Uniós Vámkódex nemzeti végrehajtása Szankciók. 2913/92/EGK rendelet (KVK). – nincs szankció 952/2013/EU rendelet (UVK) 42. cikk tagállamnak rendelkeznie.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
Egyéb adók változásai Törvénytervezetek alapján. ART változásai 1) Munkáltatói adó-megállapítás, egyszerűsített bevallás lehetősége  Az új szabályok.
Az új Munka Törvénykönyvének legfontosabb változásai.
Az Adózás rendjéről szóló törvény évi változásai.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Az adózás rendjéről szóló XCII. törvény évi változásai.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
© Dézsi Zsolt Vám és jövedéki ismeretek az adóellenőrzésben APEH Dr. Dézsi Zsolt.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
Dél-alföldi Regionális Igazgatósága SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁJUS 17.
Fontosabb szja és járulék változások január 1.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Uniós Vámkódex szerinti vámeljárások április 14.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal új szervezeti struktúrája és az új szervezettel szemben megfogalmazott elvárások dr. Gaál Zoltán NAV Nógrád Megyei Adó- és.
Jövedéki adó évi CXXVII. Tv.
Pásztorné Szerezlai Márta
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
A közigazgatási eljárás I.
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Határozatok elismerése és végrehajtása az Európai Unióban
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
UVK, tapasztalatok és problémák
Az adózás rendjéről szóló évi XCII. törvény változásai
Teljesítési garanciák a svájci építőiparban
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Öröklési szerződés és Köteles rész
Civil szervezetek tapasztalatai a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében Dr. Nagy Márta Eger.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Az „Út a munkához” program évi változásai
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Pénzügyi jog Adóeljárás 2..
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A FIZETÉSI MEGHAGYÁSOS ELJÁRÁSSAL ÖSSZEFÜGGŐ PEREK SZABÁLYAI
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Compliance és Corporate Governance
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Adatszolgáltatás a számlákról
Az általános forgalmi adó és az adóeljárás változásai 2018.
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Magánszemélyként bérbe adnám az ingatlanomat.
Az „Út a munkához” program évi változásai
AZ ÁKR. ÉS AZ ÜGYÉSZI FELHÍVÁS, FELLÉPÉS
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Uniós Vámkódex nemzeti végrehajtása Szankciók

2913/92/EGK rendelet (KVK). – nincs szankció 952/2013/EU rendelet (UVK) 42. cikk tagállamnak rendelkeznie kell a szankciókról hatékony, arányos, visszatartó erejű pénzbírság vagy engedély visszavonása, felfüggesztése vagy módosítása vagy mindkettő együtt

Szankciók Új Vámkódexúj Vámtörvény UVK alapján a évi XIII tv. szankció- rendszere: hatékony – megelőzze a jogsértést, illetve annak ismételt előfordulását arányos – az adott jogsértést a tevékenység vagy mulasztás súlyával arányosan szankcionálja, visszatartó erejű – a szankció alkalmazásának lehetősége nagyobb kárt okoz, mint a jogsértésből származó haszon.

Szankciók Az új szankciórendszer alapjai: évi CXXVI. törvény 61/A. § és 61/C. §, a vámjogszabályok megsértésére és a vámjogi szankciókra vonatkozó uniós jogi keretről szóló EU parlamenti és tanácsi irányelv tervezet, a szankciórendszerről május 1-jétől számítva 180 nap van tájékoztatni a Bizottságot (UVK 42. cikk (3) bek.)

Szankciók Szankciós irányelv tervezet: összegyűjti az UVK-ban foglalt kötelezettségeket, csoportosítja a kötelezettségszegéseket – objektív felelősség körébe tartozó szabályszegések, – gondatlanságból elkövetett szabályszegések, – szándékosan elkövetett szabályszegések, – felbujtás, bűnsegély és kísérlet.

