Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Miért vagyunk sikeresek? Közösségi Szociális Szövetkezet Vízkelety László – E-cherry adományboltok szakmai vezetője Alakulás: 2010 Indulás: 2011-ben egy.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Miért vagyunk sikeresek? Közösségi Szociális Szövetkezet Vízkelety László – E-cherry adományboltok szakmai vezetője Alakulás: 2010 Indulás: 2011-ben egy."— Előadás másolata:

1 Miért vagyunk sikeresek? Közösségi Szociális Szövetkezet Vízkelety László – E-cherry adományboltok szakmai vezetője Alakulás: 2010 Indulás: 2011-ben egy Támop pályázat segítségével. Az adománybolt mellett többféle tevékenység is indult, hátrányos helyzetû munkavállalókkal. 2012: a pályázati támogatás véget ért, a végzett tevékenységek közül az adománybolt mûködik jelenleg, a többi – pályázati támogatás híján – gazdaságilag nem volt fenntartható.

2 Adományboltok Magyarországon Az elsõ magyar adománybolt 2009 õszén nyílt meg, a Kórházi Önkéntes Segítõ Szolgálat Alapítvány üzemeltette. Az ezt követõ években számos új adománybolt nyílt országszerte, számuk jelenleg közel ban a KOSZSZ adománybolt képzést indított, amely sikeresnek bizonyult, évente 2-3 alkalommal van lehetõség részt venni a képzésen. Három napos, fizetés képzés nyarán megalakult az Adományboltok Országos Szövetsége.

3 E-cherry adományboltok A KOSZSZ E-cherry néven jelenleg három adományboltot mûködtet Budapesten. Fõ célkitûzésünk, hogy hátrányos helyzetû embereket foglalkoztassunk. Jelenleg 9 fõ hátrányos helyzetû ember dolgozik nálunk az adományboltokban. Az adománybolt pozitív társadalmi hatásai, funkciói: -forrásteremtés -foglalkoztatás -szociális bolt -környezettudatosság, szemléletformálás, újrahasználat, újrahasznosítás -közösségi tér -tovább adományozás -a mûködtetõ szervezet szélesebb körû ismertsége -az adományozás e módja egy szolgáltatás

4 Alkotás utcai bolt

5 Vegyész utcai bolt

6 Munkatársak és vevők

7

8 Érdekes adományok

9 Képzőművészek az adományboltban

10 A sikeresség mutatói -több mint három éve folyamatosan mûködünk -a megnyitás óta folyamatosan növekszünk, bõvülünk -gazdálkodásunk fenntartható (lényegében nullszaldós) -semmilyen állami támogatást, pályázati pénzt, adományt nem kapunk ben befizettünk az államkasszába több mint 5 millió forint áfát -12 fõt foglalkoztatunk (teljes vagy részmunkaidõben), ebbõl 9 fõ célcsoport, 3 fõ menedzsment -a 2014-es nettó bevételünk meghaladta a 20 millió forintot -kb fõ vásárló, akik a piaci ár feléért vagy harmadáért vásárolhattak nálunk, -kb fõ adományozó, -kb. 45 tonna adomány, amelynek az újrahasználatát biztosítottuk, -kb. 65 tonna adomány, amelynek a újrahasznosítását biztosítottuk, -6 civil szervezetnek, kb. 3,5 tonna válogatott ruhát és könyvet adományoztunk tovább.

11 A varázsszó: hitelesség. A működésünk nyilvános, átlátható és érthető. Foglalkoztatás -akik a boltokban dolgoznak hátrányos helyzetûek, a bevételbõl elsõsorban az õ – állami támogatás nélküli – foglalkoztatásukat biztosítjuk -szövetkezeti munkahely = támogató munkahely. A dolgozók egy tagok is, tulajdonosai is a munkahelyüknek. -beleszólási lehetõség a stratégiai döntésekbe -jó munkahelyi légkör, jó csapat -tisztességes munkáért, tisztességes munkabér -dolgozói motiváció (jutalékok, kedvezményes vásárlási lehetõség) -rugalmasság tanulással, családi élettel (gyermek) kapcsolatban.

12 Környezeti fenntarthatóság -nagy mennyiségû „hulladék” újrahasználatának vagy újrahasznosításának a biztosítása -a folyamat során kommunális hulladék alig keletkezik (kb. 2- 3%) -mivel lényegében minden hasznosul, ezért nem utasítunk vissza adományt (extrém esetek kivételével) -az emberek az adományozásnak ezt a formáját egy igen hasznos szolgáltatásként élik meg -részben sokáig üresen álló önkormányzati helyiségekben mûködnek a boltok, amelyek így nem pustulnak tovább üresen, újra életre kelnek elhagyott utcaszakaszok -fontos a helyi viszonykhoz (magyarországi) való alkalmazkodás -erős szemléletformáló eszköz

13 Szociális hatások -az adománybolt szociális bolt is; a piaci árak feléért, harmadáért árusítunk -a megmaradt árukészletbõl tovább adományozunk kisebb civil szervezetek részére -az adománybolt közösségi tér is egyben szívesen adományoznak, mert látják, hogy kiket támogatnak (lényegében az ott dolgozók, az eladók) és látják, hogy amit beadnak tényleg értékesítésre kerül, látják, hogy kik a vásárlóink – mindezt az adományozás pillanatában, nem kell utána nézniük -nem pénzt kérünk -nem vállalunk világmegváltó dolgokat, de azt a keveset viszont, amit vállalunk, folyamatosan, stabilan véghez is tudjuk vinni, tudjuk növelni a mértékét -ha adományboltot mûködtet egy szervezet, akkor az alaptevékenysége iránt is megnõ az érdeklõdés, az adománybolt hatásos és ingyenes marketingeszköz

14 Magunk hozzuk a szabályokat, és azokat be is tartjuk. -nincs megkülönböztetés. Minden vevõ és beadó egyforma, bárki vásárolhat nálunk, azonos feltételekkel (éppen azért nincsenek személyre szabott kedvezmények, nincs alku sem) -mindenkit legálisan foglalkoztatunk, tisztességes munkabérért -minden vásárlónk nyugtát, vagy kérésre számlát kap – nincsenek rejtélyes bevételek, titkos pénzügyi manõverek -gazdálkozási adataink nyilvánosak, a weblapunkon megtalálhatóak -meghatázotuk, hogy milyen adományokat fogadunk, azokat viszont – nyitva tartás alatt -bármikor, bárkitõl, lenyegében nincs visszautasítás -boltszerûen mûködünk (nyitva tartás, az árak egyértelmûek, bárki vásárolhat)

15 Szélesebb tevékenység: az adománybolt-kultúra terjesztése. -3 napos, szuperintanzív, gyakorlatorientált, térítésköteles képezés (KOSZSZ) -Adományboltok Országos Szövetsége -együttmûködés, információcsere az adományboltok között -együttmûködés más jellegû projektekkel (pl. képzõmûvészet)

16 Angliai adományboltok

17 Az osztrák Carla adománybolt-hálózat


Letölteni ppt "Miért vagyunk sikeresek? Közösségi Szociális Szövetkezet Vízkelety László – E-cherry adományboltok szakmai vezetője Alakulás: 2010 Indulás: 2011-ben egy."

Hasonló előadás


Google Hirdetések