Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Toboz Máté 2\14E Üzemzavarok fajtái (Zárlatok és a Túlterhelés)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Toboz Máté 2\14E Üzemzavarok fajtái (Zárlatok és a Túlterhelés)"— Előadás másolata:

1 Toboz Máté 2\14E Üzemzavarok fajtái (Zárlatok és a Túlterhelés)

2  A villamos energiát szállító és elosztó hálózatok egyes elemein (távvezetékek, kábelek, transzformátorok, kapcsolókészülékek stb.) bekövetkező váratlan eseményt, amelyek a hálózat üzemi állapotát megváltoztatják vagy károsan befolyásolják, Üzemi hibának nevezzük.

3 Zárlatok  A Zárlat a villamos hálózat olyan hibája, amelyet a hálózat különböző fázisvezetői vagy a fázisvezető és a föld illetve a földelt nullavezető közötti szigetelés teljes letörése (átütés, átívelés vagy a vezetők egymáshoz érése) idéz elő. Legtöbbször a szabadvezeték hálózatokon keletkezik zárlat. Gyakoribb okai a villámcsapás, vezetékszakadás, összelengés, szigetelő átívelés, kábeleken a szigetelés átütése vagy külső eredetű sérülése.  A névleges áram szorosát elérő zárlati áram erősen igénybe veszi a villamos berendezéseket és ezáltal további meghibásodást hozhat létre.

4 Zárlatfajták Egyszerű szimmetrikus zárlatok a következők: · 3F zárlat vagy háromfázisú zárlat · 3FN zárlat vagy szimmetrikus földrövidzárlat · 3Ff zárlat vagy szimmetrikus földzárlat Egyszerű aszimmetrikus zárlatok: · 2F zárlat vagy kétfázisú zárlat · 2FN zárlat vagy kétfázisú földrövidzárlat · 2 Ff zárlat vagy kétfázisú földzárlat · FN zárlat vagy egyfázisú földrövidzárlat · Ff zárlat vagy egyfázisú földzárlat Szimultán Zárlat

5

6 Szakadások Az aszimmetrikus üzemállapot kialakulása miatt a fogyasztók energiaellátás nélkül maradhatnak, túlterhelődhetnek a hálózati elemek. Ilyenkor a védelmek és az automatikák feladata a biztonságos üzem megőrzése.

7 Túlterhelés  A Túlterhelés a motorikus fogyasztók esetében lép fel. Ha a a villamos motor mechanikai oldalát az előírtnál jobban megterheljük akkor a névlegesnél nagyobb teljesítményt vesz föl a hálózatból ezáltal a motor túlmelegszik és egy idő után leég. Ezért túlterhelés elleni védelemmel kell ellátni pl. olvadóbiztosító.

8 Hálózati védelmek  A felmerült zavarok és rendellenes üzemállapotok érzékelése, majd megszüntetése a védelmek feladata.

9 A védelmi rendszerekkel szemben támasztott követelmények  Gyorsaság: a zárlati ív romboló hatása a zárlat időtartamáról függ.  Szelektivitás:a védelem csak a zárlatos, sérült részt választja le.  Érzékenység: átalános követelmény, hogy érzékenységük különböző zavaró tényezők ellenére is biztosítsa a szükséges működést bármely üzemállapotban.  Üzembiztonság: Legfontosabb! Feladata a zárlat megszüntetése, biztonságos működésű megszakító.  Alapvédelem  Tartalékvédelem  Egyszerűség

10 Motorvédő kapcsolók  Olyan kapcsoló amely alkalmas a motor indítási áramának bekapcsolására, a névleges áramának üzembiztos vezetésére, a motor káros túlterhelése (túlmelegedése) esetén a beépített hőérzékelő (pl. ikerfém) segítségével az önműködő kikapcsolásra.  A kisfeszültségű hálózatokon kisebb teljesítményű motorok kapcsolására a motorvédő kapcsolók nagy része a mágneskapcsolók elvén működik. Ezek a motorvédő kapcsolók az üzemi áram be- és kikapcsolásán túl a motor túlterhelésvédelmét is ellátják mind a három fázisba beépített, ikerfémes hőkioldó segítségével, valamint feszültség- kimaradás esetén automatikusan lekapcsolják a motort a hálózatról. A motor zárlatvédelmét a motorvédő kapcsoló elé beiktatott, megfelelően megválasztott zárlatvédő eszközökkel oldják meg.  Az ikerfém (bimetál) a túlterhelés nagyságától és tartósságától függően felmelegszik, felmelegedésével alakját változtatja. Ennek az alakváltozásnak a hatására egy működtető kar segítségével a behúzótekercs áramkörét megszakítja, a behúzó (tartó-) tekercs elejt, a motorvédő kapcsoló kikapcsol.

11


Letölteni ppt "Toboz Máté 2\14E Üzemzavarok fajtái (Zárlatok és a Túlterhelés)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések