Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az emberi tényező a közúti közlekedés biztonság alapja. A közúti forgalomban részt vevő személy a legfontosabb ‒ és egyben a leggyengébb ‒ láncszem a.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az emberi tényező a közúti közlekedés biztonság alapja. A közúti forgalomban részt vevő személy a legfontosabb ‒ és egyben a leggyengébb ‒ láncszem a."— Előadás másolata:

1

2 Az emberi tényező a közúti közlekedés biztonság alapja. A közúti forgalomban részt vevő személy a legfontosabb ‒ és egyben a leggyengébb ‒ láncszem a közlekedésbiztonság rendszerében, aki leginkább hajlamos arra, hogy valamilyen hibát – akaratlanul vagy szándékosan – elkövessen. A tudatos jogkövetés versus a partnerek közlekedése. (példakövetés – ésszerű szabályozás – RENDŐR!)

3 Mit? vezetői engedély = vezetési tudás Hogyan? Idomítás = ismeretátadás Mennyiért? alacsony díjért = olcsón

4 Az autósiskolai képzéssel szemben alapvető elvárás, hogy a vezetési jogosultság megszerzését követően a „kezdő" gépjárművezetők ÖNÁLLÓAN, biztonságosan és felelősségteljes magatartással közlekedjenek, ezáltal kevesebb alkalommal legyenek okozói, ill. részesei a közlekedési baleseteknek. Ez a lexikális jellegű elméleti ismeretek átadása, továbbá a gyakorlati fogások megtanítása mellett azt is feltételezi, hogy a tanulók alapvetően közlekedésbiztonsági szemléletű képzést kapjanak, „tudatosan" közlekedjenek, legyenek tisztában a közúti közlekedés legfőbb veszélyeivel, valamint saját és járművük képességeivel.

5 A hatályos jogszabályi óraszámok: Kategória Elmélet Gyakorlat A1, A2, A A B1, B C C C (C1) D D 28 29

6 Elméleti képzés tanteremben: Tandíj beszedése, vizsga CD kiosztása, A tanuló – tanár kapcsolat gyenge (motiváció hiánya). Eredmény: B kategória 67% (C kategória 86%, D kategória 93%) Esetleges motiváltság, döntően a tanulón múlik. E-learning képzés: Eddig hozzávetőleg 3000 fő, ebből több mint 1600 vizsgázott már. Eredmény: B kategória 96% Az interaktív tanulás lehetősége, a tananyagból ismeretek megszerzése, fokozatosan és folyamatos visszacsatolás mellett.

7 Gyakorlati oktatás: A készség kialakulásának szükséges feltétele a vezetéssel töltött idő és távolság. A vezetést álló autóban NEM lehet megtanulni! Az óradíjnak fedeznie kell a jármű fenntartásának és amortizá- ciójának költségén túl az oktató bérét is. Hatósági minimál ár, tehát alulról korlátozni a költségeket. Eredmények: B kategória: 57% C kategória: 86% D kategória: 88% Az eredmények alapján kijelenthető, hogy bár a magasabb kategóriák esetén az adott képzés során a tanuló egyre kevesebbet vezet, az addig megszerzett gyakorlat segíti át a vizsgán.

8 Az e-learning tananyag képes átadni olyan ismereteket, mint a különböző közlekedők sebességkülönbözetéből adódó vészhelyzetek, ezáltal azok kivédése is tanítható. A környezettudatos vezetés kialakítása, amely az üzemanyag felhasználás csökkentését is jelentheti. A motiváltságot eleve a tananyag elsajátításának igénye biztosítja. Gyakorlati oktatók visszajelzése alapján a tanulók felkészültebbek a „tantermi” hallgatóknál.

9 A haladási sebesség pillanatnyi megválasztása függ a jármű műszaki állapotától, a vezető felkészültségétől, gyakorlatától, hangulatától, függ a forgalmi szituációktól, időjárástól, tehát elég összetett folyamat. A már kialakult rossz szokások, káros gyakorlat megváltoztatása nehezebb feladat, mint megfelelő motiváció és tananyag mellett kialakítani azokat. Forgalmi torlódás oka lehet akár a nem megfelelő elindulás (lassan, nehézkesen). Elsajátítása nem történik meg a képzés során, a jármű féltése.

10 Oktatói vélemények „Vizsgára készítünk és nem az ‘élet­re', mert a vizsgaeredmények számítanak, és nem a befektetett munka. A vizsgán természetesen a vizsgabiztos dönt anélkül, hogy meghallgatná az oktatót is, aki minimum 30 órát eltöltött a tanulóval. (Szakmai konszenzus!) „ Vizsgaútvonalakat gyakoroltatunk be, nem bízunk semmit a hallgató kreativitására. Az ‘idomított' járművezetők ‘megtanulják' az útvonalat, jószerével csak ezen tudnak közlekedni, miközben országos, sőt európai érvényességű jogosítványt kapnak kézhez"

11 Ki kell aknázni azt a lehetőséget, hogy akár korcsoportonként, akár családi körben történő együtt tanulás, konzultáció is segítse a helyes közlekedési magatartás elsajátítását. A tudatos közlekedésre nevelést a lehető legfiatalabb korban már el kellene kezdeni. Milyen szabálykövető lesz a gyermek, ha a szülő tilos jelzésen rohan át vele, vagy úgy viszi óvodába, iskolába, hogy szabálytalanul áll meg az autóval??? A közlekedési érettség problémája – életkortól független!

12 Lehetséges megoldás Ingyenes közlekedésbiztonsági elektronikus tananyagokat és módszertani segédanyagokat biztosít diákoknak és pedagógusoknak a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) egy országos kampány keretében. A június 18-áig tartó program során a köznevelési intézmények pedagógusai és tanulói ingyenesen sajátíthatják el az elektronikus (e-learning) tananyagokat és módszertani segédanyagokat. Külön tananyag készült az 5-8., valamint a évfolyamos tanulók számára, módszertani útmutatóval kiegészítve a pedagógusoknak. A „Közúti Közlekedési Akcióprogram” részeként a internetes oldalon regisztrálva lehet a képzés részesévé válni.

13

14 Köszönöm megtisztelő figyelmüket.


Letölteni ppt "Az emberi tényező a közúti közlekedés biztonság alapja. A közúti forgalomban részt vevő személy a legfontosabb ‒ és egyben a leggyengébb ‒ láncszem a."

Hasonló előadás


Google Hirdetések