Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Oktatási tananyag a holokauszt téma tanításához Magyar irodalom 12. évfolyam Örkény István: In memoriam dr.K.H.G. Készítette: Romsits Mária.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Oktatási tananyag a holokauszt téma tanításához Magyar irodalom 12. évfolyam Örkény István: In memoriam dr.K.H.G. Készítette: Romsits Mária."— Előadás másolata:

1

2 Oktatási tananyag a holokauszt téma tanításához Magyar irodalom 12. évfolyam Örkény István: In memoriam dr.K.H.G. Készítette: Romsits Mária

3 A program célja: ● segítse a tanulókat önmaguk jobb megismerésében ● fejlessze kritikai gondolkodásukat ● érdeklődő magatartást alakítson ki a diákokban saját nemzetük és más népekhez való kapcsolatukban ● a műelemzés segítse őket abban, hogy ne gondolkozzanak sztereotípiákban ● a diákok több nézőpontból és jelrendszeren keresztül vizsgálják meg az adott történelmi helyzetet ● hogy különböző választási helyzetekben jó döntést hozzanak Készítette: Romsits Mária

4 A projekt tartalma és szerkezeti elemei: ● célcsoport: 12. évfolyam ● történelmi időszak: ● alaptantervi kapcsolódási pontok:- történelem - magyar nyelv és irodalom - művészetek - etika ● téma: Örkény István egyperces novellák (In memoriam dr.K.H.G.) ● időkeret: 45 perc ● tanórai eszközök:- szöveggyűjtemény - digitális tábla - feladatlap - toll ● kiemelt készségek, képességek: (összehasonlítás, elemzés, különböző nézőpontba helyezkedés, kódváltás, értelmezés, analógia teremtés,érvelés) ● munkaformák: csoportos, frontális, egyéni Készítette: Romsits Mária

5 Az óra menete: 1. Ismétlő kérdések 2. Az Örkény-novella felolvasása 3. A videóinterjú megtekintése 4. A két történet szerkezeti-tartalmi összehasonlítása 5. Képelemzés 6. Zenehallgatás 7. Érvelési feladatok 8. Kilépőkártya Készítette: Romsits Mária

6 A novella: In memoriam dr. K. H. G. - Hölderlin ist ihnen unbekannt? - kérdezte dr. K. H. G., miközben a lódögnek a gödröt ásta. - Ki volt az? - kérdezte a német őr. - Aki a Hyperion-t írta - magyarázta dr. K. H. G. Nagyon szeretett magyarázni. - A német romantika legnagyobb alakja. És például Heine? - Kik ezek? - kérdezte az őr. - Költők - mondta dr. K. H. G. - Schiller nevét sem ismeri? - De ismerem - mondta a német őr. - És Rilkét? - Őt is - mondta a német őr,és paprikavörös lett, és lelőtte dr. K. H. G.-t Készítette: Romsits Mária

7 Erdélyi Lajos videóinterjú (részlet):

8

9

10 Érvelési feladatok: Érveljetek az alábbi állítások mellett vagy ellen! a) Az etnikai gyűlölet ritka jelenség b) Az antiszemitizmussal nemcsak a zsidók, hanem bármelyik ember szembetalálhatja magát c) A művészetben való jártasság jobbá teszi az embert Készítette: Romsits Mária

11 Kilépőkártya: Fogalmazz meg egy gondolatot, amely a te személyes érzésedet fejezi ki a témával kapcsolatban! Az igazságtalanságról és a beavatkozásról „Valahányszor igazságtalansággal vagy kegyetlenséggel találkozunk az életben – egy gyermeket kínoznak, állatot bántalmaznak, egy embert megaláznak, vagy nem adják meg neki azt, ami isteni és emberi jog szerint megilleti – mindig újra és újra megkísért a kérdés, jogod és kötelességed-e beavatkozni, közbeszólani, idegen sorsok perpatvarában a fogadatlan prókátor hálátlan szerepét vállalni? Vagy menj odább, rossz lelkiismerettel, de sértetlenül?” (Márai Sándor: Füves könyv) Készítette: Romsits Mária

12 Tanulói visszajelzések: „Az óra hangulata jobb volt, mint az átlagos tanórákon. […] Az elhangzó történet megrázó voltára ráerősített a személyes előadásmód, hogy a történethez arcot, embert, életet tudtunk társítani. Az olvasott novella témájában egybevágott a videóval, így az órát egy különleges téma köré tudtuk felépíteni. Igen, tudtuk. Mi építettük fel közösen. Nem tanóra hangulata volt, hanem egy mély, baráti beszélgetés jellegű, mely még inkább erősítette az ott szerzett tapasztalatokat. Ez a típusú órafelépítés több tantárgynál is elősegítené a tanulást. Itt nem csak a többféle multimédiás eszköz használatára […] kell gondolni, hanem hogy az elmondott történet személyes tapasztalaton alapul. Ez teszi az egész órát emberivé, életszerűvé és még megrázóbbá.” Készítette: Romsits Mária

13 Tanulói visszajelzések: „Tetszett az órában az, hogy nem csak olvastunk egy művet, hanem összehasonlításként megnéztünk egy interjút. Manapság sokkal jobban lehet szemléltetni a témákat videókkal, hangfelvételekkel. Az internet világának beépítését az oktatásba hasznos és jó dolognak tartom. Ezzel a videóinterjúval kicsit megszakadt a magyarórák monotonitása, egy kis újdonságot hozott, ami jobban megragadt. Ha a témát csak önmagában kifejtettük volna, az közel sem lett volna olyan élvezetes, hiszen történelem órákon már tanultunk róla, de mivel ott is csak könyvből és a tanár úr szavaiból informálódtunk, ezért a videó mégsem volt unalmas. Összegezve én hasznosnak gondolom az irodalmi művek összevetését ilyen felvételekkel, és az órát is élvezetesnek tartottam.” Készítette: Romsits Mária

14 Tanulói visszajelzések: „Az Erdélyi Lajossal való interjú megtekintése szerintem segítette a novella megértését. […] A holokauszt értelmezéséről szóló érveléshez is sok ötletet adott, egész más nézőpontba helyezett sok mindenki által ismert tényt. Fontosnak tartom, hogy erről sz időszakról minél többet megtudjanak a fiatalok és ehhez nagyon jó út lehet az irodalmi művek és a fiatalokhoz közel álló, új technikával készült interjúk, filmek közös elemzése. Örülnék, ha máskor is megnéznénk a témához kapcsolódó interjúkat, filmeket.” „ A videó és a benne foglaltak felhívták figyelmünket arra, hogy az etnikai gyűlölet (antiszemitizmus, rasszizmus és bármely fokú diszkrimináció) napjainkban is égető probléma, nem ritka jelenség.” Készítette: Romsits Mária

15 Tanulói visszajelzések: „Nekem azért tetszett ez az óra, mert még nem volt rá alkalmam ezelőtt, hogy holokauszt túlélőt lássak a múltjáról beszélni. Olvasni olvastam már róluk vagy tőlük, de az teljesen más élmény, ha az ember láthatja közben az illető tekintetét, arcjátékát és gesztusait. […] A történeteket is érdekesnek tartottam, elgondolkodtatóak a mai ember számára is. Nemcsak a holokausztól, hanem a művészetről és az emberi természetről is felvet komoly kérdéseket, amelyekből minden kor embere okulhat.” Készítette: Romsits Mária

16 Tanulói visszajelzések: „Véleményem szerint azon irodalom órák, amikor a történeten kívül és az írón kívül más szemszögéből is megismerhetjük a régi idők eseményeit, mindig érdekesebbek. Ha a holokausztról beszélünk ez még inkább igaz, hiszen a tévén és interneten keresztül oly sok mindent lehet hallani és olvasni, azonban nem mindig igazak az elhangzottak. Az, hogy van esélyünk arra, hogy az óra keretén belül hallhatunk és láthatunk egy túlélőt, nagyon jó. Úgy gondolom, hogy a történelem ezen szakasza az, amely a fiatalok számára a legérdekesebb, hiszen manapság az emberekkel szemben az ilyen mértékű el nem fogadás fel sem fogható. Kicsi korunktól kezdve arra lettünk nevelve, hogy ne utasítsunk el senkit sem a vallása vagy a kinézete alapján.” Készítette: Romsits Mária

17 Források: Videóinterjú: https://sfi.usc.edu/international/hungarian/full-testimonies?nid=691 (4.kazetta 5:40-7:43) https://sfi.usc.edu/international/hungarian/full-testimonies?nid=691 Könyv:Erdélyi Lajos: Túlélés; Budapest, 2012.(165.o.) Zenei részlet:http://users.atw.hu/balassic/zene.htmhttp://users.atw.hu/balassic/zene.htm Márai Sándor : Füves könyv (249.o.) Képanyag:www.emlekezem.hu/text/kepanyagerdelyi.htmwww.emlekezem.hu/text/kepanyagerdelyi.ht Készítette: Romsits Mária


Letölteni ppt "Oktatási tananyag a holokauszt téma tanításához Magyar irodalom 12. évfolyam Örkény István: In memoriam dr.K.H.G. Készítette: Romsits Mária."

Hasonló előadás


Google Hirdetések