Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok."— Előadás másolata:

1 Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék A „Város, közlekedés, társadalom” kurzus 4. órája Budapest, március 3. ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK

2 2 Andrássy út – hová vezet ? 4 Átvezetés az autópályáktól a Belvároshoz 4 Tengelyek üzenete – gyorstalpaló történeti áttekintés kertekről, sétányokról és sugárutakról 4 Hová vezet ? – az Andrássy út régi problémája 4 A városligeti felőli vége 4 A belváros felőli vége 4 Keresztbe, ne hosszába ! – az Andrássy út szerepének egy lehetséges kiigazítása 4 Andrássy út – a közlekedés útban van? Előadás az "Andrássy út és vidéke - világörökség a Terézvárosban" sorozatban április 11-én. A vitaesteket a Védegylet, a Magyar Nők Szövetsége és a Humanista Mozgalom szervezte április p.

3 3 Reggelente huszonöt autópálya kapacitásának megfelelő autó akar bejutni London központjába. Az idejük felét az utasok torlódásban töltik. Nyolc bevezető autópálya megépítése nem oldott meg semmit.

4 4 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”. Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPE ST SK A SL O HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnéme ti Dunaújváro s Eger Veszpré m Győr Tatabány a Kaposvár Péc s Szekszár d Székesfehér vár Kecskem ét Békéscsaba Nyíregyhá za Miskolc Szege d Debrecen Füzesabon y Emőd Polgár BÉCS felé POZSO NY, PRÁGA felé IV Szolno k IV V V Duna Tisza M3 0 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 M9

5 5 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”. Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPE ST SK A SL O HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnéme ti Dunaújváro s Eger Veszpré m Győr Tatabány a Kaposvár Péc s Szekszár d Székesfehér vár Kecskem ét Békéscsaba Nyíregyhá za Miskolc Szege d Debrecen Füzesabon y Emőd Polgár BÉCS felé POZSO NY, PRÁGA felé IV Szolno k IV V V Duna Tisza M3 0 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 M9

6 6 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”. Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPE ST SK A SL O HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnéme ti Dunaújváro s Eger Veszpré m Győr Tatabány a Kaposvár Péc s Szekszár d Székesfehér vár Kecskem ét Békéscsaba Nyíregyhá za Miskolc Szege d Debrecen Füzesabon y Emőd Polgár BÉCS felé POZSO NY, PRÁGA felé IV Szolno k IV V V Duna Tisza M3 0 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 M9

7 7

8 8 „A Sugárút úgy feküdt Budapest testében, mint a Duna Magyarországéban. Mellette, nélküle, kívüle nem lehetett elmenni senkinek. A Sugárúttal Pesten nem versenyezhetett senki, a város reménysége volt…” (Krúdy Gyula a Sugárútról) Az Andrássy út

9 9 Hadriánus császár villája Tivoliban, Róma mellett. Épült között : Az építészet változó viszonya a meglévőhöz

10 10 Egyiptomi templomkert i.e Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

11 11 Egyiptomi templomkert i.e Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Udvarház i.e Kitérő a kertek felé

12 12 Római villa i.sz Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

13 13 Római villa i.sz Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kolostorkert Kitérő a kertek felé

14 14 Korai reneszánsz kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

15 15 Korai reneszánsz kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kifejlett reneszánsz kert Kitérő a kertek felé

16 16 Korai barokk kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

17 17 Róma XV. század körül V. Miklós pápa tervet készíttet a Szt.Péter tér és Vatikán méltó kialakítására. Leon Battista Alberti terve három út találkozik a székesegyház nál. Forrás:

18 18 Az egyik etalon: Róma belvárosa Forrás: Pogány Frigyes (1967) Róma. Corvina Budapest 392p.

19 19 Az egyik etalon: Róma belvárosa Piazza del Popolo középen a Corso

20 20 Korai barokk kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kifejlett barokk kert Kitérő a kertek felé

21 21 Tájképi kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

22 22 Tájképi kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Posztmodern kert Kitérő a kertek felé

23 23 Forrás: A Handbook for Visitors to Paris, Second Edition, London, John Murray 1866.http://www.lib.utexas.edu/maps/historical/versailles_1866.jpg XVIII. század. XIV. Lajos és főkertésze LeNotre Versailles parkjának kialakítója.

24 24 Párizs 1741 Forrás :

25 25

26 26 Haussmann báró Párizs-terve 1853-ból

27 27 Az eredeti: Párizs Champs Elysées

28 28 Az eredeti: Párizs Champs Elysées

29 29 Egy követő: Berlin, Unten den Linden

30 30 Egy követő: Berlin, Unten den Linden

31 31 És egy kései követő:

32 32 És egy kései követő:

33 33 És egy kései követő: Bukarest Bulvardul Unirii

34 34 És egy kései követő: Bukarest Bulvardul Unirii

35 35 Pest-Buda 1848 márciusában

36 36 Az Andrássy út és a Belváros

37 37 A Sugárút terve a Körtér [=Kodály Körönd] és a Kereszttér [=Oktogon] között. Metszet Feszl Frigyes akvarellje nyomán

38 38

39 39

40 40

41 41

42 42 Andrássy út: A földalatti és megállója

43 43 Fodor Sándor miniszteri tanácsosnak, a Közmunkatanács mérnöki osztálya főnökének terve az Andrássy út meghosszabbítására (1907)

44 44 Fodor Sándor miniszteri tanácsosnak, a Közmunkatanács mérnöki osztálya főnökének terve az Andrássy út meghosszabbítására (1907)

45 45 A Kacsoh Pongrác úti csomópont

46 46 A Kacsoh Pongrác úti csomópont

47 47 A Kacsoh Pongrác úti csomópont

48 48 Az Andrássy út másik vége…

49 49 Az Andrássy út másik vége…

50 50 Az Andrássy-út. Háry Gyulától Forrás: Osztrák-Magyar Monarchia irásban és képben Az Andrássy út másik vége…

51 51

52 52 Az Andrássy út másik vége…

53 53 Az Andrássy út másik vége…

54 54 Az Andrássy út másik vége…

55 55 Az Andrássy út másik vége…

56 56 Az Andrássy út másik vége…

57 57 Az Andrássy út másik vége…

58 58 És mit lehetne tenni? 4 Az Andrássy út nem gyalogossétány: az út léptéke járműforgalmat kíván. 4 DE: nem hosszában kellene feltölteni, hanem keresztben ! 4 Mentesítse a szomszédos utcákat, alakuljon ki a csillapított forgalmú zóna. 4 A Lánchíd ledugózása: csak busz és taxi, kerékpár; illetve a járdán természetesen gyalogosforgalom

59 59 És mit lehetne tenni? 4 Az Andrássy út nem gyalogossétány: az út léptéke járműforgalmat kíván. 4 DE: nem hosszában kellene feltölteni, hanem keresztben ! 4 Mentesítse a szomszédos utcákat, alakuljon ki a csillapított forgalmú zóna. 4 A Lánchíd ledugózása: csak busz és taxi, kerékpár; illetve a járdán természetesen gyalogosforgalom 4 Az M3 lekötése: már Gödöllőnél kezdődik, az M0 déli hídjára irányítva a forgalmat. (Sőt)

60 60 A tanulságok összefoglalása 4 Nem ezek a javaslatok voltak a fő tanulságok! 4 A megfogalmazott javaslat lehet hibás, esetleg nem vett figyelembe elegendő körülményt. 4 Fontosabb összefoglalnivaló az elemzés egésze: az Andrássy út kialakítása, mint egy jellegzetes városépítési gesztus szemügyre vétele; ennek a gesztusnak a korábbi megjelenései, mondanivalójának korhoz kötöttsége vagy érvényessége 4 Mit akarunk megőrizni a múltból? Egy reprezentatív útvonal reprezentativitását, vagy a városi szerepét, esetleg a forgalmi kapacitásait? Esetleg csak az épületeket, sőt azoknak is csak a homlokzati megjelenését? A környező városrésszel való kapcsolatot? A lakókat, az üzleteket, az intézményeket? Mindent?

61 Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék A „Város, közlekedés, társadalom” kurzus 4. órája Budapest, március 3. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK


Letölteni ppt "Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok."

Hasonló előadás


Google Hirdetések