A TERÜLETI KÖZIGAZGATÁS ÁTALAKÍTÁSA Első büki terület és településfejlesztési konferencia Bük, 2013. március 22. Dr. Virág Rudolf helyettes államtitkár,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területi államigazgatási szervek
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
A járási rendszer megújítása
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Baranya Megyei Önkormányzat
Dr Virág Rudolf Keszthely, szeptember 9.
A kormányprogram végrehajtása a területi államigazgatásban
Főbb jogszabályi változások a közigazgatásban 2013-ban Dr. Ződi Zsolt Jogi kiadói igazgató, Opten Informatikai Kft. XXI. ORSZÁGOS JEGYZŐ- KÖZIGAZGATÁSI.
A területi államigazgatás átalakítása
Dr. Bujdosó András Imre főosztályvezető
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az anyakönyvi igazgatás
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A kormányhivatalok és a kormányablakok
A Veszprém megyei Kormányhivatal működésének tapasztalatai
Dr. Csonka Ernő helyettes államtitkár
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
KORMÁNYABLAK, JÁRÁSI HIVATALOK- ÚJ UTAKON A KÖZIGAZGATÁS
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A járási rendszer megújítása
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Elektronikus Közigazgatás Operatív Program ( )
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Kormányhivatal
A VÁROSREHABILITÁCIÓS KERET FELHASZNÁLÁSA ÉPÜLET KÖZTÉR 2013 előtt 2013 évben kifizetés: 12 milliárd Ft 8 támogatott kerület; 3 nyereséges. keret: 5 milliárd.
A területi államigazgatás átalakítása
Az építésfelügyeleti feladatok alakulása - fokozott elvárások
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A bányászati szakigazgatás aktuális kérdései
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Az önkormányzati érdekképviselet Magyarországon. I. A keletkezés 1989 –
Győr-moson-sopron megyei kormányhivatal Széles Sándor kormánymegbízott
2009. április 7.. I. A jegyzői tisztség kialakulása és fejlődése a tanácsrendszer létrejöttéig 1. A jegyzői tisztség a kezdetektől 1871-ig 2. A jegyző.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Állam és az önkormányzatok feladatmegosztása, tervezett változások Gödöllő, június 24.
Dr. Polner Eörs Főigazgató Járási Hivatalok létrehozására kötendő megállapodások, ingatlanok helyzete.
dr. Bedő Katalin1 Hatóságokat érintő gondolatokról és tervekről.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
J EGYZŐI ÉRTEKEZLET ÉHOT T ÖRVÉNYESSÉGI F ELÜGYELETI O SZTÁLY Pécs, február 29.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
VÁLTOZÁSOK A HELYI IGAZGATÁS SZERVEZETÉBEN
TOP vas megyei aktualitásai
Pécs, március 6. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Minisztériumok, központi közigazgatás
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) tervezete
A TÉR_KÖZ pályázat számokban
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
„KISTÉRSÉGI” MŰKÖDÉS – járások - tankerületek
A közigazgatás szervezete
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
Előadás másolata:

A TERÜLETI KÖZIGAZGATÁS ÁTALAKÍTÁSA Első büki terület és településfejlesztési konferencia Bük, március 22. Dr. Virág Rudolf helyettes államtitkár, miniszteri biztos

2 CÉLOK ÉS ÖSSZEFÜGGÉSEK I. Nemzeti Együttműködés Programja május közérdek védelme, egyszerű, hatékony, átlátható állami szervezetrendszer Magyary Zoltán Közigazgatás-Fejlesztési Program – június Jó Állam megteremtése három program (igazságügyi, önkormányzati, Magyary Program) központi és területi közigazgatási szervezetfejlesztés (minisztériumok, fővárosi és megyei kormányhivatalok, kormányablakok, járási rendszer) Ereky Terv (jó állam, jó gazda) eljárások egyszerűsítése és gyorsítása Magyary Program 12.0 – augusztus végrehajtás értékelése további beavatkozási területek és feladatok azonosítása

3 ELŐZMÉNYEK 1984 – 1996: az alsó középszint hiánya 1990: önkormányzatok: erős decentralizáció hatékonysági presszió nélkül : területi államigazgatás: dezintegrált ágazati dekoncentráció 1996: a kistérség megjelenése 1992, 1997: sikertelen integrációs kísérletek 2002-től: evolutív regionalizáció : megyei közigazgatási hivatalok : kormányhivatalok megalakulása

4 A Z ÁLLAMIGAZGATÁS DEZINTEGRÁLTSÁGA A feladatok és a szervezetrendszer inkoherenciája államigazgatási feladatok/államigazgatási és önkormányzati szervek a jegyző, mint kizárólag önkormányzati szerv nagy(obb)részt államigazgatási feladatokkal felelősség és ráhatás/önkormányzat és kormányzat A dekoncentráció széttartó folyamata ágazati dominancia, költségvetési átláthatatlanság, hatékonysági gondok, erőtlen ellenkísérletek a horizontális együttműködés hiánya területi heterogenitás (többféle régió, többféle kistérség)

