Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mechanikus biztosítóberendezések Biztosítóberendezések szerkesztése 3.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mechanikus biztosítóberendezések Biztosítóberendezések szerkesztése 3."— Előadás másolata:

1 Mechanikus biztosítóberendezések Biztosítóberendezések szerkesztése 3

2 Kép: stellwerke.de

3 A vonóvezetékes váltóállítás és reteszelés állítóemeltyűk

4 A mechanikus biztosítóberendezések §E berendezések a biztosítóberendezési függőségi funkciókat mechanikus kizárásokkal valósítják meg (fizikai akadály) §A külsőtéri objektumok helyszíni, vagy központi (vonóvezetékes, tolórudas, pneumatikus, villamos) állítású lehet, állásuk ellenőrzése mechanikus elvű §A hatótávolság és a felügyelt terület korlátos (állítási távolságok, rálátás)

5 Aváltózár CsúcssínOrrkialakításTősínZárszerkezet ház Kézi kallantyú Kulcs Zárókampó Szabályozó csavar Gyengítő furat

6 Átlapolás és a dilatáció figyelembe vétele a váltóállításban

7 Átlapolás a reteszelésben

8 Átlapolás a váltóállítás függésében

9 A kölcsönös kizárások elve: az átlapolás Kép: stellwerke.de

10 Az állítási erő korlátozása

11 Mechanikus biztosítóberendezések funkcionalitása (1) §Váltók, védelmi elemek helyes állásának ellenőrzése vágányútállításkor §Váltók, védelmi elemek rögzítése a jelzőállítástól a vonat elhaladásáig §Veszélyeztető menetek kizárása a jelzőállítástól a vonat elhaladásáig §A vonat értesítése a helyes állásról és az elzárásokról §Vágányúti foglaltság kizárása, foglalt váltó átállítás kizárása §Az állomások között ellenmenet és utoléréskizárás

12 De… A funkciók biztonsága gyakran nem teljes, pl alapértelmezés szerint : §a váltók, védelmi elemek rögzítését a jelzőállítástól a vonat elhaladásáig és a §veszélyeztető menetek kizárását a jelzőállítástól a vonat elhaladásáig kell biztosítani, de a vonat elhaladásának érzékelése vonóvezetékes váltóknál és kulcsos váltóknál nem feltétlen azonos feltétel (pl. Dombóvár – pl. Hegyeshalom)

13 Mechanikus biztosítóberendezések funkcionalitása (2) Rendelkezésre álló műszaki eszközök: §Váltórögzítő, állító és ellenőrző szerkezetek, §Jelzőberendezések (védőjelző, karosjelzők, később fényjelzők) §Mechanikai elzáró szerkezetek (kulisszák, vonalzók, kilincsek stb) §Elektromechanikus elzáró szerkezetek (blokkelemek, reteszmágnesek, tengelymegakasztók, szárnykapcsolók) §Szigetelt sín

14 Mechanikus biztosítóberendezések funkcionalitása (3) Rendelkezésre áll: §Forgalmi szolgálattevők, váltókezelők, térfelvigyázók, vágánybenézők fegyelmezett hada §„A pálya foglalt” táblácska §A gépi algoritmushoz társuló emberi ellenőrzések (vágánybenézés, vonatvégmegfigyelés, kicsappantási próba, körözés, zászlózás) § Kifinomult gépészeti gondolkodás Nem áll rendelkezésre: §Villamos energia §Sok pénz §Megbízható kommunikáció

15 Mechanikus biztosítóberendezések funkcionalitása (4) A funkciók biztonsági állapotának megfogalmazása triviális: nem állítható váltó, nem állítható jelző. Visszaesési szint nincs = kézi jelzésadás (de ott van az ember!) Kiegészítő funkciók: §Művi oldás §Oldó szigeteltsín alapba állítás Visszajelentés: csaknem kizárólag a kezelőelemek állása (de pl. a többállású emeltyűkhöz tartozó mutató, ki/be szócska, látjelző)

16 Mechanikus biztosítóberendezések műszaki biztonsága (1) §A mechanikus függések ellenőrzése pillanatnyi (elzáráskor) §A mechanikai függések kopására, törésére, mint nem kizárható hibára nem számítunk §A vonóvezeték szakadására, elakadására számítani kell §A kezelési algoritmus (beállítás, vágányútzárás, jelzőoldás, jelzőállítás – oldás, jelző visszavétel, jelzővisszazárás, vágányútoldás, alapba vétel) sorrendjének kikényszerítése a biztonságosan megoldandó feladat, a hibák hatása veszélyes, ha ebben iktatnak ki valamilyen ellenőrzési fázist §A biztonsági vagy a hibafeltáró mechanizmus nincs (talán, ha a felvágásérzékelés)

17 Az alakjelzők szétcsappanó szerkezete §Ha mindkét vonóvezeték ép: tartja a súlyt §Ha valamelyik vonóvezeték elszakad: a súly hatására szétcsappan, és a súly megálljra húzza a jelzőkart

18 A mechanikus berendezések közötti kizárások §A mechanikai berendezések hatóköre korlátos, a vágányutak függései nem csak egy berendezésben vannak §A berendezések között érvényesíteni kell a túlfedés elvét (előbb zár, aztán old…) §Állandó villamos energiaforrásra nem lehet számítani §Kezdetben galvánelemmel működtetett látjelzők és emberi közreműködés útján valósították meg Kép:

19 A távoli kizárás eszköze: a blokkelem

20 Mechanikus biztosítóberendezések műszaki biztonsága (2) §A villamos függések ellenőrzése pillanatnyi (blokkelem működtetéskor) §A villamos érintkezők kopására, törésére számítani kell (zárlat, szakadás), de az ellenkező értelmű érintkezők egyidejű zárlatát nem kell figyelembe venni, §A villamos függések áramkörei mechanikusan vezéreltek, a vezérlés többütemű (lenyomás, felengedés, felugrás) §Villamos védőkapcsolás: a hosszú vezetékek védelme leföldeléssel §a mechanikus vezérlés „belépési pontja” mindig előre meghatározott (pl. a váltókezelő zárja vágányúti blokkját, ha az oldott állapotban van

21 Mechanikus biztosítóberendezések műszaki biztonsága (3) Egyszerű áramkörök: pl. jelzőblokk Az elzárás-feloldás szinkron végrehajtása Függések beépítési helye

22 Mechanikus biztosítóberendezések műszaki biztonsága (4)


Letölteni ppt "Mechanikus biztosítóberendezések Biztosítóberendezések szerkesztése 3."

Hasonló előadás


Google Hirdetések