a Théra szigetén Kr. e körül bekövetkezett vulkánkitörést követő természeti csapások sorozata vezetett. Théra sziget, a vulkáni kaldera légifelvétele = ez maradt a kitörés után a szigetből A térség hatalmi súlypontja ezek után a szigetvilágból átkerül a görög kontinensre. Mykéné, kihasználva Kréta és a Kykládok gyengeségét, átveszi a kereskedelem irányítását, és ezáltal a kultúrában is a vezető szerepet. Mykénét, és szomszédos városállamait is katonatársadalmak hozták létre, az akháj nép lakja ezeket a hegytetőkre épített és erődített városokat. Kréta és Mykéné közt nem csak életmódbeli különbség van, a világnézet mássága megnyilvánul az építészetben és a díszítőművészetekben is.
Mükéné, az akropolisz rekonstruált képe (Ø)
Légifelvétel a mükénéi akropolisz romterületéről Az akropolisz (fellegváros) belső kapuja, az oroszlános kapu. A falazás módja itt az ún. küklóptikus fal. (Ø)
Mykénai, akropolisz, az oroszlános kapu Kr.e as évek Két oroszlán ágaskodik a palotát (tehát a királyságot) szimbolizáló, emelvényen lévő oszlop- hoz. Jól látható a domborműves kőtáblát magába foglaló, ún. küklóptikus falazat. Ennek fő elve a szabálytalan alakú, kevéssé megmunkált, nagyméretű kövek egymásra rakása kötőanyag nélkül. A mítosz szerint az első ilyen védőfalakat a küklópszok építették, innen a technika neve.
Ø
Az előző diakockán: A tholos- típusú sírkamrák bejárata Itt: a tholos- sír belső tere az álboltozattal. Az ide temetkező Atreida- házbeli királyokról kapja a nevét a következő dián: Ø
Mykénai, tholos- sír, neve Atreus kincsesháza Kr. e as évek A tholos típusú sírkamrák ún. álboltozat építésével készülnek a föld alá. A boltozat ősi, kezdetleges alakja. A kő- vagy téglasorokat rétegesen, vízszintben helyezik el egymás fölött, s fölfelé lépcső- zetesen egyre közelítik egymáshoz, míg végül fölül találkoznak. Ellentétben a valódi boltozattal, az álboltozat köveinek szilárdságát külső leterheléssel kell biztosítani, vagy igen nagy falvastagságot szükséges méretezni.
Az Agamemnón- maszknak nevezett arany halotti maszk, mykénei sírból, Kr.e as évek Henrik Schliemann találta meg, nem pont Agamemnóné volt, aki 2 évszázad- dal később élt, az viszont biztos, hogy monarchikus temetkezési helyszínről került elő, mert arany sírmellékletek sokasága vette körül. A tragikus sorsú, saját feledége által meggyilkolt király történetét a II. században élt dráma- és útikönyvíró Pausanias írja le.
Arany- ezüst berakásos tőr Mykénaiból, Kre 1700as évek Az ötvösművészeti technikát, mely során nem nemes fémnek nemes fémberakással való díszítése történik, tausírozásnak nevezik. A díszítendő tárgy felületét a minta rajza szerint véséssel vagy maratással kimélyítik, s a mélyedésekbe nemes- fémből készült huzalt vagy lemezkét kalapálnak bele. Itt egy oroszlánvadászat jelenetét látjuk a pengén keleti eredet
A geometrikus művészet A Kr. e. XII. – XI. században északról új, már a vasat használó népek érkeznek, Mykéné és a régi katonatársadalmak hatalma meggyengül. Az ókori Hellász ekkor jut el a maga „középkorának” nevezhető korszakába. A körzővel rajzolt mintás agyagedények fölbukkanása a görög világban (proto- vagy kora- geometrikus korszak, Kr. e ) a művészi alkotás új korszakának nyitánya: az ember kiváltságossá válik, a természet helyett immár az értelem kidolgozta elmélet vezérli. A műalkotás függetlenné válik a külső természeti világ befolyásától. Az alkalmazott grafika motívumai (átlós vonalak, szimmetrikus mintázatok, meanderek) rendszert alkotnak, láthatóvá teszik a gondolatot- a lehetséges formaadás elvét-, amely képes arra, hogy ellentétet, akár feszültséget, vagy éppen egyensúlyt fejezzen ki. A módszer éretté válása (késő- geometrikus kor, a Kr. e. VIII. szd.) megfelel az egyes nemzetalkotó tényezők, a törzsek városállamokba szerveződésének.