5 SZERKEZETI HATÉKONYSÁGI PROBLÉMÁK önállóság biztosítékai hatékonysági kényszerek

6 A TERÜLETI KÖZIGAZGATÁS MEGÚJÍTÁSA Integráció: fővárosi és megyei kormányhivatalok Járás: területi alap-egység és a járási szintű államigazgatás Kormányablakok: standardokra alapuló, ügyfélbarát szolg. Eljárások korszerűsítése: Ket., egyszerűsítési programok Önkormányzati rendszer átalakítása: új Ötv. Intézményrendszer átalakítása: megyei konszolidáció, szerkezeti átalakítás Határon átnyúló együttműködés: új EU intézmény lehetőségei (ETT)

7 A KORMÁNYHIVATAL Kettős irányítás: funkcionális – szervezeti; szakmai - ágazati Nagyságrend 14 szerv, 253 szervezet, 23 ezer kormánytisztviselő,124,5 MdFt működési költség („0-szaldó”) Bővülés: közmunka, rehabilitáció Feladatok: hatósági, felügyeleti, koordinációs, ellenőrzési Funkcionális működési alrendszerek integrációja, törzshivatal költségvetés, személyügy, ügyvitel, telekommunikáció, biztosítás, ingatlangazdálkodás, informatika, beszerzés Szakmai önállóság, szakigazgatási szervek: hatósági jogkör; munkáltatói jogkör

8 MEGYEI KONSZOLIDÁCIÓ Időpont: január 1. Szerkezete: Adósságrendezés és intézmény-átvétel (forma- független);GYEMSZI/Budapest, megyék; MIK Nagyságrendek: 705 intézmény, 65 ezer alkalmazott. 400 költségvetési szerv (190 közoktatási, 117 szociális és gyermekvédelmi, 67 közművelődési és 26 egyéb intézmény), 160 (köz)alapítvány, 145 gazdasági társaság Előkészítés: Megyei Bizottság a kormánymegbízott vezetésével 1335/2011. (X. 13.) Korm. határozat a szükséges intézkedésekről tárcaközi munkacsoportok (jogi, fejlesztési, vagyongazdálkodási, költségvetési, informatikai) jogi szabályozás: évi CLIV. tv., 258/2011. (XII. 7.) Korm.r., alapító okiratok évi költségvetés vagyon átadás-átvétel, megállapodás december 31-ig

9 TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ADÓSSÁGÁTVÁLLALÁSA Cél: tiszta viszonyok a közigazgatásban, az önkormányzati adósságcsapda megszűntetése 5000 lakosnál kisebb települések október 27.az adósság teljes átvállalása Lebonyolítás2012. december: a december 12-ei állapot MÁK, NGM, BM közreműködés adósság: hitel, kölcsön, kötvény, váltó és azok járulékai Eredmény: 1710 db fő alatti lakosú - települési önkormányzat/73,4 milliárd Ft átvállalása 5000 fő feletti lakosú települések jan febr. 6. egyeztetés az érintett településekkel február 28-ig megállapodások megkötése; döntés az alapszázalék feletti (40-70 %) átvállalással érintett településekről (iparűzési adó erő függvénye) Az 5000 fő felettiekkel együtt kb települési önkormányzatot érint az átvállalás

10 INTÉZMÉNYRENDSZER ÁTALAKÍTÁSA Szerkezet: ágazati; területileg differenciált; állami és önkormányzati fenntartás; EMMI irányítás: szervezeti és szakmai/szakmai (önk. fenntartás) Átadás-átvételi feladatok: MIK és önkormányzati intézmények Szociális és gyermekvédelmi intézmények Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság (SzGyF), Köznevelés Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK), / Múzeumok kiemelt múzeumok: az MTM, MNM, PIM, SZM, HMHIM, SZNM szervezetében működnek tovább megyei múzeumok: mszh; tagmúzeumok: szh települési önk.; január 1. Könyvtárak, közművelődés székhely települési önkormányzatok; Levéltárak Magyar Országos Levéltár – MNL; szeptember 30. Gazdasági társaságok, (köz)alapítványok MNV Zrt,

11 A JÁRÁS ELTŰNÉSE ÉS PÓTLÁSÁNAK KÍSÉRLETEI A járás megszűnése december 31., (hivatal és területi egység) városkörnyék – kísérletek Kísérletek a hiány pótlására Ötv. társulási szabályai kistérségi fejlesztési társulások (önkéntesen, Tftv-re) kistérségek KSH szabályozása (Eurostat) Társulási törvény (1997) kistérségek korm. r., törvényi szintű szabályozása (2003, 2004.)

