Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat 2+1 - 1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon 1 Budapest, 2015. szeptember 14.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat 2+1 - 1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon 1 Budapest, 2015. szeptember 14."— Előadás másolata:

1 Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat 2+1 - 1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon 1 Budapest, 2015. szeptember 14.

2 5. Közlekedési magatartás a 2+1 sávos utakon Siska Tamás és társai: Tóthné Temesi Kinga, dr. Csorja Zsuzsanna, Hóz Erzsébet, Jákli Zoltán Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14.

3 Felvilágosító, oktatóanyagok készítésének szükségessége Magyarországon a háromsávos út teljesen új úttípus, ezért a döntéshozókkal és a közlekedőkkel meg kell ismertetni, el kell fogadtatni ezt az új kialakítású utat. Döntést befolyásoló személyek általános tájékoztatása Kommunikációs célok: tudatosítani, hogy létezik egy olyan úttípus, amely magasabb szolgáltatási szintet és biztonságot nyújt, mint a kétsávos út, ugyanakkor olcsóbb és kisebb terület igényű, mint a négysávos út. Megmutatni az ilyen út kialakítását, alkalmazásának lehetőségeit a közúti hálózatban, ismertetni ennek a kialakításnak az előnyeit, esetleges hátrányait. Célcsoportok: országgyűlési képviselők, polgármesterek, önkormányzati képviselők. Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14.

4 Gépjárművezetők (lakosság) tájékoztatása Kommunikációs célok: ismertetni a háromsávos utak kialakítását, jelzésrendszerét, előnyeit, és azokat a magatartásformákat, amelyek szükségesek az ilyen úttípus biztonságos és hatékony használatához. Célcsoportok: gépjárművezetők (lakosság). Kommunikációs eszközök: Nyomtatott szórólap (leporelló), sok képpel (előnye: többször megnézhető, hosszabb ideig tanulmányozható) Terjesztése: benzinkutak, Magyar Autóklub, okmányirodák honlapokon keresztül: Magyar Közút, Útinform, OBB autós lapokban cikkek megjelentetése a tájékoztató leporelló alapján Rövid, kb. 30-40 másodperces videofilmek (animációs filmek) a kétsávos szakasz végén (kritikus váltásnál) javasolt magatartásformák (cipzár elv) bemutatására. Terjesztés: országos és helyi televíziós csatornák, honlapok Időzítés: az első háromsávos út várható átadása előtt 30 nappal kezdődik a felvilágosító kampány Hangnem (stílus): Szakszerű, de ugyanakkor világos, közérthető fogalmazás. A háromsávos út előnyeinek hangsúlyozása, tilos a sokkoló tartalom. Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14.

5 A háromsávos út sémája Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14.

6 Az előzési úthossz vizsgálata szimulációs programmal (Nyerges László, Siska Tamás) Az előző szgk sebessége Előzési úthossz (m) Követési távolság az előzés megkezdésekor (m) Szgk – tgk közötti távolság az előzés befejezésekor (m) 90 km/ó311/55925/2523/16 100 km/ó270/40730/30 110 km/ó243/32637/3730/31 Nyerges szerelvény hossza: 16,5m. Személygépkocsi hossza: 4m. Eredmények: A tehergépkocsi sebessége: 70 km/ó 80 km/ó

7 Közlekedési magatartás a 2+1 sávos utakon Sebesség  100 km/h személygépkocsival, motorkerékpárral és 3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival  70 km/h egyéb gépjárművel (tehergépkocsival, autóbusszal, járműszerelvénnyel). A 100 km/h megengedett sebesség az önmagát magyarázó út elvének érvényesítése, és a biztonság növelése miatt indokolttá teszi a fizikai elválasztás alkalmazását az ellentétes forgalmi irányok között. Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14.

8 A fizikai elválasztás Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14. ElőnyeHátránya Minimálisra csökkenti a frontális összeütközések kockázatát. Sebességnövelő hatása van, és erősíti az út gyorsforgalmi jellegét. Megakadályozza a megfordulást és a szándékos áthajtást az ellentétes irányú forgalmi sávba. Csomópontokban takarhat járművet (pl. motorkerékpárost), akadályozhatja a kilátást. Csökkenti az átsodródás, átcsúszás kockázatát.A területigényt megnöveli. Baleset vagy műszaki hiba esetén akadályozhatja a mentést, illetve az álló jármű kikerülését, illetve az útkarbantartási munkálatokat. A csupán anyagi kárral járó balesetek száma kis mértékben megemelkedhet, a korlátnak történő ütközés nagyobb kockázata miatt.

9 Közlekedési magatartás a 2+1 sávos utakon Fontos tudatosítani a gépjárművezetőkben, hogy a háromsávos út nem gyorsforgalmi út, hanem a 2x1sávos főúthoz képest többletszolgáltatást nyújtó, emelt sebességű főút. (Nem nyújtja a gyorsforgalmi úttól elvárható szolgáltatási szintet: folyamatosan nem teszi lehetővé a 100 km/h sebességnél nagyobb haladási sebességet, nem biztosít folyamatos előzési lehetőséget, a haladó sávban műszaki hiba miatt álló gépjármű előfordulhat, színtbeni csomópontok lehetnek.) Magasabb szolgáltatási szintet nyújtó főút, nem pedig lerontott szolgáltatási szintű gyorsforgalmi út. Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14.

10 Közlekedési magatartás a 2+1 sávos utakon Megállás, megfordulás, hátramenet A forgalmi okból történő megállást kivéve tilos megállni, megfordulni és hátramenetet végezni! Gyalogos, kerékpáros és lassú jármű közlekedése tilos. Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14.

11 Közlekedés a kétsávos szakaszon Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14. Nem szükséges minden lassabban haladó gépjárművet egy kétsávos szakaszon belül megelőzni, 1–2 perc múlva újabb kétsávos szakasz fog következni. A kétsávos szakaszon az előzési sávot csak előzés céljából szabad igénybe venni, az előzés befejezése után vissza kell térni a külső (haladó) sávba. Járműoszlop előzése esetén folyamatosan lehet haladni az előzési sávban. Tilos előzni 7500 kg-nál nagyobb megengedett össztömegű tehergépkocsival, vontatóval, valamint e járműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel tilos az előzés. Személygépkocsival, motorkerékpárral az előzést lehetőleg a megengedett legnagyobb sebességgel, de azt nem túllépve kell végrehajtani.

12 Közlekedés az előzési sáv végéhez közeledve Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14. Vissza kell térni a külső, haladó sávba. Könnyen kialakulhat konfliktushelyzet a visszatérési szakaszon, különösen fontos a közlekedők egymásra figyelése, együttműködése! Javasolható a cipzár elv alkalmazása

13 Az előzési sáv megszűnésére előjelző közlekedési táblák is felhívják a figyelmet. Fontos ezekhez magatartási szabályokat társítani: Nem ajánlott járműszerelvény (kamion) előzésébe kezdeni, a már megkezdett előzést be kell fejezni! Nem szabad előzésbe kezdeni, a már megkezdett előzést be kell fejezni és vissza kell térni a külső sávba!

14 Közlekedés az egysávos szakaszon Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14. Tilos az előzés a biztonságos oldaltávolság hiánya miatt. Gépkocsival még motorkerékpárt sem szabad előzni, és a motorkerékpáros sem előzhet gépkocsit. Fontos a türelem, a lassabb jármű után kell haladni az újabb előzési sáv eléréséig! Ügyelni kell a biztonságos követési távolság tartására!

15 Közlekedés az egysávos szakaszon Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14. Az 1 méter széles burkolt terület a padkán (túlnyúlás) nem haladásra szolgál, hanem arra, hogy az egysávos szakaszon is rendelkezésre álljon egy olyan széles (5,25 m) burkolt felület, amelyik lehetővé teszi, rendkívüli helyzetben (pl. baleset vagy műszaki meghibásodás) két tehergépkocsi egymás melletti lassú elhaladását.

16 Megállás műszaki hiba miatt Meg kell próbálni eljutni az egysávos szakasz közepén kialakított kiálló öbölig. Ha ez nem lehetséges, le kell húzódni a padkára, amennyire csak lehet. Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14.

17 Megállás baleset miatt Az egysávos szakaszon: le kell húzódni a jobb oldali padkára, és így kell elegendő helyet hagyni a mentést vagy a veszélyelhárítást végző járművek számára. Kétsávos szakaszon: Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14.

18 Közlekedés csomópontokban Szintbeli csomópontok lehetnek: 3 ágú „T” csatlakozások körforgalmak Nagyon fontos a táblákkal jelzett sebességhatár (70 km/h) betartása (sebességmérő kamerák telepítése ajánlott). A fizikai elválasztás kilátást korlátozó, takaró hatását minimalizálni szükséges. Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14.

19 Szintbeni ’T” csatlakozás nem kritikus váltási szakaszon 19 Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14.

20 Szintbeni „T” csatlakozás a kritikus váltási szakaszon 20 Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14.

21 Közlekedés csomópontokban Csomópontban történő sávszám növelés esetén a korábbi haladó sáv előzési sávvá változik, sávváltás válik szükségessé. Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14.

22 Köszönöm a figyelmet! Szakmai továbbképzés Budapest, 2015. szeptember 14.


Letölteni ppt "Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat 2+1 - 1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon 1 Budapest, 2015. szeptember 14."

Hasonló előadás


Google Hirdetések