Attikai kora geometrikus amfora Athénből Kr.e k. Meander- motívumnak nevez- zük az amfora hasán,a fogantyúk övvonalában a két körkörös szimbólum között az alul- felülről „L” alakban összekapcsolódó geometrikailag szerkesztett vonalsort. Ø
A Dipylon- mester késő geometrikus amforája az athéni Kerameikosból Kr.e. 760k. A Dipylon Athén külső városfalának egyik kapuja volt. A készítő műhely ennek köze- lében működhetett. A Kerameikos pedig az a falakon kívüli temető, ahol a teljesen ép állapotban a XIX. századi ásatások során az amfora előkerült Az övvonal képmezejében temetkezési jelenetet ábrázol, gyászmenet vonulását. Meghatározó dekoratív elv az ún. Horror Vaacui, vagyis az ‘ürességtől való félelem’ Ezért van minden körömnyi felülete mintával bevonva. A VIII. század elején tűnik föl a figurákat árnyalakként megjelenítő stílus, a Skíagraphia, vagyis Árnyfestészet
Geometrikus bronz ló korintoszi műhelyből Kr.e. VIII. szd. vége Mint a keroszi hárfás esetében, ez a kizárólag íves vonalat alkalmazó formaadás is helyen- ként ihletője lett a XX. század ipar- és formatervező- művészetének. (egyébiránt ezt az emléket nem kell megjegyezni: Ø )
Oroszlánt mintázó aryballos a protokorintoszi vázafestészet korszakából, Kr.e Az aryballos atléták olajosedénye, kisméretű, mindig gömbölyded és zárt tetejű, illóanyagok és illatszerek tárolására is használták. E darabon, amit a megtaláló régész- ről neveztek el, hoplita katonák hadba vonulását látni. A megtaláló régész után Macmillan- aryballosnak is nevezik.
pyxis lekythos aryballos az amphorák típusai: ezek nagy űrméretű, leginkább bor és olaj szállítására használt edények az alsó sorban az elegyítőedény típusait látjuk: a >kantár< szavunk innen jő illóolaj és olívaolaj tárolására szánt korsók és fedeles tartók Ø
A kúrosz: ‘mezítelen, dísztelen’ férfialak. A teljesen hieratikus, merev tartástól elmozdul, kilép. Párja a kóré: díszesen felöltözte- tett nőalak Mindkettő eszményképe: a KALOKAGATHÍA: a szépség és jóság megtestesülése, példa a városállamok ifjúsága előtt. A sunioni kúroszok műhelyéhez tartozó attikai kúrosz Kr.e k. Az úgynevezett Peplos- kóré az athéni Akropoliszról Kr. e. 540 körül Eszményített portréábrázolás a kóré arcán, az a bizonyos „antik derű”, melyet több későbbi korstílus, főleg a reneszánsz próbál majd megragadni. A monumentális szobrászat születése
Attikai feketealakos kratér Kr.e. 570 k. Kleitias nevű váza- festő vegyítőedénye, (bor és víz elegyí- tésére szolgált) Egy etruszk nemes rendeli meg a mestertől. A válto- zó szélességű sávok a kratér nyakán és hasán mozgalmassá teszik a formát. Legalsó képmező: a törpepygmeusok csatája a darvakkal (komikum); és egy- két legendás lény (ezek csak érdekességért) Akhilleusz Trója falainál és Héphaisztosz visszaté- rése az Olümposzra. a legszélesebb képsor: az istenek vonulása Péle- usz és Téthisz lakodalmán
Korfu, Artemisz- templom, oromcsoport és rekonstrukció Kre 580k Artemisz, a rómaiaknál Diana, a vadászat és a természet istennője. Dór oszloprend: lábazat nélküli oszloptörzs, egyszerű, párnatagos fejezet, a párkányzaton hornyolt mezőkkel (triglif) tagolt fríz.
Samos, Héra- templom Polykratés korában Kr.e VI. szd. közepe alaprajz és homlokzati rekonstrukció Nem kell a neve és a datálás sem, amit viszont tudni kell: a kettős oszlopsorral körbevett templom: a dypteros Ø
1 22 3 44 DÓRIÓN KORINTHOSZI 55 6 77 A dór, ión és korinthoszi oszloprendek megjegyzendő részletei (piros számokkal) A görögök által kifejlesztett oszloprendek alkotóelemeit és eredet- történetét Marcus VITRUVIUS Pollio írja le Tíz könyv az építészetről című traktátusában. 1: a dór rendszer gerenda- párkányának (architráv) üres mezeje, a metopé. 2: a párkányzat hornyolt tagja, a triglif. 3: a dór oszlopfejezet alsó, kiszélesedő eleme, a párnatag vagyis az echinus. 4: a dór fejezet felső eleme a fedőlemez, az abacus. 5: Az ión fejezet fő motívuma a csigavonal, a voluta 6: Az oszloptörzs vájatolása a kannelúra, a törzs felfelé keskenyedését kiegyensúlyozó optikai „trükk” az entázis, a sudarasodás. 7: akantuszlevél
Szerkesztette: Vasuta Zsolt A felhasznált képanyag egy része a Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Bölcsészettudományi Kar, Művészettörténet Tanszékének oktatási segédanyagából származik. A jogtulajdonos Dr. Jankovits Katalin. Hang- Szín- Tér Művészeti Szakközépiskola Bodajk 2016.