12 A KIALAKÍTÁS ELVEI Megalapozó döntés: 1299/2011 (IX.1.) Korm hat. Alapelvek az államigazgatási szervezetrendszer része méretgazdaságosság településszerkezet, térszervező funkció államigazgatási területi egységek összhangja megyehatár metszés nélkül államigazgatási és önkormányzati feladatok szétválasztása székhely: államigazgatási infrastruktúra gyors és könnyű hozzáférés biztosítása, max. mintegy 30 km

13 A JÁRÁS Előkészítés tudományos és igazgatás-szakmai megalapozás Alapvető célok államigazgatási feladatok – államigazgatási szervezet területi beosztás alapegysége Szabályozás 1299/2011. (IX. 1.) Korm. határozat a kialakítás elveiről Törvény: évi XCIII. törvény (júl. 5.) Járás (szervezet, székhely, illetékesség) 218/2012. (VIII.13.) Korm. rendelet Járási feladat- és hatáskörök 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet Ágazati illetékességek egyeztetési szakasz Miniszteri rendeleti szabályozás november 30. Megállapodások: október 31.

14 A JÁRÁSI HIVATAL FELADATKÖRE Államigazgatási feladatok okmányirodák gyám-és gyermekvédelem szociális igazgatás családtámogatás köznevelés menedékjog egyéni vállalkozás A jegyzőnél maradó feladatok jellege birtokvédelem, hagyaték, anyakönyv, egyes építésügyek, kereskedelemi eng.

15 A JÁRÁSI HIVATAL SZERVEZETE Hivatalvezető, hivatalvezető-helyettes felsőfok,/jogász, közig menedzser, közgazd.; 5 év közig gyakorlat Adatok: 12 év közig. gyak., 2/3-a jogász, 52% nő, 60 ex-jegyző Szervezet, terület, létszám, eszközök törzshivatal szakigazgatási szervek differenciált illetékességi terület, járási határokkal átvett státusz: 9852, létszám: térítésmentes használat joga átadás-átvételi megállapodások

16 J ÁRÁSOK, JÁRÁSI KORMÁNYHIVATALOK KIALAKÍTÁSÁNAK FOLYAMATA nyara: kutatóintézeti tanulmány 1299/2011. (IX. 1.) Korm. határozat a járások kialakításáról jan : Járási koncepció és a járási térképek társadalmi egyeztetése (757 javaslat 338 településre vonatkozóan) márc. 30.: Járások kialakításáról szóló törvényjavaslat benyújtása az Országgyűléshez jún. 30.: Járásokkal összefüggő kormányrendeletek (jegyzői államigazgatási hatáskörök telepítése) kihirdetése júl. 1.-dec. 31.: Járások fizikai kialakításának a megvalósítása aug. 13.: Járások lehatárolásáról szóló kormányrendelet kihirdetése október 31. megállapodások megkötése az önkormányzatokkal nov. 30.: Járásokkal összefüggő miniszteri rendeletek kihirdetése jan. 1.: Járási hivatalok felállítása Ábra: Vas vármegye járásai 1888-ban

17

18 KORMÁNYABLAK Az ügyfélbarát, standardizált igazgatási szolgáltató rendszer 29 : a modell megjelenése Az integrált ügyfélszolgálati rendszer: végéig Feladatkör: államigazgatási ügyek indítása, intézése közigazgatási információ Helyszínek (mintegy 300) fővárosi kerületek megyeszékhelyek, megyei jogú városok járási székhelyek, okmányirodai települések

19 AZ ELJÁRÁSI RENDSZER KORSZERŰSÍTÉSE Ket. módosítás: CLXXIV. törvény, dec. 14-i kihirdetés évi Ket. felülvizsgálat és miniszteri hatósági jogkörök felülvizsgálatának eredményeként Egyszerű Állam Program: 1405/2011. (XI. 25.) Korm. határozat a vállalkozásokat érintő eljárási szabályok egyszerűsítése Egyszerűsítési Program: 1304/2011. ( IX. 2.) Korm. határozat az állampolgárokat érintő eljárási szabályok egyszerűsítése 228 ügy kapcsán

20 EURÓPAI TERÜLETI TÁRSULÁS Szabályozás elsőként: évi XCLX. törvény, évi CXXVI. törvény 16/2010. (XII. 15.) KIM rendelet a jóváhagyási eljárásról 18/2012. (III. 22.) KIM rendelet a évi működési támogatásról Támogatás 2011: létesítés, működés – összesen: 195 millió Ft Gyakorlat nyilvántartásba vett ETT-k: 11 db jóváhagyást kapott ETT-k: 6 db feladatok

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !