Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SPORTGAZDASÁGI GYAKORLATOK Oktatási hely :TF Nappali-levelező tagozat 1 évfolyam Oktató :Dr Muszbek Mihály

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SPORTGAZDASÁGI GYAKORLATOK Oktatási hely :TF Nappali-levelező tagozat 1 évfolyam Oktató :Dr Muszbek Mihály"— Előadás másolata:

1 SPORTGAZDASÁGI GYAKORLATOK Oktatási hely :TF Nappali-levelező tagozat 1 évfolyam Oktató :Dr Muszbek Mihály Értékelési forma : Gyakorlati jegy amely a házi dolgozatok eredményes megírásával szerezhető meg

2 2 Oktatási tematika: 1. Sportgazdasági Nagyító.Sport hatékonysági elemzés módszertana Egy sportág,vagy sportesemény elemzése, bemutatása: sportszakmai,fogyasztói,sportgazdasági,imázs és sportfejlesztési teljesítményének megítélési módszertana. 2. Sportszerződések létrehozásának módszertana Sportolói (edzői) szerződéskötés megkötésének lépései és módszertana 3. A sport nézői- fogyasztói Nézők a stadionokban és a média közvetítések által. 4. Egy sportreklám értéke és mérésének módszertana 5 Milyen egy korszerű labdarugó stadion? 6. Licensz előírások 7 Viselkedési módok a sportszolgáltatás szereplői között. Szolgáltatók (klubvezetés,játékos,edző,játékvezető) Fogyasztók illetve közvetítők (média,szurkolói csoportok szponzor). 8 Hogyan adjunk vagy vegyünk sportvállalatot? Vállalat illetve vagyonérték megállapítása,hozam vagy eszköz alapon.

3 3 1 Előadás A csapatsportágak vagy sportági szervezetek működési hatékonyságának elemzése. Gyakorlati,módszertani tudnivalók

4 4 1. A Sport Gazdasági Nagyítója: SGN módszertan Ez egy elemzési és prezentációs módszer,amely segítségével az elemzett sportág (esemény)eredményei(eredménytelensége ) megjeleníthetők : sportszakmai, fogyasztói, sportgazdasági, imázs és sportfejlesztési szempontok szerint.

5 5 SGN Általános információk Milyen célból készül az elemzés ? Hányadik kiadvány ? Szerzők, alkotók megjelenítése Terjesztési forma, hozzájuthatóság Szerzői jogvédelmi nyilatkozat Felhasznált források felsorolása

6 6 Hasonló kiadványok,elemzések Főleg a látvány sportágban vagy a jelentős sport események üzleti megalapozására készülnek ilyen elemzések. Ezek lehetnek általános vagy tematikus témájúak : pld Deloitte Touche esetében Általános:a téma teljes területét felölelő munkák Labdarúgás: a Real Madrid bevétele volt a legnagyobb az...Labdarúgás: a Real Madrid bevétele volt a legnagyobb az... Tematikus feldolgozások: A Premier Leagu a legnyereségesebb Pld Sportunio esetében Sportgazdasági Nagyító 2013 Lehetnek megbízás alapúak pld MLSZ megbízása a labdarúgó akadémiák átvilágítására Double Pass belga cég részére Miért totális csőd Felcsút és a többi a labdarúgó-akadémia? Pld BOM megbízása alapján Mibe kerül egy Olimpia Magyarországon

7 7 Néhány példa milyen sport témákról érdemes elemzést készíteni ? OTP labdarúgó Liga 2014 évi működése TAO sportcélú pénz felhasználása Egyes önkormányzatok sport költségvetése Leggazdagabb magyar sportolók A tv közvetítési jogok bevételei az egyes sportágakban Mennyi egy idegenlégiós sportoló járulékos költsége ? A pro edzői licensz „ára „és valószínűsíthető bevétele. Egy sportcsarnok (stadion )beruházási költsége és várható megtérülése. A magyar labdarugó akadémisták életútja

8 8 Előkészítő lépések Az alkotó csapat összeállítása Téma illetve az anyag tematikájának pontos definíciója. Feladatok szétosztása a team tagok között Forrásanyagok gyűjtése a tematika szerint Egyes fejezetek vázlatos kidolgozása Egységes formájú és tartalmú szerkesztés Tartalmi ellenőrzés külsős szakértőkkel

9 9 Egy konkrét anyag tematikus bemutatása A labdarúgó OTP liga csapatainak 2013 évi 1.sportszakmai, 2.fogyasztói piac, 3.imázs 4. sportgazdasági 5.sportágfejlesztési szempontok alapján történő elemzése

10 10 SPORTGAZDASÁGI NAGYÍTÓ 2014 Számok, tények, következtetések a magyar labdarúgás 2013-es évéről Kutatási témavezető :Dr Muszbek Mihály Asszisztens: Zsilák Tibor

11 11Sportgazdasági Nagyító Negyedszer jelenik meg egy adott bajnoki szezon sportszakmai, és sportgazdasági tapasztalatait összegyűjtő tanulmány, a magyar profi labdarúgó NBI-ről. A munka alapját a sportvállalati mérlegek,azok számai és az azokból levonható következtetések adják. A felhasznált adatok forrásmegjelölése külön mellékletben található. Az anyag szerzői jogvédelem alatt van,felhasználható csak vásárlás útján saját célra vagy a szerző egyedi engedélyével.

12 12Sportgazdasági Nagyító A Profi sportot a szakirodalom a következő módon határozza meg: „A profi sport - kiemelten ilyen a labdarúgás - látványsport; a szórakoztatóipar része: nagy nyilvánosság és média figyelem előtt, üzletszerűen űzött, szervezett formájú sporttevékenység, amelyben a tevékenység célja a sporteredmény elérése, és egyben nagy nézői tömegek szórakoztatása, akik belépő jegyet vesznek, vagy egyéb díjat fizetnek. A labdarúgás a világ legnépszerűbb sporttevékenysége.”

13 13Sportgazdasági Nagyító A VILÁG LABDARÚGÁSÁNAK FEJLŐDÉSI IRÁNYA 2013-ben A KORÁBBI ÉVEK TENDENCIÁJA FOLYTATÓDIK A LABDARÚGÁS piaca tovább globalizálódott –a játékos export-import kereskedelem területén –a csapatok szintjén, mert a csapatok játékosainak egyre nagyobb száma légiós –a sportesemények helyszínét illetően,mert a jövőben egy város egy EB helyszín Jellemző a válogatott csapatok barátságos- felkészülési mérkőzései iránti kereslet csökkenése - háttérbe kerülése,jelentősége csökken,a tétmeccsek klubcsapatoké és a válogatottaké egyaránt nő A sportgazdasági különbségek tovább nőnek a gazdag piacok és a tehetős csapatok javára Egyre fiatalabb korosztályú játékosok váltanak csapatot sokszor országot „hazát „is

14 14Sportgazdasági Nagyító A HAZAI LABDARÚGÁSÁNAK FEJLŐDÉSI IRÁNYA 2013-ben Sporteredményeket tekintve az utóbbi két évtized egyik legeredménytelenebb éve volt úgy a válogatott, az utánpótlás és a kupacsapataink szintjén egyaránt UGYANAKKOR Soha nem látott mértékű állami forrásbeáramlás (TAO,stadionfejlesztés) történt. A több erőforrás nem mindig eredményez sem szakmai sem gazdasági téren eredményt rövid és középtávon. A közvélemény nem azonosul a politika és az MLSZ által sugallt - fejlődést mutató- „rózsaszín” jövőképpel. A klubok veszteségeit az állam ismét szanálta, és speciális jogszabályokkal (Újpest) új helyzetet, erőviszonyokat teremtett. Az eredmény csak részben a sportpályán dől el mert a közpénzek nem normatív beáramlása jelentősen felülírja a normális piaci sportgazdasági folyamatokat. Ugyanakkor átlátható és szakmailag helyes az MLSZ sportágfejlesztő koncepciója elsősorban a pályaépítés területén,de ez csak hosszú távon fog eredményt hozni.

15 15Sportgazdasági Nagyító Az adott futball év megítélésének általános szakmai szempontjai Sportszakmai kritériumok eredmények, helyezések, játékos export, játékosok és csapatok értékváltozása Fogyasztói kritériumok nézői, tv társasági megítélések A piaci imázs változása Sportgazdasági tendenciák Sportágfejlesztés TAO, infrastruktúra

16 16Sportgazdasági Nagyító A es hazai labdarúgó szezon általános képe A nemzeti válogatott VB selejtező eredményekben megközelítette a reális elvárást,de a sugallt irreális elvárás miatt - továbbjutás - az egyébként jó szakmai eredmény a közvéleményben jelentős csalódást okozott, A válogatott a nemzetek rangsorában- kis mértékben pozíciót rontva - tartósan közötti helyen van Az utánpótlás válogatottak a korosztályos tétmérkőzéseken tornákon változatlanul eredménytelenek,csak rendezőként résztvevője a döntőknek.Ugyanakkor néhány felkészülési mérkőzés játéka és eredménye biztató. A klubcsapatok a nemzetközi kupákban nem „élték meg a telet Az OTP liga bajnoki és kupaküzdelme a nagyobb küzdelem, a kiélezettebb versenyhelyzet, árnyalatnyi színvonal emelkedés jellemezte A magyar játékosok nemzetközi transzfer értéke ismét jelentősen csökkent folytatás… SPORTSZAKMAI megállapítások 1

17 17Sportgazdasági Nagyító SPORTSZAKMAI megállapítások 2 Esett a klubcsapatok gyenge szereplése miatt az UEFA koefficiens A hazai piac változatlanul nem képes nemzetközi szintű, exportképes játékost kitermelni sem a hazai sem a re exportú légiós játékosok tekintetében A külpiacon tevékenykedő játékosok értéke az adott évben legalább 48%-kal esett, legalább 22m EUR volt a piaci értékvesztés. A magyar játékosok a ligák kieső csapataiban sem tudnak tartósan helytállni ban nem volt 500e EUR egyedi értéket meghaladó magyar játékos export Az OTP liga változatlanul nagy részben a levezető, kis tudású idegenlégiósok gyűjtőhelye.A ligák össz játékos érték rangsorában 104m EUR értékkel az európai rangsor hátsó felében foglal helyet. folytatás …..

18 18Sportgazdasági Nagyító SPORTSZAKMAI megállapítások 3 A játékvezetés hazai színvonala megfelelő, ugyanakkor a nemzetközi versenyképesség és foglalkoztatásuk romlott, illetve visszaesett. Távolodunk a világelittől. Sportdiplomácia terén sincs lényeges előrelépés Edzőképzés terén a személyi váltás minőségi váltást hozott mennyiség helyett a minőség került előtérbe. Ezt a lépésváltást a szakma nehezen fogadta A játékos utánpótlás nevelés „elment „az akadémiák irányába amely a legdrágább képzési forma (1 m Ft /játékos/év )és csak nagy mennyiségből tudományosan kiválasztva lehet hatékony.Ma a szűk bázis miatt minden 10. tizenéves igazolt foci palántából akadémista lesz. A végzett akadémisták vagy utolsó éves utánpótlás korosztály 420 gyerek 94%-a 21 éves koráig nem lesz meghatározó NBI-es játékos és csak 6 % mintegy 25 gyerek fog tartósan vagy átmenetileg megélni a fociból jellemzően itthon.Erre a tendenciára –azaz a civil életre –a gyerekeket nem készítik fel

19 19Sportgazdasági Nagyító Sportszakmai megállapítások 4 Helyünk a világ labdarugó „színpadán 1FIFA válogatottak ranglistája 1 Spanyolo 1460 pont játékosérték 622 m EUR 2 Németo 1340 /562 …45 Magyaro 623/29m EUR 2 UEFA koefficiens 1 Spanyolo Anglia 82.3 … 28 Magyaro Nemzeti bajnokság erősorrendje 1 Premier (Angol) 3.5 md EUR 2 Sanyol 2.6 OTP liga Klubérték 1 Manchester United 1438 m EUR 2 Real Madrid 1038 m EUR FTC 7.9 m EUR 5 Klub játékosérték 1 Barcelona 588 m EUR 2 Reál Madrid 571 m EUR …Videoton 12.75m EUR 6 Ligák játékos kereskedelmi egyenlege Eladás (egyenleg) 1 Spanyol +55m EUR 2 Holland +51 m EUR Vétel egyenleg 1Angol -135 m EUR 2 Francia -51m EUR OTP -0.75m Eur 7 A liga összes tv jogdíja /év 1 Angol 893 m EUR 2 Spanyol 321m EU …..OTP liga 12m EUR

20 20Sportgazdasági Nagyító Sportszakmai megállapítások 5 Nemzeti labdarúgó bajnokságok-ligák játékosainak össz piaci értéke (md.EUR) 1 Premier Anglia Spanyolo Bundesliga Németo Töröko Portugália 0.8. Ukrajna 0.6. Belgium 0.5. Románia 0.23 Dánia, Bulgária,Lengyelo,Ausztria 0.15 Szerbia 0.14 Magyarország 0.10

21 21Sportgazdasági Nagyító Sportszakmai megállapítások 6 (utánpótlás eredmények) U összesítés U összesítés U összesítésU HONVÉD2901.HONVÉD-MFA2881. Honvéd-MFA2761.PFLA 253 ↑ 2. MTK BUDAPEST2892.MTK BUDAPEST2792. Győr2672.MTK 234 ↑ 3. VIDEOTON- PUSKÁS AKADÉMIA2803. PUSKÁS AKADÉMIA- VIDEOTON2593.FTC2323.Honvéd 227 ↔ 4. ILLÉS AKADÉMIA- HALADÁS2384.VASAS KUBALA AKADÉMIA2524. DVSC2294.Győr 223 ↔ 5. VASAS2255.GYŐRI ETO FC2285. Illés-Haladás2275.FTC 200 ↔ 6. GYŐRI ETO FC2146.ILLÉS AKADÉMIA-HALADÁS2156.Puskás A-Videoton2236.DVSC 197 ↔ 7. FERENCVÁROSI TC2127.NYÍRSULI2047. MTK2127.PMSC 178 ↑ 8. PFLA FELCSÚT2058.FERENCVÁROSI TC1988.KTE1508.UTE 170 ↔ 9. ÚJPESTI TE1809.DVSC-DLA1959. DVTK1439.Illés 164 ↓ 10. DVSC15910.KECSKEMÉTI TE-KLA Újpest14010.DVTK NYIRSULI NYÍREGYHÁZA15711.PMFC-MATIAS PMSC Mathias12911.Videoton BÉKÉSCSABA UFC15112.BÉKÉSCSABA UFC Kaposvár Bene F A8612.Kaposvár ZTE FC15013.VÁC VÁROS LSE Paks KAPOSVÁRI RÁKÓCZI BFLA14114.VIDEOTON-FELCSÚT KECSKEMÉTI TE- ERECO12815.ÚJPESTI TE PAKSI SE10616.ZTE AKADÉMIA12216.

22 22Sportgazdasági Nagyító Fogyasztói kritériumok 1 A –es hazai labdarúgó szezon általános képe Néző a stadionban Nézői piacot vesztett a labdarúgás a stadionokban. –Az OTP liga összes nézőszáma a 2011 évi főről 2012 évben főre átlag -22%-kal csökkent míg 2013 évben szerény mértékben főre 3 %-kal emelkedett a nézőszám - Átlag nézőszám bajnoki mérkőzésenként 2012-ben 2948 néző; mig ban 3050 fő.Ez bántóan alacsony szám,ha a velünk egy nívójú bajnokságok látogatószámához hasonlítjuk. - A hazai foci népszerűsége presztízse évről évre csökken - egy felmérés szerint - társadalmi elutasítottsága közel 72%-os.

23 23Sportgazdasági Nagyító Fogyasztói kritériumok 2 Érdekes statisztikai adatok az NBI működéséről vs vs UEFA coefficiens (szerzett pontok)Bajnoki helyezésÁtlag Nézőszám , Győr4, Videoton0, Honvéd Haladás Vasas Kaposvár MTK ** ** FTC !! DVSC5, !! Újpest !! Paks !! PMFC ** ** KTE ZTE0, DVTK ** ** Pápa Siófok (PFLA) ÁTLAG 2,752, Eger Mezőkövesd

24 24Sportgazdasági Nagyító Fogyasztói kritériumok 3 Nézőszám a stadionokban SorszámKlubÖsszes nézőszámÁtlag nézőszámStadion kapacitásKihasználtság 1Diósgyőr * *940069%51%* 2Ferencváros %47% 3DVSC %55% 4Győri ETO %17% 5Haladás %22% 6Újpest %20% 7Videoton %22% 8Pécsi MFC %18% 9Kaposvár %24% 10KTE %30% 11Honvéd %18% 12Lombard %29% 13Paksi Fc %16% 14MTK % 15Siófok/PFLA /38508%10% 16Eger/Mezők %58% Összesen ((175200/166200))29%27% *2013 év

25 25Sportgazdasági Nagyító Fogyasztói kritériumok 4 A hirdető A sportág népszerűség vesztése nem csak a stadionbeli és tv nézők között van jelen, hanem a tényleges üzleti alapú szponzorok tekintetében még szembe tűnő. Alig van az OTP ligában olyan szponzor aki azért hirdet, hogy több terméket szolgáltatást adjon el A TAO rendszer a hirdetőket egy részét is elijesztette a pályáktól. A tv társaságok által fizetett közvetítési jogdíj összeg 3.8 md FT és a közvetített mérkőzések szünetében realizálható hirdetési bevétellel nem arányos –veszteséget termel,vagy a csatorna presztízs - imázs eszköze.

26 26Sportgazdasági Nagyító Fogyasztói kritériumok 5 Tv nézettségi mutató Fordulónként a tv 8 azaz a teljes bajnoki fordulót közvetíti, ebből kettőt a közszolgálati és hatot a fizető csatorna. A tv nézettségi mutató szerény mértékben javult bajnoki szezonban –Tv –s mérkőzésenként ~ néző ül a képernyő elé(FTC-DVSC ) M1átlag 238e,Duna tv 175e,M2 78e Sport e,3.félidő 127e –fordulónként feletti össz tv nézőszám. –bajnoki évadra közel 3.8 md Ft /240 mérkőzés jogdíjfizetés A tv tehát a teljes –es bajnoki szezonban közel 50 x több nézőt szolgált ki, mint akik a stadionokban jegyet vettek. A TV nagyhatalom a sportpiacon !!! néző a tv előtt néző a lelátón

27 27Sportgazdasági Nagyító Fogyasztói kritériumok 6 Összes néző néző 105 Ft „jegyenként” néző 882 Ft jegyenként Összesen: Ft Összesen: mFt

28 28Sportgazdasági Nagyító Fogyasztói kritériumok 7 Hirdetői szponzori szempontok Fogyasztónak kell tekinteni – futballgazdasági szempontból – a hirdetőket magyar szóhasználat szerint a szponzorokat, amelyek sajnos elfordultak a hazai focitól. A teljes NBI 2013-ben mindössze 4025 mFt reklámbevételt realizált. (Bár az adatok mérleg számok mégis nehéz megmagyarázni hogy a VT pálya 3346 átlagnézője miért vonz 18x több hirdetőt közel 1.9 md Ft összegben mint a DVTK közel 5000 átlagnézője.(106 m FT) Az OTP liga hirdetői nem üzleti hanem,” kényszer” hirdetők akik vagy a tulajdonosok vagy a politika holdudvarából kerülnek ki.Jelenlétük elfedi és torzítja a valós üzleti folyamatokat. Örömteli,hogy néhány jelentős piaci súlyú, jó nevű, globális hirdető pl. Audi,Groupama is jelen van a magyar sportpiacon és növeli üzleti aktivitását.

29 29Sportgazdasági Nagyító Piaci imázs változása 1 A –es hazai labdarúgó szezon általános képe A hazai foci imázsa 2013-ban határozottan romlott ; Az imázs romlás okai: –Sportszakmai eredménytelenség a futball minden szintjén, –Hamis jelen és jövőkép az elérhető célokról –A megosztott társadalom jelentős része nem azonosul a politika sportágfejlesztő céljaival és ráfordításaival –A társadalom nem ismeri el a vagyont és ennek folyományaként a klubtulajdonlást, mert a vagyon származása nem társadalmilag sok esetben nem kontrolált nem adózott. –A labdarúgó jövedelmeket –eredmény érték arányban a közvélemény elutasítja erősen túlzottnak tartja,ezért nincs példakép effektus –A hirdetők a tv társaságok és a nézők egyaránt –ár érték arányban –drágának ítélik meg a hazai focit. (jegy jogdíj, hirdetési költség.) Folytatás a következő dián..

30 30Sportgazdasági Nagyító A piaci imázs változása 2 A sport nem jó befektetés, hanem jóléti társadalmi szolgáltatás amelynek arányban kell lennie a társadalmi teherviseléssel azaz a GDP 2-4 %-ával A globális labdarúgó sportpiac miatt a hazai alacsony színvonal minden percben összemérhető a nemzetközi élvonallal, és ez önmagában rombolja az imázst. A labdarúgók keresetét a társadalom nem a nemzetközi versenyhelyzetből vezeti le hanem a hazai átlagos keresetekkel veti egybe és ezért sokallja. Szembetűnő a fiatalok tömeges elfordulása a focitól úgy szurkolóként mint amatőr sportolóként (A korosztály több mint fele érdektelen a hazai foci téma iránt).

31 31Sportgazdasági Nagyító AZ NBI LABDARÚGÓ SPORTVÁLLALKOZÁSAINAK GAZDASÁGI TELJESÍTMÉNYE 2013-BEN Sportgazdasági kritériumok Árbevétel, költség, nyereség/veszteség alakulása

32 32Sportgazdasági Nagyító Bevétel üzleti Bevétel egyéb Rendkivüli bevétel Bevétel pénzügyi Bevétel összesen % Anyagjellegű ktg Személyi ktg Értékcsökkenés Egyéb ráfordítás Pénzügyi kiadás Kiadás összesen % Adózás előtti ered % ADÓ Adózott eredmény % Sportgazdasági kritériumok 1 OTP LIGA csapatainak mérleg szerinti eredményei

33 33Sportgazdasági Nagyító Sportgazdasági kritériumok 2 A Liga csapatainak üzleti teljesítménye 2013 A 16 sportvállalkozás 2013-ben: 13.8 mdFt bevételt ért el 17.8 mdFt volt a költsége Veszteség: 4.0 mdFt

34 34Sportgazdasági Nagyító Sportgazdaság 3 A Liga csapatainak üzleti teljesítménye 2013 évben A bázishoz képest a bevétel 14%-kal, a kiadás 8%-kal nőtt, így a veszteség 2012 évhez képest csökkent 0.5 md Ft-tal 4.0 md Ft-ra Az eredményt „szépíti „2.007 mdFt TAO és 0.2 md Ft MLSZ támogatás amelyek bevételi mérlegtételek -eseti sportágfejlesztésként figyelembe vehetőek -de a sportág piacgazdasági üzleti számait torzítják,vagy ha úgy jobban tetszik szépítik,a súlyosan negatív tendenciákat elfedik. A TAO és az állami szponzor bevételek nélkül a liga 2013 évi vesztesége közel 8 md Ft lenne 100 Ft kiadásból mérleg szerint 22 Ft-nak -a valóságban 50 Ft-nak- nincs semmilyen bevételi fedezete, jellemzően tulajdonosi hitelből ADÓSSÁGBÓL fizetik ki,vagy kötelezettségként cipelik és várnak az állami szanálási mentőövre

35 35Sportgazdasági Nagyító SPORTGAZDASÁG 4 NBI -es SPORTVÁLLAKOZÁSOK EREDMÉNYEI 2013 ÉV Eredmények 2013 MTK VidiPuskás AFCDVSCGyőrKispestKKTEColumn1PaksMezőkövesdHaliPápaÚjpestDVTKFTC Összesen Bevétel üzleti Egyéb eredményből Rendkívüli eredményből Bevétel pénzügyi Összes bevétel Anyagjell. ktg Személyi ktg Értékcsökkenés Egyéb ráf Pügyi kiadás Összes kiadás AEE Adó AUE Amortizáció nélküli e

36 36Sportgazdasági Nagyító SPORTGAZDASÁG 5 NBI -es SPORTVÁLLAKOZÁSOK ÜZLETI BEVÉTELEI és BÉRKIADÁSAI 2013 NB1: érték : m Ft4melléklet Bajnoki helyzés LIGA DVTKVIDIPAFCDVSCGYŐRHONVKAPVKTEMTKPAKSMEZŐHALIPÁPAÚJPESTPÉCSFTCÖsszesen% ÜZLETI BEVÉTEL jegy,bérlet72 55 (2119) reklám,szpon zor közvetítési jog átigazolási díj pénzdíj kereskedelmi önk.támogat ás MLSZ támogatás TAO egyéb Összesen % KIADÁS. bér és bérjellegű állományi létszám főre jutó bruttó bérköltség Xxxxfelosztott adat A Videoton esetében a jelzett adat magában foglalja a jegy- és bérlet, reklám és szponzor, a televíziós jogdíjak, játékos értékesítés, kereskedelmi tevékenység és egyéb bevételeket.

37 37 Sportgazdasági Nagyító Sportgazdaság 6 NBI -es SPORTVÁLLAKOZÁSOK EREDMÉNYEI ÉV érték : m Ft LIGA 2009 évi ligaÖsszesen feljutó 2011 feljutó 2012 Feljutó 2013 BEVÉTEL 2009 össz össz össz össz n.a * össz KIADÁS össz össz össz össz n.a * össz EREDMÉNY n.a. * össz Liga össz Eredmény * *2013 mérleg nincs

38 38Sportgazdasági Nagyító Sportgazdaság 7 Klubok gazdasági teljesítménye évben Öt klub volt nyereséges 2013évben : –MTK +73mFt, –Mezőkövesd +51mFt, –Haladás + 2 m FT –Lombard Pápa +11 m FT –FTC +139 mFt(az eredményben 1935 m Ft nem piaci bevétel ) és 5 klub éves vesztesége megközelítette, vagy meghaladta az 400 mFt-ot: Videoton -811 DVSC -382 Győr -520 Újpest-1642, DVTK -543

39 39Sportgazdasági Nagyító Sportgazdaság 8 Klubok gazdasági teljesítménye években között a halmozottan és nagy összegben veszteséges FTC -2763m Ft, ÚJPEST -3421m Ft Győr -1592m Ft, Videoton m Ft míg a DVSC halmozott nyeresége: m Ft

40 40Sportgazdasági Nagyító Sportgazdaság 9 NBI-es labdarúgó sportvállalkozások mérlegei 2013 évben MÉRLEG 2011 VasasUjpestHaladásSiófokKTEHonvédGyőrFTCFehérvárDVTKDVSCPécsPápaZTEKaposvár Összesen BEFEKTETETT ESZK * FORGÓESZKÖZ ebből követelés bankbetét ESZKÖZ ÖSSZ SAJÁT TŐKE KÖTELEZETTSÉG FORRÁSOK össz * benne stadion MÉRLEG 2012 MTKUjpestSiófokPaksKTEHonvédGyőrFTCFehérvárDVTKDVSCPécsPápaEGER+Kaposvár Összesen BEFEKTETETT ESZK * ebböl játékjog FORGÓESZKÖZ ebből követelés bankbetét ESZKÖZ ÖSSZ SAJÁT TŐKE KÖTELEZETTSÉG FORRÁSOK össz * benne stadion nincs mérleg + MÉRLEG 2013 MTKÚjpestHaladásPuskás AFC KTEGyőrFTCVideotonDVTKDVSCPécsPápaMezőköve sd Kaposvár Összesen BEFEKTETETTT ESZKÖZÖK FORGÓESZKÖZÖK ebből Követelések Bankbetétek ESZKÖZÖK ÖSSZESEN SAJÁT TŐKE KÖTELEZETTSÉGEK FORRÁSOK ÖSSZESEN A Bankbetétek sorban, ahol nem volt konkrét adat, a Pénzeszközök értéke összesen szerepel.

41 41Sportgazdasági Nagyító Sportgazdaság 10 Klubok gazdasági teljesítménye 2013 illetve években A liga 5 éves halmozott vesztesége mFt, azaz 2010 éven kívül minden év veszteséges volt A bevételek lassabban nőnek mint a kiadások, az éves átlagos veszteség a kiadások 25 %-a A bevételek egyre nagyobb hányada nem piaci nem üzleti alapú hanem költségvetési forrás esetenként közpénz A kiadások közel 60 %-a azaz 9.7 md Ft élőmunka költség azaz bér + megbízási díj A kluboknak nincs üzleti stratégiájuk, hogy milyen távon és milyen eszközökkel kívánják elérni a nemzetközi versenyképességi költségvetési szintet - min 15m EUR- és nem látják be hogy a hazai bajnoki részvétel nem igényel átlagban és klubokként 1.2 md Ft kiadást

42 42 Sportgazdaság 11 NBI SPORTVÁLLALKOZÁSOK üzleti és egyéb bevételei. A Liga csapatai 2013-évben 13.1 md Ft összes bevételéből a tényleges üzleti bevétel 8.1 md Ft azaz az összes bevétel 62 %-a volt az alábbiak szerint : Jegy 646m Ft 5% Szponzor hirdető 4025m Ft 31% Tv jogdíj 2670m Ft 20% Átigazolási díj 430m Ft 3% Pénzdíj 52m Ft 0.4% Kereskedelmi 243 m Ft 2% Összesen m Ft Következtetés ha a nemzetközi pénzügyi fair playt betartanák akkor a jelenlegi 17.8 md Ft helyett 8.1 md Ft-ot költhetnének

43 43 Sportgazdaság 12 Klub mérlegek 2013 A liga csapatai 16.5 mdFt eszköz és forrásértékkel dolgoznak, -az eszközök közül a befektetett eszköz (játékjog)11.2 md Ft !!!!! követelés érték 1.8 md Ft pénzeszközök 2.0 md Ft -a források közül a saját tőke 1.9md Ft Kötelezettség 10.8md Ft !!!!!!! A liga játékosainak játékjogát 11.2 md Ft hitel- kötelezettség 10.8 md Ft terheli.

44 44Sportgazdasági Nagyító Sportgazdaság 13 Következtetések a csapatok mérlegeiből A kluboknak mérlegük szerint 2013 év végén 10.8 mdFt össz értékű TARTOZÁSUK volt, mellyel szemben 1.8 mdFt követelés, és 2.0 md Ft likvid pénz állt. A liga nettó időponti adóssága 2011-ben „csak” 2.1 mdFt volt,2012- ben 5.6 md Ft amely 2013 ra 7.0 md Ft –ra nőtt A sportvállalkozások összes saját tőkéje mindössze 1.9 md Ft,mellyel szemben 11.2md Ft befektetett eszköz van. Tartós eszközt (játékjog) nem szabad ideiglenes forrással (kötelezettség –hitel) finanszírozni. Ez súlyos hiba !!!!

45 45Sportgazdasági Nagyító Sportgazdasági 14 Konklúzió A liga sportvállalkozásainak gazdasági folyamatai évek óta változatlanúl rossz irányba mennek: az utóbbi időben 3 évben jelentősen veszteségesek a klubok (10.5md FT) a saját tőke fogy felélődik ( md md Ft a bevételek egyre kisebb hányadát –60%-át adja a tényleges meccs,és egyre nagyobb hányadát a nem piaci forrás a tulajdonosok évi 3-4 md Ft-ot az állam és az önkormányzatok közel ennyi összeget tesznek” be a fociba a profi magyar labdarúgás kétszer annyit költ mint amit piaci alapon költhetne az üzleti folyamatok egy - bár csökkenő része- nem jelenik meg a könyvekben a szürke gazdaság része Az MLSZ gazdasági licensz és az UEFA fair play előírásai nem érvényesülnek a csapatok gazdálkodásában A rendszerben jó, hogy van a fejlesztési szakaszban és átmenetileg állami,önkormányzati forrás azaz közpénz a probléma hogy ez nem normatív alapon osztódik el így az nem verseny semleges MERT

46 46Sportgazdasági Nagyító Sportgazdasági összegzés Javaslatok és fejlődési irányok középtávon A klubok gazdálkodásánál érvényt kell szerezni a pénzügyi fair play és a klublicens előírásainak A klubok a játékjogokat csak alaptőkéből finanszírozhatják,azaz a klubok mindenkori saját vagyona el kell hogy érje a tarós eszköz értéket Az átigazolási pénzek játékos vagy klub felé csak kijelölt „bizalmi bankon” keresztül és csak átutalással. Átmenetileg jó,hogy van közpénz a rendszerben de a nagyságát szabályozni kell lehetőlég azonos legyen és ne teremtsen versenyelőnyt a versenytársak között. Teljesen új utánpótlás és képzési rendszerkell mert a jelenlegi szakmailag rossz továbbá drága és üzletileg eredménytelen A klubok játékos kerete 85 % ban magyar, felében 25 év alatti hazai játékos, kell kellene ? hogy legyen.

47 47Sportgazdasági Nagyító Sportágfejlesztés Az alábbi összegű központi-nem piaci - források szolgálták a labdarugó sportág fejlesztését,fenntartását : Központi költségvetés TAO m Ft Önkormányzati támogatás

48 48Sportgazdasági Nagyító Sportágfejlesztés 2 Tömegesítés 2013 Labdarúgó sportolók száma * Versenyengedélyes fő 3008 csapat Ebből U7-U15 utánpótlás(9 korosztály) Bozsik intézményi szerv Bozsik egyesületi szerv Felnőtt Egyesületi A Sportág utánpótlás bázisának szélesítése 2011 év óta folyamatos. A versenyengedélyes játékosok száma között 15%-kal nőtt. Egy adott utánpótlás korosztály fiú népességének 8-12 %-a lesz-marad igazolt labdarugó 13 évesen. Sajnos 18 éves korra ez a szám 3-5%-ra csökken. A minőségi kiválasztáshoz még mindig nagyon kicsi a „merítés.” *Forrás MLSZ adatbank

49 49Sportgazdasági Nagyító érték :millió Ft Összesen%-os megoszt Összes TAO érték Összes TAO projekt Kiemelt sportszerv TAO érték Kiemelt Sportszerv projekt Sportszervetek részesedése TAO -ból PFLA Felcsut UTE Újpest SZTE Szigetszentmiklós DVSC Debrecen DVTK Diosgyőr FTC *9445 VASAS *8414 Szolnok ETO Győr KTE Kecskemét Szeged Gyirmót Győr Illés Szombathely *6263 Honvéd *5163 Mészöly focisuli Mezőkövesd Kaposvár MTK00215*2151 PMSC Pécs00000 Paks00000 Lombard Pápa00000 Sportágfejlesztés 3 TAO felhasználás *

50 50Sportgazdasági Nagyító Sportágfejlesztés 4 Pályaépítés * A labdarúgás létesítményei közül TAO forrásból az alábbiak épültek Összesen Összes ráfordítás 3363m Ft 4661 m Ft 8024m Ft Megépült pálya 72db 115db 187 db Kiemelt projektek érték m Ft Felcsút 5219 DVSC költségvetés Szigetszentmiklós 1049 Szolnok 661 Kecskemét 620 Szeged 658 Diósgyőr 901 FTC m Ft költségvetés Vasas 411 Szombathely 276 Újpest 273

51 51Sportgazdasági Nagyító Magyar labdarúgás 2013 Összefoglalás Előre léptünk- fejlődtünk: 1 Közpénz alapú infrastruktúra és sport fejlesztésben 2 Igazolt labdarúgók számában az utánpótlás tekintetében 3 A szövetség és a klubok működésének szervezettségében Stagnáltunk- helyben járunk 1 Sportgazdasági teljesítményben,jövedelmezőség és források tekintetében Súlyosan visszaestünk 1 Sportszakmai, sporteredményesség terén 2 Sportági imázs népszerűség tekintetében

52 52 Ajánlott ismeretek szövetség) Sportszakmai eredmények,,helyezések,ranglisták, sportágfejlesztés,Tao Klubérték,játékosérték,átigazolási díjak Sportvállalkozások,sportszövetségek,cégjogi és mérleg, eredmény kimutatás,kiegészítő melléklet tanulmányokwww.deloitte.hu


Letölteni ppt "SPORTGAZDASÁGI GYAKORLATOK Oktatási hely :TF Nappali-levelező tagozat 1 évfolyam Oktató :Dr Muszbek Mihály"

Hasonló előadás


Google Hirdetések