Szankciók Szankciós irányelv tervezet – alapelvek: a jogi személyek is felelősségre vonhatók, a vámhatóság hibája esetén nincs szankció, az egyes csoportosított kötelezettségszegések eltérő pénzügyi szankciókkal sújtandók – objektív felelősség körébe tartozó szabályszegések (áruérték 1-5%, illetve ha nem árura vonatkozik, EUR), – gondatlanságból elkövetett szabályszegések (áruérték 15%-ig, illetve ha nem árura vonatkozik, EUR-ig), – szándékosan elkövetett szabályszegések, felbujtás, bűnsegély és kísérlet (áruérték 30%-ig, illetve ha nem árura vonatkozik, EUR-ig),

Szankciók Szankciós irányelv tervezet – mérlegelési szempontok: a jogsértés súlya és időtartama, a jogsértésért felelős AEO, a megkerült fizetési kötelezettség összege, az érintett áruk tilalmak vagy korlátozások hatálya alá tartoznak, vagy közbiztonsági kockázatot jelentenek, a jogsértésért felelős személy illetékes hatósággal együttműködik-e; a jogsértésért felelős személy „előélete” (korábbi jogsértések).

Szankciók Szankciós irányelv tervezet – elévülés: az eljárások elévülési ideje a vámjogszabályok megsértésének napjától kezdődően négy év, folytatólagos vagy ismétlődő jogsértés esetében az elévülés az adott cselekmény vagy mulasztás megszűnésének napján kezdődik, elévülési időt megszakítja, ha az érintett személyt illetékes hatóság értesítette, hogy az adott ügyben eljárást folytat (közig. vagy büntető), nyolc éven túl semmilyen eljárás nem vezethető be a bírsághatározat végrehajtásának elévülése a jogerőre emelkedéstől számított 3 év.

Szankciók Szankciós irányelv tervezet – további elvek: eljárás felfüggesztése, joghatóság, tagállamok közti együttműködés, lefoglalás

Szankciók Nemzeti jogalkotási folyamat: NAV és NGM közös munkacsoport alakult, koordinációt NAV KH végezte, a vámszervek bevonásával, normaszöveg javaslat készült, az került hivatalosan az NGM részére megküldésre, alapelv, hogy a tv. csak azt szabályozza, amit tv-ben feltétlenül muszáj, a részletszabályokat miniszteri rendelet.

Szankciók A évi XIII. tv. szerint szankcionálandó elkövetési magatartások csoportjai: árunyilatkozat-adással, értesítéssel, okmánymegőrzéssel összefüggő, vámfelügyelettel, vámellenőrzéssel kapcsolatos, vámeljárásokhoz kapcsolódó, vámjogszabályok alkalmazásához kapcsolódó határozatokkal összefüggő, vámmentességekkel összefüggő, vámszabad területtel, tranzitterülettel összefüggő kötelezettségek megszegése

Szankciók Árunyilatkozat-adással, értesítéssel, okmány- megőrzéssel összefüggő főbb kötelezettség- szegések: a nyilatkozattevő nem biztosítja az árunyilatkozat vagy értesítés adatainak pontosságát, az alátámasztó okmányok hitelességét, okmánymegőrzési kötelezettség nem teljesítése, nem nyújtanak be kötelező alátámasztó okmányokat vagy árunyilatkozatot/értesítést;

Szankciók Vámfelügyelettel, vámellenőrzéssel kapcsolatos kötelezettségszegések megszegése: jogellenes bejuttatás, vámfelügyelet alóli elvonás, vámellenőrzés akadályozása, vámzár sértés, jogellenesen bejuttatott nem uniós áruk megszerzése, birtokban tartása,

Szankciók A vámeljárásokhoz kapcsolódó kötelezettségek megszegése : elszámolási, bemutatási határidő elmulasztása, vámraktározási eljárás alatt álló árukkal kapcsolatos kötelezettség megszegése, exporttámogatott áruk bejelentésének elmulasztása vagy késedelmes teljesítése, hamis információk biztosítása a vámhatóság részére a vámeljárás alkalmazásához, vámeljárás lezárására vonatkozó határidő elmulasztása (aktív feldolgozás).

Szankciók A vámjogszabályok alkalmazásához kapcsolódó határozatokkal összefüggő kötelezettségek megszegése: átmeneti megőrzésre vonatkozó határidő be nem tartása, nem uniós áruk engedély nélkül vámraktárban vagy átmeneti megőrzési raktárban tárolása, engedély valótlan információk alapján történt megszerzése, az engedélyben foglalt feltételek változásokról nem értesítik a vámhatóságot.

Szankciók Vámmentességekkel összefüggő kötelezett- ségek megszegése: ha a vámmentesség igénybevételéhez szükséges feltételeket, kötelezettségeket már nem teljesítik, a vámhatóság utólag megállapítja, hogy a vámmentesség feltétele a vám-árunyilatkozat elfogadásának időpontjában nem állt fenn.

Szankciók Vámszabad területtel, tranzitterülettel összefüggő kötelezettségek megszegése: vámszabadterületre nem közvetlenül szállítanak be árut, az erre kötelezett nem nyújt be a vámszabad területen végzett tevékenységekről szóló értesítést, engedély nélküli építkezés a vámszabadterületen, a vámszabadterületre beszállított árut nem állítják vám elé.

Szankciók Ami nem változik: az adóbevallásban „rendezett” áfa különbözet nem vámhiány, a valótlan származási okmány vagy beszállítói nyilatkozat kiállítása továbbra is szankcionálandó (okmányonként); ha az exportőr vagy a beszállító a származást igazoló okmányokkal kapcsolatos benyújtási kötelezett- ségének a vámhatóság felszólításában megjelölt időpontig nem tesz eleget bírságot kap;

Szankciók Ami nem változik: vám-visszatérítési tilalom tekintetében a vámhatóság megtévesztése szankciót von maga után; a gyorsított eljárás szabályai változatlanok, a felső összeghatár azonban forint lett ( ről). a lefoglalás és elkobzás szabályai változatlanok.

Szankciók Szankciók mértéke: fő szabály szerint a vámhiány 50%-a; ha nem keletkezik vámhiány, akkor – árunyilatkozat-adással, értesítéssel, okmánymegőrzéssel összefüggő kötelezettségszegés esetén természetes személy , szervezet: forint, – vámfelügyelettel, vámellenőrzéssel kapcsolatos, a vámeljárásokhoz kapcsolódó kötelezettséggel, továbbá a vámmentességekkel összefüggő kötelezettségszegés esetén természetes személy , szervezet: forint;

Szankciók Szankciók mértéke: ha nem keletkezik vámhiány, akkor – vámjogszabályok alkalmazásához kapcsolódó határozatokkal, vámszabad területtel, tranzitterülettel összefüggő kötelezettségszegés esetén term. személy , szervezet: forint; valótlan származást igazoló okmány vagy beszállítói nyilatkozat esetén az eladási ár, annak hiányában az áru vámhatóság által megállapított értékének 1%-a, de legalább , legfeljebb forint; valótlan hosszú távú beszállítói nyilatkozat esetén nyilatkozatonként legalább forint, legfeljebb forint.

Szankciók Enyhébb szankciók: figyelmeztetés – a kötelezettségszegést v. mulasztást nem a bizonylatok, könyvek, nyilvántartások meghamisításával, megsemmi- sítésével követték el és – nincs vámhiány, vagy a vámhiány term. személy esetén a forintot, szervezetnél a forintot nem haladja meg és – a kötelezettségszegést v. mulasztást első ízben követik el, és – a kötelezettségszegés nem jogellenes bejuttatás.

Szankciók Enyhébb szankciók: nem bírságolandó, ha a vámáru-nyilatkozat módosítását vámhatóság áruátengedést követő ellenőrzésének megkezdése előtt kérelmezik, a közölt vámokat és az egyéb terheket is érintő információ alapján. az eredeti bírság 50%-a, ha az áruátengedést követő ellenőrzés megkezdését követően, de még a jegyzőkönyv közlése előtt értesítik a vámhatóságot, és kezdeményezik a jogszerű állapot helyreállítását.

Szankciók Enyhébb szankciók alkalmazásának feltételei: az utólagos fizetési kötelezettség nem a vámtartozás megállapításához szükséges adatok eltitkolásával, a bizonylatok, könyvek, nyilvántartások meghamisításával, megsemmisítésével függ össze, ha utólagos fizetési kötelezettség keletkezik, azt az adós megfizeti, vagy arra a vámhatóság jogerősen fizetési könnyítést engedélyez.

Szankciók Szigorúbb szankciók: ha az utólagos fizetési kötelezettség a vámtartozás megállapításához szükséges adatok eltitkolásával, a bizonylatok, könyvek, nyilvántartások meghami- sításával, megsemmisítésével függ össze, a bírság: – a vámhiány 200%-a, – ha nincs vámhiány, term.személy esetében minimum forint, maximum forint, minden más személy esetében minimum forint, maximum forint.

Szankciók Technikai kérdések: a bírság összegét forintra kerekítve kell megállapítani; a bírság egy eljárásban több – eltérő – kötelezettség- szegés esetén önállóan vagy egymás mellett is kiszabható (egy ány-on belül ismétlődő hiba= 1 hiba); a döntés jogerőre emelkedésének napjától számított tizenöt napon belül kell megfizetni; késedelmes megfizetése esetén késedelmi kamatot kell felszámítani; mérséklésére, elengedésére az Art. adómérséklésre vonatkozó szabályait kell alkalmazni.

Szankciók Mérlegelési szempontok (ha nem keletkezik vámhiány): eset összes körülménye, az ügyfél, illetve eljáró képviselője magatartásának (tevékenységének vagy mulasztásának) súlya; a jogsértés gyakorisága; az ügyfél, intézkedő képviselője, alkalmazottja, tagja vagy megbízottja elvárható körültekintéssel járt-e el?

Szankciók Elévülés: nem lehet bírságot kiszabni, ha a szankcionálandó jogsértés tekintetében a vámok és egyéb terhek utólagos könyvelésbe vételére nyitva álló határidő eltelt, ha nincs vámhiány, a jogsértés napjától számított 3 év az elévülés; a bírság végrehajthatósága az arról szóló döntés jogerőre emelkedésétől számított három év elteltével évül el;

Szankciók Elévülést nyugtatja: végrehajtási eljárás felfüggesztése (jelzálogjog bejegyzés ide értendő), szüneteltetése; a fizetésére kötelezett vagyonára elrendelt bűnügyi zárlat; törvényben biztosított fizetési kedvezmény; feltételhez kötött adómentesség.

Szankciók Nem pénzügyi szankciók: engedély visszavonása, felfüggesztése, módosítása; pénzbírsággal együtt alkalmazható; (2016. május 1-jétől AEO is engedély!)

Szankciók Engedély visszavonása: vissza kell vonni az engedélyt, ha – a jogsértést az engedéllyel kapcsolatban követték el és – az engedélyes vagy alkalmazottja ellen indított büntetőeljárás jogerős elmarasztaló ítélettel zárult vagy vissza lehet vonni az engedélyt, ha az engedély érvényben tartása a vámfelügyelet gyakorlását vagy az engedélyhez kapcsolódó vámellenőrzés lefolytatását súlyosan veszélyeztetné.

Szankciók Engedély felfüggesztése: FJA cikk szerint; ha a visszavonás feltételei nem állnak fenn; a felfüggesztést nem lehet megszüntetni, amíg a jogsértésre okot adó körülmények fennállnak; ha a figyelmeztetés feltételei fennállnak és a visszavonáséi nem, akkor vámhatóság felszólít a jogsértés megszüntetésére, és ennek hiányában függeszti fel vagy módosítja az engedélyt; követheti az engedély visszavonása, módosítása is.

Szankciók Engedély módosítása: csekély mértékű jogsértés esetén a felfüggesztés helyett lehetséges, melynek keretében a vámhatóság: – egyszerűsített árunyilatkozat alapján történő vámeljárás alá vonásra vonatkozó engedély kapcsán további adatok vagy alátámasztó okmányok benyújtását követeli meg; – a vám elé állítás alóli mentesítést részben vagy egészben visszavonja; – csökkentett összegű összkezesség nyújtása vagy a biztosítéknyújtás alóli mentesség helyett az érintett engedélyekhez a teljes biztosítékösszeg nyújtását követeli meg.

Szankciók Engedély módosítása: a visszavont könnyítésekre okot adó körülmények újbóli teljesítésének feltételeit a módosítás hatályba lépésétől kell vizsgálni.

Köszönöm a figyelmet! Kurunczi Zoltán pénzügyőr százados NAV KI Vám Főosztály