Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kell egy hely – de milyen? Kutatási beszámoló. A kutatás célja Eredeti cél: az „Új tudás, műveltség” pályázaton indulóknak szakmai segítség nyújtása a.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kell egy hely – de milyen? Kutatási beszámoló. A kutatás célja Eredeti cél: az „Új tudás, műveltség” pályázaton indulóknak szakmai segítség nyújtása a."— Előadás másolata:

1 Kell egy hely – de milyen? Kutatási beszámoló

2 A kutatás célja Eredeti cél: az „Új tudás, műveltség” pályázaton indulóknak szakmai segítség nyújtása a közelmúltban épült/felújított művelődési házakkal kapcsolatos tapasztalatok alapján A pályázat meghiúsult, reményeink szerint azonban érdemes felhasználni a tapasztalatokat: –a közművelődési intézményrendszer infrastrukturális feltételeinek javítását célzó pályázatok kiírásánál –az ilyen pályázatokon indulni kívánóknak

3 A kutatás módszerei Meglévő adatok összegyűjtése, elemzése –NKÖM/OKM közművelődési statisztika elemzése –Pályázati adatbázis összeállítása Adatlapos felmérés –A terepet ismerő közművelődési szakemberek végezték –A helyi közművelődési szakemberek, polgármesterek, önkormányzati alkalmazottak, civil szervezetek vezetői körében –Nem reprezentatív: „tanulságosság”, értékhatár –Területi elhelyezkedést/településnagyságot tekintve szórt –22 új, 123 felújított/átalakított, közművelődési funkciót is ellátó épület esetén a tapasztalatok felmérése

4 A vizsgálatban részt vett megyei instruktorok  Angyal László (Hajdú-Bihar)  Kálmánné Bodó Edit (Zala)  Balogh Attila (Komárom-Esztergom)  Kary József (Heves)  Béres Béla (Bács-Kiskun)  Török Erika, Molnár Krisztina (Borsod- Abaúj-Zemplén)  Bisteiné Tóth Enikő (Szabolcs-Szatmár- Bereg)  Monori Gyula (Csongrád)  Bodó Katalin (Tolna)  Pap István (Békés)  Császiné Csáti Réka (Jász-Nagykun- Szolnok)  Sajó Attila (pilot)  Gergye Rezső (Vas)  Székely Gabriella (pilot)  Gonda Emma (Fejér)  Szolnoki Ildikó (Nógrád)  Hefner Erika (Somogy)  Tóthné Fajta Anita (Pest)  Horváth Viola (Veszprém)  Schaff Anikó, Lóránt Péter (Baranya)  Kakuk János (Győr-Sopron-Moson)

5 Kiadások és forrásaik

6 Épületfelújítás, beruházás, karbantartás összege (eFt) Forrás: NKÖM/OKM statisztika ?

7 A települések hány %-án történt bármilyen összegű / legalább 1 millió Ft-os épületfelújítás/beruházás, karbantartás, településtípus szerint? ( , átlag) Forrás: NKÖM/OKM statisztika

8 Az egyes épületek építésének/felújításának költségéből mekkora hányadot tett ki az adott forrás? (átlagértékek, %) Forrás: primer kutatás

9 Az egyes pályázattípusok súlyának időbeli alakulása (eFt) Forrás: pályázati adatbázis

10 Az építkezést/felújítást segítette-e…? (%) Forrás: primer kutatás

11 A primer kutatás eredményei

12 A lakosság bevonása a tervezésbe Igényfelmérés a tervezés megkezdése előtt: –Új épület: 27%, felújítás/átalakítás: 37% Lakossági fórum, közmeghallgatás a kész tervekkel kapcsolatosan: –Új épület: 64%, felújítás/átalakítás: 49%

13 A közművelődési szakemberek bevonása Szakmai elemzés az ellátandó funkciókról: –Új épület: 82%, felújítás/átalakítás: 61% Bevonás az építési pályázat megírásába: –Új épület: 55%, felújítás/átalakítás: 50% A települések 32, illetve 20%-án nem volt közművelődési szakember!

14 Miért építkeztek / újították fel a művelődési házat? Új épület: –a települések 14%-a lett ellátatlanból ellátott –leginkább az új funkció miatt (50%) –másodsorban a régi kis mérete (36%), leromlott állapota miatt (32%), ill. mert nem volt a településrészen (27%) Felújítás: –a települések 7%-a lett ellátatlanból ellátott –fő indok a leromlás (84%), ill. az új funkció (72%) –Bővítés (26%), esztétikum (22%)

15 Mit jelentett az új épület/a felújítás a település számára? (%) Új épületFelújítás Bővült a kínálat, új lehetőségek, új funkciók8657 Javultak a körülmények, a színvonal4146 Fellendült a kulturális/közösségi élet3629 Külső, szép lett, beillik a településképbe550 A városrész felértékelődése, lakosságmegtartó képesség növekedése2720 Helyi identitás erősödése, büszkeség1411 Csökkentek a költségek, gazdaságosság53 A település központi szerepének növekedése-3

16 Ilyen volt, ilyen lett

17 Hajdúsámson

18

19 Szombathely - Herény

20

21 Kajdacs

22

23 Nagyrábé

24

25 Tamási

26

27 Funkciók Funkciók számának növekedése: –különösen az újaknál, itt már nincs is egyfunkciós A kultúrán kívüli funkciók térnyerése –leginkább: egészségügyi, polgármesteri hivatal –erősen: tourinform iroda, közoktatási, szociális, sport A kultúrán belül növekedett: –újak: mozi, helytörténeti gyűjtemény/múzeum, galéria, internet, könyvtár –felújítás: internet, civilek, galéria, klubok/szakkörök –szabadtéri tevékenységek! A kultúrán belül csökkent: –művészeti iskola

28 Kiket sikerült bevonzani? Kik maradtak el? (%) Bázis: ahol korábban működő épületet újítottak fel, alakítottak át BevonzottElmaradt Fiatalok243 Nyugdíjasok, idősebbek182 Felnőttek110 Gyerekek, tanulók, iskolások100 Nők70 A környező települések lakói50 Családosok, nagycsaládosok40 Cigány lakosság40 Mozgássérültek, vakok30 Hátrányos helyzetűek20 Mindenki, minden korosztály20 8%

29 Trendek Alapterület növekedése –A közművelődésre jutó a többi funkciónál kisebb mértékben nőtt Körülmények javulása –klíma! melegítő-/főzőkonyha, recepció, büfé/presszó, angol WC, öltöző Rezsicsökkentés –szakaszolható fűtés Variálhatóság –színházterem rögzített székek helyett rögzítetlenekkel Szabadtéri tevékenységek infrastruktúrája fejlődött –szabadtéri színpad, kert, sportudvar Kötetlen jelleg erősödése –leülésre alkalmas hely

30 Volt-e olyan dolog, amit biztosan másként csinálnának, ha újrakezdhetnék? (%) Új épületFelújítás Minden jól sikerült, nem volt ilyen, nincs válasz3238 Valami felújítása elmaradt, többet szerettek volna923 Több/nagyobb alapterületű kiszolgáló helyiség3120 Túl kevés kisterem92 Nagyobb alapterület (színpad, nézőtér, nagyterem)96 Nem funkcionális terek (rossz térkapcsolatok, kihasználhatatlan terek-közlekedők)2711 Tervezési hibák2311 Nem esztétikus, nem lett olyan szép, mint várták-2 Jobb minőségű anyagokat használnának, más kivitelezőt választanának511 A pályázattal kapcsolatos problémák-3 Egyéb1820

31 „Tippek” Minél több kulturális/közösségi funkciót egy épületbe, vagy legalábbis egymáshoz közel

32 Debrecen-Józsa

33 „Tippek” Állapotfelmérés – új épület vagy felújítás? A használók közti viszony figyelembe vétele

34 További tervek

35 Barcs

36 Kajdacs

37 Műemlék jelleg megőrzése, helyi/kézműves hagyományok továbbvitele

38 Ács

39 Nádudvar

40

41 Variálhatóság

42

43 Törökbálint

44

45 Várgesztes

46

47 „Tippek” Kisterem/klubterem –Elegendő mennyiségű/alapterületű –Tárolási lehetőség, zárhatóság, hangszigetelés, külön bejárat Nagyterem –Reprezentativitás multifunkcionalitás –Színpad: megfelelő méret. Akusztika, hang- és rezonancia szigetelés. Raktár, öltözők, próbatermek, mosdók. –Előtér! kivetítő

48 Nagyterem

49

50 Nagysáp

51 Sátoraljaújhely

52 Előtér

53

54 Debrecen-Józsa

55

56

57 Kiállítótér

58 Dabas

59

60 Internet

61 Nagykónyi

62 Szeged

63 Tetőtér

64 Füzér

65 Várgesztes

66 Szabadtéri létesítmények, kertek, udvarok

67 Som

68

69 Kőröshegy

70 Algyő

71

72 Gyál

73 Farkasgyepű

74

75 Belső átjárhatóság

76

77 Mórágy

78 Törökbálint

79 Akadálymentesítés

80

81 Örök felújítás! Újaknál: 3 éven belül 13% Felújítottaknál: 32% Okok: –Az előző felújítás/építkezés hibái (újak) –Nem volt mindenre pénz (felújítottak) –Természetes elhasználódás –Új pályázati lehetőségek

82 A pályázati rendszerrel kapcsolatos problémák, javaslatok Hogyan lehetne elkerülni a politikai „árapályt”? Jó lenne egymásra építeni a pályázatokat Túl kevés az idő a lakosság, a szakemberek bevonására – a közösségi tervezés idő- és pénzigényének bekalkulálása Lassú és drága a közbeszerzés, a helyi vállalkozók nemigen tudnak indulni rajta Előzetes állapotfelmérés kikötése a felújításoknál, fedezetének biztosítása Energiatakarékos megoldások ösztönzése Szakember foglalkoztatás támogatása!

83 83 Köszönöm a figyelmet! Magyar Művelődési Intézet és Képzőművészeti Lektorátus, Kutatási Főosztály Talata-Dudás Katalin Tel.: , Mail:


Letölteni ppt "Kell egy hely – de milyen? Kutatási beszámoló. A kutatás célja Eredeti cél: az „Új tudás, műveltség” pályázaton indulóknak szakmai segítség nyújtása a."

Hasonló előadás


Google Hirdetések