Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények Felvételi Információs Szolgálat Országos Középiskolai Kutatás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények Felvételi Információs Szolgálat Országos Középiskolai Kutatás."— Előadás másolata:

1 A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények Felvételi Információs Szolgálat Országos Középiskolai Kutatás

2 Az Országos Középiskolai Kutatásról • Évente ismétlődő kutatás a éves, továbbtanulni szándékozó középiskolás diákok körében • Szervező: FISZ (Felvételi Információs Szolgálat, • Módszer: önkitöltős, kérdőíves eljárás • Komplex: több mint 100 kérdés • Témakörök: kétszintű érettségi, továbbtanulás, pályaorientáció, tájékozódás, médiahasználat, kiadványok, közéleti kérdések, nyelvtudás, EU, ifjúság • Publikálás: sorozatos sajtómegjelenések, Középiskolai évkönyv • Nyitott kutatás: „külsős” kérdések is szerepelnek, a szervező lehetőséget biztosít más szervezeteknek is, hogy kérdéseikkel részt vegyenek a kutatásban

3 Országos Középiskolai Kutatás – 2005 ősz A mintavétel ideje : 2005 november, december Résztvevők : 425 érettségit adó középiskola diák, akik 2006-ban, 2007-ben, illetve 2008-ban tesznek érettségi vizsgát, és biztosan szeretnének továbbtanulni valamely felsőoktatási intézményben. A mintáról: A kutatásban résztvevők 50 százaléka nő, 50 százalékuk férfi, 57 százaléka szakközépiskolás, 43 százaléka gimnazista Érettségi éveRésztvevők megoszlása %32% % % LakóhelyRésztvevők megoszlása Budapest21% Vidék79%

4 Tájékozottság a kétszintű érettségi rendszeréről

5 Tájékozottság a kétszintű érettségi rendszeréről A végzősök jobban tájékozottak, mint az átlag Összes megkérdezett: 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

6 A végzősök jobban tájékozottak, mint a középiskolás diákok átlaga

7 Tájékozottság a kétszintű érettségi rendszeréről A tanárok megfelelően tájékozottak?

8 A középiskolai tanárok tájékozottsága alig haladja meg a végzős diákok ismereteit

9 Kétszintű érettségi Emelt vagy közép?

10 Miért EMELT, miért KÖZÉP? •7 többletpont •Értékelhető, használható tudás •2005-ben megemelkedett ponthatárok •Fiatalabb évfolyamoknál hangsúlyosabb : –Szül ő i ösztönzés –A fels ő oktatásban is használható többlettudás •Végzősök leginkább aggódnak: –2005-ös ponthatár emelkedés miatt –Korábban érettségiző, újra felvételizők miatt •Jobbnak érzik tudásukat a közép szinthez •Nem vettek részt az emelt szintű érettségire való felkészítésen •Nem akarnak nagyobb erőfeszítést tenni •Végzős diákok - félelem az idegen vizsgabizottság előtti vizsgázástól Diákok motivációi

11 Karrierszak. Emelt szinten? Szükségesnek tartja BizonytalanSzükségtelennek tartja 2004-es kutatási adat * 59%32%9% 2005-ös tavaszi kutatási adat* 58%25%17% 2005-ös őszi kutatási adat* 80%13%7% Szükséges-e a karrier intézmények népszerű szakjaira a biztos bejutáshoz az emelt szintű érettségi? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján Növekedés Csökkenés Változó megítélés (csökkenés)

12 Tervek emelt szinten *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján Bevezetés előtti évBevezetés éve Fél évvel a bevezetés, és az első tapasztalatok után Legnépszerűbb tantárgyak az angol és a történelem Leginkább az jogi és szociális igazgatási és a bölcsész, legkevésbé az agrár és a műszaki pályára készülők terveznek emelt szintű érettségit.

13 Hogyan befolyásolja a továbbtanulási stratégiádat a ponthatárok 2005-ös alakulása? Taktika vagy stratégia?

14 Felvételi esélyek 2005 tavaszi kutatási adat* 2005 őszi kutatási adat* 2005-ben érettségizett végzősök 2006-ban érettségizett végzősök Érettségi évében felvesznek 54%46%58%48% Legkésőbb az érettségit követő évben felvesznek 30%33%25%30% Az érettségi utáni néhány évben felvesznek 10%12%10%13% Nem vesznek fel 6%9%7%10% *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján A végzős diákok és az emelt szintű érettségit tevők nagyobb magabiztossággal állnak a kérdéshez, többen érzik úgy, hogy már az érettségi évében bekerülnek a felsőoktatásba Milyen várakozásokkal tekint a felsőoktatási továbbtanulására? Csökkenő (ön)bizalom

