Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Kutatások Intézete ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Kutatások Intézete ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok."— Előadás másolata:

1 Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Kutatások Intézete ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány, Város, közlekedés, társadalom Budapest, március 20. ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK

2 2 4 Gazdaságos a belvízi hajózás ? IGEN 4 Ft/tkm ár olcsó, HA a meder, a kikötő, a hajó, a személyzet, az áru MIND ADOTT 4 Meder: eltérő rajnai és dunai meder-profil a rajnai rendszerhez kellene átigazodni 4 Hajó:eltérő előzmények miatt eltérő flották 4 Áru: tömegáru – a vasútról szedjük le? 4 Személyzet:leépülő oktatás 4 Kikötő: tervek, – a hidak és kikötők összhangja, 4 „Bezzeg Nyugat-Európa” NL 32 % D, B % - a többi csökken, és kicsi (tengerpart, torkolat, XVIII. sz-i csatornák) 4 KözOP: 60% a hajózhatóság („Bezzeg Ny-Eu” %!) 4 => 82% Ennyire tudnánk felnövelni 4 Ki fizetné ? És kit is tenne versenyképesebbé ? 4 Nem a vasút ellenében kellene érvelni, hanem együtt A múlt órai tanulságok összefoglalása

3 3 4 A vasút korszakai: től az 1910-es évekig „a vasút aranykora” as évektől a nyolcvanas évekig „alkony” 4 Az 1980-as évektől „a vasút reneszánsza” 4 (Forrás: Meinhard von Gerkan (1996) Renaissance der Bahnhöfe) 4 A közlekedés korszakai: 4 Iparosítás időszaka – a vasút diadala 4 Modernizáció kora – a gépkocsi dominanciája 4 Posztmodern időszak – nincs dominancia (‘everything goes’, mindent a maga helyén, integrációk, intermodalitás, együttműködés stb.) 4 (Forrás: Oka, Namiki (1995) The new shape of stations) A múlt órai tanulságok összefoglalása

4 4 4 Jelentős és jól összenyalábolható forgalmi áramlatok jelentkeznek a következő területeken: 4 Városok közötti személyforgalom („intercity”) 4 Elővárosi személyforgalom, 4 Nagyvárosi belső áramlatok („metropolis” vonalak) 4 Export, import és tranzit áruszállítások, 4 Utóbbi részeként kombinált szállítás formájában közutakat tehermentesítő áruszállítás, 4 Speciális rakományok pl. veszélyes áruk, nagy terjedelmű berendezések stb. 4 + Ütemes menetrend és közlekedési szövetség A múlt órai tanulságok összefoglalása

5 5 Andrássy út – hová vezet ? 4 Átvezetés az autópályáktól a Belvároshoz 4 Tengelyek üzenete – gyorstalpaló történeti áttekintés kertekről, sétányokról és sugárutakról 4 Hová vezet ? – az Andrássy út régi problémája 4 A városligeti felőli vége 4 A belváros felőli vége 4 Keresztbe, ne hosszába ! – az Andrássy út szerepének egy lehetséges kiigazítása 4 Clark Ádám tér

6 6 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”. Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPE ST SK A SL O HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnéme ti Dunaújváro s Eger Veszpré m Győr Tatabány a Kaposvár Péc s Szekszár d Székesfehér vár Kecskem ét Békéscsaba Nyíregyhá za Miskolc Szege d Debrecen Füzesabon y Emőd Polgár BÉCS felé POZSO NY, PRÁGA felé IV Szolno k IV V V Duna Tisza M3 0 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 M9

7 7 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”. Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPE ST SK A SL O HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnéme ti Dunaújváro s Eger Veszpré m Győr Tatabány a Kaposvár Péc s Szekszár d Székesfehér vár Kecskem ét Békéscsaba Nyíregyhá za Miskolc Szege d Debrecen Füzesabon y Emőd Polgár BÉCS felé POZSO NY, PRÁGA felé IV Szolno k IV V V Duna Tisza M3 0 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 M9

8 8 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”. Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPE ST SK A SL O HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnéme ti Dunaújváro s Eger Veszpré m Győr Tatabány a Kaposvár Péc s Szekszár d Székesfehér vár Kecskem ét Békéscsaba Nyíregyhá za Miskolc Szege d Debrecen Füzesabon y Emőd Polgár BÉCS felé POZSO NY, PRÁGA felé IV Szolno k IV V V Duna Tisza M3 0 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 M9

9 9 Reggelente huszonöt autópálya kapacitásának megfelelő autó akar bejutni London központjába. Az idejük felét az utasok torlódásban töltik. Nyolc bevezető autópálya megépítése nem oldott meg semmit.

10 10 „A Sugárút úgy feküdt Budapest testében, mint a Duna Magyarországéban. Mellette, nélküle, kívüle nem lehetett elmenni senkinek. A Sugárúttal Pesten nem versenyezhetett senki, a város reménysége volt…” (Krúdy Gyula a Sugárútról) Az Andrássy út

11 11

12 12 Hadriánus császár villája Tivoliban, Róma mellett. Épült között : Az építészet változó viszonya a meglévőhöz

13 13 Egyiptomi templomkert i.e Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

14 14 Egyiptomi templomkert i.e Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Udvarház i.e Kitérő a kertek felé

15 15 Római villa i.sz Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

16 16 Római villa i.sz Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kolostorkert Kitérő a kertek felé

17 17 Korai reneszánsz kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

18 18 Korai reneszánsz kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kifejlett reneszánsz kert Kitérő a kertek felé

19 19 Korai barokk kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

20 20 Róma XV. század körül V. Miklós pápa tervet készíttet a Szt.Péter tér és Vatikán méltó kialakítására. Leon Battista Alberti terve három út találkozik a székesegyház nál. Forrás:

21 21 Az egyik etalon: Róma belvárosa Forrás: Pogány Frigyes (1967) Róma. Corvina Budapest 392p.

22 22 Az egyik etalon: Róma belvárosa Piazza del Popolo középen a Corso

23 23 Korai barokk kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kifejlett barokk kert Kitérő a kertek felé

24 24 Tájképi kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

25 25 Tájképi kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Posztmodern kert Kitérő a kertek felé

26 26 Forrás: A Handbook for Visitors to Paris, Second Edition, London, John Murray 1866.http://www.lib.utexas.edu/maps/historical/versailles_1866.jpg XVIII. század. XIV. Lajos és főkertésze LeNotre Versailles parkjának kialakítója.

27 27 Párizs 1741 Forrás :

28 28

29 29 Haussmann báró Párizs-terve 1853-ból

30 30 Az eredeti: Párizs Champs Elysées

31 31 Az eredeti: Párizs Champs Elysées

32 32 Egy követő: Berlin, Unten den Linden

33 33 Egy követő: Berlin, Unten den Linden

34 34 És egy kései követő:

35 35 És egy kései követő:

36 36 És egy kései követő: Bukarest Bulvardul Unirii

37 37 És egy kései követő: Bukarest Bulvardul Unirii

38 38 Pest-Buda 1848 márciusában

39 39 Az Andrássy út és a Belváros

40 40 A Sugárút terve a Körtér [=Kodály Körönd] és a Kereszttér [=Oktogon] között. Metszet Feszl Frigyes akvarellje nyomán

41 41

42 42

43 43

44 44

45 45 Andrássy út: A földalatti és megállója

46 46 Fodor Sándor miniszteri tanácsosnak, a Közmunkatanács mérnöki osztálya főnökének terve az Andrássy út meghosszabbítására (1907)

47 47 Fodor Sándor miniszteri tanácsosnak, a Közmunkatanács mérnöki osztálya főnökének terve az Andrássy út meghosszabbítására (1907)

48 48 A Kacsoh Pongrác úti csomópont

49 49 A Kacsoh Pongrác úti csomópont

50 50 A Kacsoh Pongrác úti csomópont

51 51 Az Andrássy út másik vége…

52 52 Az Andrássy út másik vége…

53 53 Az Andrássy-út. Háry Gyulától Forrás: Osztrák-Magyar Monarchia irásban és képben Az Andrássy út másik vége…

54 54 Az Andrássy út másik vége…

55 55 Az Andrássy út másik vége…

56 56 Az Andrássy út másik vége…

57 57 Az Andrássy út másik vége…

58 58 Az Andrássy út másik vége…

59 59 Az Andrássy út másik vége…

60 60 És mit lehetne tenni? 4 Az Andrássy út nem gyalogossétány: az út léptéke járműforgalmat kíván. 4 DE: nem hosszában kellene feltölteni, hanem keresztben ! 4 Mentesítse a szomszédos utcákat, alakuljon ki a csillapított forgalmú zóna. 4 A Lánchíd ledugózása: csak busz és taxi, kerékpár; illetve a járdán természetesen gyalogosforgalom

61 61 És mit lehetne tenni? 4 Az Andrássy út nem gyalogossétány: az út léptéke járműforgalmat kíván. 4 DE: nem hosszában kellene feltölteni, hanem keresztben ! 4 Mentesítse a szomszédos utcákat, alakuljon ki a csillapított forgalmú zóna. 4 A Lánchíd ledugózása: csak busz és taxi, kerékpár; illetve a járdán természetesen gyalogosforgalom 4 Az M3 lekötése: már Gödöllőnél kezdődik, az M0 déli hídjára irányítva a forgalmat. (Sőt)

62 Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Kutatások Intézete ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány, Város, közlekedés, társadalom Budapest, március 20. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK

63 63 Clark Ádám tér

64 64 Clark Ádám tér


Letölteni ppt "Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Kutatások Intézete ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok."

Hasonló előadás


Google Hirdetések