Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Járműhajtás-haladásJárműhajtás-haladás Összeállította: Dr. Varga Zoltán Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszék Segédlet a Járműszerkezetek.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Járműhajtás-haladásJárműhajtás-haladás Összeállította: Dr. Varga Zoltán Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszék Segédlet a Járműszerkezetek."— Előadás másolata:

1 Járműhajtás-haladásJárműhajtás-haladás Összeállította: Dr. Varga Zoltán Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszék Segédlet a Járműszerkezetek 01 tantárgyhoz

2

3 Járműhajtás

4 A járműre ható erők Járműhöz kötött koordináták Hosszirányú x Keresztirányú y Pályára merőleges z vonóerő x Gördülési ellenállás x Légellenállás x Emelkedési ell. x Tehetetlenségi erő x Oldalerők y Súlyerő z Kerékerők z

5 Járműhajtás

6 Hajtás emelkedőn Állandó sebességnél Vonóerő=Lejtővel párhuzamos erő a súlyból Fv=Rax=G*sinα Normál erő (felületre merőleges)= felületre merőleges súly komponens*d/L Ray=G*cosα*d/L

7 Járműhajtás

8

9 Jármű emelkedőn

10 Ellenállás emelkedőn G* ψ

11 Kifejthető vonóerő emelkedőn

12 Kifejthető vonóerő gyorsításkor

13 Kerékerők Kerék csúszás x Oldalkúszás y Rugózás z Tapadó erő Oldalvezető erő Gördülési ellenállás Kerék talperő Vonóerő Fékezőerő Visszatérítő nyomaték

14 Tapadás oldalvezető erő

15 Vonóerő-oldalvezető erő In der Praxis erweist sich die Reifenhaftung nicht als einfache Coulombsche Reibung, daher ist der Kammsche Reibungskreis auch eher eine Ellipse, wie das Bild rechts zeigt. Danach kann ein Reifen h ö here Umfangskr ä fte als Seitenkr ä fte ü bertragen. Bei idealer Coulombscher Reibung w ü rde der gestrichelte blaue Viertelkreis gelten und sich bei 40% Seitenf ü hrungskraft noch 92% der maximal m ö glichen Umfangskraft ü bertragen lassen, was sich nach der Formel berechnen lie ß e. Tats ä chlich ist das Kraftschlu ß potential aber niedriger, siehe Bild. Man erkennt, dass bei maximaler Kurvengrenzgeschwindigkeit (100 % Seitenf ü hrungskraft) schon eine kleine Verringerung der Seitenkr ä fte (etwas gr öß eren Kurvenradius fahren) eine erhebliche Steigerung der Umfangsskr ä fte erm ö glicht.

16 Tapadás μ s

17 Gördülési ellenállás Függ Az útburkolat minőségtől: felület-szerkezet A gumiabroncs nyomástól A gumiabroncs szerkezetétől A gumiabroncs felületétől A hőmérséklettől A sebességtől

18 Gördülési ellenállás fg ,002Stahlrad auf Schiene 0, ,010Lkw-Reifen auf Asphalt 0,007Standard-Fahrrad 0,01-0,02Autoreifen auf Beton (1)Autoreifen 0, ,015Pkw-Reifen auf Asphalt 0,015-0,03Autoreifen auf Kopfsteinpflaster (1) 0,020Pkw-Reifen auf Schotter 0,03-0,06Autoreifen auf Schlaglochstrecke (1) 0,04-0,08Autoreifen auf festgefahrenem Sand (1) 0,050Reifen auf Erdweg 0,2-0,4Autoreifen auf losem Sand (1,2) 0,07-0,08Gurtband (Raupenfahrwerk, Caterpillar Challenger und John Deere 8000T) auf Asphalt 0,045Verbinderkette (Raupenfahrwerk, Leopard 2) auf fester Fahrbahn

19 Légellenállás

20 Légellenállás tényező 1,4Fallschirm 1,1Scheibe, Wand 0,8Lkw 0,78Mensch, stehend 0,7Motorrad, unverkleidet 0,5Cabrio offen, Motorrad verkleidet 0,45Kugel 0,34Halbkugel 0,30moderner, geschlossener PKW 0,20optimal gestaltetes Fahrzeug 0,08Tragflügel beim Flugzeug 0,05Tropfenform

21 Légellenállás tényező 0,54 Mercedes G-Klasse (W463, langer Radstand)Mercedes G-Klasse 0,50Citroen 2CV2CV 0,48VW KäferKäfer 0,41VW Golf I (1974)VW Golf I 0,39Mercedes M-KlasseMercedes M-Klasse 0,38VW New BeetleNew Beetle 0,37Smart FortwoSmart Fortwo 0,36Subaru Forester, Citroën DS (1955!)SubaruCitroën DS 0,35Renault Megane IIRenault Megane 0,35Mini CooperMini Cooper 0,35NSU Ro 80 (1967)NSU Ro 80 0,34Ford SierraFord Sierra 0,325VW Golf V (2003)VW Golf V 0,32Alfa 147Alfa 147 0,32Mercedes E-Klasse-Cabrio (bei geöffnetem Verdeck, 1991)Mercedes E-Klasse-Cabrio 0,32Fiat Grande Punto (2005)Fiat Grande Punto 0,312Tatra T77 a (1935)Tatra T77 0,31Jaguar XJ, Renault 19, Citroën C4 PicassoJaguar XJRenault 19Citroën C4 Picasso 0,30Audi 100 C3 (1982)Audi 100 C3 0,28 - 0,30Mercedes CLK Cabrio (je nach Modell)Mercedes CLK Cabrio 0,28 - 0,30Mercedes CLK Cabrio (je nach Modell)Mercedes CLK Cabrio 0,29BMW 1er (2004)BMW 1er 0,29Porsche 911 GT3 (997) (2006)Porsche 911 GT3 (997) 0,28Citroen C4 Coupé (2004)Citroen C4 0,28Opel Omega AOpel Omega 0,28Mercedes E-Klasse (W124, 1984)Mercedes E-Klasse (W124, 1984) 0,28Rumpler-Tropfenwagen (1921)Rumpler-Tropfenwagen 0,27Mercedes-Benz CL-Klasse (2006)Mercedes-Benz 0,27Lexus IS (1999)Lexus 0,26Toyota Prius, Opel Calibra, Honda AccordToyota PriusOpel CalibraHonda Accord 0,25Audi A2 1.2 TDI (1999), Honda InsightAudi A2Honda Insight 0,2Loremo Release 2009, KoenigseggLoremoKoenigsegg 0,19Mercedes Bionic Car (Studie 2005), GM EV1Mercedes 0,18Acabion Bionisches Stromlinienfahrzeug (Studie 2006)Acabion 0,168Daihatsu UFE-III (Studie 2006) 0,159VW 1-Liter-Auto (Studie)VW 1-Liter-Auto ca. 0,075Pac-Car II Studienfahrzeug (Studie)Pac-Car II

22 Hajtómű Fordulatszám áttétel: Nyomaték áttétel: Hatásfok: Szlip:

23 Teljesítmény Jámű: Motor:

24 Hajtás elrendezés: motor elöl hajtott tengely hátul Tehergépkocsik, nagyobb személygépkocsik

25 Hajtóműelrendezés

26

27

28

29

30

31 Motor

32

33 Belsőégésű motor és jármű együttes üzeme Az emelkedési és gördülési ellenállás nyomatéka a motor főtengelyén A légellenállás nyomatéka a motor főtengelyén

34 Motor nyomaték fogyasztás hatásfok Fordulatszám f/min Effektív középnyomás

35 Belsőégésű motor és jármű együttes üzeme

36 Villamos motor Állandómágneses szinkronmotor PMSM

37 Hajtómű/tengelykapcsoló

38 indítás tengelykapcsolóval MR súrlódó nyomaték t idő Sp pedál út ωt motor főtengely szögsebesség ωg sebváltó behajtó tengely szögsebesség

39 vége Következik Kardáncsukló dinamika Differenciálmű, belső súrlódás Kerékcsapágyazás, gumiabroncs, tapadás


Letölteni ppt "Járműhajtás-haladásJárműhajtás-haladás Összeállította: Dr. Varga Zoltán Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszék Segédlet a Járműszerkezetek."

Hasonló előadás


Google Hirdetések