15 2005-ös érettségi eredmények elemzése Visszatekintés

16 2005, Kétszintű érettségi… •Emelt szintű érettségi –A végzősök 74%-a nem tervezte az emelt szintű érettségit •Karrier intézmények – emelt szintű érettségi –2004-hez képest növekedett a szükségtelennek tartók száma, 58% tartotta szükségesnek •Felvételi várakozások –A végzősök 58%-a gondolta úgy, hogy az érettségi évében felvételt nyer a kiválasztott intézménybe …előtti várakozások

17 …utáni tény 738 szakra többletpont nélkül nem lehetett bekerülni 2633 indított szak, államilag finanszírozott képzésen A szakok 28%-ára nem lehetett többletpontok nélkül bekerülni

18 Felvételi 2005: helyzetelemzés

19 A 2005-ös felvételi évben a karrierintézmények, állami finanszírozású képzésein átlagosan 16,6 százalékkal emelkedtek a ponthatárok

20 Felvételi 2005: helyzetelemzés 738 szakra a maximális hozott, és középszinten elérhető maximális szerzett ponttal (120), többletpontok nélkül, nem lehetett bekerülni

21 Felvételi 2005: helyzetelemzés A karrier intézményekbe jelentkező diákoknak – a biztosabb bejutás érdekében – a többletpontok maximalizálására érdemes törekedniük Többletpontra pedig (tipikus esetben) csak emelt szintű érettségivel, és nyelvvizsgával lehet szert tenni

22 Javaslat

23 A nyelvvizsgával szerezhető többletpontok felső határa 20 Összesen 24 többletpont szerezhető A karrierintézményekbe felvételizők legalább az egyik érintett tantárgyból emelt szintű vizsgát tegyenek

24 Érvek a javaslatok mellett Az emelt szintet választók több mint 95 százaléka ért el legalább a 3-as érdemjegyet, így érvényesíteni tudta az emelt szintért járó, tantárgyanként 7 többletpontot 95 százaléknál magasabb a valószínűsége, hogy az emelt szintet választó diák jobb pozícióba kerül a felvételi pontok számításánál, mint középszinten érettségiző társai

25 Érvek a javaslatok mellett Az emelt szintet választók 73 százaléka haladta meg (szerezhető többletpontokkal együtt) azt a maximális 30 pontot, ami középszintű vizsga esetén legfeljebb elérhető Az emelt szinten vizsgázott diákok 73 százaléka ért el a felvételi pontszámításnál biztosan több pontot, mint a legjobb középszinten vizsgázó

26 Érvek a javaslatok mellett Az emelt szintű vizsgák érettségi érdemjegyének átlaga 4,69, míg ugyanez a szám középszinten 3,52, így emelt szinten a vizsgaeredmények átlagosan 33 százalékkal sikerültek jobban A többletpontok beszámításával az emelt szinten vizsgázók átlagosan legalább 33 százalékkal több pontot szereztek

27 Érvek a javaslatok mellett Az emelt szinten vizsgázók 73 százaléka kapott 5-ös érdemjegyet, míg ugyanez a szám középszinten 28 százalék Nem csak a felvételi pontok számítása, hanem az érettségi érdemjegy miatt is érdemes az emelt szintű érettségit választani

28 2006-os érettségi eredmények elemzése

29 2006, Érettségi… •Emelt szintű érettségi –A végzősök 42%-a nem tervezte az emelt szintű érettségit •Karrier intézmények – emelt szintű érettségi –2005 tavaszához képest drasztikusan megemelkedett a szükségesnek tartók száma 58% → 80% •Fel v ételi várakozások –A végzősök már csak 48%-a gondolta úgy, hogy az érettségi évében felvételt nyer a kiválasztott intézménybe (10%-os csökkenés) …előtti várakozások

30 …utáni tény 298 szakra többletpont nélkül nem lehetett bekerülni 1425 indított szak, államilag finanszírozott képzésén A szakok 20%-ára nem lehetett többletpontok nélkül bekerülni FIGYELEM! 2006-ban jelentősen csökkent a meghirdetett szakok száma!

31 Felvételi 2006: helyzetelemzés

32 A 2006-ös felvételi évben a intézmények, állami finanszírozású képzésein átlagosan 11,7 százalékkal emelkedtek a ponthatárok a bázisévhez (2004) viszonyítva 3,1 százalékkal csökkentek a ponthatárok 2005-ös évhez viszonyítva

33 Felvételi 2006: helyzetelemzés 298 szakra a maximális hozott, és középszinten elérhető maximális szerzett ponttal (120), többletpontok nélkül, nem lehetett bekerülni

34 Helytállóak-e 2006-ban a 2005-ös évre vonatkozó javaslatok?

35 Javaslat A nyelvvizsgával szerezhető többletpontok felső határa 20 Összesen 24 többletpont szerezhető A karrierintézményekbe felvételizők legalább az egyik érintett tantárgyból emelt szintű vizsgát tegyenek

36 Érvek a javaslatok mellett 2006-ban Az emelt szintet választók több mint 98 százaléka ért el legalább a 3-as érdemjegyet, így érvényesíteni tudta az emelt szintért járó, tantárgyanként 7 többletpontot 98 százaléknál magasabb a valószínűsége, hogy az emelt szintet választó diák jobb pozícióba kerül a felvételi pontok számításánál, mint középszinten érettségiző társai

37 Érvek a javaslatok mellett 2006-ban Az emelt szintet választók 65 százaléka haladta meg (szerezhető többletpontokkal együtt) azt a maximális 30 pontot, ami középszintű vizsga esetén legfeljebb elérhető Az emelt szinten vizsgázott diákok 65 százaléka ért el a felvételi pontszámításnál biztosan több pontot, mint a legjobb középszinten vizsgázó

38 Érvek a javaslatok mellett 2006-ban Az emelt szintű vizsgák érettségi érdemjegyének átlaga 4,43, míg ugyanez a szám középszinten 3,48, így emelt szinten a vizsgaeredmények átlagosan 27 százalékkal sikerültek jobban A többletpontok beszámításával az emelt szinten vizsgázók átlagosan legalább 27 százalékkal több pontot szereztek

39 Érvek a javaslatok mellett 2006-ban Az emelt szinten vizsgázók 65 százaléka kapott 5-ös érdemjegyet, míg ugyanez a szám középszinten 18 százalék Nem csak a felvételi pontok számítása, hanem az érettségi érdemjegy miatt is érdemes az emelt szintű érettségit választani

40 Legalább 3-as érdemjegyet ért el az emelt szintű vizsgán 95%98% Érettségi érdemjegyek átlaga emelt szinten 4,694,43 Érettségi érdemjegyek átlaga közép szinten 3,523,48 5-ös érdemjegyet szerzett emelt szinten 73%65% 5-ös érdemjegyet szerzett közép szinten 28%18% Összehasonlítás Két év számokban

41 Megéri az emelt szint? IGEN

42 Középiskola után… Bolognai folyamat

43 Tájékozottság a bolognai rendszerről

44 Tájékozottság Bolognai folyamat 2005 tavaszi kutatási adat* 2005 őszi kutatási adat * Teljesen tisztában van a folyamattal3%4% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 6% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 12%13% Hallott a folyamatról, de nem ismeri23%26% Nem hallott a folyamatról56%51% Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján 10. évfolyam11. évfolyam12. évfolyam Nem hallott a folyamatról 2005 tavasz65%60%46% Nem hallott a folyamatról 2005 ősz59%55%39%

45 Lassú ütemben növekvő tájékozottság A diákok közel fele részinformációkkal rendelkezik

46 Tájékozottság Bolognai folyamat 2005 őszi kutatási adat* Fisz.hu rendszeres látogatók Egyenes út az egyeteme olvasók Teljesen tisztában van a folyamattal 4%15%7% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 6%9%12% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 13%26%20% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 26%28%33% Nem hallott a folyamatról 51%23%28% Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

47 Az oktatás specifikus médiumok pozitív hatással vannak a tájékozottságra

48 Tájékozottság Bolognai folyamat Tanárok 2004Tanárok 2005 Teljesen tisztában van a folyamattal 2%5% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 10%20% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 30%42% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 40%29% Nem hallott a folyamatról 18%5% Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

49 Tanárok körében dinamikusabban növekszik a részben, vagy egészben tájékozottak száma

50 Tájékozottság Bolognai folyamat Diákok 2005 *Tanárok 2005 Teljesen tisztában van a folyamattal 4%5% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 6%20% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 13%42% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 26%29% Nem hallott a folyamatról 51%5% Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

51 A diákok közel fele nem is hallott a folyamatról, a tanárok 90 százaléka részinformációkra hagyatkozik

52 Továbbtanulás Bolognai folyamat 2005 tavaszi kutatási adat* 2005 őszi kutatási adat* Bachelor2% Bachelort, de ott ahol master továbblépési lehetőség is van5%9% Master6%9% „Régi típusú”10%6% Nem tudja mi a különbség a Bachelor és a Master között 78%74% Milyen képzést választ inkább? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján 10. évfolyam11. évfolyam12. évfolyam Nem tudja mi a különbség 2005 tavasz 83%81%70% Nem tudja mi a különbség 2005 ősz 81%78%64%

53 Bolognai folyamat… •A diákok 56%-a nem is hallott a folyamatról •A tanulók 78%-a nem tudja mi a különbség a „Bachelor” és a „Master” képzés között •A diákok 51%-a nem is hallott a folyamatról •A tanulók 74%-a nem tudja mi a különbség a „Bachelor” és a „Master” képzés között …2005 tavasz…2005 ősz

54 Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) 1065 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 5. ½ em. 061/ Ahol letölthető kutatásokat találhat: Elérhetőségek

55 Dr. Csikesz Tamás Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) Elnök Tel: Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények Felvételi Információs Szolgálat Országos Középiskolai Kutatás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések