Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Elméletek. AZ ABÚZUS ÁTADÁSÁNAK MULTIGENERÁCIÓS ELMÉLETE A rossz bánásmódok eredetét a kutatások egy része a pszichoszociális problémák generációról generációra.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Elméletek. AZ ABÚZUS ÁTADÁSÁNAK MULTIGENERÁCIÓS ELMÉLETE A rossz bánásmódok eredetét a kutatások egy része a pszichoszociális problémák generációról generációra."— Előadás másolata:

1 Elméletek

2 AZ ABÚZUS ÁTADÁSÁNAK MULTIGENERÁCIÓS ELMÉLETE A rossz bánásmódok eredetét a kutatások egy része a pszichoszociális problémák generációról generációra történő átadásában látja. Mi öröklődik: –Genetikai állomány: ingerlékenység, türelmetlenség, –a nevelési módszerektől, felfogásoktól, amelyeket szülei részéről tapasztalt

3 Multigenerációs átadás: adatok Egeland és Jakobovitz (1984): retrospectiv kutatas: 70% Steele és Pollack (1968) 60, retrospectiv kutatas: 100% Hunter és Killstrom (1979) 282szülő, prospectív kutatás, 18%

4 Az anya tapasztalataiKísérl csop % N=44 Kontro llcsop % N=43 Statisztikai jelent ő ség X2X2 dfP Intézeti nevelésben részesült ,05 Szüleit ő l külön nevelték 44148,1210,01 Szül ő k konfliktusainak tanúja 45148,5710,01 Apja részér ő l szenvedett el súlyos fizikai büntetéseket 27103,781Ns Anyja részér ő l szenvedett el súlyos fizikai büntetéseket 38108,3510,01

5 Retrospektív és Prospektív szempontok A gyerekbol, akik egy adott periodusban egy klinikán születtek, 49 mutatta a rossz bánásmódokokat. Ezek közül 10-et jegyeztek fel a Gy V; ezek közül 9-nek volt előzetes rossz bánásmódokba része gyerekkorában. (Retrospektív szempontból, 9/10 az arány) Prospecktív szempontból, 9/49 – 18%

6 Feminizmus Megkérdőjelezi a tradicionális családi értékeket és a család demokratizálását szorgalmazza Kimondja, hogy a férfi nemről kialakult általános felfogás hatalmi viszonyokon alapszik, amelyeket a társadalmi berendezés tart fenn Mozgalmi megnyilvánulásai hatására, a feminizmus nemzetközileg sikereket ért el A társadalomtudományokban sajátos szemléleti módot alakított ki – feminista tudományos felfogás és módszerek

7 A feminizmus és az erőszak a feminizmus jelentős eredményeket ért el a gyerekek és nők elleni abúzus feltárásában Nicolaescu (1998) szerint a feminizmus hozzájárult: –a patriarchális családi értékrendnek, –a férfiasság tradicionális felfogásának –és a nemek közötti kapcsolatoknak az újraértékeléséhez.

8 A feminizmus érdemei a gyerekek ellen elkövetett rosszbánásmódok kapcsán az agresszorok nemével kapcsolatos kutatásban, az áldozatoknak nyújtott konkrét segítség és terápiás formák kidolgozásában, a feltáró eljárásoknak a kidolgozásában, az erőszak ellenes törvényhozatalban, és a preventív munka fellendítésében mutatkozott meg leginkább

9 A nemek és a bántalmazás adataik szerint, a fizikai bántalmazás áldozatai között körülbelül egyformán vannak fiúk és lányok – de a bántalmazók között viszont több a férfi. a súlyos fizikai agresszió és a szexuális erőszak többnyire a férfiak részéről történik. az anyák is lehetnek agresszívek gyerekeikkel, de a nők által leggyakrabban kimutatott agresszió verbális, vagy enyhe fizikai jellegű.

10 Adatok Russell (1984) kérdése: 16 éves korig a kutatásban résztvevőknek voltak-e szexuális erőszakkal kapcsolatos élményeik, és ki volt az elkövető. –a gyermekáldozatok esetében a nő/férfi arány 3/2 volt, –a családon belüli erőszak esetekben pedig 5/1. a Kinsey jelentés (1948, 1953) adataiból az derült ki, hogy a nők 24% a kisgyermekkor és serdülőkor közötti időszakban valamilyen formájú szexuális visszaélést elszenvedett, aminek elkövetői férfiak voltak.

11 Szociológiai elemzések Gil (1981) a szegénységet, mint az abuzust kiváltó tényezőt tekinti, hiszen eredményeképen kialakul a bizonytalanság, frusztráció és stressz, A stresszt és ezzel asszociált jelenségeket (drog, ital, stb) a szegény szülők kevésbé tudnak feldolgozni, vagy leszokni mint a gazdagabbak, akiknek több anyagi forrás és változatosabb lehetőségek állnak rendelkezésükre a szakmai segítség kérésére. Lehetséges szolgáltatások: – alternatív gyermeknevelési formák, pl. egy szakember alkalmazása a gyermek nevelésére, –pszichoterápia a szülő vagy a gyermek részére, –a családtagok és rokonok segítségének bevonása az egyik vagy mindkét szülő felépülésének érdekében.

12 Bántalmazás kategóriaJövedelemkategória 15000$ alatt15000$ felett Minden típusú rossz bánásmód54,07,9 Minden típusú erőszak19,94,4 Fizikai erőszak10, 22,5 Szexuális erőszak4,81,1 Emocionális erőszak6,11,2 Minden típusú elhanyagolás36,94,1 Fizikai elhanyagolás22,61,9 Emocionális elhanyagolás6,91,5 Végzetes megsebesítés vagy fogyatékossághoz vezető erőszak 0,030,01 Súlyos sérülés6,00,9 Enyhe sérülés30,95,5 Rizikóhelyzet11,70,6

13 anyagi h elyzet A bántalmazás lehetősége Gyerekek válaszai Szülők válaszai igenN%N% N%N% szegény % % 50 45% % közepes % % % % jómódú 13 22% % % Összesen % % Az anyagi helyzet és a bántalmazás kockázata a család anyagi helyzetének függvényében Kolozs megyében

14 Ténye zők Egyéni, ontogenetikus szint A család mikroszociális szintje Az exorendszer szintje (a közösség kapcsolatai és alkotóelemei) A társadalom makroszociális szintje kompezálókompezáló  A szülők intelligenciaszintje  Különleges tehetség  Magas iskolázottsági szint  Traumatikus múlttal kapcsolatos felelősségtudat (illetve a bántalmazás feldolgozása)  Kellemes fizikai külső  Jó interperszonális kommunikációs készségek  Egészséges gyerekek a családban  Legalább egy szülő támogatni tudja a gyermeket  A családnak elfogadható a gazdasági, szociális státusa  Társadalmi támogatás  Alacsony stressz szint  Vallásos vagy más közösségekbe való tartozás  Az iskolával kapcsolatos pozitív tapasztalatok szülőknél és gyerekeknél  Terapeutikus, segítő beavatkozások a szülők számára  A gyermekkel szembeni felelősségtudat erejét hangsúlyozó műveltség  Az erőszakkal szembeni ellentét és az áldozatok megvédését kihangsúlyozó felfogás  Anyagi jólét kockázatikockázati  A szülők gyermekkorban bán-talmazva voltak  A szülők önértékelésének hiánya  alacsony intelligencia és iskolázottsági szint  hiányos interperszonális kommunikációs készségek  Házastársi konfliktusok  A gyerekek viselkedészavarai  A gyerekek krónikus betegségei  Csonka család  Alacsony szociális- gazdasági státusz  Munkanélküliség  Társadalmi izoláció  A társadalom támogatásának hiánya  Gyenge baráti és szomszédsági kapcsolatok  Problematikus iskolai tapasztalatok (bukás, évismétlés, problémás tanár- diák kapcsolat, hiányzások)  Az erőszak kulturális elfogadása  A gyermekekkel szembeni fizikai büntetések alkalmazásának kulturális elfogadása  Olyan felfogás, hogy a gyermek, a szülő tulajdona  Elterjedt szegénység


Letölteni ppt "Elméletek. AZ ABÚZUS ÁTADÁSÁNAK MULTIGENERÁCIÓS ELMÉLETE A rossz bánásmódok eredetét a kutatások egy része a pszichoszociális problémák generációról generációra."

Hasonló előadás


Google Hirdetések