Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Határmenti tanulók képe a régióról (2010) kutatási eredmények bemutatása A kutatás támogatója a Szórvány Alapítvány.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Határmenti tanulók képe a régióról (2010) kutatási eredmények bemutatása A kutatás támogatója a Szórvány Alapítvány."— Előadás másolata:

1 Határmenti tanulók képe a régióról (2010) kutatási eredmények bemutatása A kutatás támogatója a Szórvány Alapítvány

2 A kutatás célja A kutatás célja a felső tagozatos általános iskolások (10-15 éves) szűkebb és tágabb lakóhelyéről / szülőföldjéről alkotott kép feltérképezése A tervezett vizsgálat a régióban való gondolkodás meghatározó elemeit kívánta azonosítani:  a régióbeli nagyvárosok ismertségi fokát valamint  a szubjektív helyi értékek meghatározását.

3 A minta A felmérésben a történelmi Bánságban élő diákok vettek részt. Temes, Arad és Krassó-Szörény megyei (RO), Csongrád megyei (HU) és Észak Bánáti (Srb) A minta nagysága 200 diák A diákok életkora éves

4 Módszer: Alkalmazott módszer: kérdőíves lekérdezés és dokumentumelemzés A kérdőív részei a. a város és régió iránti attitűd b. szabadidős foglalkozások c. tanulási technikák

5 A diákok jellemzői

6 Nemekre való bontás :

7 Osztályokra való lebontás

8 Lakóhely szerinti lebontás

9 A város és régió iránti attitűd

10 Asszociációk – városok (I.) Temesvár  szép  személyiségek  parkok Arad  műemlékek  épületek  szép Resicabánya  hegyek  épületek  kutak

11 Asszociációk – városok (II.) Szeged  épületek  múzeum  helyi specialitások (pl. halászlé) Nagybecskerek  templomok  vizek  üzletek

12 Asszociációk – megyék (I) Temes megye  helységek  vizek  focicsapat Arad megye  szennyezettség  vizek Krassó Szörény megye  helységek  vizek

13 Asszociációk – megyék (II) Csongrád megye  helységek  vizek Vajdaság – Észak Bánát  helységek  vizek

14 Asszociációk - régió Régió  helységek  domborzati formák

15 Mit mutatnának meg egy túristának?(I.) A temesi diákok: a város központját üzleteket múzeumokat Az aradi diákok: műemlékeket épületeket múzeumokat A krassó-szörény megyei diákok: épületeket múzeumot templomokat

16 Mit mutatnának meg egy túristának?(II.) A szegedi diákok: múzeumokat vízpartot A nagybecskereki diákok: a központot a tavakat üzleteket

17 A diákok kedvenc helyei (I.) Temesváron  az üzletek, bevásárlóközpont Aradon:  parkok  vízpart Resicabányán  Városközpont  parkok

18 A diákok kedvenc helyei (II.) Szeged(en) :  vízpart  parkok Nagybecskereken  üzletek  parkok

19 Milyen más várost ajánlanak...(I.) a temesvári diákok:  Arad (40 %)  Lugos (20%)  Buziásfürdő (10%) az aradi diákok:  Pécska (30%)  Temesvár (25%)  Köröskisjenő (25%) a resicabányai diákok:  Temesvár (70%)  Karánszebes (10%)

20 Milyen más várost ajánlanak...(II.) a szegedi diákok:  Hódmezővásárhely (20%)  Gyula (20%) a nagybecskereki diákok:  Kikinda (40%)  Versec (20%)

21 Város iránti kötődés

22 Szabad idős foglalkozások

23 Kedvelt szabadidős foglalkozások

24 Tanulás, iskolai tevékenység

25 Kedvelt iskolai tantárgyak

26 Régióval kapcsolatos információforrások

27 Számítógép- Internet használat Hol?

28 Gyakoriság

29 Mire használják elsősorban a számítógépet/internetet?

30 Nehezebbnek ítélt iskolai feladatok otthon vázlatot készíteni (40%) fogalmazást írni megadott témáról (34%) bemutatni az osztály előtt az otthon elkészítetteket (32%) tanulmányozni a térképet (32%) könyveket keresni a könyvtárban (30%) adatokat gyűjteni más emberektől (28%) tanulmányozni a táblázatokat (24%) önállóan dolgozni az órán (22%)

31 Összegzés

32 Szegényes kép a saját helységről, a helytörténeti elemek teljesen hiányoznak (lásd asszociációk, ismert, bemutatható helyek) Szinte teljesen ismeretlen a határ túloldala (lásd régióval kapcsolatos asszociációk, városok ajánlása) Az iskola/tanár még őrzi fő információforrás szerepét (régióval kapcsolatos információforrások) A világháló jól kiaknázható információforrás lehet (lásd elérhetőség, használatának gyakoriságát)

33 Javaslatok

34 Régióspecifikus elemek bevezetése a helyi tantervekbe. Helytörténeti ismeretek tanítása a választható tantárgyak keretén belül. Közös helytörténeti kronológiák használata az iskolában. Helytörténeti körök működtetése a helyi iskolában, kulturális intézményekben. Helyi majd tágabb régiós értékek megjelenítése a helyi intézményekben. Közös tanári munkacsoportok kialakítása, módszertani műhelyek működtetése. Rendszerszintű/Intézményszintű

35 Elérhető információforrások Régiós „beszélő”/képes térkép kiadása. Helyi értékeket bemutató fényképgyűjtemények kialakítása a városokról. Rövidfilmek készítése a jelentősebb helyi értékekről Oktatási anyagokat tartalmazó nyílt forráshely kialakítása Helytörténeti, régiótörténeti információs csomag kialakítása, eljuttatása az oktatási intézményekbe. Munkafüzetek, munkalap-gyűjtemények kidolgozása a már létező kronológiák alapján

36 Konkrét programok Tanulmányi kirándulások szervezése a régióban. On-line versenyek szervezése a régióról. Helyi saját értékeket feltáró munkák támogatása Múzeumok bevonása az iskolai programokba, interaktív foglalkozások szervezése. Projektmódszereken alapuló évente változó témájú interdiszciplináris vetélkedők szervezése Régiós szintű jövőkép-alakító műhelyek szervezése Régión belül a helységeket összekötő témák, személyiségek azonosítása


Letölteni ppt "Határmenti tanulók képe a régióról (2010) kutatási eredmények bemutatása A kutatás támogatója a Szórvány Alapítvány."

Hasonló előadás


Google Hirdetések