A zene története készítette: Szabóné Lukács Éva

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

A május 26-i előadás összefoglalója
A kora keresztény zene (I-IV. század) antik gyökerei
Az őskori vallás.
YES •A "progresszív" (haladó) kifejezést a mai napig használják olyan zenei törekvésekre, amelyek kísérleti módon, az adott műfaj megszokott, elfogadott.
Az adaptációhoz közeledve – a műfaj problematikájához
A sokszínűség dallamai
„A történelem az élet tanítómestere.” /régi közmondás/
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
AUSZTRÁL ŐSLAKOSOK Onódi Csaba, 6.B.
Az ókori görög művészet
ŐSKOR.
A zene A görögök zenéje.
Régészet Szerényi Dóra
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Az Ókori Kelet világnézete
Egyiptomi kultúra Készítette: Engárt Zsuzsanna
A reneszánsz.
Gondolatok a művészet rendszeréről
Arab, iszlám kultúra,művészet
Az etruszkok eredetének kérdése (röviden)
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
Az ógörög líra születése
Az ókor színházai.
Ritmikai „fejlesztés” az óvodában
Történeti áttekintése Lebomló anyagok Környezetszennyező anyagok Hova kerül mindez?
Az etruszkok Kik ők? Honnan jöttek? Mi jellemző rájuk? Hogyan éltek?
Matematika a zenében „A zene az érzelem matematikája, a matematika az értelem zenéje.” J. J. Sylvester Készítette: Lóránt Gergő Városmajori Gimnázium.
ZENETÖRTÉNET A görögök zenéje.
AZ ÓKORI RÓMA KULTÚRÁJA
A mítoszok.
RENDEZVÉNYSZERVEZÉS TÖRTÉNETE
EGYETEMES ÉS MAGYAR AGRÁRFEJLŐDÉS DR KOVÁCS JÁNOS.
Arab, iszlám kultúra,művészet
Ázsia zenéi.
Építészettörténet.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Biológia 2.. Petrarca a studiolójában (15. sz., miniatúra)
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
A csillagászat keletkezése
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Pszichológiai Ismeretek
Hivatásos pedagógusok irányításával, modern eszközök alkalmazásával.
A Történelem Forrásai Minden olyan dolgot, eszközt, mely a múlt megismeréséhez, megértéshez hozzásegít forrásnak nevezzük.
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Az ősi tudomány Geodézia Készítette: Jakab Csaba Lóránd.
A zene Ókori Róma Bizánc.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
HANGSZER VERSENY.
Készítette: Boldizsár Szilvia Horváth Lívia Kincses Adél
Naptárunk kialakulása
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
A népköltészet A nép közösen alkotott, megőrzött, szájhagyomány útján terjedő költészete. A népköltészeti alkotások szerzője ismeretlen. A szóbeli terjedés.
Sporttörténet.
M ű vészeti korok szépségei Játékos vetélked ő Kriván Norbert Buzás Kristóf 12.C 12.A.
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A szimfonikus zenekar hangszerei Készítette: Mócsánné Nagy Ágnes
ÚSZÁS KÉSZÍTETTE: VARRÓ MÓNIKA 2016 JANUÁR. MI AZ ÚSZÁS? AZ ÚSZÁS A FOLYADÉKBAN TÖRTÉNŐ MOZGÁS ÖSSZEFOGLALÓ NEVE. AZ ÚSZÁS SPORTTEVÉKENYSÉG, AMIT VERSENYSZERŰEN.
DIGITÁLIS TÉMAHÉT ,,HŐS KERESTETIK” 5. d.
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
A kémia története 7. osztály.
SPORTTÖRTÉNET.
Életműve Készítette: Mócsánné Nagy Ágnes
A RENESZÁNSZ VILÁGKÉPE
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Határtalan Egészségnevelés Lehetőségei Program
Összeállította: Halász Dávid
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

A zene története készítette: Szabóné Lukács Éva Őskor-ókor zenéje A zene története készítette: Szabóné Lukács Éva

ŐSKOR

A zene története egyidős az emberiség történetével A zene története egyidős az emberiség történetével. Az őskorról kapott ismereteinket a feltárt barlangrajzoknak, a régészeti munkák eredményeinek és a primitív népek körében végzett kutatói megfigyeléseknek köszönhetjük.

Az őskor embere igyekezett megismerni az őt körülvevő világot: a természeti jelenségeket, az állatokat, növényeket. Az állathangokat utánozva kialakult egy hangzórendszer, melynek segítségével hívták egymást, elijesztették és űzték az ellenséget, óvták társukat a veszélytől, de vigasztalást is nyújthattak.

Mit gondolnak a tudósok a zene eredetéről? Az ének az állathangok (madárhangok) utánzásával kezdődött. (DARWIN) Az ének forrása az emelt hangú beszéd. (ROUSSEAU) A ritmus, illetve a munka ritmusa a zene forrása. (BÜCHER) Az ének gyökere közös a beszédével, mivel mindkettő hangzó közlése. (SPENCER)

Az ősemberek munkavégzésük során olyan hangokra lettek figyelmesek, amelyek új jelentéstartalmakat hordoztak: a fa reccsenése, két kő összekoccantása, a megsuhintott faág rezgő hangja, az üres farönk mély „morrantása”. Így a hang az ember mindennapi életének szerves részévé vált, a munkavégzéssel és a különböző szertartásokkal szoros kapcsolatba kerülve zenévé fejlődött, melynek elengedhetetlen velejárója a mozgás, a tánc lett.

Az első hangszerek kezdetben a természetben talált tárgyak, majd a maguk által készített használati eszközök voltak. Feltehetően először a ritmushangszerek alakultak és fejlődtek ki

ÓKOR

Az emberiség fejlődésével a nagy kultúrák megjelenésével a zene is változott, fejlődött. Az egyiptomiak zenéjében együtt említhetjük az éneket, a táncot és a hangszerjátékot.

Fő hangszerük a hárfa és a fuvola Fő hangszerük a hárfa és a fuvola . Az egyiptomi táncok kezdetben kellemesen nyugodtak, méltóságteljesek voltak, majd a keleti hatás következményeként felgyorsult a tempó, s megjelentek az erősebb hangú hangszerek: a sípok, dobok, csörgők. A zenélésre lehetőséget nyújtó alkalmak a vallási szertartások, az ünnepélyek és a társas összejövetelek voltak.

Az ókori görögök életében előkelő helye volt a zenének Az ókori görögök életében előkelő helye volt a zenének. Uralta a vallási, művészi, erkölcsi és tudományos életet egyaránt. Jelen volt a vallási szertartásokon, a drámák előadásain és az olimpiai játékokon. A zene, a költészet és a tánc szervesen összekapcsolódott. A hivatásos dalnokok lyra kíséretével énekeltek epikus költeményeket istenekről és hősökről, de népszerű és aktuális témákról is.

A drámai előadásokon megjelent a kórus, amely a cselekményt egyszólamban énekelte hangszerkíséret nélkül. A görögök zenéjében már hétfokú hangsorok is megjelentek. Jellegzetes görög hangszerek: a kithara, a lyra, az aulos (oboaszerű kettős nádsíp), a pánsíp (pásztori fúvós hangszer), a hydraulis (víznyomásos orgona).

A rómaiak zenéjét elsősorban a meghódított területek muzsikájának hatása jellemezte. A zene a római társadalmi élet egyik fontos tényezője volt. A zenészek komoly társadalmi elismerésben részesültek. A zenét az utcai mulattatók zsonglőrködéssel és akrobatikával egészítették ki. A legjellemzőbb hangszerek: a tuba (hosszú, egyenes, bronzból készített trombita), a víziorgona, a hárfa, a csörgők, a harangok.