Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gondolatok a középiskolai matematika felvételiről Marczis György Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium XVIII. Hajnal Imre Matematika Tesztverseny és Módszertani.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gondolatok a középiskolai matematika felvételiről Marczis György Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium XVIII. Hajnal Imre Matematika Tesztverseny és Módszertani."— Előadás másolata:

1 Gondolatok a középiskolai matematika felvételiről Marczis György Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium XVIII. Hajnal Imre Matematika Tesztverseny és Módszertani Nap Gyula, április 5.

2 Az összeállítás elvei Széles kör (48054 diák írta) Mindenki által tanult ismeretek számonkérése A tárgyi tudás mellett készségek mérése Az érettségit adó középiskolákba való belépéshez szükséges minimális készségek, kompetenciák, ismeretek mérése A matematika részterületeinek minél teljesebb átfogása Egyértelmű javíthatóság, lehetőleg 1 pontos itemek Minél kevesebb egymásra épülő részfeladat Mérjen „alul” és „felül” is!

3 1. feladat Végezd el a nyilakon jelzett műveleteket, és az eredményeket írd be a pontozott vonalakra! Az első művelet esetén:

4 1. feladat Végezd el a nyilakon jelzett műveleteket, és az eredményeket írd be a pontozott vonalakra! Az első művelet esetén: 0 pont1 pont2 pont3 pont4 pont 14%8%12%22%44%

5 1. feladat

6 Tedd igazzá az alábbi egyenlőségeket a hiányzó adatok beírásával! a)13 l + 14 dm 3 = ………………… dm 3 b)3 nap +….. óra = 90 óra c-d)19821 m = 27 km-……..…m = 27 km-……..… dm 2. feladat

7 Tedd igazzá az alábbi egyenlőségeket a hiányzó adatok beírásával! a)13 l + 14 dm 3 = ……27…………… dm 3 b)3 nap +…18... óra = 90 óra c-d)19821 m = 27 km-…7179..m = 27 km-…71790…dm 2. feladat a)b)c)d) 0 pont25%7%26%33% 1 pont75%93%74%67%

8 2. feladat

9 3. feladat Luca (L), Krisztina (K), Angéla (A) és Nóra (N) 400 m- es síkfutásban mérték össze erejüket. A verseny után a következőket mondták el barátjuknak, Rékának, aki nem látta a versenyt: sem Luca, sem Angéla nem lett utolsó, sem Krisztina, sem Nóra nem lett első. Milyen sorrendben érkezhettek a célba, ha nem volt holtverseny?

10 3. Feladat Luca (L), Krisztina (K), Angéla (A) és Nóra (N) 400 m- es síkfutásban mérték össze erejüket. A verseny után a következőket mondták el barátjuknak, Rékának, aki nem látta a versenyt: sem Luca, sem Angéla nem lett utolsó, sem Krisztina, sem Nóra nem lett első. Milyen sorrendben érkezhettek a célba, ha nem volt holtverseny? 0 pont1 pont2 pont3 pont4 pont5 pont 1%4%4%12%21%12%49%

11 3. feladat

12 4. Feladat Az alábbi oszlopdiagramon hat bolygó holdjainak számát ábrázoltuk. A kérdések erre a hat bolygóra vonatkoznak a)–b) Hány holdja van összesen a hat bolygónak? Írd le a számolás menetét is!

13 4. Feladat Az alábbi oszlopdiagramon hat bolygó holdjainak számát ábrázoltuk. A kérdések erre a hat bolygóra vonatkoznak a)–b) Hány holdja van összesen a hat bolygónak? Írd le a számolás menetét is! = 60 a)b) 0 p.8%8%11% 1 p.92%89%

14 4. Feladat Az alábbi oszlopdiagramon hat bolygó holdjainak számát ábrázoltuk. A kérdések erre a hat bolygóra vonatkoznak c–d) A Szaturnusz holdjainak száma hány %-a a hat bolygó holdjai számának? Írd le a számolás menetét is!

15 4. Feladat Az alábbi oszlopdiagramon hat bolygó holdjainak számát ábrázoltuk. A kérdések erre a hat bolygóra vonatkoznak c–d) A Szaturnusz holdjainak száma hány %-a a hat bolygó %-ai számának? Írd le a számolás menetét is! 18/60 = 0,3 → 30 % c)d) 0 p.34%39% 1 p.66%61%

16 4. Feladat Az alábbi oszlopdiagramon hat bolygó holdjainak számát ábrázoltuk. A kérdések erre a hat bolygóra vonatkoznak e–f) Hány holdja van átlagosan egy bolygónak? Írd le a számolás menetét is!

17 4. Feladat Az alábbi oszlopdiagramon hat bolygó holdjainak számát ábrázoltuk. A kérdések erre a hat bolygóra vonatkoznak e)–f) Hány holdja van átlagosan egy bolygónak? Írd le a számolás menetét is! 60/6 = 10 e)f) 1 p.8%8%10% 2 p.92%90%

18 4. feladat

19 Az ábrán vázolt ABC háromszögben a B csúcsnál lévő belső szög nagysága 50 o. Az A csúcsból induló belső szögfelező egyenes a BC oldalt a P pontban metszi úgy, hogy δ = 80 o. Az e egyenes a δ szög szögfelezője. Határozd meg az ábrán szereplő α/2, γ és ε szög nagyságát, majd egészítsd ki a CPQ háromszögre vonatkozó állítást! 5. feladat

20

21 a)b)c)d) 0 pont51%46%36%35% 1 pont49%55%64%12% 2 pont53% α/2 = 30 o γ = 70 o ε = 70 o A CPQ háromszög…egyenlő szárú… háromszög, mert…van két egyenlő szöge…

22 5. feladat

23 6. feladat Adott a következő öt szám: 4; 7; 20; 25; 28 Ezek közül írd be a pontozott helyekre a feltételnek megfelelő összes számot! a) Páros szám:……………………. b) Prímszám:……………………… c) 7-tel osztható szám:…………... d) Négyzetszám:………………….

24 6. feladat Adott a következő öt szám: 4; 7; 20; 25; 28 Ezek közül írd be a pontozott helyekre a feltételnek megfelelő összes számot! a) Páros szám:………..4; 20; 28 b) Prímszám:…………………...7 c) 7-tel osztható szám:……7; 28 d) Négyzetszám:…………..4; 25 a)b)c)d) 0 pont2%14%7%43% 1 pont98%86%93%57%

25 6. feladat

26 7. feladat Az alábbi koordináta-rendszerben adott három pont: A(3;7), B(5;3) és C(11;4). Keress olyan D pontot, hogy az A, a B, a C és a D pont valamilyen sorrendben egy paralelogramma négy csúcsa legyen! Rajzold be az összes ilyen D pontot, és add meg a koordinátáikat!

27 D 1 = (9;8) D 2 = (13;0) D 3 = (-3;6) 0 pont1 pont2 pont3 pont4 pont5 pont6 pont 29%9%9%46%3%8%8%1%1%4% 7. feladat

28

29 A nekeresdi piacon 12 kg első osztályú és 8 kg másodosztályú almát vásároltunk. A másodosztályú alma kg- onkénti ára az első osztályú alma kg-onkénti árának 75 %-a volt. Összesen 4176 tallért fizettünk. 8. feladat Hány tallér az első osztályú és a másodosztályú alma kg-onkénti ára? Írd le a számolás menetét

30 A nekeresdi piacon 12 kg első osztályú és 8 kg másodosztályú almát vásároltunk. A másodosztályú alma kg-onkénti ára az első osztályú alma kg-onkénti árának 75 %-a volt. Összesen 4176 tallért fizettünk. 8. feladat Hány tallér az első osztályú és a másodosztályú alma kg-onkénti ára? Írd le a számolás menetét! 12x+8*0,75x=4176 x=232 Ft 0,75x=174 Ft 0 pont1 pont2 pont3 pont4 pont5 pont6 pont 69%10%6%6%4%1%1%2%2%9%

31 8. feladat

32 A nekeresdi strandon új medencét építettek. Az alábbi ábra ennek a medencének a vázlatos rajza. A medence mélysége egyenletesen növekszik 0,8 m-től 2,2 m-ig. A szürke oldallapok kivételével a medence oldallapjai, alaplapja és nyitott része is téglalap alakú. Hány m 3 víz szükséges a medence teljes feltöltéséhez? Írd le a számolás menetét is! 9. feladat

33

34 8. feladat T tr = [(0,8+2,2)/2]*20 = 75 m 2 V = 75*20 = 1500 m 3 0 pont1 pont2 pont3 pont4 pont5 pont 71%8%7%7%0%1%1%13%

35 9. feladat

36 10. feladat A különböző országokban többféle hőmérsékleti skálát használnak. A leggyakoribb a Celsius ( o C), a Fahrenheit ( o F) és a Reaumur ( o R). A Celsius-skálához hasonlóan a másik két skála is egyenletes beosztású (lineáris).

37 10. feladat A két alább, Celsius-fokokban mért hőmérséklet az egyes skálákon a következő értékeket veszi fel: 0 o C = 32 o F0 o C = 0 o R 100 o C = 212 o F100 o C = 80 o R Határozd meg a hiányzó értékeket! Írd le a számolás menetét is! a-b) 40 o C = ………………..… o R c-d) 140 o F = ………………….. o C

38 10. feladat A két alább, Celsius-fokokban mért hőmérséklet az egyes skálákon a következő értékeket veszi fel: 0 o C = 32 o F0 o C = 0 o R 100 o C = 212 o F100 o C = 80 o R Határozd meg a hiányzó értékeket! Írd le a számolás menetét is! a-b) 40 o C = ………32..…..… o R c-d) 140 o F = ……….60..…….. o C a)b)c)d)e) 0 pont51% 98%95%97% 1 pont49% 2%5%3%

39 10. feladat

40

41 Pontonkénti megoszlás, matematika

42 Pontonkénti megoszlás, magyar

43 Összesített eredmény, 2014

44 Extrém eset, 2010, matematika

45 Matematika és magyar együtt 2010 országos

46 Tanulságok Sok részfeladat  kevés idő Minden pont ugyanannyit érjen! Könnyebb magyar teszt (73%) után a matematika alacsonyabb (51%) - ez reális különbség Nagy tömeget ugyanazzal mérni nehéz! (Nagy tudásbeli szórás) Nehezen elfogadható hiányosságok a tanulók tudásában és készségeiben Az ilyen típusú feladatlapra még mindig újszerű

47 Jövő Kevesebb részfeladat Egyforma gondolati egységért járjanak ugyanazon pontok! Hosszabb idő? Először a matematikát írják!? Két szint a felvételiben is? (Tehetséggondozó középiskolák körének bővítése.) Központi felvételi és helyi matematika felvételi egymás mellett!? A kompetencia-mérés és a felvételi kérdése? A felkészítés (de ne a felvételire, hanem a középiskolára!) A matematika értékének visszaállítása Később megírni a felvételit

48 Források: Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégiumban írt felvételi dolgozatok (2014. január) Oktatási Hivatal: középfokú beiskolázás (www.oh.gov.hu)www.oh.gov.hu Veres Pál: A 8. osztályos központi felvételi tapasztalatai (Rátz László Vándorgyűlés, Kecskemét, július 9. - előadás és hozzászólások) Marczis György: A 8.-osok matematika felvételijéről (Hajnal Imre Matematika Tesztverseny és Módszertani Nap, Gyula, március 6. - előadás és hozzászólások) Marczis György: A 8.-osok matematika felvételijének Békés Megyei tapasztalatai (Matematika Tanítása, 2010/4)

49 Elérhetőség Marczis György Andrássy Gyula Gimnázium 5600 Békéscsaba, Andrássy út 56.


Letölteni ppt "Gondolatok a középiskolai matematika felvételiről Marczis György Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium XVIII. Hajnal Imre Matematika Tesztverseny és Módszertani."

Hasonló előadás


Google Hirdetések