Látás, Nyelv, emlékezet -Emlékezet- BME- 2008/2009; tavaszi félév Albu Mónika Kognitív Tudományi Tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Isvara Krisna dász / Tasi István Létkérdés Konferencia 2005
Advertisements

Gyermekkori görcsállapotok
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Egészségtan tizenéveseknek
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
A harmadik erő elméletei
EMLÉKEZÉS.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
Klinikai pszichiátriai vizsgálat
Tudatzavar, emlékezetzavar, gondolkodás zavarai
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
A lehetséges énképek.
Bevezetés a pszichológiába
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Funkcionális emésztőszervi betegségek a családorvosi gyakorlatban
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Vizsgálatok a pszichiátriában: Laboratóriumi vizsgálatok, képalkotó eljárások különös tekintettel a sürgősségi betegellátásra Hidasi Zoltán.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana
Vérszegénység Olyan állapot, amikor a vérben található vörösvértestek száma jelentősen a normál érték alá csökken. Ez gyengeség, energiahiány, rövidült,
Immunrendszer Betegségei.
Az emberi tanulás.
A kommunikáció Az emlékezet
Explicit és implicit emlékezet
Emlékezés, tanulás, felejtés, butulás
Speciális tanulási nehézségek
Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során
Emlékezeti tárak, feldolgozási szintek, munkamemória
Pszichikus működés zavarai
A szomatikus marker feltevés
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Az Alzheimer-kór filozófiája
A többszörös személyiség
Az emberi magatartást kialakító tényezők
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Organikus kórképek. Az időskor pszichopatológiája.
Személyiségelméletek
2. óra Kognitív folyamatok
ORGANIKUS PSZICHIÁTRIAI KÓRKÉPEK
DEMENCIA Dr. Ozsváth Károly
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
Hosszútávú memória HTM.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Mindennapi veszteségeink
A kognitív pszichológia korai elméletei szerint két részből áll memóriánk, egy rövid és egy hosszú tartamú emlékezeti tárból. A kéttáras modell szerint.
Tudatosság, kogníció, érzelmek
A borderline személyiségzavar
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elveszett emlékek Demeter Gyula és Szőllősi Ágnes
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Laborgyakorlat Emlékezet Szőllősi Ágnes. Amiről szó lesz… A verbális tanulási kísérletekről úgy általában - röviden Három konkrét paradigma: –Az.
EMBERI EMLÉKEZET végrehajtó funkciók Szőllősi Ágnes.
Patológia EMBERI EMLÉKEZET félév Szőllősi Ágnes.
Explicit (deklaratív) emlékezet Önéletrajzi emlékezet Emberi emlékezet félév Szőllősi Ágnes BME TTK Kognitív Tudományi.
Lucy G. Cheke, Jon S. Simons & Nicola S. Clayton
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
Jövő és emlékezet EMBERI EMLÉKEZET félév Szőllősi Ágnes
Az idősödés pszichológiai és pszichiátriai aspektusai
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Az emlékezet és a gondolkodás pszichodiagnosztikája
Az emberi arcok Az arcfelismerési zavar II.
A feledékenységről.
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Látás, Nyelv, emlékezet -Emlékezet- BME- 2008/2009; tavaszi félév Albu Mónika Kognitív Tudományi Tanszék

Amnézia Or Organikus Krónikus ProgresszívStabil Anyag- specifikus Topográfiai amnézia Szín amnézia AgnóziaAnómia Globális Frontális amnézia Amnesztikus szindróma Átmeneti globális amnézia Átmeneti epileptikus amnézia PTA Pszichogén Szelektív amnézia Disszociatív fuga Multiplex személyiség Parkin & Leng, 1993

Az emlékezeti funkciókért felelős idegrendszeri területek

Az emlékezeti zavarok lehetséges osztályozási elvei Etiológiai megközelítés: a zavart kiváltó betegség v. trauma alapján; azonban elhanyagolja a funkcionális eltéréseket Lokalizációs megközelítés: az agyi sérülés helye alapján (pl. frontális vs. temporális amnéziák) Funkcionális megközelítés: funkcionális jellemzők alapján (pl. HTM sérülése) Szindróma alapú taxonómia: a funkcionális és etiológiai szempontok együttes figyelembevétele, de túlhangsúlyozza az átfedő tünetek általánosíthatóságát (pl. Korszakov szindróma) Esettanulmányok: kognitív neuropszichológiai megközelítés, az egyedi funkcionális és neurológiai mintázatokra helyezi a hangsúlyt

Elméletek az amnézia okairól Input- elméletek: az amnéziások spontán módon nem végeznek elaboratív kódolást (pl. Cermak, 1979, 1989) Interferenciahipotézis: - amnéziások különösen érzékenyes az interferenciahatásokra (pl. Warrington és Weiskrantz, 1970) Felgyorsult felejtés: lehet, h az amnéziások normál módon tanulnak, de gyorsabban felejtenek; a felejtési görbe meredekebb mint az egészséges személyeknél (pl. Warrington és Weiskrantz, 1979) Kontextuális elméletek: - a kontextuális információk felhasználásnak a deficitje felelős a tünetekért (pl. Winocour és Mills, 1970)

Etiológiai megközelítés Az emlékezetzavarok leggyakoribb okai: KIR degeneratív megbetegedései (pl. Alzheimer-kór) Zárt koponyasérülés (főként MTL és FL sérülések) Agyi érelzáródások, aneuryzmák Agydaganatok Halántéklebenyi epilepszia Anoxia v. hípoxia Vírusos fertőzések (pl. herpex simplex encephalitis)

Amnézia Or Organikus Krónikus ProgresszívStabil Anyag- specifikus Topográfiai amnézia Szín amnézia AgnóziaAnómia Globális Frontális amnézia Amnesztikus szindróma Átmeneti globális amnézia Átmeneti epileptikus amnézia PTA Pszichogén Szelektív amnézia Disszociatív fuga Multiplex személyiség Parkin & Leng, 1993

Funkcionális amnézia Pszichogén amnézia: lelki megrázkódtatás miatti átmeneti emlékezetkiesés - csak a személyes identitás, az önéletrajzi emlékek egy része veszik el, a szemantikus emlékezet megtartott Korlátozott amnézia: a stressz és a trauma csak néhány esemény (erősen negatív ) emlékét törli ki - Ennek oka lehet a nagymértékű elfojtás is (pl. gyerekkori nemi erőszak esetében) Disszociáció, többszörös személyiség kialakulása: trauma hatására a fájdalmas emlék disszociálódik a többitől - külön személyiségek alakulnak ki, disszociálódott emlékekkel - A disszociáció védekezés: amikor egy identitás és a hozzá tartozó emlékkészlet „bekapcsol”, akkor néhány v. az összes többi „kikapcsol

Amnézia Or Organikus Krónikus ProgresszívStabil Anyag- specifikus Topográfiai amnézia Szín amnézia AgnóziaAnómia Globális Frontális amnézia Amnesztikus szindróma Átmeneti globális amnézia Átmeneti epileptikus amnézia PTA Pszichogén Szelektív amnézia Disszociatív fuga Multiplex személyiség Parkin & Leng, 1993

Topográfiai amnézia Korfüggő emlékezeti hanyatlásnál jellemző. Idősek kevesebb támpontot jegyeznek meg, a felidézés szekvenciája nem követi az eredeti szekvenciasort, rosszabbul becslik meg a szögeket és távolságokat (Lipman, 1991, Ohta et al. 1992). Mr. Smith esete Hanley és Davis, 1995

Amnézia Or Organikus Krónikus ProgresszívStabil Anyag- specifikus Topográfiai amnézia Szín amnézia AgnóziaAnómia Globális Frontális amnézia Amnesztikus szindróma Átmeneti globális amnézia Átmeneti epileptikus amnézia PTA Pszichogén Szelektív amnézia Disszociatív fuga Multiplex személyiség Parkin & Leng, 1993

Mi ez? „virág” „burgonyaszirom”

Amnézia Or Organikus Krónikus ProgresszívStabil Anyag- specifikus Topográfiai amnézia Szín amnézia AgnóziaAnómia Globális Frontális amnézia Amnesztikus szindróma Átmeneti globális amnézia Átmeneti epileptikus amnézia PTA Pszichogén Szelektív amnézia Disszociatív fuga Multiplex személyiség Parkin & Leng, 1993

Átmeneti globális amnézia Hirtelen beálló súlyos amnézia Max. 2-4 napig tart, gyakori a néhány órás lefolyás Publikus és személyes emlékeket egyaránt érinti Különösen nehezen megy az egyedi epizódok felidézése Anterográd amnézia és idői grádiensű retrográd amnézia egyaránt jellemzi Repetitív viselkedés (pl. ismétlődő kérdések) A betegek többnyire év közöttiek

Amnézia Or Organikus Krónikus ProgresszívStabil Anyag- specifikus Topográfiai amnézia Szín amnézia AgnóziaAnómia Globális Frontális amnézia Amnesztikus szindróma Átmeneti globális amnézia Átmeneti epileptikus amnézia PTA Pszichogén Szelektív amnézia Disszociatív fuga Multiplex személyiség Parkin & Leng, 1993

Posztraumatikus amnézia (PTA) - eszméletvesztés utáni állapot -zavartság, dezorientáció, hullámzó emlékezet jellemzi PTA időtartama előre jelezheti a valószínűsíthető károsodás végső fokát

Amnézia Or Organikus Krónikus ProgresszívStabil Anyag- specifikus Topográfiai amnézia Szín amnézia AgnóziaAnómia Globális Frontális amnézia Amnesztikus szindróma Átmeneti globális amnézia Átmeneti epileptikus amnézia PTA Pszichogén Szelektív amnézia Disszociatív fuga Multiplex személyiség Parkin & Leng, 1993

Globális amnesztikus szindróma Tényszerű és epizodikus emlékek felidézésének és felismerésének a károsodása Önéletrajzi emlékezet időben gradált károsodása A rövid távú emlékezet érintetlen, legtöbb esetben a szemantikus emlékezet sem sérül Procedurális tanulás, motoros képességek legtöbbször érintetlenek Anatómiai háttér: MTL, köztiagy, bazális előagy és néha a VMFL léziója is előidézheti

Amnézia Or Organikus Krónikus ProgresszívStabil Anyag- specifikus Topográfiai amnézia Szín amnézia AgnóziaAnómia Globális Frontális amnézia Amnesztikus szindróma Átmeneti globális amnézia Átmeneti epileptikus amnézia PTA Pszichogén Szelektív amnézia Disszociatív fuga Multiplex személyiség Parkin & Leng, 1993

Retrográd amnézia (RA) A sérülést megelőzően elsajátított emlékek zavara Retrográd amnézia idői grádiense (frissebb emlékek sérülékenyebbek) Specifikus eseményekhez való hozzáférés károsodik, az általánosabb ismeretek megmaradnak Múltbeli közéleti eseményekkel, személyekkel kapcsolatos emlékek károsodnak, nem hozzáférhetőek Lehetséges magyarázat: -károsodik a „kognitív közvetítő rendszer”, amely összeköti a hosszú távú emlékezet különböző aspektusait (Warrington és McCarthy) „felhős önéletrajzi emlékezet”: múlttal kapcsolatos információk károsodott hozzáférése

ÖE szerkezete 1. Személyes célstruktúra „Működő Én” 2. Ismeretalap (különböző specifitási szint és idői kiterjedés) a) Életszakasz periódusok: -általános tudás másokról tevékenységről, érzelmekről stb. -nagy idői kiterjedésűek (pl. „amikor iskolába jártam”) -témák szerint kapcsolódhatnak (pl. munka, kapcsolat stb) b) Általános események: specifikusabb, rövidebb időben Pl. első-alkalom emlékek c) Esemény-specifikus ismeretek: - specifikus részleteket, kontextust foglalja magába

RA jellemzői 1. az önéletrajzi és szemantikus emlékek disszociációja Az explicit és az implicit emlékezet elkülönülten károsodik Rövid és kiterjedt RA disszociációja

Amnézia Or Organikus Krónikus ProgresszívStabil Anyag- specifikus Topográfiai amnézia Szín amnézia AgnóziaAnómia Globális Frontális amnézia Amnesztikus szindróma Átmeneti globális amnézia Átmeneti epileptikus amnézia PTA Pszichogén Szelektív amnézia Disszociatív fuga Multiplex személyiség Parkin & Leng, 1993

Anterográd (sérülést követő) amnézia Súlyos tanulási zavar Deficit változik a tesztelt anyag függvényében (van akinél csak a verbális anyag megtanulása nehéz, másoknál téri-tanulás nehezebb) Hívóingeres felidézés sokkal jobb mint a szabad felidézés Felismerésük sokszor nem különbözik a kontroll személyekétől, de ha a feladatot nem lehet az ismerősség alapján megoldani, akkor romlik a teljesítményük Idegi háttér: MTL és FL lézióival függ össze

Amnézia Or Organikus Krónikus ProgresszívStabil Anyag- specifikus Topográfiai amnézia Szín amnézia AgnóziaAnómia Globális Frontális amnézia Amnesztikus szindróma Átmeneti globális amnézia Átmeneti epileptikus amnézia PTA Pszichogén Szelektív amnézia Disszociatív fuga Multiplex személyiség Parkin & Leng, 1993

Önéletrajzi konfabuláció

Mi is a konfabuláció? „egy becsületes hazugság” „Olyan téves emlékek, amelyek vagy önmagukban hamisak, vagy pedig igazi emlékek rossz kontextusba helyezve és nem megfelelően előhívva.” (Kopelman, 1995) „ A konfabulációk olyan állítások vagy cselekvések, amelyek az emlékezet nem szándékos torzításából származnak.”(Moscovitch, 1989) Amnézia egyik pozitív tünete a téves- és a betolakodó emlékek mellett

Mikor jelentkezhetnek konfabulációk? Leggyakoribb okok: Elülső agyi osztóér aneuryzmája (ACoA) Korsakoff szindrómában (dezorientáció és ataxia mellett) Traumás agysérülések ill. daganatok (főként a ventrolaterális- és orbitofrontális sérüléseknél)

Milyen típusú konfabulációkkal találkozhatunk? Pillanatnyi, reális vs. fantasztikus, bizarr Provokált vs. spontán (Kopelman, 1987) Szemantikailag helytálló vs. szemantikailag téves (Dalla Barba, 2004) Orientált vs. dezorientált

Milyen jellemzői vannak a konfabulációknak? Főként az önéletrajzi emlékezet torzításai, amelyek a páciens szempontjából konzisztensek és koherensek Az emlék kontextusa hamis és gyakran a részletek is A normális emlékezet működési törvényszerűségeit követve módosítja és/vagy újrakombinálja az emlék tartalmát A torzítások nem tudatosak és nem szándékosak (eltérően a hazugságoktól) A személyiségstruktúra, megküzdési képesség, énkép monitorozása meghatározó lehet Konfabulációknak megfelelő viselkedés Anozognóziával társul

Mivel magyarázhatóak a konfabulációk? Kompenzációs elmélet: „hézag-kitöltés; vágykielégítő torzítás; védekezés Idői zavar elméletek: -Schnieder(1996): „idői kontextus konfúz” -Dalla Barba (1997): háromféle konfabuláció: múltbeli emlékek; hely- idő dezorientáció; jövőbeli tervek Exekutív zavar: -frontális szindrómával korrelál (Baddeley és Wilson, 1988) Forrászavar és realitás monitorozás elmélet: az emlék forrását (képzelet v. valóság) nem tudják azonosítani illetve elkülöníteni (Johnson et al, 1993) Stratégiai előhívás zavara (Moscovitch, 1997; Burgess és Shallice, 1997): -az automatikusan aktiválódó emléknyomok szisztematikus és célirányos keresése szenved zavart

AZ EMLÉKEZETI ELŐHÍVÁS KÉT RENDSZERE (Moscovitch, 1998) – MTL: tárgymutató „lehívja” és „összeszereli” az emléket a kül. agyi területeken tárolt részinformációkból – a hippocampusban engrammá olvadnak össze – az emlékezés szubjektív élménye – az emlék konstruktum és nem lenyomat (pl. állapotfüggés) Károsodás: amnesztikus szindróma – nincs más kogn. deficit ASSZOCIATÍV EMLÉKFELIDÉZŐ RDSZ SZÁNDÉKOS VAGY STRATÉGIAI EMLÉKFELIDÉZŐ RDSZ - jobb prefrontális lebeny: támpontot generál - forrásmemória: az esemény körülményeit tárolja (sorrendiség, hely, idő stb.) Károsodás: -forrásamnézia, (nem tudja, honnan tudja) -konfabuláció (nem tudja, hogy rosszul tudja) -prospektív emlékezet zavarai

…és ha még többet szeretnétek tudni … D.L. Schacter (2002): Az emlékezet hét bűne D.L. Schacter (1998): Emlékeink nyomában A. Baddeley (2001): Az emberi emlékezet … és természetesen az előadások anyaga

That’s all, folks !