Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

IKT-eszközök, digitális tananyagok, műveltségi területek a pedagógusok szemével XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia – EGER – 2013. november 7-8-9.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "IKT-eszközök, digitális tananyagok, műveltségi területek a pedagógusok szemével XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia – EGER – 2013. november 7-8-9."— Előadás másolata:

1 IKT-eszközök, digitális tananyagok, műveltségi területek a pedagógusok szemével XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia – EGER – november

2 TÁMOP /2 Új tartalomfejlesztések a közoktatásban

3 Eszközök: számítógép, projektor, interaktív tábla

4 Mérőeszköz I. az IKT-eszközök hazai elterjedtségét, használatát vizsgálta az intézményrendszer és a NAT műveltségterületeinek a tükrében online kérdőív formájában a digitális anyagok minőségfejlesztésnél már megszokott SWOT analízisét készítettük elő online kitölthető formában. a műveltségi területeknél a digitális tananyagok iránti igényt mértük fel egy online kérdőívvel az oktatási intézményeken belüli digitális anyagok és IKT-eszközök használatát vizsgálja

5 Minta Válaszadók: pedagógusok, akik használják az internetet szakmai informálódásra Minta forrása: eTanárikar - pedagógus panel (5100 fő) Minta elemszám: kutatási részenként változó (1) 626 fő (2) 120 fő (3) 197 fő (4) 81 fő Adatfelvétel ideje: augusztus – szeptember

6 eTanárikar Kutatás idején: 5100 fő november: 6700 fő Aktív, IKT-t használó pedagógusok

7 Hol dolgozik?

8 Rendelkezésre állás

9 Használat

10 Igény

11 Mire lenne igazán szükség?

12 SWOT analízis erősségek, gyengeségek, lehetőségek, veszélyek

13 Milyen digitális tananyagot használ?

14 Erősségek

15 Gyengeségek – szórt vélemények Ergonómiai, vagy felhasználási hibát 23-an említették. Tartalomhoz kapcsolódó hibák száma 32. Némely anyag „nevetségesen” egyszerű, míg mások feleslegesen hosszúak, terjengősek. Az eszközökkel összefüggő észrevételek: technikai problémák, eszközhiány, illetve a digitális tananyagok kompatibilitási hiánya. A legtöbbet említett gyengesége a digitális tananyagoknak a testreszabhatóság hiánya. 19 említéssel. Ez az összes kitöltő 15,8%.

16 Lehetőségek „integrált, illetve differenciálásra is jól használható”, interaktivitást erősítő formában testreszabhatóság, bővíthetőség - a meglévő anyagokhoz, illetve a digitális galériák bővítése, ahol az elemek, kép, hang, videó, animáció, szimuláció külön is elérhetők. pedagógusképzések pályázatok - mint lehetőségek a digitális tananyagok felhasználásában.

17 Veszélyek A pedagógusoknak nincs rálátása az összes piaci szereplőre, a veszélyeket és a lehetőségeket saját gyakorlati felhasználásukon át értelmezték. legtöbbet említett a drága ár, de nemcsak a digitális tananyagokra vonatkoztatva, hanem a képzésekre is technikai problémák a környezetre vonatkoztatva: a nem megfelelő hálózat, vagy a projektor élettartama. „Én fél éve nem tudom használni az anyagaimat”. A költségek és a technikai problémák említése összefüggenek. Spontán említésként a válaszadók 48,3%-a tüntette fel veszélyként őket. technikai probléma még a többek által emlegetett „technika ördöge”. „Például bemutató órán nem működött, pedig előtte kipróbáltam, s minden rendben volt”. Ilyen és ehhez hasonló említések a válaszadók 12,5%-át érintették. A pedagógusok egy része aggódik, hogy a diákok motivációja és bizonyos kompetenciái eltűnnek vagy háttérbe szorulnak: „túlságosan akarjuk motiválni, 'kiszolgálni' a gyereket- elkényelmesedik” „vizualitás túlsúlya”, „megfelelő agyi területek tréningje hiányzik”, „kézírás visszaszorulása”. Minőségi veszélyek: 12,5%-uknál megjelenik az igény a minőség iránt: „Olyan "tananyagnak" álcázott tartalmak jelennek meg, amelyek semmiféle értéket nem közvetítenek.”, „Ne legyen a fejlesztett anyag automatikusan működő, a gyerek ne csak „nézzen”, - beavatkozás, cselekedtetés, interaktivitás szükségessége stb.”

18 Műveltségi területek - hasznosság

19 Milyen elvárások vannak a digitális anyagokkal szemben?

20

21 Internetre fejlesszünk vagy internet nélkül is futtatható anyagot?

22 Hol hasznos? Hol hasznos? (A pedagógusok megítélése szerint)

23

24 Hogy készítené fel a pedagógusokat (a teljes tantestületet) intézményében az IKT-eszközökkel való oktatásra? „tanfolyammal, de úgy hogy a 30 óra ténylegesen 30 óra legyen!”. fontos a helyszín is, ne kelljen utazni, utazási költséget fizetni. gyakorlatorientált helyszíni képzés és a folyamatos további mentorálás. a helyi 30 órás képzéseket hatékonyabbnak tartják, mint a 10 órást, és kizárták, hogy ez utóbbi más helyszínen legyen.

25 Az ellenőrzés szükségességéről Mindannyiunknak fontos, hogy a gyerekek élvezettel üljenek az óráinkon. Ha ott van a termemben, tudom használni, miért ne tenném? A saját munkámat könnyíti. Azt sem kell ellenőrizni, hogy az irodalom könyvet használja-e a tanár. „Az a fontos, hogy ellenőrizzünk? Legyenek meg az eszközök mindenki számára hozzáférhetően, tudjanak bánni vele a pedagógusok, akkor biztosan nem hagynak ki ilyen lehetőséget. Mindannyiunknak fontos, hogy a gyerekek élvezettel üljenek az óráinkon. Ha ott van a termemben, tudom használni, miért ne tenném? A saját munkámat könnyíti. Azt sem kell ellenőrizni, hogy az irodalom könyvet használja-e a tanár. Néhány év múlva szerintem ugyanilyen természetes lesz az IKT-eszközhasználata, ha lesz eszköz, ha ért hozzá a pedagógus, ha a személyes kommunikációra is lesz elég ideje.”

26 Mire költene intézményében?

27 IKT használat hogy ellenőrizhető?

28 Egy kolléga a SWOT veszélyei között említette: …… a fejlesztőket nem fizetik meg munkájukkal arányosan a pedagógusokat nem ösztönzik elég hatékonyan a táblák használatára a továbbképzések ötletszerűek, nem elég hatékonyak, vagy drágák nincs még hatékony műhelymunka fejlesztő és felhasználó között hiányoznak az alkotó teamek

29 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Bedő Andrea - PhD hallgató Témavezető: Csíkos Csaba Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola


Letölteni ppt "IKT-eszközök, digitális tananyagok, műveltségi területek a pedagógusok szemével XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia – EGER – 2013. november 7-8-9."

Hasonló előadás


Google Hirdetések