Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Facebook szociálpszichológiája.  Koraérettség  Mozaikszerű kép a személyiség értelmi és érzelmi fejlettségében  Korai éveiktől kis fogyasztók már.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Facebook szociálpszichológiája.  Koraérettség  Mozaikszerű kép a személyiség értelmi és érzelmi fejlettségében  Korai éveiktől kis fogyasztók már."— Előadás másolata:

1 A Facebook szociálpszichológiája

2

3  Koraérettség  Mozaikszerű kép a személyiség értelmi és érzelmi fejlettségében  Korai éveiktől kis fogyasztók már  A kommunikációjuk “félnőttes”  A családi rendszerben sokszor kilógnak a megszokott keretekből  Figyelmet és hitelességet igényelnek

4  Hozzászoknak az érzelmi inkontinenciához  Az internet addiktív a gyorsaság szempontjából  Nincs példa előttük az erőfeszítések értékére  A kitartáshoz szükséges türelem és céltudatosság átformálódott  Akik sokat teljesítenek, gyakran depresszív kifáradást éreznek  Multitasking működés – figyelem - érzelmek

5  A 13 év alatti magyar gyermekek egynegyede már facebookozik  A 8-13 évesek 81%-a használja a közösségi médiát  75%-uk átlagosan 60 textet küld naponta  Amerikai kutatók azt mondják, ez már nem nárcizmus, mert számukra a Facebook az új individualista társadalom egyetemleges és kulturális normájává vált.

6  Facebook használatot főként két alapvető társadalmi szükséglet motiválja:  1. a valahova tartozás szükséglete: a másokkal való társulás vágya és a társadalmi elfogadottság igénye  2. az önmegjelenítés szükséglete: jó benyomás keltésére való folyamatos törekvés  A kétmotivációs tényező létezhet egyszerre, de külön külön, önmagában is lehet az FB használat indítéka. (Ashwini Nadkarn, Stefan G. Hofmann, 2011)

7  David le Breton: az életkor többé már nem fokmérője az érettségnek, a gyerekek korán kis fogyasztók már,  Egy olyan világban, ahol csak az eredményekre figyelnek  Trendkövetők, a lemaradás félelme igazgatja ízlésüket és választásaikat, és szinte válogatás nélkül kapják az ingereket

8  Az online tér egy projektív felület  Kognitív képességek előreszaladhatnak  Az érzelmi apparátus normális sebességen fejlődik  Ingerelárasztásos állapot  Érzelmileg túlstimulált helyzetek  Aminek következtében koraérettség jelentkezik: olykor megdöbbentő tudatosságot árulnak el

9  Eltűnik a lassúság és a precizitás,  A gyorsaság addiktív és futószalag effektust okoz  Multitasking - szerzett figyelemhiányos állapot  Az online kommunikáció, netspeak - a stílus és a szintaxis rovására megy, nincs nyelvhelyesség, a kommunikáció át nem gondolt, gyors, a "pillanat megosztása"

10  Az érzelmekre szolgáló szavak lassan kikopnak megváltoztatva bizonyos kognitív folyamatokat  Az érzelmi közlések gyakran tartalom nélküliek  Hiányzik a metakommunikáció,  A tanárok már látják, hogy a diákok nem tesznek erőfeszítéseket az írásképesség fejlesztése irányába  Ma már 6 mp-es videókat tesznek fel!!

11  Hannah Arendt szerint:  ha egy társadalom eltünteti a különbséget a magánjellegű és a nyilvános között, mert megjelenik egy közeg, melyben a magánjellegű is nyilvánossá válik, annál inkább megszűnik az a tér, ami az "árnyékot" biztosítaná egy háborítatlan kiskamasz/kamaszkorhoz

12  Nárcisztikus világot önmaguk körül,  Ahol oldódnak az intimitáshatárok,  Eltűnnek a valódi státuszkülönbségek  Grandiozitás, regresszió,  Infantilis munkamódok,  Impulzivitás  Mimetikus vágyak közege  Ez a selfiek világa

13  Jean Twenge pszichológus szerint: az ÖNBECSÜLÉS  Az önbecsülés szorosan összefonódik a valahová tartozás szükségletével.  A közösség általi elfogadhatóság mutatója.  Az önbecsülés csökkenése a közösségből való lehetséges kizárásra utaló jelzés és arra motiválja az egyént, hogy lépéseket tegyen az elutasítás elkerülésére és a társadalmi hierarchiában való pozíciója javítására.

14  Twenge ezt négy tényezővel magyarázza:  a nevelési módszerek változásával,  a "hírességek" - közkeletű kifejezéssel élve - a celebek kultuszával,  az internettel és a könnyen szerzett érdemekkel. "Mindezek együtt vezetnek el egy felnagyított önészleléshez, amiben a teljesítmény látszata sokkal fontosabb, mint a valós teljesítmény".

15  A közösségi média felületei többszörözik a nárcisztikus igényeket  A You Tube olyan “láttatást” biztosít, amely felerősíti a “Te is lehetsz sztár 15 percre” (Andy Warhol) vágyakat  A kamaszok a transzparencia és az intimitáshatárok eltolódását már nem is érzékelik, számukra ez a normális

16  Az intelligens gondolkozás,  A racionalitás, az önző késztetések korlátozása, az agresszió visszafogása  Az önfeláldozó társas viselkedés mind a selfnek azt a képességét mutatja, hogy:  Lemondjon az azonnali kielégülésről – írja Leary.  Elméletileg a kisgyerekkorban kellene fejlődnie

17  Az állandó megosztással (oversharing, selfiek) valójában mindenki állandóan irritáltan azt vizsgálja:  Eléggé fontos-e a másiknak, és valójában folyamatos érzelmi kielégülést keres  Ez a késztetés, a saját szorongások csökkentését szolgáló motiváció, ami nem a csoportról, hanem az egyénről szól, és a sürgető azonnali kielégítésről

18  A szeparációtól való félelem  A csend és az “önmagunkban levés” már nem népszerű  A folyamatos nárcisztikus én megjelenítés addiktívan erősíti a láttatás és megosztás utáni vágyat  Értékítéleteikben és döntéseikben a gyorsaság elsőrendű

19  A kommunikáció a vizuális szcénán keresztül történik – én megjelenítések, a pillanat varázsa  A legnépszerűbb jelenleg a Snapchat, ami biztosítja a tartalom törlődését, hacsak:  Valaki nem csinál screenshot-ot, vagy egy másik okostelefonnal fotót  Az online és az offline tér komoly eltérést mutat az örömszerzésben: gamification

20  A digitális önmegjelenítés módosíthatja az önbecsülést.  Már pár perc elég ahhoz, hogy módosuljon az önkontroll.  A FB lehetővé teszi a társadalmi kapcsolatok vizualizálását, megerősíti és fokozza a felhasználók önbecsülését.  FB-on szereplő Én-ek olyan társadalmilag kívánatos identitások, amelyeket a vizsgált személyek a számítógépen kívüli világban is szeretnének megtestesíteni, de valamilyen okból erre még nem képesek.  Az intimitáshatárok oldódhatnak az ideális Én-nél

21  Keresőmotorok – asszociatív gondolkodás a lineáris helyett  Lájkok – az értelmi eszközök alkalmazása helyett döntően impulzivitás  Fotók, selfik – vizuális szcéna ereje  A pillanatot megosztani- elmélyülés hiánya  Csoporthoz tartozás – az elutasítástól való szorongás miatt sokkal szorongáskeltőb

22 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A Facebook szociálpszichológiája.  Koraérettség  Mozaikszerű kép a személyiség értelmi és érzelmi fejlettségében  Korai éveiktől kis fogyasztók már."

Hasonló előadás


Google Hirdetések