A közszolgálati média helye és esélye a digitális média világában (C) a prezentációban felhasznált képek azok jogosultjainak tulajdona V1.0 – 2013.03.17.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mennyi az annyi, avagy a szegedi médiumok olvasottsága, hallgatottsága, nézettsége az Informédia felmérései alapján szeptember 11.
Advertisements

Vita az infokommunikációs hálózatok semlegességéről Gálik Mihály Pápai Zoltán Urbán Ágnes.
IKT = információs és kommunikációs technológia
A televíziózás új utakon, avagy a tévé jövőképe a jelenben
MT mint tévészolgáltató Fókuszban az interaktivitás
Dr. Pados László Nemzeti Hírközlési Hatóság Hivatala
Egy ágyban az ellenséggel Internet a műsorszóró szemével Grósz Judit, UPC I február 29. I Bigscreen Konferencia.
2004. április 29.1 A földfelszíni digitális televíziózás (DVB-T) frekvenciagazdálkodási kérdései A digitális televíziózás dr. Kissné Akli Mária Okleveles.
Változások a közszolgálati tévéműsorok terjesztésében
Web2 a mobilon: mégis, kinek az érdeke? Méhes Krisztián Neo-Play Entertainment Kft.
Média Klub október 11. Az IPTV szolgáltatások jövője.
Új online technológiák: lehetőségek és kihívások Kerese István Fejlesztési platform üzletág igazgató Microsoft Magyarország
Pápa Városi Televízió.
Önkormányzati kommunikáció és a helyi nyilvánosság
A kábeltelevízió jövője,
A DIGITÁLIS FÖLDFELSZÍNI TELEVÍZIÓS KÍNÁLAT FEJLŐDÉSE
Interaktív Multimédia Gyurik Pál Veszprémi Egyetem Alkalmazott Gazdaságtan Tanszék Egyetem TV.
Antenna-csoport és a digitalizáció: több fronton
Médiagazdaságtan A televíziózás piaca.
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
Gálik Mihály Kit is érdekel a digitális televíziózás Magyarországon? BKÁE Média és Telekommunikáció Tanszék Média és Telekommunikáció Tanszék.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
Internetes bankok piacformáló hatása
Dr. Élő Gábor július 9. MKE HKSZ 15. Országos Konferenciája
Az OTT audiovizuális terjesztés gyakorlata Schneider Henrik Április 22.
Az emberek életében kellemes élmény a jól megszervezett nyaralás. És ezt a legtöbb esetben meg is akarják örökíteni. Csak az nem mindegy mivel teszik.
Mi akadályozza és mi segíti Magyarországon az internet alapú audiovizuális szolgáltatások terjedését? Rozgonyi Krisztina NHH Tanácstag Hírközlés 2006 CEBC.
Mozireklám Készítette: Kovács Zoltán.
Az iWiW platform Szabó Márton Origo Zrt.. Az iWiW számokban 4,3 millió regisztrált felhasználó Napi 1,2 millió egyedi felhasználó Az összes regisztrált.
A kiskorúak védelme a hatósági gyakorlatban dr. Futó Gábor Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiafelügyeleti főosztály szeptember 28.
Domain Name System – DNS keresése az interneten.
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
2009. november 16. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 10. előadás.
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
1 A digitális műsorterjesztés helyzete Magyarországon Kárpáti Rudolf műsorterjesztési vezérigazgató-helyettes Antenna Hungária Rt. Pécs Április 29.
Térképészet és térinformatika
Miért nem működik még az okostévé modell?
Tévéképernyő a digitális szobában Király István Budapest, február 29.
A Zalaegerszegi Televízió nézettségi mutatói A felmérés április- májusában készült.
oldal 12. Televízió és Hangtechnikai Konferencia és Kiállítás Digitalizáció a KTV-ben Előadó: Putz József.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
A tömegkommunikáció.
Spektrumliberalizáció és hatósági spektrum stratégia Bánhidi Ferenc Hírközlés 2008 Budapest 2008 november 14.
Méliusz Juhász Péter Megyei Könyvtár
A Monitor. AszámítógépAszámítógép legfontosabb kiviteli egysége (perifériája) a televíziókhoz hasonló számítógép-képernyő vagy monitor. A monitort egy.
Fiber haszonérv házhálózat kiépítéshez
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
Az Interaktív multimédia Az információs társadalom három fő területének metszete Távközlés, (híradástechnika) Informatika, (számítástechnika) Tartalom-ipar.
Kutatások a digitális átállás társadalmi fogadtatása területén ORTT Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézet Hazay István.
N E M Z E T I A U D I O V I Z U Á L I S A R C H Í V U M
„Digitális átállás a rádiózásban, televíziózásban” 1014/2007. (III. 13.) Korm. határozat a televíziózás és a rádiózás digitális átállásának kormányzati.
ADSL alkalmazása xDSL frekvenciaosztásos elven működik, azaz különböző frekvencián továbbítja az előfizető és a szolgáltató felé haladó adatokat.
4.Tétel: xDSL, VoIP, FTTx, NGN
Médiaszabályozás március 12. Készítette: Dr. Pintér Szilvia
Rádió - a kihagyhatatlan médium - „ Bárkit, bárhol elér és bármilyen tevékenység mellett jó hallgatni!”
N E M Z E T I A U D I O V I Z U Á L I S A R C H Í V U M NAVA project BudapestI Műszaki Egyetem Informatikai és Hírközlési Minisztérium NAVA 2005.
Egy regionális rádió szerepvállalása B.-A.-Z. megye falvainak kulturális és társadalmi életében.
A DIGITÁLIS ÁTÁLLÁS TAPASZTALATAI, TOVÁBBI TERVEK Piller András Vezérigazgató Antenna Hungária november 21.
DIGITÁLIS ÁTÁLLÁS A FÖLDFELSZÍNI PLATFORMON Piller András Vezérigazgató Antenna Hungária március 19.
NEMZETKÖZI ÉS HAZAI MÉDIAPIACI HELYZETKÉP NEMZETKÖZI ÉS HAZAI MÉDIAPIACI HELYZETKÉP TÓTH ANDRÁS ANTENNA HUNGÁRIA DECEMBER 11. TÓTH ANDRÁS ANTENNA.
The leading European entertainment network 2014 SZEPTEMBER 16. SAJTÓREGGELI.
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Televízió.
ÜGYFELEK ÉS CSOMAGOK: mindenki elégedett? A fogyasztók és a bizalom kérdése.
Adatbázisok használata a tájékoztatási gyakorlatban Dr. Nagy Enikő Csomád,
A digitális televíziózás és az innováció Infokommunikációs Tanszék Urbán Ágnes A digitális televíziózás és az innováció 3 A ‘90-es évek várakozása 
Tematika A CIB sokáig az egyik leginnovatívabb bank volt Magyarországon A válságban leálltak a fejlesztések és lassú volt az újraindítás A CIB újra az.
Információtechnológiák és tudásbázis az Agrof-MM Leonardo+ projektben M=Mountain; M=Mediterranean
Híradástechnika I. 7. Wührl Tibor.
Közérdekű agrárinformációs szolgáltatások
Elektronikus számlázás Kiút a paradicsomból
Előadás másolata:

A közszolgálati média helye és esélye a digitális média világában (C) a prezentációban felhasznált képek azok jogosultjainak tulajdona V1.0 – Dr. Szabó László Zsolt

Tartalom  A közszolgálati média az analóg világban  A közszolgálati média és a digitalizáció  A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek  Hogyan akar élni a közszolgálati média ezekkel a lehetőségekkel  A közszolgálati média szerepe a digitális média világában  Hosszabb távú jövőkép 2

A közszolgálati média az analóg világban  Történelmi előzmények  A telefonhírmondó 1893-as indulásával beszélhetünk lineáris, szerkesztett műsorról, műsorfolyamról.  A Magyar Rádió 1925-ben kezdte meg rendszeres adását.  A hazai televíziós műsorszórás 1957-ben indult el.  Mind a rádió, mind a televízió monopolisztikus jellegű médium volt  a rádiófrekvencia korlátos volta miatt (1, majd két országos csatorna)  a kábeltévé csak a 80-as években kezdett kiépülni, de a látványos fejlődés a 90-es évek végén zajlott le  részben politikai okok is közrejátszottak, kézben lehetett tartani  Arról sem szabad megfeledkezni, hogy – főleg a televízió – technikai költsége és a műsorgyártás is igen drága, így a magánvállakozások számára ezért is nehezen elérhető tevékenység volt. 3

A közszolgálati média és a digitalizáció  A közmédia úttörő szerepe  A közszolgálati média – azáltal, hogy nem a napi piaci folyamatoknak és gazdasági érdekeknek kell megfeleljen – üttőrő szerepet tudott vállalni az innovációban  Digitális műholdas terjesztés  Az analóg műholdas adással párhuzamosan már a 2000-es évek közepétől elérhető volt a digitális változat is, de a tényleges átállásra csak az MTV esetén 2008-ban, a Duna TV esetén 2010-ben került sor  DVB-T  A 2000-es években üzemelt Magyarországon kísérleti MPEG-2 SD rendszerű DVB-T műsorszórás, ezen a négy közszolgálati tévécsatorna volt elérhető, Budapest és Kab-hegy vételkörzetében  2008 nyarán Európában is egyedülálló kísérleti DVB-T adás keretében közvetítettük a pekingi olimpiát, Budapest tágabb vételkörzetében, HD minőségben 4

A közszolgálati média és a digitalizáció  MPEG-4  2008-ban az MPEG-4 formátum választása egy jövőálló döntés volt, így el lehetett kerülni a kétszeri átállást (analóg – MPEG-2, majd MPEG-2 – MPEG-4)  HD  A HD ma már normál felbontásnak tekintendő. A műsorgyártó eszközök, a jelfeldolgozó technikai és a nézői elvárások mind azt eredményezik, hogy kizárólag HD-ban szabad gondolkozni. 3D  A 3D néhány évtizedenként – az adott kor technikai színvonalához igazodva – visszatér. Az 50-es évek Magyarországán 3D (“plasztikus”) mozi üzemelt és 3D-ben még híradókat is forgattak. Ezekből a filmekből tavaly nyáron négyet bemutattunk az M3D csatornán, sok vásárolt külföldi műsorszám és a londoni olimpiai játékok élő közvetítései mellett. 5

A közszolgálati média és a digitalizáció  DAB+ rádió  A digitális átállás része a KH és URH hálózat is, de a készülékek elterjedtségi hiánya és magas ára miatt a folyamat lelassult.  A rádiós műsorszórás esetén a digitalizáció kényszere nem akkora, mint a televíziós esetén. Részben a megváltozott médiafogyasztási szokások miatt (gépkocsiban és irodában hallgatjuk), illetve a rádió helyét jelentős részben a tévé átvette. Rádiót igen könnyen lehet már ma is hallgatni 3D/HSDPA/LTE mobiltelefon hálózatokon, az interneten keresztül.  Budapesten elérhető a Kossuth, Petőfi és Bartók adása DAB+ kísérleti adás keretben  Smart TV  A tévékészülékgyártók új eladást segítő eszközként tekintenek a tévék menüjének okosítására, így egyre több – a mobiltelefonok világából ismert – alkalmazás érhető el a tévékészüléken is.  Kézenfekvő megoldás a lekérhető tartalmak elérhetővé tétele a tévékészülékeken.  Probléma, hogy a platform nem homogén, az egyes gyártók sokszor típusváltás után magukkal sem kompatibilisek. 6

A közszolgálati média és a digitalizáció 7

 Minden magyar elérése a világban műholdon és interneten  Európa, három kódolatlan HD/SD tévécsatorna (M2, Duna, Duna World)  Hat rádió: Kossuth, Petőfi, Bartók, Nemzetiség, Parlament, Duna World Radio  Észak- és Dél-Amerika, Ausztrália: Duna World tévé + rádió  Az egész világon interneten keresztül: felületen televízió (akár HD minőségben, mobiltelefonokon és tableteken is) és rádió  A Magyar Rádió összes műsora elérhető világszerte az interneten 8

A közszolgálati média és a digitalizáció  Digitalizáció + HD a gyártásban  A közmédia videóanyagait szinte teljes mértékben digitálisan állítja elő, a gyártókapacitás egy része HD-re is alkalmas  Jelenleg egy HD tévéstúdió üzemel (virtuális stúdió), rövidesen további kettő áll üzembe (Híradó + egy 600 m2-es stúdió)  A külső beszállítók számára rövidesen elő fogjuk írni, hogy kizárólag HD-ben gyárthatnak, de már most is jelentős hányadban abban gyártanak.  Ez igaz a vásárolt műsorszámok egy részére is, itt azonban sok esetben a jogtulajdonos nem tud vagy nem akar HD kópiát biztosítani.  Az adáskijátszás teljesen HD rendszerű  Az archívum feldolgozása jelenleg felmenő rendszerű, azaz ami adásba kerül, az automatikusan digitalizálódik és digitálisan tárolódik is  Digitalizáció az anyagok továbbításában  A vásárolt műsorszámok többsége már digitálisan érkezik, az interneten keresztül. 9

