Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok Intézete.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok Intézete."— Előadás másolata:

1 Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok Intézete Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Településtudományi és humánökológia szakirány Az épített környezet humánökológiája - közlekedés Budapest, 2007 február 26. ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK

2 2 A múlt órán: a közutakról és az autópályákról 4 A közúthálózatoknak megkülönböztettük három funkcionálisan eltérő rétegét: a falvakat összekötő alsóbbrendű utakat, a városokat összekötő főúthálózatot, valamint a régiókat összekötő gyorsforgalmi hálózatot. 4 Az új szintek kialakulása új funkciók létrejöttét is jelentette, amelyek jó kiszolgálásához új térbeli struktúrák tartoznak. 4 Mindegyik szint hagyományos feladatát továbbra is el kell látni, a kialakuló új szint nem veszi át a korábbi funkciókat. 4 Nálunk egyelőre nem alakult ki a régióközi kapcsolatok ellátásának feladatköréhez illeszkedő új struktúra, és egyáltalán nem működik a hálózati szinten történő tervezés. 4 A jelenleg tervezett autópálya-folyosók nem felelnek meg a régióközi kapcsolatok követelményeinek: a tervezők nem érzékelik a többrétegű és többfunkciós rendszer belső összefüggéseit, és az új pályák egy hibás főváros-centrikus struktúrában készülnek.

3 3 Andrássy út – hová vezet ? 4 Átvezetés az autópályáktól a Belvároshoz 4 Tengelyek üzenete – gyorstalpaló történeti áttekintés kertekről, sétányokról és sugárutakról 4 Hová vezet ? – az Andrássy út régi problémája 4 A városligeti felőli vége 4 A belváros felőli vége 4 Keresztbe, ne hosszába ! – az Andrássy út szerepének egy lehetséges kiigazítása 4 Clark Ádám tér (egy múlt heti vita apropóján)

4 4 Jelenleg négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”. Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPE ST SK A SL O HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnéme ti Dunaújváro s Eger Veszpré m Győr Tatabány a Kaposvár Péc s Szekszár d Székesfehér vár Kecskem ét Békéscsaba Nyíregyhá za Miskolc Szege d Debrecen Füzesabon y Emőd Polgár BÉCS felé POZSO NY, PRÁGA felé IV Szolno k IV V V Duna Tisza M3 0 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 M9

5 5 Reggelente huszonöt autópálya kapacitásának megfelelő autó akar bejutni London központjába. Az idejük felét az utasok torlódásban töltik. Nyolc bevezető autópálya megépítése nem oldott meg semmit.

6 6 „A Sugárút úgy feküdt Budapest testében, mint a Duna Magyarországéban. Mellette, nélküle, kívüle nem lehetett elmenni senkinek. A Sugárúttal Pesten nem versenyezhetett senki, a város reménysége volt…” (Krúdy Gyula a Sugárútról) Az Andrássy út

7 7

8 8 Hadriánus császár villája Tivoliban, Róma mellett. Épült között : Az építészet változó viszonya a meglévőhöz

9 9 Egyiptomi templomkert i.e Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

10 10 Egyiptomi templomkert i.e Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Udvarház i.e Kitérő a kertek felé

11 11 Római villa i.sz Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

12 12 Római villa i.sz Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kolostorkert Kitérő a kertek felé

13 13 Korai reneszánsz kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

14 14 Korai reneszánsz kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kifejlett reneszánsz kert Kitérő a kertek felé

15 15 Korai barokk kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

16 16 Róma XV. század körül V. Miklós pápa tervet készíttet a Szt.Péter tér és Vatikán méltó kialakítására. Leon Battista Alberti terve három út találkozik a székesegyház nál. Forrás:

17 17 Az egyik etalon: Róma belvárosa Forrás: Pogány Frigyes (1967) Róma. Corvina Budapest 392p.

18 18 Az egyik etalon: Róma belvárosa Piazza del Popolo középen a Corso

19 19 Korai barokk kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kifejlett barokk kert Kitérő a kertek felé

20 20 Tájképi kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

21 21 Tájképi kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Posztmodern kert Kitérő a kertek felé

22 22 Forrás: A Handbook for Visitors to Paris, Second Edition, London, John Murray 1866.http://www.lib.utexas.edu/maps/historical/versailles_1866.jpg XVIII. század. XIV. Lajos és főkertésze LeNotre Versailles parkjának kialakítója.

23 23 Párizs 1741 Forrás :

24 24

25 25 Haussmann báró Párizs-terve 1853-ból

26 26 Az eredeti: Párizs Champs Elysées

27 27 Az eredeti: Párizs Champs Elysées

28 28 Egy követő: Berlin, Unten den Linden

29 29 Egy követő: Berlin, Unten den Linden

30 30 És egy kései követő:

31 31 És egy kései követő:

32 32 És egy kései követő: Bukarest Bulvardul Unirii

33 33 És egy kései követő: Bukarest Bulvardul Unirii

34 34 Pest-Buda 1848 márciusában

35 35 Az Andrássy út és a Belváros

36 36 A Sugárút terve a Körtér [=Kodály Körönd] és a Kereszttér [=Oktogon] között. Metszet Feszl Frigyes akvarellje nyomán

37 37

38 38

39 39

40 40 Andrássy út: A földalatti és megállója

41 41 Fodor Sándor miniszteri tanácsosnak, a Közmunkatanács mérnöki osztálya főnökének terve az Andrássy út meghosszabbítására (1907)

42 42 Fodor Sándor miniszteri tanácsosnak, a Közmunkatanács mérnöki osztálya főnökének terve az Andrássy út meghosszabbítására (1907)

43 43 A Kacsoh Pongrác úti csomópont

44 44 A Kacsoh Pongrác úti csomópont

45 45 A Kacsoh Pongrác úti csomópont

46 46 Az Andrássy út másik vége…

47 47 Az Andrássy út másik vége…

48 48 Az Andrássy út másik vége…

49 49 Az Andrássy út másik vége…

50 50 Az Andrássy út másik vége…

51 51 Az Andrássy út másik vége…

52 52 És mit lehetne tenni? 4 Az Andrássy út nem gyalogossétány: az út léptéke járműforgalmat kíván. 4 DE: nem hosszában kellene feltölteni, hanem keresztben ! 4 Mentesítse a szomszédos utcákat, alakuljon ki a csillapított forgalmú zóna. 4 A Lánchíd ledugózása: csak busz és taxi, kerékpár; illetve a járdán természetesen gyalogosforgalom

53 53 És mit lehetne tenni? 4 Az Andrássy út nem gyalogossétány: az út léptéke járműforgalmat kíván. 4 DE: nem hosszában kellene feltölteni, hanem keresztben ! 4 Mentesítse a szomszédos utcákat, alakuljon ki a csillapított forgalmú zóna. 4 A Lánchíd ledugózása: csak busz és taxi, kerékpár; illetve a járdán természetesen gyalogosforgalom 4 Az M3 lekötése: már Gödöllőnél kezdődik, az M0 déli hídjára irányítva a forgalmat. (Sőt)

54 54 Clark Ádám tér

55 55 Clark Ádám tér

56 Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok Intézete Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Településtudományi és humánökológia szakirány Az épített környezet humánökológiája - közlekedés Budapest, 2007 február 26. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK


Letölteni ppt "Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok Intézete."

Hasonló előadás


Google Hirdetések