A BGF Salgótarjáni Intézetének aktivitásai a helyi vállalkozások fejlesztése érdekében Összeállította:Paróczai Péter adjunktus SALGÓTARJÁNI INTÉZET
Az utóbbi években történt kutatásaink EFQM Benchmarking Területfejlesztés Területmarketing Oktatásfejlesztés Önfenntartó falu Új oktatási irányok (engineering, pedagógia) Globális és helyi vállalati gazdaság SALGÓTARJÁNI INTÉZET
Mi történik a világgazdaságban 1.Egyszerre van jelen: A gazdasági növekedés A verseny A válság 2.Egyszerre van jelen: A globális gazdaság A helyi gazdaság A redisztribuciós gazdaság 3.Világosan látszik, hogy a helyi jólét záloga: A helyi (térségi) érdekek érvényre juttatása A globális, a helyi és a redisztribuciós gazdaság összehangolása révén SALGÓTARJÁNI INTÉZET
Észak-magyarországot jellemző gazdasági nehézségek SALGÓTARJÁNI INTÉZET 1.A térség elmaradottságának ismérvei –Összeomlott ipari vonzáskörzetek –Kisvállalati túlsúly, rossz gazdasági szerkezet –A térség GDP-jének csökkenése –A mezőgazdaság visszavonulása –Gazdasági hálózatok kialakulatlansága –A pályázati rendszer gazdaságtámogató szerepe alacsony színvonalú –A képzett munkaerő hiánya –A lakosság létbizonytalanságának növekedése –Reformok, felülről jövő intézkedések kétes fogadtatása –Közösségek, hagyományos együttműködési formák lassú bomlása
2.Tudat – társadalmi tudat állapota –Állam szerepének túlértékelése –Az egyén gazdasági szerepvállalásának tisztázatlansága –A gazdaság, a vállalkozás szerepének ismeretével kapcsolatos hiányok –A közösségi együttműködés technológiáinak nem kellő ismerete 3.Oktatás –A helyi, alsószintű felzárkóztatást nem valósítja meg –A gazdasági ismereteket nem közvetíti –A vállalkozóvá válást nem támogatja –Kommunikációs készségeket alacsony szinten fejleszti –Nyelvtudás alacsony színvonalú –ICT tudás alacsony színvonalú SALGÓTARJÁNI INTÉZET Észak-magyarországot jellemző gazdasági nehézségek
1.Az önfenntartó gazdálkodás kényszere –Versenyképesség –Hálósodás –Tudás 2.Oktatás kényszere –Vállalkozás, gazdasági ismeret –Karrier-orientált egyénfejlesztés –Helyi természeti táj, és környezeti adottságok –Visszatérési lehetőségek 3.Együttműködés kényszere –Versenyszféra, civil szféra és az önkormányzatiság –Társadalmi – gazdasági struktúrák 4.Minőség és fenntarthatóság kényszere –Tervszerűség, szakszerűség és tudás felértékelődik –Menedzsment eljárások Az Intézet szerepe az elmaradottság felszámolásában SALGÓTARJÁNI INTÉZET Az Észak-Magyarországi gazdasági elmaradottság felszámolásában az Intézet az utóbbi években jelentős lépéseket tett. A jövőben alapvető feladatának tekintjük azon kényszerek közvetítését, amelyek a térség felzárkóztatásához szükségszerűek. Ezeket tételesen meghatároztuk a most befejezett két pályázatunkban és ezek irányába mutatnak a következő pályázataink is.
Új társadalmi-gazdasági megoldásokra van szükség a térségben MEGYEI INFORMÁCIÓS BÁZIS Teljes hiánya az aktivitások eldöntéséhez STRATÉGIA OKTATÁS 1.Társadalmi szemlélet 2.Nyelv 3.ICT TERÜLETI IRÁNYÍTÁS ÁTALAKÍTÁSA 1.Önkormányzat 2.Érdekeltség 3.Információ GAZDASÁGI MODELL 1.Világpiac, benchmarking 2.Helyi gazdasági stratégia 3.Fejlesztéstechnológia, tudás SALGÓTARJÁNI INTÉZET
Fejlődési pálya rövid távon SALGÓTARJÁNI INTÉZET
Fejlődési pálya hosszú távon 1.Oktatás, tudásfejlesztés 2.Hálózatfejlesztés 3.Új fajta hálózatok létrehozása –Helyi hálózatok –Globális hálózatok –Generációs hálózatok 4.Tőkebefektetés –Helyi –Import SALGÓTARJÁNI INTÉZET
A helyi fejlődés alapja: tudás 1.Tudásközvetítés: helyi főiskola 2.Tudás fogadás Önkormányzatok Vállalatok Rövid távon Hosszú távon 1.Tudásfejlesztés Általános iskola Középiskola Főiskola 2.Komplex hálózati tudás fejlesztés SALGÓTARJÁNI INTÉZET
A hálózati gazdaság értelmezése SALGÓTARJÁNI INTÉZET
A hálózati gazdaság értelmezése Részegységgyártás Alkatrész+részegység Összeszerelés Összeszerelés, komplettírozás Tervezés, pénz, piac, kutatás, minőség Alkatrész gyártás Hozzáadott érték Tudás komp- lexitás SALGÓTARJÁNI INTÉZET
Saját termelés Beszállítói termelés Összeszere- lés Kiszolgálás Hálózati technológia: tudásátadás Terv Beszállító Irányítás Saját termelés Össze- szerelés Piac Integrátori modell Beszállítói modell SALGÓTARJÁNI INTÉZET
Fejlesztési koncepció Főiskolai tudásközpont koncepció SALGÓTARJÁNI INTÉZET
A főiskola tudásalapjának integrálása a helyi gazdaságba 1.Szakmai ismeretek addicionálása 2.Tanári-hallgatói aktivitások 3.Fejlesztési stratégiák kialakítása és megvalósítása 4.ICT kapacitások kihasználása 5.Kapcsolati tőke integrálása 6.Helyi tudásbázis létrehozása és fejlesztése
A főiskola tudásalapjának integrálása a helyi gazdaságba (Megvalósítás) 1.A helyi gazdaságfejlesztés új alapra helyezése (Santa Borbála modell). Megyei Információ Bázis Helyben élő fiatalok bekapcsolása a fejlesztésbe 2.Wamsler oktató, kutató, fejlesztő bázis 3.Beszállítói klaszter fejlesztés 4.Helyi igényeket támogató iskolahálózat 5.Főiskolai tudásközpont
Fejlesztési koncepció Főiskolai tudásközpont koncepció (Santa Borbála) SALGÓTARJÁNI INTÉZET
Fejlesztési koncepció Főiskolai tudásközpont koncepció (Santa Borbála) SALGÓTARJÁNI INTÉZET PÁSZTÓ Helyi gazdaság Redisztribúció gazdaság Piaci gazdaság Főiskola Tudásspecifikált gazdaság