A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek  Nonlineáris médiafogyasztás  A lineáris – időbeliségében szerkesztett és egy adott időpontban elérhetővé tett – tartalmakat egyre nehezebb “eladni” egyes nézői csoportoknak.  A fogyasztói igények megváltoztak, elsősorban a fiatal generációk számára a push jellegű szerkesztett, lineáris tartalom nem vonzó.  Számukra kézenfekvő alternatíva az “olcsó” torrent, illetve maga az a tény, hogy akkor és azt néz meg, amikor és amit szeretne.  Az amerikai Netflix és Hulu szolgálatatások hatalmas sikerrel üzemelnek  A YouTube is új fogyasztói szokásokat generál, a nézők bármikor és bárhol szeretnék nézni a tartalmat.  Eljött a VOD korszaka, bár a marketinges és piackutató szakemberek még nem érzik (vagy nem értik), illetve nem akarják érteni ennek súlyát.  A technológia – internet, OTT, PC, tablet – adott.  A közszolgálati média szerepe, hogy részben az új lineáris tartalmak gyártásánál erre figyelemmel legyen, továbbá az archívumát elérhetővé tegye. 10

A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek  VOD  A közmédia webes videótárai évek óta elérhetőek a sugárzott tartalmak visszanézésére, alacsony, kisebb sebességű internetkapcsolatra és Windows környezetre optimalizálva  A kábeltévé hálózatok digitalizációja és a VOD szolgáltatások elindulása lehetővé tette a jó minőségű lekérhető tartalmakhoz való hozzáférést is – ugyanazon a megszokott eszközön, amivel a lineáris műsort nézzük (UPC Médiabox, T-Home set top box)  A T-Home, az Invitel és UPC hálózatokon az MTVA archívumából egyre több keresett film, sorozat érhető el, minden generáció számára  A Teletéka felületen – egyelőre a számítógép és tablet képernyőjén – nézhetőek szintén az MTVA archívumából illetve vásárolt külföldi filmek, sorozatok.  A különböző célra létrehozott mobilalkalmazásokban VOD jelleggel nézhetőek meg pld. a Híradó egyes kiadásai. 11

12

A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek  TV everywhere  Ahogy már elhangzott, a nézők nemcsak időben akarnak szabaddá (kötetlenné) válni, hanem térben is  Az internet egyrészről globális, másrészről rendelkezik megfelelő földrajzi korlátozási lehetőségekkel  A felületről a tévéadás, illetve az összes közszolgálati rádió adása elérhető az egész világonwww.dunaworld.hu  Az M1, M2 és Duna esetén területi korlátozás mellett kívánjuk a helyfüggetlen elérhetőséget biztosítani (bármely internetszolgáltató kínálatában), mind élő, mind VOD esetén 13

A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek  Double screen  Külföldi kutatások mutatják, hogy az új médiafogyasztás nem pusztán szétoszlik időben több képernyőtípus között, hanem a párhuzamos fogyasztás is egyre jellemzőbb  Ennek megfelelően ki kell szolgálni egyes műsortípusokat a párhuzamos igényeknek megfelelően, ennek első érdemi lépései láthatóak az alábbi mobilapplikációkban:  Olimpia  Foci EB  A Dal  Forma 1  Híradó 14

A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek  Mobil applikációk  A mobilapplikációk szerepe több, mint a webböngésző nyújtotta lehetőségek  Célirányos feladatokra optimalizálható  Hátránya, hogy az önálló alkalmazások szétaprózzák a funkciókat, nem egységes a közmédia megjelenése (nem egykapus)  Streaming  A streaming (unicast) lehetőséget teremt az előzőleg már bemutatott új fogyasztási módok kiszolgálására.  A hazai szélessávú internetpenetráció magas, alkalmas egyidejű (élő) és lekérhető médiaszolgáltatások továbbítására, akár HD vagy 3D minőségben.  A londoni olimpia idején az MTVA adatforgalmi csúcsa 35 Gbit/s volt, ami több országos internetszolgáltató más internetszolgáltatók irányába lévő teljes keresztmetszetének megfelelő nagyságú.  Az izlandi kézilabda-mérkőzés alatt egyidejű netes nézőnk volt 15

A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek  HbbTV – Hybrid Broadcast Broadband TV  Lehetőséget bíztosít a következő szolgáltatásokra (egyebek között):  adás megállítása, visszatekerése, műsorszám újraindítása adott időn belül  Központi videómagnó  Catch-up tévé, az elmúlt óra összes adása visszanézhető  VOD – lekérhető tartalmak megtekintése  Párhuzamos speciális tévécsatornák (több kamerakép egy eseményről, pld. Forma 1 esetén fedélzeti kamera állandó megtekintése)  Siketek számára állandó jeltolmács elérhetősége  Speciális szükségletű személye számára szabott lineáris és lekérhető videó, illetve szöveges és állóképes tartalom eljuttatása  Multimédiás tartalmak megtekintése: részletes hírek, háttérvideók, webkamerák, időjárási radarkép, élőkép  Szöveges hírek, információk, grafikák, infografika  Részletes műsorújság, benne mozgóképes ajánlókkal, promóval  Feltétele a fogyasztónál: HbbTV-képes tévé vagy set top box, továbbá szélessávú internetkapcsolat 16

A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek  HbbTV – Hybrid Broadcast Broadband TV  Az okostévéknél hangzott el, hogy sajnos ott gyártónként eltérő fejlesztés szükséges  Nem homogén a platformjuk, a verziókövetés, változtatások hatalmas ráfordítást igényelnének. Ezekre válasz a HbbTV:  A HbbTV szabványos európai platform, a nagy tévégyártók támogatják  Igazi OTT lehetőség  Lehetőséget biztosít élő videó, catch-up videó, restart, lekérhető videó (VOD), szöveg és grafika interaktív elérésére  DVB platform és internetkapcsolat szükséges hozzá + HbbTV-képes tévékészülék vagy set top box  Egyes külföldi kábeltévé-szolgáltatók blokkolják a szolgáltatást, mert ellentétes az üzleti érdekükkel  A német, francia, dán, holland, lengyel, osztrák, cseh, svájci és lengyel média már használja és világszerte kísérleteznek vele  Az MTVA a KT Electronic, Antenna Hungária és eVision cégekkel közösen tavaly november óta HbbTV kísérleteket folytat 17

A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek 18

A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek  EPG  Az Electronic Program Guide, Elektronikus Műsorújság a digitális átállás egyik húzóeszköze  Naprakész és ingyenes műsorújság, akár részletes műsorleírásokkal  Követni tudja a műsorváltozásokat – ha a kábelszolgáltató és az EPG szolgáltató frissíti. Utóbbira sajnos sok rossz példa van.  Az EPG alapján programozható a felvevőeszköz (a belső merevlemezes set top box).  A médiaszolgáltatók felelőssége, hogy az EPG-nek megfelelő, percre pontos műsorrendet be is tartsák, mert a lemaradt végű felvétel negatív élményt okoz a nézőnek. 19

A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek  5.1 hang  A digitális műsorterjesztő hálózatokon egyszerűen továbbítható a médiaszolgáltató által előállított térhatású (5.1) Dolby Digital hang  A hazai háztartásokban igen nagy mértékben elterjedt házimozi-erősítők ezt felismerik és kezelik  A külföldi filmek esetén nagyon sok esetben elérhető az 5.1-es eredeti hang, illetve a mozicélra készített magyar és szinkronizált külföldi filmek esetén a magyar változat is  Mind a DVB-T, mind a digitális kábel, mind a műholdas adás esetén megteremtettük az 5.1 továbbítási lehetőségét, amivel egyre gyakrabban élünk is, pld. olimpia, Forma 1, Foci EB, Újévi koncert Bécsből, egyes mozifilmek, koncertek 20

A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek  Eredeti hang  A közszolgálati média esetén nem kötelező az eredeti hang továbbítása  De ez az egyik legjobb nyelvtanulást segítő eszköz  Ezért az előkészületek megtörténtek a bevezetésére  A külföldi filmek esetén az eredeti hangot is tároljuk  Miután a reklámok hangossága az eredeti nyelvű hangsáv esetén is kontrollálandó, így annak műszaki megvalósítása után tudjuk üzemszerűen elkezdeni.  Minden digitális hálózaton meg lesz a műszaki lehetőség az eredeti nyelvű hang továbbítására 21

A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek  Feliratozás  Jogszabály írja elő a műsorok feliratozását egyre nagyobb óraszámban  A közmédia teletext rendszerén keresztül történik a feliratozás  A teletext jelet jogszabály alapján hazai minden műsorterjesztő köteles továbbítani  Oldalszámok: 111, 222, 333, 444  Tervezzük az eredeti nyelvű feliratozás bevezetését is, ami a nyelvtanulást segíti elő (eredeti hang + eredeti nyelvű felirat)  Digitális teletext  Eredetileg a SuperTeletext lett volna a teletext utódja, de az internet lényegében átvette ezt a funkciót.  Azonos képernyőn bővített teletext jelleggel használható a HbbTV 22

Hogyan akar élni a közszolgálati média ezekkel a lehetőségekkel  Platformsemleges terjesztés: HD és SD esetén is  5.1-es hang (üzemel)  Eredeti nyelvű hang: bevezetés alatt, céldátum 2013 nyara, analóg lekapcsolás első üteme előtt  Eredeti nyelvű feliratozás: várható bevezetése  HbbTV: tesztelés alatt, és a tapasztalatok függvényében döntünk a bevezetésről  EPG: 2008-tól elvárásunk a részleges leíró alkalmazása (nem minden kábelhálózat képes hosszú szövegek továbbítására), de a saját műsorterjesztési rendszereink (DVB-T, műhold) esetén jól működik  Streaming: webes videótár, médiaszolgáltatói honlapok élő adás, Duna World világadás  Mobilapplikáció: Híradó, Forma 1, Olimpia, A Dal, Foci EB  VOD: UPC, T-Home, Invitel, Teletéka 23

A közszolgálati média szerepe a digitális média világában  A verseny kibővül az analóg platform megszűnése miatt  Három (néhol helyi tévével négy) csatorna helyett legalább hét csatorna lesz elérhető a néző számára, de itt házon belüli versenyről van szó (kivétel Euronews)  Az analóg földfelszíni nézők egy része kábelre vált, és ekkor több tucat konkurens csatorna jelenik meg nála, az új varázsa esetében még erősebb 24

A közszolgálati média szerepe a digitális média világában  M1-nek kedvezőtlenebb, az M2, Duna és Duna World-nek kedvezőbb  Az M1 elveszti monopolhelyzetét a közszolgálati csatornák között  Értelmét veszti az éjszakai adásszünet, hiszen a digitális hálózat folyamatosan üzemel és nem perc alapú a számlázás  Több százezer háztartást ér el a három másik közszolgálati csatorna 25

A közszolgálati média szerepe a digitális média világában  Az M1 új szerepe  A kereskedelmi televíziók műsorstruktúra változását nézve az ingyenes, tisztán reklám alapú (FTA) televíziózás hazánkban lassú halálra van ítélve, várhatóan csak a közszolgálat marad hosszú távon értékes tartalomként  Térnyerés a nemlineáris világban: az M1 mint húzónév segít a nézőket az új platformokra terelni 26

A közszolgálati média szerepe a digitális média világában  3 HD csatorna a nézőknek (ASO után várhatóan négy)  Növeljük a HD tartalmak arányát  A nézők jó minőséget látnak (a DVB-T a legnagyobb hazai tényleges HD felhasználói körrel rendelkező platform) a közszolgálati csatornákon, szemben a kereskedelmi csatornák SD minőségével  Esetleg várható emiatt is átmigrálás a MinDigTV-re a kábelről – jelenleg is sokan használják úgy a szolgáltatást, hogy kábelről nézik a sok csatornát, de nem fizetnek a HD csomagokért felárat, hanem M1-M2-Duna esetén a DVB-T adást nézik. 27

A közszolgálati média szerepe a digitális média világában  A földfelszíni műsorterjesztés költségének csökkenése  A digitális terjesztés díja töredéke az analóg díjának (3 HD + 1 SD DVB-T + 4 HD + 4 SD műholdas terjesztés együtt kerül kb. annyiba, mint önmagában az M1 analóg SD műsorszórása)  A megtakarítás műsorra fordítható a jövő évtől  Új csatornák indítása  A földfelszíni Flexmux és a műholdas saját transzponder megteremtette új csatornák indítási lehetőségét, országos lefedettség mellett  Műholdon ilyen módon volt elérhető külön sávszélesség felhasználása nélkül 50 napig az M3D  A DVB-T hálózaton ilyen módon indul el az MTVA Infó 28

A közszolgálati média szerepe a digitális média világában  The content is the king  Fokozódik a verseny, hiszen bárki indíthat VOD szolgáltatást vagy lineáris televíziót  A közszolgálati továbbra is a legnagyobb tartalomszolgáltató és tartalomtulajdonos  Vonzó tartalmak készítése (sport, szórakoztatás, filmek, hírszolgáltatás – tudósítók – és archívum hasznosítása)  Felhasználó által generált tartalom nem helyettesíti a professzionális szakemberek tudását  Értékes közszolgálati, generációkon átívelő, nem pillanatnyi üzleti és nézettségi érdeknek szóló tartalmat kell előállítani 29

A közszolgálati média szerepe a digitális média világában  A közszolgálat mint közösségi médiatér  A közszolgálat összekapcsol  Partnerség a piaci szereplőkkel (hardver és szoftvergyártók, fejlesztők, terjesztők stb)  Partnerség az értékes tartalmak tulajdonosaival (filmterjesztők, Operaház, MÜPA, MLSZ, sportszövetségek stb.)  Partnerség a tartalomgyártókkal  Kapcsolat a nézőkkel, hallgatókkal, olvasókkal (közösségi média) 30

Hosszabb távú jövőkép  Technikai jövőkép  A teljes műsorgyártó rendszer digitalizálása, közösségi médiával való átjárhatóság megteremtése. Korszerű HD stúdiók és mobil közvetítő rendszerek beszerzése  A 3D jövője kérdéses, a körülötte lévő hype lecsengett, de nem szabad elfeledni, hogy a forgalomba kerülő televíziók jelentős hányada 3D megjelenítésre alkalmas, ezt nem szabad figyelmen kívül hagyni, és szükség esetén akár részidős 3D csatorna indítása.  A 4K (Ultra HD) most a hívószó minden marketinges számára – ezt figyelni kell, de jelenleg még nincs közvetlen hatása ránk nézve 31

Hosszabb távú jövőkép  Műsorterjesztési változások  Egyre több a jogkorlátos tartalom, így után kénytelenek leszünk az M2, Duna és Duna World esetén is egyes műsorszámok idején kódolni a műholdas adást (belföldön nem lesz hatása)  Ennek feltétele, hogy a jelenleg a lakosságnál lévő MPEG-2 SD (FTA only) műholdvevők cserére kerüljenek, ami egy digitális-digitális átállással valósítható meg: január 1-től megszűnik a DVB-S MPEG-2 SD simulcast adásunk és kizárólag MPEG-4 HD-ben lesz elérhető műholdról 32

Hosszabb távú jövőkép  Minőségi tartalom minőségi technikával  Közmédia átalakítása közösségi médiává  Lineáris és nonlineáris eszközrendszer teljes körű felhasználása  A közösségi média, a nem-lineáris média és a hagyományos média integrációja már a műsortervezés és gyártás során  Átjárás a platformok között – webről lineárisra, lineárisról applikációra, webre  Kiegészítő tartalmak a nem-lineáris felületeken 33

Bejelentések  MTVA Infó  Április elején MTVA Infó néven közszolgálati információs képújság indul a MinDigTV hálózatán, az országos ‘A’ multiplexben. Célja a digitális hozadéksáv felszabadulása miatt szükséges áthangolásokkal kapcsolatos tájékoztatás, az analóg lekapcsolás közvetett tájékoztatása (a már átállt emberek megszólításával), továbbá hírek, műsorinformációk lesznek olvashatóak.  Időszakosan kódolt műholdas M1  Az M1 műholdas terjesztése esetén áprilistól bevezetjük az időszakos kódolást az eddigi állandó helyett. A külföldi, csak Magyarországra sugározható műsorszámok esetén továbbra is kódolt marad, de a saját gyártású vagy európai joggal rendelkező műsorszámokat külföldről, illetve belföldről az M1 Conax-kártya nélkül is lehet majd nézni.  Eredeti nyelvű hang  Nyár folyamán elindítjuk a digitális műsorterjesztő platformokon az eredeti nyelvű sugárzást is – az eredetileg idegen nyelven készült műsorszámok esetén. 34

VÉGE Köszönöm a figyelmet! 35