Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fenntarthatóság és káoszelmélet Hartl Éva Dr. Katona György PhD. MagyarTudomány Ünnepe Sopron, 2007.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fenntarthatóság és káoszelmélet Hartl Éva Dr. Katona György PhD. MagyarTudomány Ünnepe Sopron, 2007."— Előadás másolata:

1 Fenntarthatóság és káoszelmélet Hartl Éva Dr. Katona György PhD. MagyarTudomány Ünnepe Sopron, 2007.

2 Fenntarthatóság Az ember és természet közötti viszony tágabban értelmezett, rendszerszemléletű megfogalmazása: - ember és környezet kapcsolata, - a gazdaság, gazdálkodás kérdései, - politika, elvárások, érdekek, - társadalmi együttműködés, - jólét stb. tükrében történő természeti és társadalmi környezet ideális hasznosíthatósága.

3 Fenntartható fejlődés Az erőforrásokat hasznosító, felhasználó és az értékteremtő folyamatok relatív egyensúlya, amelyhez a gazdaságot dinamizáló döntések egyértelmű környezetvédelmi szemlélete szükséges.( Havas)

4 Konferenciák, nyilatkozatok Stokholm ENSZ konferencia „Emberi Környezetért” - környezeti problémák, nevelés szükségessége Tbiliszi Nyilatkozat- környezeti nevelés célja, területe, módszerei Riói Világkonferencia „Környezet és Fejlődés”- Feladatok a 21. századra Kyotoi Egyezmény „Éghajlati Egyezmény konferencia” - iparosodott világban üvegházgázok kibocsátásának korlátozása Amsterdami Egyezmény – EU. a fenntartható fejl. pioritása Brüsszeli Konferencia záródokumentuma- környezeti nevelés gyakorlatának kiszélesítése- fenntartható fejlődés és társadalom New York „A jövő a kezünkben van” - éghajlatváltozás kihívásai

5 Fenntarthatóság pedagógiai vonatkozásai -Élethosszig tartó tanulás hangsúlyozása -A pedagógusok megújulási lehetőségének biztosítása (1993. évi LXXIX. Törvény a közoktatásról) -Rendszerszemléletű tudásra van szükség ( Havas 1999.) - Új módszerek pl.:projektmódszer - A tantermen kívül is, minél többet a környezetről, a környezetben, a környezetért ( Közokt. törvénymódosítás, erdei iskolák szerepe) - Közoktatást segítő intézmények pl:(múzeumpedagógia) - Kompetencia alapú nevelés-oktatás (2007)

6 Fenntarthatóságra nevelés Az oktatás- nevelés a környezeti, társadalmi, gazdasági rendszer közötti kapcsolatok érzékeltetésével megértesse ezen kapcsolatok működési szabályait.

7 Cél: Fenntarthatóságra nevelés, környezettudatos életvitel,( megfelelő ismeret, attitűdök, értékrend megalapozása) Annak tudatosítása, hogy környezetünket nem a nagyapáinktól örököltük, hanem az unokáinktól kaptuk kölcsön.

8 Pedagógus, mint értékközvetítő Modell a gyermek számára Rendelkezzen megfelelő ismerettel, tudással, módszerekkel,szemlélettel Természetismereti, erdőpedagógiai, személyiség- és kreativitást fejlesztő játékok, játszva tanulás élménye és előnyei. Legyen kreatív A megújulás érdekében vegyen részt továbbképzéseken

9 Erdőpedagógiai játékok

10 Erdő és fenntarthatóság - Az erdőre szüksége van a társadalomnak - Az erdőnek multifunkcionális haszna van (Erdő- és vadgazdálkodás, rekreáció, védelem) - A faanyag a minőségi életvitel egyik feltétele - Az erdő és a fás területek növelése közérdek - Szakszerű, tervszerű erdőgazdálkodás a gyakorlat - A hozzáértő szakember az erdész

11 „Környezetünk az erdő”- Pedagógus továbbképzés NyME –Erdőmérnöki Kar Erdővagyon-gazdálkodási Intézet órás, akkreditált Hiánypótló A pedagógusok szakmai megújítása, erdővel kapcsolatos, erdészeti, erdőgazdálkodási ismeretek átadása, erdőpedagógiai módszerek, játékok A pedagógus és erdész szakma kommunikációja a fenntarthatóság, fenntartható fejlődés érdekében

12 Helyszínek


Letölteni ppt "Fenntarthatóság és káoszelmélet Hartl Éva Dr. Katona György PhD. MagyarTudomány Ünnepe Sopron, 2007."

Hasonló előadás


Google Hirdetések