Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Motivációk a 17-18 éves korosztály pályaválasztási döntéseiben Sáfrány Zsuzsanna, FISZ MédiaCsoport ügyfélkapcsolati vezető 2005. április 28-29.II. Felsőoktatási.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Motivációk a 17-18 éves korosztály pályaválasztási döntéseiben Sáfrány Zsuzsanna, FISZ MédiaCsoport ügyfélkapcsolati vezető 2005. április 28-29.II. Felsőoktatási."— Előadás másolata:

1 Motivációk a éves korosztály pályaválasztási döntéseiben Sáfrány Zsuzsanna, FISZ MédiaCsoport ügyfélkapcsolati vezető április II. Felsőoktatási Marketing Konferencia

2 2005. április II. Felsőoktatási Marketing Konferencia A Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) a továbbtanulásban érintett éves korosztály független tájékoztató médiuma. Alapítási év: 1996 Legfontosabb tevékenységek: -Rendezvényszervezés: Központi Érettségi Nyílt Napok, nyelvi Érettségi Nyílt Nap -Kiadói tevékenység: FISZ Érettségi, Felvételi és Nyelvvizsga Szakkiadványok Szerkesztősége; Egyenes út az egyetemre lap és a Kétszintű Érettségi katalógus -Kutatás: Országos Középiskolai Kutatás (OKK), OKK Intézményvezetői és Szaktanári Kutatás -Versenyek: az Országos Középiskolai Próbaérettségi Verseny -FISZ Szerkesztőség és Hírügynökség: a FISZ összes médiatermékének szerkesztőségi összeállítása, valamint országos szintű oktatási hírkommunikáció Bemutatkozás

3 2005. április II. Felsőoktatási Marketing Konferencia Kutatási tevékenység Kvantitatív kutatások: - Országos Középiskolai Kutatás (OKK) 2002 óta együttműködő partner: Marketing Centrum - OKK Intézményvezetői és Szaktanári Kutatás (OKK ISZK) 2004 óta Kvalitatív kutatás: - Szubjektív motívumok a továbbtanulásban: fókuszcsoportos vizsgálatok; 2005

4 2005. április II. Felsőoktatási Marketing Konferencia A fókuszcsoportról A vizsgálat célja: -Az OKK-ban feltárt kvantitatív eredmények mögött rejlő motivációk, attitűdök feltárása és elemzése - A célcsoport intézményválasztási döntési folyamatának megismerése - Van-e recept a hatékony intézményi kommunikációra? Formája: 2x6 fős fókuszcsoport (2005-ben és 2006-ban érettségizők külön)

5 2005. április II. Felsőoktatási Marketing Konferencia Főbb témakörök I. Továbbtanulás II. Érettségi stratégiák III. Intézmény- választás IV. Média- használat

6 2005. április II. Felsőoktatási Marketing Konferencia Továbbtanulási motívumok, tervezés és tudatosság A továbbtanulási motívumok feltérképezésére a laddering módszert alkalmaztuk. „Miért fontos számodra...?” típusú kérdést addig tettük fel, amíg a résztvevő nem ad újabb választ, hanem visszacsatolja az utolsó említett dologhoz. (pl.: Miért fontos, hogy boldog legyél? Mert fontos és kész. ) alapkérdés: „Miért fontos számotokra továbbtanulni?” A válaszokban elsősorban pszichoszociális következményeket jelöltek meg: - kontinuitás - szülői elvárás - kíváncsiság kielégítése - új dolgok megismerése Instrumentális szinten: - elhelyezkedés - jólét - családalapítás anyagi feltételeinek megteremtése

7 2005. április II. Felsőoktatási Marketing Konferencia Továbbtanulási motívumok, tervezés és tudatosság A tanulás mögött meghúzódó megismerés önálló motívumként, mint örömforrás, ami önmagáért van, nem jelent meg az értékek hátterében inkább a materiális értékek teljesülése a cél. Szociális kompetencia, elfogadottság Jó közérzet: (hozzászólás és megértés képessége) Tudásvágy, kíváncsiság kielégítése Családdal törődés, harmónia Feltétel megteremtése családalapításhoz Elhelyezkedés Biztonság, kontinuitás Célok elérése Szülői elvárások teljesítése Válaszok egyszerűsített ábrázolása:

8 2005. április II. Felsőoktatási Marketing Konferencia Érettségi Az érettségivel kapcsolatos attitűdök: - Tájékozódási kényszer  sok strukturálatlan információ - A 2005-ben és 2006-ban érettségizők egyaránt tájékozottak, de a később vizsgázók kevésbé aggódnak (a 2005-ben érettségizőkre „tesztévfolyamként” tekintenek) - Hiteles információ források használata (spontán megnevezéssel): OFI FISZ (www.fisz.hu;

9 2005. április II. Felsőoktatási Marketing Konferencia Érettségi Félelmek az érettségivel kapcsolatban: - Teljesen új érettségi, amiről igazán biztos nem tudható - Rossz próbaérettségi eredmények - A tanároktól és a szülőktől nem érkezik megnyugtatás - Inkorrekt eljárásnak érzik, hogy váratlanul teljesen új érettségi stratégiákat kell kidolgozniuk Kompenzálás: - Bagatellizálás - Külső tényezőben bíznak - Kampányszerű, intenzív tanulás (legkevésbé jellemző) Új tanulási stratégia: - összefoglaló, rendszerező gyűjtemények - próba tesztsorok kitöltése

10 Érettségi Az új érettségi rendszer megítélése PROKONTRA --A gyengébb tanulók is le tudnak érettségizni - „A leghülyébb is átmegy” - Hosszútávon nem kell az ideig-óráig tartó lexikális tudást teljesen indokolatlanul megszerezni -Egyszerűbb lesz a felvételizés, nem kell kétszer írni -A hosszú idő óta hangoztatott változás nagyon átgondolatlanul és kidolgozatlanul történik - Nem igazságos az átmenet: hátrányban vannak a korábban érettségizettekkel szemben - Későn kapták az információkat - Az egész eddigi tanulás, tanulási stratégiák a sutba vághatók április II. Felsőoktatási Marketing Konferencia

11 2005. április II. Felsőoktatási Marketing Konferencia A felsőoktatási intézményválasztás szempontrendszere Alapvetően 4-5 szempontot mérlegelése a jellemző: - legyen állami, nappali - hogyan párosíthatók a tanulni kívánt szakok - hol van az intézmény (távolság, Budapest-vidék) - presztízs, hírnév, múlt - diploma értéke - oktatás színvonala - felvételi mutatók (túljelentkezés, meghirdetett helyek száma) - egyetem, vagy főiskola Nem szempontról szempontra haladnak, inkább a mátrixos gondolkodás a jellemző.

12 2005. április II. Felsőoktatási Marketing Konferencia A felsőoktatási intézményválasztás szempontrendszere Magánintézmények: Nincs egységes kép a diákok fejében a magánintézményekről PROKONTRA Könnyebb elhelyezkedés utána Külföldi munkalehetőség Könnyebb bent maradni („bevásárlás”) Gyengébb képességekkel is be lehet jutni Képzés színvonala kérdéses Nehéz bekerülni Kölcsönösen leértékelt társaság (de főként a résztvevők az ottaniakat) Nem lehetnek függetlenek szüleiktől amíg ide járnak

13 A felsőoktatási intézményválasztás szempontrendszere április II. Felsőoktatási Marketing Konferencia Magánintézmények: -negatív attitűd van túlsúlyban - oktatás színvonala nem ismert, de a „megvásárolható” hallgatói jogviszony miatt alacsonynak gondolják -Az elutasító attitűdöt további negatívumokkal támasztják alá: megfizethető bent maradás, stb. -Elutasítás oka lehet az elérhetetlenség: sztereotípiák (vagyoni javak alapján) - Rövid múlt = alacsony presztízs - pozitív: kedvező állásajánlatok, jó felszereltség és a színvonalas szakmai gyakorlat és külföldi tartózkodás lehetősége

14 2005. április II. Felsőoktatási Marketing Konferencia A felsőoktatási intézményválasztás szempontrendszere Pezsgés van Sportpálya Füves park Úszómedence Finom étterem, kávézó Tanár-diák felsőbbrendűség nincs Baráti hangulat Kommunikatív órák Színvonalas Ha kikerülsz, el tudsz helyezkedni Jó nagy könyvtár Az ideális felsőoktatási intézémény Összemosódott az amerikai filmekből ismert egyetemi élet és szintén a filmekből ismerős angol felsőoktatás. A tulajdonságok alapvetően az egyetem nem funkciószerű jellemzőit ragadják meg. A megadott jellemzők a kellemes időtöltéssel hozhatóak kapcsolatba.

15 2005. április II. Felsőoktatási Marketing Konferencia Médiahasználat Általános jellemzők: - A magas szintű aktivitás miatt kevés idejük marad médiumok használatára - Saját bevallásuk szerint keveset tévéznek, de ha néznek, akkor elsősorban: RTL Klub, TV2 – Barátok közt, Híradó mindkettőn, zene TV-k, filmek - Nyomtatott médiumok: Nők Lapja, Cosmopolitan, RTV, és Pesti Est - Rádiók: Danubius, Rádió1, Petőfi (szülők miatt), Roxy - Internet: akinek nincs, egyébként sem használja sokat, főként a levelezés a jellemző, fórum és játékoldalak: keresésre a Google - Elsődleges tájékozódás: interperszonális kapcsolatok

16 2005. április II. Felsőoktatási Marketing Konferencia Oktatási témában legfőbb információforrások: -Elsőként (spontán felidézéssel) említett forrás: Egyenes út az egyetemre c. lap -További források: OM és OFI honlapok -Iskolai tájékoztató napok, nyílt napok (az intézményi nyílt napok elsősorban a már kialakult pályaválasztási döntést támogatják) -Ismerősök és barátok szerepe: hiteles információ Javaslat: - többcsatornás, elsősorban direkt elérés, - hangsúly az intézmény imázsán, ill. a diploma hasznosságán - tájékoztat az elhelyezkedési lehetőségekről, életpálya tervet mutat be - az intézmény hallgatóinak véleményével egybehangzó üzeneteket közvetít Médiahasználat

17 2005. április II. Felsőoktatási Marketing Konferencia Köszönöm megtisztelő figyelmüket! FISZ MédiaCsoport 1053 Bp. Veres Pálné u. 26. I. emelet Tel.: 061/ Fax: 061/ Mobil: 0620/ Ahol letölthető kutatásokat találhat: Elérhetőségek


Letölteni ppt "Motivációk a 17-18 éves korosztály pályaválasztási döntéseiben Sáfrány Zsuzsanna, FISZ MédiaCsoport ügyfélkapcsolati vezető 2005. április 28-29.II. Felsőoktatási."

Hasonló előadás


Google Hirdetések