Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Semmelweis Egyetem Értékek és tehetség a mai magyar iskolákban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Semmelweis Egyetem Értékek és tehetség a mai magyar iskolákban"— Előadás másolata:

1 Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Semmelweis Egyetem Értékek és tehetség a mai magyar iskolákban

2 Az oktatást érintő nemzetközi változások az ezredfordulón 1.információrobbanás 2.az emberi kapcsolatrendszer gyökeres átalakulása (cuccok és virtuális kapcsolatok az emberek és természet helyett) 3.a fogyasztói beállítódás térhódítása  túlfogyasztási válság ismeretátadás ÉS közösségfejlesztő, értékőrző önkiteljesedés

3 Az oktatást érintő hazai változások a rendszerváltás után differenciálódás, társadalmi ellentétek rövid távú, egyéni érdekek térhódítása (legvidámabb barakk  legszomorúbb shopping center) értékrend- és tekintély-válság neheztelés, anómia csökkenő iskolás korosztályok + tömegesedés ördögi kör: a pedagógusi pálya leértékelődése  rosszabb jelentkezők  fokozott leértékelődés igény: pedagógusok példája – gátló környezetben

4 A legfontosabb hibák koncepcionális és konszenzusos oktatási stratégia hiánya bizalmatlanság a pedagógusokkal szemben kudarc-centrikusság egyéni és intézményi szinten értékrend-hiány egyéni és intézményi szinten tisztázatlan irányítási és finanszírozási viszonyrendszer

5 A legfontosabb teendők hosszú távú, kiszámítható oktatási stratégia a pedagógusképzés  elitképzés a pályán lévő pedagógusok segítése (mentorokkal, segítő felügyeleti hálózattal, a legjobbaknak többletlehetőségekkel) értékek és sikerek a hátrányok és kudarcok helyett az oktatási rendszer integrációja külső, egységes, komplex értékelés a leszakadó iskolák célzott segítése a legjobbaknak szabadság + pályázatok ezzel együtt és ennek eredményeként: az iskola mint értékőrző sziget

6 tehetségígéret  tehetség  siker

7 A tehetség összetevői átlag feletti általános képességek (absztrakció, memória, kommunikáció, információ-feldolgozás, IQ, bal agyfélteke) kreativitás (jobb agyfélteke) motiváció (érdeklődés, kitartás, érzelmi stabilitás) speciális képességek További részletek:

8 A kicsi c és a nagy C A kreativitást a hosszú távú elköteleződés teszi naggyá óra gyakorlás kell = 10 év AlacsonyKözepesMagas Heti gyakorlás Zenei tudás Úgy hiszi hogy év gyakorlás kell 3-4 év gyakorlás kell 1 év gyakorlás kell ahhoz, hogy jó zenész legyen McPherson, 2001, Pléh Csaba

9 Hogyan lehet felismerni a tehetséget? I. IQ teszt versenyek kreatív versenyfeladatok real life: projekt (komplex feladat + együttműködési készség) Hosszú távú visszajelzések bátorítása Mindenki tehetséges lehet „csak” meg kell találni, hogy ki – miben az!

10 keresd a furcsát! ne tartsd bajnak tedd fel a kérdést: nem tehetséget látok esetleg? (matematikaóra) Hogyan lehet felismerni a tehetséget? II. A váratlan felismerésének bátorítása (ami váratlan: öröm, esély a fejlődésre) Nagyon sok tehetség az iskolai mércén megbukik.

11 Tehetséggondozási feladatok tehetséges-e?  miben tehetséges? a rengeteg fajta tehetségből melyiket először? hogyan segíthetem a tehetségét optimálisan?  háló mi a szűk keresztmetszet? környezet nevelése (szülők) a kiégés elkerülése: regeneráció További részletek:

12 Bolyai Farkas Alapítvány Zenta, Vajdaság Katolikus Pedagógiai Intézet Magyar Tehetséggondozó Társaság 14  27 tagszervezet, 150 (+800) partner szervezet Tehetségsegítő hálózatok: Nemzeti Tehetségsegítő Tanács (Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége)

13 Integrált Tehetségsegítő Program – kiemelt projekt segíti a tehetséggondozó programokat Tehetségtérkép – sikeres programok terjesztése (EU is) (>2000 db) képzési program – módszertani anyagok (  tehetséggondozó) hálózatképzés: konferenciák, Tehetségpontok (>300 db) Tehetségnapok (>100 db/év) Tehetségsegítő Tanácsok ( ) tehetséghasznosulás (képzés, Tehetségbónusz, Tehetséghitel, Tehetség Rt. – ) tehetségbarát társadalom, fenntarthatóság (Tehetségbarátok Köre – ) június 4. – október 31, 698 mFt minimum: sokkal jobb feltételek maximum: nagyságrendekkel több tehetséggondozó Pályázatok: lezárult, ősszel megint Magyar Géniusz Program I. szakasz II. szakasz

14 A kiemelt projekt szervező csapata NFÜ, IH, KSz, OKM tehetséggondozók tehetséges fiatalok tehetségbarát társadalom Szilágyi Zsuzsanna vez. asszisztens Mentler Mariann képzések Balogh László vezető Rajnai Gábor Tehetségpont Németh Péter informatikus Molnár István koordináció Menedzsment team Váradyné Nagy Erika pénzügyi vezető Bajor Péter projektmenedzser Szénási Istvánné program koord. Csermely Péter elnök Magy. Tehseg. Szerv. Szöv. (projektgazda) Programtanács (szakmai felügyelet) Pakucs János Havass Miklós Szendrő Péter Sulyok Katalin a Tanács titkára Váradi Győző monitoring Gózon Ákos PR Gyarmathy Éva hátr. hzet. Fuszek Csilla EU Polonkai Mária közoktatás Szakmai megvalósítást segítő team M. Szilágyi Zsuzsa honlap Rácz Tünde rendezvények Tarr Judit fenntarthatóság Hercz Alexandra asszisztens Szántó Judit menedzser-h.

15 Nemzeti Tehetség Program 126/2008 (XII. 4.) Országgyűlési határozat (7 ellenszavazattal) 1119/2009 (VII.23.) korm. hat.: akcióprogram 152/2009 (VII. 23.) korm. rend /2009 (VII.23.) korm. hat.: Nemzeti Tehetség Alap Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Alap (nyitott, 1,4 mrdFt/év) Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum Fenntarthatóság: pénzeszközök 2028-ig DE helyi összefogás: Tehetségpontok, Tehetségsegítő Tanácsok Tehetségnapok

16 közoktatás: tehetséggondozás közoktatás: természettudomány felsőoktatás: tehetséggondozás tehetségsegítő szolgáltatások térségi hálózata kb. 1 mFt – határidő: január 25. Nemzeti Tehetség Program pályázatok

17 2007 Regisztrált Tehetségpontok ® Információk: Ki lehet? Bárki, aki megfelel iskola, önkormányzat plébánia, egyesület, stb., stb. 179 Tehetségpont a mai napig 2010

18 Miért éri meg? érdekes, izgalmas, új kincstalálás jellegű saját magam fejlődése (szakmailag, emberileg) öröm Tehetségnap: március


Letölteni ppt "Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Semmelweis Egyetem Értékek és tehetség a mai magyar iskolákban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések