Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kettős szerelmi öngyilkosság Szonezakiban Készítette: Czifra Adrienn 2014. 05. 07.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kettős szerelmi öngyilkosság Szonezakiban Készítette: Czifra Adrienn 2014. 05. 07."— Előadás másolata:

1 Kettős szerelmi öngyilkosság Szonezakiban Készítette: Czifra Adrienn

2 Bevezetés  Téma: Csikamacu Monzaemon Kettős szerelmi öngyilkosság Szonezakiban c. bábszínházi darabja  A darab középpontjában a sindzsú, a kettős szerelmi öngyilkosság áll  Csikamacu Monzaemon miért pont bábszínházra írta sindzsú darabjait?  1703-as előadás – mérföldkő a bábszínház történetében: hatalmas siker, az író a bábszínházra koncentrál, megmenti a Takemoto színházat az összeomlástól, kiindulópont a társulatok közti versengéshez – a bábszínház aranykora  Minek köszönhető a Szonezaki sindzsú óriási sikere?  Miért választják a szereplők a halált?

3 Csikamacu Monzaemon ( ) szevamonói  Csikamacu több mint 100 bábszínházi és 30 kabuki darabot írt  darabjainak egy része szevamono, vagyis polgári tragédia  hétköznapi emberekről, egy sémára  pár hónapja történt esemény, valós személynevek  a szevamonón belül találjuk a sindzsút  témája: kettős szerelmi öngyilkosság. A sindzsú lényege, hogy a szerelmesek, akik ezen a világon nem lehetnek egymáséi, inkább a halált választják, és remélik, hogy a túlvilágon együtt lehetnek majd.  első ilyen témájú darab – Szonezaki sindzsú (1703)  népszerűségének köszönhetően egy tucat hasonló mű készül

4 Szonezaki sindzsú – Kettős szerelmi öngyilkosság Szonezakiban  népszerűség oka: egyszerű, de tisztaszívű szereplők, egyszerűen felépített történet – a nézők közelinek érezték Keletkezési körülmények:  valós esemény alapján (1703. május 22.)  valószínűleg pletykaként jutott a fülébe  bemutató: június 20.

5 Szereplők  a két főszereplő az alacsonyabb osztály tagja – eddig ilyen nem volt  Tokubei – kereskedő osztály tagja, 25 éves, naív, jóhiszemű, kiforratlan személyiség, tele érzelemmel  Miért dobja el életét? Megszégyenítés, végzetes folt a hírnevén, nem lehet az egyetlen emberrel, akit szeret (a japán gondolkodásban az öngyilkosság más jelentéssel bír, mint nyugaton – tisztesség megőrzése, név tisztán tartása, hűség  Ohacu – alacsony rangú prostituált, 19 éves, kedves, melegszívű, szerelméért bármire képes  Miért választja a halált? Nincs esélye elhagyni a Tenma házat, nem élhet normális életet, nem lehet kedvesével ezen a világon

6 Szerkezet és cselekmény  nincs forgatókönyv, felvonások, egyszerű felépítés  3 jelenet, alig 24 óra a történet leforgása  1717 – bővítés (de az előző változat népszerűbb)  A történet lényege, hogy a két szerelmes nem lehet együtt, a fiút házasságra akarják kényszeríteni egy másik nővel, régi barátja pedig megszégyenítette és csellel megszerezte tőle a házasságra szánt pénzt, így már nem állhat bácsikája szeme elé. Mivel szerelmével sem találkozhat, mert elűzték a városból, elhatározzák, hogy együtt vetnek véget életüknek, hátha a túlvilágon együtt lehetnek majd.

7 Micsijuki  a szerelmesek utolsó útja  Csikamacu írta a leggyönyörűbb micsijukikat  részletesen kidolgozott, szójátékokkal tarkított  a karakterek itt teljesednek ki  a két főszereplőt utolsó mondataikból sokkal jobban megérthetjük, megismerhetjük A mű hatása  óriási népszerűség  több hasonló témájú mű  megszaporodtak az öngyilkosságok  filmváltozatok, szobor Oszakában

8 A sindzsú hagyományos előadásmódja – a ningjó dzsóruri  a bábozás az egész világon elterjedt szórakoztatási forma  kidolgozottságban és technikailag a japán bábok a legfejlettebbek, a japán bábmozgatók a legképzettebbek  samiszen kíséretű recitálásra előadott bábjáték  az Edo-korszak elején, 400 éve jött létre Kiotóban  alapja három elem együttműködése - a báb, a narráció és a samiszen zene

9 A színpad felépítése  úgy alakították ki, hogy a bábosok minél könnyebben és gyorsabban mozoghassanak rajta  szélessége 10 méter  jobb oldalon dobogó – ezen ül a narrátor, aki a szöveget kántálja és a samiszen zenész, aki megadja a darab légkörét, biztosítja a tempót és átvezeti a jeleneteket  a színpad 3 szintből áll  két szélén függöny  a háttérben egy ház belseje, előtte út vagy kert

10 A bábmozgatók  egy bábot 3 ember mozgat egyszerre  a bábmozgatók feladata, hogy ügyességükkel, összeegyeztetett mozdulataikkal életre keltsék a bábokat  Josida Bunzaburó (?-1760) – 1734-ben kifejlesztette a három embert alkalmazó bábmozgatást  fő mozgató: tartja a báb törzsét, irányítja a jobb kezet és a fejet  második játékos: a báb bal kezét mozgatja  lábmozgató: lábakat/ruhát mozgatja, imitálja a hanghatásokat  öltözék: fekete csuklya, egyedül a főmozgató arca látható

11 A bábok szerkezete  Csikamacu korában kisebbek, egyszerűbb szerkezet  manapság 150 cm, kg  fej különlegesen kialakítva, fából, mozgatható fel-le, jobbra-balra, külön mozog a szem, szemöldök, száj  több mint 70 fajta arctípus  test elnagyolt  karok, lábak zsinórral csatlakoznak, behajlíthatók, a báb még a kezét is ökölbe tudja szorítani

12 Összegzés  bábszínház – évszázadok óta működik, máig sikeres  előadások és turnék Japánban és szerte a világban  régi bábok nagy becsben, bábmozgatók nemzeti kincsként  a bábszínház légköre a legalkalmasabb a sindzsúk bemutatására – habár való életből vett eseményeket dolgoznak fel, misztikus árnyalatot kapnak, és eltávolítják a nézőt a valóságtól  A színészek nem tudják elkerülni, hogy játékukba saját személyiségükből is belevigyenek, a bábok viszont száz százalékig azonosulnak a karakterekkel  a báb a bábmozgató kezében életre kel, emberi lesz, s bábos mint egyfajta isten irányítja, teszi örökéletűvé – ebben rejlik a műfaj szépsége

13 Köszönöm szíves figyelmüket!


Letölteni ppt "Kettős szerelmi öngyilkosság Szonezakiban Készítette: Czifra Adrienn 2014. 05. 07."

Hasonló előadás


Google Hirdetések